i7 of i5 in (game-)pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lucif3r
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-12-2025
Momenteel bezig met het samenstellen van een eigen pc om deze zelf te bouwen.
Onder andere om kennis/ervaring op te bouwen, anderzijds omdat de huidige aan vervanging toe is.

De pc zal voor het grootste deel gebruikt worden voor de "standaard" dingen zoals internetten, downloaden, branden, office toepassingen etc.
Echter hou ik zelf ook wel van gamen. Met name CoD games of Elder Scrolls etc.
Dit houd in dat ik er nog een redelijke videokaart in wil plaatsen.
Maargoed het gaat nu ff om de processor. Ik zit momenteel te kijken naar de i7-6700K. Echter zie ik her en der in een budget game pc al een i3 geplaatst worden als voldoende. Dus laat mij te denken of een i7 niet overkill is voor de taken, en zou een i5 niet al volstaan?
Spaart toch al gauw 100 euro uit, wat eventueel bijgevoegd kan worden voor de videokaart.

Zat zelf ook te denken aan 16GB DDR4 geheugen (2400MHz). Samsung 750Evo SSD.

Ik hoor graag tips, ervaringen of wat dan ook.
Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Lucif3r op 19-05-2016 13:46)

• Lord Igor
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-09-2025
Doorgaans is de mening van velen dat een i5 met min of meer gelijke kloksnelheid voor puur gaming vrijwel net zo goed is als een i7. Zelf heb ik een i7 3770K, maar die is niet wezenlijk sneller dan de i5 3570K van een vriend van me; we lopen beide eerder tegen de limiet van de GPU (beide NVidia GTX 680) aan, dan tegen de limiet van de CPU.

De i7 beidt iets meer onboard cache en hyperthreading, maar van dat laatste maken games zelden gebruik. Of dat ook zo is met de onboard cache weet ik eigenlijk niet, maar de besparing bij het nemen van een i5 kan voor gaming beter in de GPU gestoken worden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Lord Igor
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-09-2025
Doorgaans is de mening van velen dat een i5 met min of meer gelijke kloksnelheid voor puur gaming vrijwel net zo goed is als een i7. Zelf heb ik een i7 3770K, maar die is niet wezenlijk sneller dan de i5 3570K van een vriend van me; we lopen beide eerder tegen de limiet van de GPU (beide NVidia GTX 680) aan, dan tegen de limiet van de CPU.

De i7 beidt iets meer onboard cache en hyperthreading, maar van dat laatste maken games zelden gebruik. Of dat ook zo is met de onboard cache weet ik eigenlijk niet, maar de besparing bij het nemen van een i5 kan voor gaming beter in de GPU gestoken worden.

• jelle514
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik zou inderdaad zoals Lord Igor ook al kort aangeeft kiezen voor een i5 en het geld dat je hiermee bespaard besteden aan een betere videokaart. het verschil tussen een i5 en i7 (met gelijke kloksnelheid) is in games niet echt te merken. Terwijl met de +- 100 euro die je bespaard met een goedkopere CPU een hele stap ophoog kan zetten als het gaat om GPU performance

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:49

Esumontere

Floep, banaan.

Ik zou zeggen: lees eens de reviews: Desktop Best Buy Guide - mei 2016 door voor heel veel info over component-keuze :)

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-02 17:57

Racing_Reporter

Contentmaker

Games: i5 > i7. i7 voegt amper/niks toe.

[ Voor 46% gewijzigd door Racing_Reporter op 19-05-2016 13:29 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Lucif3r
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-12-2025
Thnx all voor de snelle en duidelijke antwoorden!

• loki504
  • Laatst online: 18:09
Met een i7 kan je iets later upgraden als een i5.(omdat de meeste game toch echt wel gebruik maken van HT). Alleen in normale game scenario's kom je altijd tegen een GPU limiet aan. tenzij je natuurlijk in de toekomst gaat kijken en er een gtx-1270 bv in gaat stoppen. Dan zal de i7 iets langer mee gaan.

Dus de vraag is wil je nu extra power kopen om die 5/6 jaar later te gebruiken? of bespaar je liever nu +- 100 euro om dat eventueel in GPU te stoppen. 9/10 keer wil je na 5/6 jaar toch wel upgraden naar nieuwere dingen. zoals nu m.2 slot nu en tegen die tijd pci-e 4.0 of zelfs 5.0. met i5 zit je goed zeker als je de i5 6600k neemt

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

loki504 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 14:55:
Met een i7 kan je iets later upgraden als een i5.(omdat de meeste game toch echt wel gebruik maken van HT). Alleen in normale game scenario's kom je altijd tegen een GPU limiet aan. tenzij je natuurlijk in de toekomst gaat kijken en er een gtx-1270 bv in gaat stoppen. Dan zal de i7 iets langer mee gaan.

