Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XenApp] Published apps worden niet gepublished

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal :) ,

Momenteel ben ik bezig met het opzetten van een testomgeving. Deze bevat een RDS server die gekoppeld is aan de XenApp 7.8 server. Via XenApp Studio probeer ik applicaties te publishen naar de RDS server zodat gebruikers deze applicaties beschikbaar hebben als zij inloggen op citrix.

Nu ben ik al een tijdje aan het stoeien om dit voor elkaar te krijgen. De applicaties die gebruikers krijgen als zij inloggen zijn namelijk niet de applicaties die ik gepublished heb maar de applicaties die op de RDS server zelf staan (Zoals Ccleaner, TeamViewer).

Op het moment dat ik inlog op de StoreFront zie ik de applicaties wel staan, maar zodra ik een sessie opstart zijn deze applicaties niet meer te vinden.

In de onderstaande link zie je waar ik de applicaties heb toegevoegd:
http://postimg.org/image/cdmv8otdt/

Kan iemand mij vertellen wat er precies misgaat?

Alvast bedankt voor alle hulp! :)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
XenApp 7.8 Server: (Windows Server 2012 R2) Citrix Director, Citrix License Server, Citrix StoreFront, Citrix Studio, Citrix Delivery Agent
RDS Server (Windows Server 2012 R2) Remote Desktop Role

• LordMorgoth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

LordMorgoth

Valar Morghulis!

De applicaties die je in je delivery group configureert zie je dus wel als je inlogt op storefront?
Dan klopt het toch, want je ziet dan je published applications.

Of publiceer je stiekem toch ook een volledige desktop en probeer je daar op in te loggen?

[ Voor 10% gewijzigd door LordMorgoth op 20-05-2016 12:10 ]

Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H'ghar

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:57
Wat je doet gaat goed maar je hebt een verwachting die niet klopt.

Je published application binnen studio. Die worden dan bekend binnen de XenApp omgeving. Dat wil zeggen in jou geval dat Storefront die applicaties aan de gebruiker laat zien.

Wat jij doet is (volgens mij) een volledige desktop sessie opstarten en daarin verwacht je weer die applicaties te zien. XenApp laat dat simpelweg niet automagisch zien binnen de desktop omgeving van de gebruiker. Dan krijg je gewoon de desktop die op die machine bestaat die je ook krijgt als je er inlogt met ICA, RDP of gewoon op de console met dat account.

Edit: als je de user omgeving ook wilt beheren dan kun je daarvoor in een kleine omgeving wel met GPO's aan de slag. Maar dat word snel overzichtelijk als de omgeving gaat groeien. Dan moet je gaan kijken naar degelijke UEM tooling.

[ Voor 16% gewijzigd door Craven op 20-05-2016 13:51 ]

• Vizor
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-11 10:11
Ik denk dat Craven je probleem behoorlijk goed omgeschreven heeft. Om hier nog een kleine aanvulling op te geven.

Je kunt dit oplossen door de Citrix Receiver te installeren op je RDS server (indien dit nog niet het geval is). Hierna kun je met UEM tooling ervoor zorgen dat een en ander automatisch geregeld word RES Workspace Manager kan geïntegreerd worden met Citrix XenApp maar andere UEM tools kunnen dit vast ook.

Afhankelijke van het aantal users kun je ook alles handmatig instellen in de Receiver en je RDS desktop dicht timmeren middels GPO's.

Persoonlijk zou ik de de rollen indien mogelijk anders indelen:

XenApp Controller: Director, License Server, Storefront, Studio.
Terminal Server: Delivery Agent

In bovenstaande situatie publish je de desktop van je terminal server en middels UEM tooling timmer je het dicht zodat ze alleen goedgekeurde apps kunnen gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door Vizor op 20-05-2016 13:47 ]

• LordMorgoth
  • Niet online

LordMorgoth

Valar Morghulis!

