Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een klein probleem met de routering van Mikrotik.

Er loopt nu een PPTP client tussen de router, en de router op mijn werk. Er is daar een 192.168.0.0/24 netwerk aanwezig.

Ik kan daar gewoon op shares van de server alles werkt. Maar ik moet nu óók op de 10.33.25.0/24 netwerk (nieuwe locatie etc...). De huidige PPTP blijft staan, daar verandert er niets aan. Ik moet zowel op 192.xxx als op 10.33.... netwerk.

Dus ik denk, ik maak een static route aan met 10.33.25.0/24 met als gateway de PPTP verbinding.

Vanuit de PC kan ik het niet pingen, vanuit de Mikrotik WEL.

Waarom stuurt de Mikrotik mijn pings vanaf de PC (bv: ping 10.33.25.224) niet naar buiten of zoiets.....

Als ik met de Windows client inbel, dan gaat alles goed, omdat ik als default gateway 0.0.0.0/24 krijg.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2016 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Route terug?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat dacht ik ook. Maar als de ping terug komt op de Mikrotik (want de ping functie in Tools - Ping doet het gewoon. Ik krijg de pings met xx msec terug.

Maar niet terug op mijn PC.

Dus hoe definieer ik de route vanuit de Mikrotik naar de PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 14:09:
Ja, dat dacht ik ook. Maar als de ping terug komt op de Mikrotik (want de ping functie in Tools - Ping doet het gewoon. Ik krijg de pings met xx msec terug.
Check je dat met het goede afzenderadres? Pingen vanaf routers gaat vaak goed omdat die interfaces in beide netwerken hebben he.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:05
De ping vanaf de Mikortik werkt omdat je dan vanaf een afzenderadres binnen 10.33 komt. Als je vanaf 192.168 komt moet de overkant (10.33) natuurlijk ook een route terug hebben naar het 192.168 netwerk. Als dat niet kan, dan zou je kunnen gaan natten in de Mikrotik, zodat het verkeer van 192.168 alsnog uit 10.33 komt.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu snap ik het niet.

Ik kan een Src address ingeven bij Ping, en als ik mijn lokale PC aangeef (192.168.1.10), dan gaat het dus niet. Uiteraard, ping in DOS box werkt ook niet vanaf de Win PC.

Als ik een ping doe vanuit de Mktik met als Interface bridge 1 (waarin alle poorten zitten), werkt het dus niet.

Dus er ontbreekt nog een route tussen de PC en de Mikrotik? Dat is raar, want de rest werkt gewoon (ping naar het IP adres dat ik gekregen heb van de remote VPN server, zowel vanaf de PC als vanaf de Mktik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:42
Nee, als er een ping van je PC komt, dan weet de andere kant niet hoe ie je PC kan vinden. Dus of je moet de andere kant een route terug naar je PC geven via je tunnel, of je moet je router configurern om pakketjes van je PC te natten naar het ip adres van de router in het subnet waar je ping naartoe gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, Napsju gaf het doorslaggevende antwoord.

NAT ingesteld met masquerade, probleem opgelost.

Dank voor alle adviezen. topic kan gesloten worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2016 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:05
Graag gedaan. ;)

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaanf
  • Registratie: Mei 2010