Dus de vraag is wil je nu extra power kopen om die 5/6 jaar later te gebruiken? of bespaar je liever nu +- 100 euro om dat eventueel in GPU te stoppen. 9/10 keer wil je na 5/6 jaar toch wel upgraden naar nieuwere dingen. zoals nu m.2 slot nu en tegen die tijd pci-e 4.0 of zelfs 5.0. met i5 zit je goed zeker als je de i5 6600k neemt
http://www.pcworld.com/ar...or-directx-12-gaming.html

Nee. Gewoon nee. Stop met bullshit roepen tenzij je bewijs hebt.

• loki504
Racing_Reporter schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 15:57:
[...]

http://www.pcworld.com/ar...or-directx-12-gaming.html

Nee. Gewoon nee. Stop met bullshit roepen tenzij je bewijs hebt.
https://cms-images.idgesg..._19x10-100647718-orig.png

Bewijs staat gewoon in je eigen bron.

Tevens
YouTube: Grand Theft Auto 5 PC CPU Test: i3 4130 vs i5 4690K vs i7 4790K vs i7 5960X
YouTube: Pentium G3258 vs Core i5/i7 Devils Canyon Benchmarks with FCAT Frame-Time

Dus

duidelijk verschil tussen de i5 en i7. en als games geen gebruik kunnen maken van HT. waarom werkt Far Cry 4 dan op een i3 en niet op een Pentium(zonder tweaks). lijkt mij duidelijk dat hij niet naar het aantal cores kijkt maar naar het aantal Threads.

Genoeg bewijs of moet ik meer leveren? 8)7

Tevens ook nog uit je eigen bron :

What you should buy for DirectX 12

It’s really pretty early to make any solid recommendations based on one synthetic test, one beta, and one game. But that doesn’t matter, because you still want to know what to buy before the money burns a hole in your pocket.

I’d say for the vast majority of gamers, the sweet spot lies somewhere between a quad-core with Hyper-Threading and a six-core on the Intel side of the aisle. A Skylake Core i5-6600K will be fine for DirectX 11 games and probably the vast majority of the early DirectX 12 games, but the lack of Hyper-Threading will eventually hurt. For AMD fans, that means a six-core FX or eight-core FX part is recommended.

Dus wat voor bewijs had je nu geleverd? :X

[ Voor 26% gewijzigd door loki504 op 19-05-2016 17:21 ]

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Je noemt twee spellen, en dat zouden 'de meeste games' moeten zijn? Nee.

Punt 2:
Kijk ook even naar de inhoud van je video's. Hoeveel winst zie je, verspreid over de HELE video? Juist, op enkele stukken is er winst, niet consistent. Voor de rest loopt de i5 gelijk op met de i7, of soms zelfs iets voor.
Dus

duidelijk verschil tussen de i5 en i7. en als games geen gebruik kunnen maken van HT. waarom werkt Far Cry 4 dan op een i3 en niet op een Pentium(zonder tweaks). lijkt mij duidelijk dat hij niet naar het aantal cores kijkt maar naar het aantal Threads.

Genoeg bewijs of moet ik meer leveren? 8)7
Geen duidelijk verschil. Tevens: luie programmeurs. En mij hoor je nergens zeggen dat een game nog dualcore moet ondersteunen, we zijn ondertussen wel in 2016 aanbeland.
Tevens ook nog uit je eigen bron :

What you should buy for DirectX 12

It’s really pretty early to make any solid recommendations based on one synthetic test, one beta, and one game. But that doesn’t matter, because you still want to know what to buy before the money burns a hole in your pocket.

I’d say for the vast majority of gamers, the sweet spot lies somewhere between a quad-core with Hyper-Threading and a six-core on the Intel side of the aisle. A Skylake Core i5-6600K will be fine for DirectX 11 games and probably the vast majority of the early DirectX 12 games, but the lack of Hyper-Threading will eventually hurt. For AMD fans, that means a six-core FX or eight-core FX part is recommended.

