Vier op een rij is JavaScipt

Pagina: 1
Acties:
  • 1.317 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Dit is één van mijn eerste posts dus sorry als het niet goed is opgesteld.
Ik moet binnen een week een vier op een rij spel maken met javascript, natuurlijk zijn er tutorials hoe je het moet doen op het net maar al die dingen kennen we nog niet.
Kan iemand mij aub op weg helpen of wat tips geven hoe we dit moeten doen.
Onze leraar zegt ook dat we een 2d tabel moeten maken maar geen idee hoe.

Als iemand weet hoe er aan te beginnen, gelive te antwoorden.

Gr

Tristan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Schoolopdrachten zul je toch echt zelf moeten doen.. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:44:
maar al die dingen kennen we nog niet.
Wat ken je wel?
Moet het met dingen die je kent, of moet het via zelfstudie/zelfkennis?

De wereld van IT staat niet stil en zelfstudie tot je 67e is een must.
Ik kan daarom best begrijpen als je leraar dat wil bereiken.
code:
1
document.createElement('table')

[ Voor 24% gewijzigd door DJMaze op 19-05-2016 12:58 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als het concept 2D-tabel je al niks zegt (of matrix), dan heb je wel een enorme uitdaging om uberhaupt uit te gaan lezen welke waarde in welke kolom/rij komt te staan. Oh wacht, rijen & kolommen; klinkt als 4 op een rij.

Je kan natuurlijk ook eens bij de bekende tutorial-sites op zoek gaan naar het ouderwetse boter-kaas-eieren, de logica snappen achter de code (en het matchen van 3 op een rij) en dat uitbouwen naar 4 op een rij.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:21

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Misschien ook handig om te melden: wat voor opleiding doe je, en wat voor ervaring heb je al met programmeren/Javascript?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-09 07:12
Ik mag hopen dat je leraar je niet met zo'n vage term het bos in heeft gestuurd.

Vraag aan jou ben je bekend met terminologie als: integer, array en for-loops?

Indien nee, ga die eerst eens bestuderen, arrays en for-loops

Indien ja, ken je ook de term multi-dimension array? Dit is namelijk een goed uitgangspunt om de status van het bord op te slaan.
MAX3400 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:56:
[...]

Als het concept 2D-tabel je al niks zegt (of matrix), dan heb je wel een enorme uitdaging om uberhaupt uit te gaan lezen welke waarde in welke kolom/rij komt te staan. Oh wacht, rijen & kolommen; klinkt als 4 op een rij.

Je kan natuurlijk ook eens bij de bekende tutorial-sites op zoek gaan naar het ouderwetse boter-kaas-eieren, de logica snappen achter de code (en het matchen van 3 op een rij) en dat uitbouwen naar 4 op een rij.
Reactie aan MAX3400:

Boter- kaas en eieren (tic-tac-toe) is niet echt hetzelfde als 4 op 'n rij (connect four) en beperkt zich óók niet tot rijen of kolommen (horizontaal/verticaal) maar kan ook over rijen én kolommen (diagonaal) niet helemaal zo eenvoudig als je denkt. Waar boter- kaas en eieren nog vrij eenvoudig plat* te programmeren is word vier op 'n rij een aardig zooitje.
* plat programmeren alle situaties uitschrijven in simpele if statements

[ Voor 42% gewijzigd door GewoonWatSpulle op 19-05-2016 13:23 . Reden: MAX3400 opmerking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

GewoonWatSpulle schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 13:16:

Boter- kaas en eieren (tic-tac-toe) is niet echt hetzelfde als 4 op 'n rij (connect four) en beperkt zich óók niet tot rijen of kolommen (horizontaal/verticaal) maar kan ook over rijen én kolommen (diagonaal) niet helemaal zo eenvoudig als je denkt. Waar boter- kaas en eieren nog vrij eenvoudig plat* te programmeren is word vier op 'n rij een aardig zooitje.
* plat programmeren alle situaties uitschrijven in simpele if statements
Ben het helemaal met je eens; 3 of 4 op een rij is andere koek. Gelukkig ben ik geen programmeur maar probeerde te schetsen hoe een simpele matrix en/of de denkwijze daaromtrent, een aanleiding kan zijn tot de eerste stappen zoals inderdaad een array. Als je al zou beginnen met alleen controleren of er horizontaal OF verticaal 3 of 4 op een rij staan in een matrix, dan ben je al een stukje op weg.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houbie
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 19:54
Een eenvoudige aanpak (geen implementatie details)

Voorzie een spelbord (2d matrix)
Bij het plaatsen van een nieuw element, tel per richting (links, rechts, boven, onder, rechtsboven, linksboven, linksonder, rechtsonder) het aantal elementen dat dezelfde zijn.

Wanneer 1 van volgende 4 gelijk is aan 4 is er een "win" situatie bereikt

linksboven + rechtsonder + 1 (element zelf) = 4
links + rechts + 1 (element zelf) = 4
boven + onder + 1 (element zelf) = 4
rechtsboven + linksonder + 1 (element zelf) = 4

Voorzie hiervoor een method die dit controleert. Bij elke stap check je dus deze vier voorwaarden in een methode. Dit kan door 4 methodes te maken die elk van deze vier voorwaardes controleren.

In javascript kan je dit doen door elke cel in je tabel een uniek id te geven. Wanneer je als id coordinaten kiest (0,0), (1,1), (4,3)

Wanneer hier een element wordt toegevoegd, kan je aan de hand van deze coordinaten bepalen waar het ligt en makkelijk de andere elementen beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:41

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

trix0r schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:52:
Schoolopdrachten zul je toch echt zelf moeten doen.. :)
Dat... We zijn hier geen helpdesk, en je schoolopdracht moet je uiteraard zelf doen. Het is niet de bedoeling dat wij dat voor je gaan doen. Je docent is de eerste plek waar je moet zijn voor hulp.

Mocht je aan de slag zijn gegaan en tegen een wat concreter probleem aanlopen dan kan je een topic openen, maar let dan aub goed op Het algemeen beleid #quickstart, zeker voor een schoolopdracht zou je de gevraagde info prima moeten kunnen geven. Dit topic ga ik dan ook sluiten.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Simonhoubracken schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 13:33:
Wanneer 1 van volgende 4 gelijk is aan 4 is er een "win" situatie bereikt

linksboven + rechtsonder + 1 (element zelf) = 4
links + rechts + 1 (element zelf) = 4
boven + onder + 1 (element zelf) = 4
rechtsboven + linksonder + 1 (element zelf) = 4

Voorzie hiervoor een method die dit controleert. Bij elke stap check je dus deze vier voorwaarden in een methode. Dit kan door 4 methodes te maken die elk van deze vier voorwaardes controleren.
  1. Of ik begrijp je niet, of ik zie je overal maar 3 elementen checken i.p.v. 4 :?
  2. Sowieso wil je >= 4 checken, niet = (of ==) 4; er kunnen namelijk ook situaties ontstaan met méér dan 4 op een rij ;)
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/UBjrvXVZq4RKI8MQTDsX1mHH/full.png Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/8Y5w5ItmIr8GAJ3D24GS6dBs/full.png
etc.
A good programmer is someone who always looks both ways before crossing a one-way street.
:Y)

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 19-05-2016 14:18 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.