• Krayhan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-11-2025
Hallo allemaal. Ik heb de volgende setup voor mijn HTPC:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2105 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P8H67-M EVO€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1WD Green HDD, 4TB€ 138,95€ 138,95
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 88,-€ 88,-
1Zalman HD501€ 118,95€ 118,95
1Sitecom LN-121€ 37,85€ 37,85
1Seagate Expansion Desktop 4TB Zwart€ 156,09€ 156,09
1Scythe Big Shuriken 2€ 36,95€ 36,95
1Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm€ 0,-€ 0,-
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 62,58€ 62,58
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 19,95€ 19,95
1LG BH10LS30 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Onkyo TX-NR626 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Pioneer S-HS100 5.1 (Zwart)€ 142,34€ 142,34
1Nexus Value 430€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 884,61

TV: http://tweakers.net/pricewatch/438445/lg-65uf850v-zwart.html
Paar specs van TV: Ultra HD, WebOs 2.0, Passief 3D, HDMI 2.0
Voor meer specs: http://nl.hardware.info/p...lg-65uf850v/specificaties
HTPC draait op Windows 7 Ultimate 64 bit. Kodi als mediacenter en daarnaast PowerDVD (versie 12 of hoger?).

Probleem 1:

Als ik met mijn HTPC vanuit Kodi Half SBS 3d film afspeel en mijn tv zet op 3d (sbs) dan heb ik 3d beeld.
Maar ik zie heel lichtjes (soms) bij beelden op de voorgrond een soort "ghosting".

Oplossing: Als ik deze films direct afpseel vanuit mijn tv (stel via DLNA of op een USB stick) dan heb ik perfect 3d beeld zonder "ghosting".

Ander oplossing en hierbij tevens een bijkomend probleem is afspelen via PowerDvD.

Probleem 2:

Als ik het bovengenoemde beeldmateriaal via PowerDVD afspeel en klik op 3D in powerdvd dan zet het de SBS beelden niet meer naast elkaar neer maar als (gepolariseerd??) een echte 3d.
Op mijn TV kies ik dan niet meer SBS maar 2->3D, dan heb ik ook perfect beel maar helaas niet full HD.

Het probleem met PowerDVD is dan het volgende: Zowel bij SBS beelden als met originele Bluray Iso (Avatar) verlaagt powerdvd de resolutie naar 720P. Immers mijn tv is Ultra HD dus ik kan 3d full hd kijken.
Als ik dezelfde film vanuit KODI afspeel dan heb ik wel Full HD 3d maar niet perfect 3d beeld (zie probleem 1). PowerDVD maakt het beeld wel perfect maar met een lagere resolutie.

Oplossing:
Als ik 3d film materiaal direct (met een USB stick of DLNA sharing) vanuit mijn tv afspeel zonder tussenkomst van een PC dan heb ik ook perfect FULL HD 3D beeld.

Ik kan natuurlijk alles vanuit DLNA share of een extra 4tb HD in de USB prikken maar dan lever ik in op de kwaliteit van het geluid. Mijn verbindigingen:
HTPC HDMI OUT -> ONKYO receiver HDMI in -> ONKYO HDMI out -> LG TV HDMI 2.0 (ARC ingang)
De TV heeft een optical out maar zoals ik al zei dus dan is er geen Dolby True HD of DTS HD Master Audio.

Vraag 1: Hoe kan ik vanuit mijn HTPC 3d materiaal orgineel (gepolariseerd?) of half SBS zo afspelen dat het 3d beeld net zo perfect is zoals ik dat direct vanuit mijn TV doe (boven beschreven)?

Vraag 2: Om alles (3d dus) vanuit mijn HTPC af te spelen is mijn hardware nog up to date?

Vraag 3: Ik weet dat Kodi geen Blu ray 3D kan afspelen dus vandaar dat ik PowerDVD gebruik. Wat is de beste software om 3d materiaal af te spelen met mijn setup of eventueel upgrade van hardware?