Dus wat voor bewijs had je nu geleverd? :X
Lijkt me duidelijk hoe jij het interpreteert. Mijn conclusie gaat slechts over jouw bewering. HT laat zéker geen constante winst zien, echte cores zijn beter ipv truukjes. En langzaam verschuiven we van quadcore naar hexacore als optimaal punt, dus wat dat betreft zou je beter investeren in een i7-systeem als je het toch in 1x goed wilt doen. Tot die tijd, lekker bij een quadcore blijven en het geld wat je uitspaart met hyperthreading opzij leggen voor je volgende upgrade of betere GPU ;)

• loki504
Die video is ook redelijk lastig te beoordelen omdat je niet kan zien waar wel en niet de CPU een bottleneck is. Maar link dan maar een paar recente AAA game waar een pentium gelijk scoort aan een i3. ik heb mijn bronnen vermeld en dat jij daar een andere interpretatie van heb is prima. Maar ik hoef mij zelf niet te overtuigen dat HT bij 90% gewoon werkt. En tot nu toe heb jij je met je bron ook niet kunnen overtuigen.

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Vooruit, ik hou wel van een beetje uitdaging. Nee maar serieus, ik was even druk bezig. Dit was de eerste de beste recente bron die ik te pakken kon krijgen, anders kom je al snel bij oude games uit wat ik op het 1e zicht zag.

http://www.techpowerup.co...perthreading-test.219417/

Zoiets bijvoorbeeld?

Edit: hmm, hoewel het een uitgebreide test is, ben ik zelf niet overtuigd vd gebruikte GPU, die valt wat tegen zullen we maar zeggen. Maar het is bijna realistisch te noemen, niet iedereen hangt een supervideokaart achter een goede cpu.

Edit: http://www.techpowerup.co...19417/page-3#post-3406780

[ Voor 56% gewijzigd door Racing_Reporter op 19-05-2016 19:29 ]

• loki504
Ook in je eigen bron zegt hij zelf dat HT zelf prima is. Maar een i5 6600k is momenteel al OverKill voor vrijwel elke GPU combi. Terwijl het op een i3 prima is. Wat dus ook weer blijkt is dat games WEL gebruik maken van HT.... maar op een i7 momenteel weinig nut heeft. Maar wij kunnen niet in de toekomst kijken. En tuurlijk is een i7 6 core leuker als 4c8t. Maar dan zullen we moeten wachten op ZEN.

[ Voor 5% gewijzigd door loki504 op 19-05-2016 22:41 ]

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-12-2025
loki504 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 20:24:
Ook in je eigen bron zegt hij zelf dat HT zelf prima is. Maar een i5 6600k is momenteel al OverKill voor vrijwel elke GPU combi. Terwijl het op een i3 prima is. Wat dus ook weer blijkt is dat games WEL gebruik maken van HT.... maar op een i7 momenteel weinig nut heeft. Maar wij kunnen niet in de toekomst kijken. En tuurlijk is een i7 6 core leuker als 4c8t. Maar dan zullen we moeten wachten op ZEN.
Hee, wat hebben de i7's op socket 2011v3 misdaan? :p Daar kun je al even terecht voor hexacore met HT. Heck, de volgende generatie wordt al snel verwacht.

Niet dat dat voor gaming vooralsnog noemenswaardige winsten lijkt op te leveren, maar dat terzijde.

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-01 18:12
Waarom hebben we het hier over HT? Games ondersteunen geen HT. Games maken gebruik van een X aantal threads, de i5 heeft er 4 en de i7 heeft er 8 door HT. Wanneer er 4 threads gebruikt worden (meeste games zullen er zelfs minder gebruiken) zijn de processoren bij gelijke kloksnelheden even snel, worden er meer gebruikt dan haal je met een i7 mss een 10-15% performance winst als je videokaart niet de bottleneck vormt wat meestal toch het geval is. Daarom voor een standaard game pc gewoon een i5 nemen, de i7 is niet anderhalf keer zo veel geld waard.

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Jep, ik werd ook even afgeleid door het echte issue. Dat een Core i3 met HT beter presteert is omdat er een soort thread bijkomt. Die winst zie je omdat games meer dan 2, minimaal was 't vorig jaar 3, cores nodig hebben. Die winst zie je amper tot niet als je verhuist van een quadcore naar een quadcore met HT.

Blijft het punt staan dat TS vraagt om een Core i5 of Core i7, en je spreekt jezelf tegen door te stellen dat een 6600K al overkill is. Waarom zou ie dan een i7 nodig hebben? He doesn't, really :)

Pagina: 1