Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeranMuden
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-07 08:34
Dag beste mede-tweakers,

Met het samenstellen van een nieuwe pc, zit ik even met de volgende vraag.
Wellicht dat jullie mij hierbij kunnen voorzien van wat advies.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 308,01€ 308,01
1MSI H170A GAMING PRO€ 122,95€ 122,95
1Spire Lunar II SP517-1U€ 0,-€ 0,-
1Zalman CNPS9700 LED€ 26,87€ 26,87

Zoals zichtbaar in de tabel, heb ik als keuze uit coolers de Spire en de Zalman. Beide had ik nog liggen, maar mijn voorkeur zou uitgaan naar een kleine simpele cooler (de Spire).

Mijn onderzoek zegt dat beide coolers aansluit-technisch mogelijk zouden zijn en zover ik heb kunnen zien, past de Spire prima. Is dit echter voldoende om de i7-6700 te koelen? Ik heb begrepen dat deze generatie processoren iets warmer wordt dan de voorgaande.

Of ben ik toch beter af met de Zalman, of wellicht een compleet nieuwe koeler voor de 1151 architectuur?

Alvast dank voor jullie aandacht en tijd!

Groet,

BM

Beste antwoord (via BeranMuden op 19-05-2016 12:52)

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
De Spire maakt veel herrie en is gemaakt voor server doeleinden. Kost nieuw rond de 60,- euro.
De Zalman is een verouderd type koeler die destijds gericht was op silte. Kost nu rond de 30,- euro.
Ga absoluut NIET de Spire op je i7 6700 zetten, je kunt hier wel degelijk je CPU mee beschadigen.

Als ik advies mag uitbrengen is dat erg simpel. Koop de koeler die boven aan in in de rank staat:
http://www.frostytech.com/top5heatsinks.cfm

Of voor low-profiles zoals je zelf graag wilt:
http://www.frostytech.com/top5_lowprofile_heatsinks.cfm

Wil je iets wat lijkt op de Spiro moet je een Dynatron koeler kopen. Deze koeler zijn echter wel prijzig voor hun prestaties

Zoals je net zei heb je liever meer ruimte in je kast en hecht je dus minder waarde aan geluidsproductie.
De pricewatch: Evercool HPL815-EP is een mooie oplossing voor je maar erg slecht leverbaar.
Volgende optie is de pricewatch: Noctua NH-L9i
Ben je bereid om toch wat meer ruimte in beslag te laten nemen kan je voor deze gaan:
pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B

Echter deze koeler is lastig te monteren is mijn ervaring.

[ Voor 13% gewijzigd door renedis op 19-05-2016 11:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou eerst kijken of de koelers sowieso op de socket passen en op basis daarvan je keuze maken.
Daarnaast is het natuurlijk net een kwestie van wat je wilt, vind je stilte belangrijk bijvoorbeeld? Kijk ook even met Google naar prestaties onderling, van de Spire en de Zalman. :) Lijkt me een duidelijk gevalletje van kijk en vergelijk, in dit geval.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 19-05-2016 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Aangezien je een BOXED processor hebt, kan je ook eerst beginnen met de stock koeler. De stock koelers van de Intel processoren zijn de laatste jaren stukken verbeterd en nauwelijks nog hoorbaar, ook onder load.

Je hebt ook geen overclock rig gekozen dus wellicht voldoet de stock koeler ook al prima. Je kunt altijd achteraf nog een andere koeler aanschaffen die op dat moment het best geschikt is.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeranMuden
Ja..erm...de tabel geeft BOXED aan, maar ik had hem zonder stock koeler.

Wat ik wil, is zekerheid dat de koeler voldoende is en dan vind ik ruimtebesparend, esthetisch gezien mooier dan zo'n koperen blok erop zetten. Als je nu gaat zoeken naar Spire Lunar, wordt deze nergens genoemd in combinatie met de 1151 socket. Toch denk ik deze gewoon past (nog niks geforceerd, maar de gaten komen overeen). De Zalman is sowieso geen probleem, maar hoopte op wat ervarings-verhalen in combinatie met de Spire.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
De Spire maakt veel herrie en is gemaakt voor server doeleinden. Kost nieuw rond de 60,- euro.
De Zalman is een verouderd type koeler die destijds gericht was op silte. Kost nu rond de 30,- euro.
Ga absoluut NIET de Spire op je i7 6700 zetten, je kunt hier wel degelijk je CPU mee beschadigen.

Als ik advies mag uitbrengen is dat erg simpel. Koop de koeler die boven aan in in de rank staat:
http://www.frostytech.com/top5heatsinks.cfm

Of voor low-profiles zoals je zelf graag wilt:
http://www.frostytech.com/top5_lowprofile_heatsinks.cfm

Wil je iets wat lijkt op de Spiro moet je een Dynatron koeler kopen. Deze koeler zijn echter wel prijzig voor hun prestaties

Zoals je net zei heb je liever meer ruimte in je kast en hecht je dus minder waarde aan geluidsproductie.
De pricewatch: Evercool HPL815-EP is een mooie oplossing voor je maar erg slecht leverbaar.
Volgende optie is de pricewatch: Noctua NH-L9i
Ben je bereid om toch wat meer ruimte in beslag te laten nemen kan je voor deze gaan:
pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B

Echter deze koeler is lastig te monteren is mijn ervaring.

[ Voor 13% gewijzigd door renedis op 19-05-2016 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een 6700 non k heeft maar een tdp van 65 watt dus er hoeft echt niks geks op, zelf een tx3 evo van 20 euro moet prima te doen zijn.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeranMuden
Ok thanks! Ik weet voorlopig genoeg.
Pagina: 1