Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Access timestamp converteren naar yyyy en yyyyqq

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11 18:16
Tweakers.

Zou graag jullie hulp vragen bij iets.
Ik ben bezig met een access database, hierin staat data in deze vorm.

Objectnaam, periode, waarde.
Bijvoorbeeld:
Land x, timestamp, 100

Nou wil ik graag in de pivots die ik hierop draai, een extra veld gebruiken waarin de timestamp is geconverteerd naar een YYYY en een tweede YYYYQQ veld. (handig met slice & dicen).

Een gecalculeerd veld in de pivot aanmaken kan niet als je een access database de pivot laat voeden. Dus dan maar in de access database zelf.

Ik wil dus de bestaande tabel uitbreiden met twee extra velden:

Objectnaam, periode, waarde, YYYY, YYYYQQ

Hoe kan ik dit het beste doen?

Heb geprobeerd om de timestamp in access (properties) bij format als "yyyy" te definieren. Dat gaat goed als ik de query in access zelf draai. Maar de pivot in excel ziet nog steeds de originele timestamp terug.. Werkt dus niet.

Hoop dat jullie een suggestie voor me hebben.

Alle reacties

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:33

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Je kunt ná je import de kolom voor het jaar toevoegen/updaten. Maar je kunt ook van je bestaande tabel een 'view' maken in de trend van:
SQL:
1
SELECT Objectnaam, periode, waarde, YEAR(periode) as 'Year' FROM Table WHERE iets = 'iets'

Voor Quarter is ook een functie, maar ik ga niet alles voorkauwen :)

Coding in the cold; <brrrrr />

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

procyon schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 14:11:
Tweakers.
[...]
Ik wil dus de bestaande tabel uitbreiden met twee extra velden:

Objectnaam, periode, waarde, YYYY, YYYYQQ

Hoe kan ik dit het beste doen?
Niet, want het is niet nodig. Draaitabellen in Excel ondersteunen de groepering van datumvelden in jaren, kwartalen, maanden etc. volledig. Extra -tekst- velden toevoegen beperkt je alleen maar. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Lustucru schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 19:38:
[...]

Niet, want het is niet nodig. Draaitabellen in Excel ondersteunen de groepering van datumvelden in jaren, kwartalen, maanden etc. volledig. Extra -tekst- velden toevoegen beperkt je alleen maar. :)
Zou je gelijk in kunnen hebben, maar de vraag was hoe converteer ik timestamp naar...

En voor zover ik weet snapt excel standaard geen timestamp.

Maar converteer het dan naar een date. yyyy-mm-dd want dat kan je inderdaad groeperen naar jaren, kwartalen, maanden e.d.

👑