Vraag 4: Waarom zet PowerDVD mijn resolutie van 1080 terug naar 720p (zowel bij bluray 3d als bij half sbs) elke keer als ik op de 3d knop druk bij PowerDvD? Wat is de oplossing om 3D films Full HD af te spelen met PowerDvD?

Vraag 5: Rare vraag. Moet ik PowerDVD wel op de 3D knop drukken, aangezien mijn tv ook al 3d rendeert?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Het eerste wat mij opvalt is dat je geen videokaart in je systeem hebt zitten welke een 4K resolutie uit kan sturen. Dus bij het aanzetten van je HTPC zal deze maximaal een 1080p 2D signaal naar je TV sturen, correct?

Testing, one, two ...

• Krayhan
Klopt ik heb toen destijds de Intel Core i3 2105 gekocht met ingebouwde Intel HD Graphics 3000 GPU.
Ik wil niet perse 4k materiaal op de HTPC afspelen, het gaat mij erom dat ik 3d in 1080p kan sturen naar de tv. Is dit de reden waarom powerdvd alle 3d materiaal downsized naar resolutie 720p?
Waarom doet Kodi dit dan niet, als ik hetzelfe 3d half sbs film met kodi afspeel dan doet die dat met 1080p. Maar zoals ik boven schreef de beelden zijn niet zo perfect (ghosting achtig) in Kodi zoals met PowerDvD of wanneer ik hetzelfde direct (sharing of usb) vanuit de tv afspeel.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Het grote nadeel van passief 3D op een Full HD scherm is het inleveren van de full HD resolutie omdat de ene helft van een passief 3D beeld een resolutie heeft van 1980x540 terwijl een actief 3D beeld de volle Full HD resolutie blijft behouden, meestal wel met crosstalk tot gevolg, maar dit ter zijde. Dan heb ik het niet over het tamelijk beroerde SBS/TB 3D beeld wat Kodi af kan spelen want dat is niets meer dan een full HD beeld wat is opgesplitst en wat je TV vervolgens kan verwerken en weergeven als 3D. Jouw passieve 3D TV moet daar dan vervolgens nog chocola van kunnen maken en afhankelijk van het type 3D (SBS of TB), halveert je resolutie ook nog eens extra. Van dat soort 3D formaten moet je dus wegblijven indien je voor zo'n goed mogelijk 3D beeld zou willen gaan. Uitgangspunt is dan geen 3D MKV als media maar een 3D Bluray disc/ISO/rip.

Werkelijk goed 3D weergeven via een HTPC doe je op dit moment nog steeds met externe software zoals bijv. PowerDVD of het inmiddels niet meer verkrijgbare Total Media Theatre. Ik kan zonder problemen Full HD (Real) afspelen vanaf mijn NAS via mijn HTPC op mijn actieve Full HD 3D TV, en het ziet er zo goed uit als het theoretisch maar kan zijn.

Jij wilt een zo goed mogelijk 3D beeld en met jouw TV is dat theoretisch ook mogelijk, Passief Full HD (Real) 3D, echter gaat dat niet lukken met je huidige setup. Je zult, om te beginnen, in ieder geval de overstap moeten gaan maken naar een videokaart met HDMI 2.0. Helaas zijn daar wel de nodige kosten aan verbonden voor de aanschaf van een geschikte kaart.

Edit: hier nog eens een opsomming van het onderscheid tussen actief en passief 3D waarbij passief 3D op een UHD TV niet is meegenomen. Heeft geeft wel aan waar de verschillen zitten bij een 1080p TV.

http://www.3dtvmagazine.n...ief-3d-versus-passief-3d/

[ Voor 7% gewijzigd door hardware-lover op 20-05-2016 15:25 ]

Testing, one, two ...

• Krayhan
Ok dankjewel voor de snelle reactie. Je verhaal klopt over passief 3d en halvering maar dat gaat bij mij niet op. Ik heb een ultra hd. Dus als ik het goed begrijp:
- via htpc 3d afspelen met powerdvd
- dat powerdvd resolutie terug schroeft is gebrek aan gpu power?
Wat ik overigens vermoedde.
- Als ik een goede hdmi 2.0 gpu erin prik dan zou mijn htpc met powerdvd op 1080p 3d materiaal kunnen afspelen?
- Heb je een suggestie voor mij voor een goede gpu kaart?
Is deze kaart een goede optie en zou die ook nog 4k aankunnen met mijn setup of kom ik dan nog cpu en ram tekort?
pricewatch: Asus GTX950-2G
Helaas voorzie ik een probleem met mijn mobo die geen PCI-e 3.0 x16 ondersteunt.
Is er een oplossing (zonder aanschaf van nieuwe mobo)?
Alvast bedankt voor je moeite.

[ Voor 25% gewijzigd door Krayhan op 20-05-2016 17:00 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

"- dat powerdvd resolutie terug schroeft is gebrek aan gpu power?"

Niet zozeer een gebrek power, meer het gebrek aan ondersteuning daarvoor en vooral het gebrek aan de juiste aansluitingen op je moederbord.

Integrated Graphics Processor
Multi-VGA output support : HDMI/DVI/RGB/DisplayPort ports
- Supports HDMI with max. resolution 1920 x 1200 @ 60 Hz
- Supports DVI with max. resolution 1920 x 1200 @ 60 Hz
- Supports RGB with max. resolution 2048 x 1536 @ 75 Hz
- Supports DisplayPort with max. resolution 2560 x 1600 @ 60 Hz
Maximum shared memory of 1748 MB

Je kunt die kaart kiezen waar je de voorkeur aan geeft, bijv. uit het lijstje wat ik gedeeld hebt.
Lees je vooraf nog wel even goed in dat de software die je gebruikt (het OS en 3D Media software), ook de ondersteuning bied, anders heb je straks wel de geschikte hardware, maar niet de software om het alsnog te kunnen realiseren.

[ Voor 4% gewijzigd door hardware-lover op 20-05-2016 17:04 ]

Testing, one, two ...

• Krayhan
Ok maar..Helaas voorzie ik een probleem met mijn mobo die geen PCI-e 3.0 x16 ondersteunt. Is er een oplossing (zonder aanschaf van nieuwe mobo)?
Ik zie dat al die kaarten PCI-e 3.0 x16 zijn

[ Voor 13% gewijzigd door Krayhan op 20-05-2016 17:06 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Als het goed is, is die ook 2.0 compatibel, dus daar zullen geen problemen door ontstaan.

http://www.tomshardware.c...pci-express-x16-slot.html

Kijk nog wel even naar de specificaties van PowerDVD? Heb je deze versie legaal op je systeem staan?

[ Voor 20% gewijzigd door hardware-lover op 20-05-2016 17:08 ]

Testing, one, two ...

• Krayhan
Fijn om te lezen dat pci backwards compatible is

Wat bedoel je met specificaties van powerdvd? Bedoel je met welke gpu kaarten en respectievelijk drivers powerdvd compatible is? Volgens mij was het legale versie ja, maakt het wat uit voor de specs of het legaal is of niet?

[ Voor 10% gewijzigd door Krayhan op 20-05-2016 17:29 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Nee, ik bedoel specifiek de mogelijkheden van PowerDVD zelf, nieuwere versies hebben meer weergave-mogelijkheden (zie mijn linkje naar PowerDVD). Als je geen legale versie in gebruik hebt dan zal het ook geen probleem zijn om deze te vervangen door een nieuwere (de laatste) versie te vervangen. Wil je deze legaal gebruiken (wat ik natuurlijk ten zeerste adviseer), dan kost een nieuwe versie daarvan ook nog extra geld.

Testing, one, two ...

• Krayhan
waar het dus eigenlijk op neer komt is dat de intel geintegreerde gpu met een max van 1080p bij een passieve 3d de resolutie terugschroeft naar 720p. Als ik een nieuwere GPU kaart zou kopen die bijv 4k ondersteunt dan wordt de resolutie wel weer terug geschroeft maar dan wel naar 1080p, dus full hd 3d kijken. Is dat juist?
Pagina: 1