Vizor schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 13:45:

Persoonlijk zou ik de de rollen indien mogelijk anders indelen:

XenApp Controller: Director, License Server, Storefront, Studio.
Terminal Server: Delivery Agent

In bovenstaande situatie publish je de desktop van je terminal server en middels UEM tooling timmer je het dicht zodat ze alleen goedgekeurde apps kunnen gebruiken.
En je Delivery Controller en database dan? ;)

• Vizor
Ben even uitgegaan van het lijstje van TS zonder er goed over na te denken. Database heeft hij vast een mooie server voor staan. Indien dat niet het geval is kan een SQL Express ook nog op de Controller server. Delivery controller lijkt me vanzelf sprekend dat je ook die op de Controller zet. Deze rollen zouden anders ook allemaal op die ene machine draaien. Inclusief de Delivery Agent en de load van alle users.

• LordMorgoth
  • Niet online

LordMorgoth

Valar Morghulis!

Persoonlijk zou ik, mocht het mogelijk zijn, de rollen zo veel mogelijk dubbel uitvoeren.

Dus een Storefront groep met twee Storefrontservers met LB via een Netscaler (VPX Express is gratis) en twee DDC's in failover (of eventueel ook LB via een Netscaler) configuratie.

Edit: ik had helemaal over het stukje "testomgeving" heen gelezen.
Anyway ook dan is het opzetten van een Storefront groep en een Netscaler voor de loadbalancing erg leerzaam, doch niet noodzakelijk O-)

[ Voor 27% gewijzigd door LordMorgoth op 20-05-2016 14:03 ]

• Vizor
Het gaat over een testomgeving, hier zullen vast geen 100 users op werken. Zelf houd ik mijn testomgevingen ook altijd zo klein mogelijk. Te laat :9

[ Voor 6% gewijzigd door Vizor op 20-05-2016 14:09 ]

• --Mulder--
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-11 14:45
Installeer de VDA agent op de RDS server en maak een Machine Catalog aan en daarna een Delivery Group. Daarna publiceer je de apps die je beschikbaar wilt stellen.

Verwijderd

Topicstarter
Craven schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 12:16:
Wat je doet gaat goed maar je hebt een verwachting die niet klopt.

Je published application binnen studio. Die worden dan bekend binnen de XenApp omgeving. Dat wil zeggen in jou geval dat Storefront die applicaties aan de gebruiker laat zien.

Wat jij doet is (volgens mij) een volledige desktop sessie opstarten en daarin verwacht je weer die applicaties te zien. XenApp laat dat simpelweg niet automagisch zien binnen de desktop omgeving van de gebruiker. Dan krijg je gewoon de desktop die op die machine bestaat die je ook krijgt als je er inlogt met ICA, RDP of gewoon op de console met dat account.

Edit: als je de user omgeving ook wilt beheren dan kun je daarvoor in een kleine omgeving wel met GPO's aan de slag. Maar dat word snel overzichtelijk als de omgeving gaat groeien. Dan moet je gaan kijken naar degelijke UEM tooling.
Heel erg bedankt voor je reactie! _/-\o_

Je hebt inderdaad gelijk! De bedoeling is dat de apps bij het starten van een volledige desktop sessie beschikbaar worden. Aangezien mijn kennis op het gebied van Citrix niet erg uitgebreid is ben ik er vanuit gegaan dat bij het publishen van de applicaties deze ook beschikbaar zouden zijn.

Er zijn slechts 10 applicaties die moeten worden uitgerold over een testomgeving met 10 gebruikers. Mijn vraag is dan ook hoe ik er voor kan zorgen dat deze applicaties verschijnen in de Desktop omgeving van citrix.

• --Mulder--
Maak in dat geval een GPO aan en ga middels GPP een startmenu opbouwen. Of gebruik een management tool zoals RES Workspace Manager.

• Craven
Als je de tijd hebt gebruik dan een management tool. Dat maakt je leven straks veel makkelijker. VMware uem vereist alleen maar wat fileshares dus die kan je vrij snel opzetten. Reswm is ook handig maar kost je weer een sql database.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Vergeet de licentiekosten van dergelijke tools niet.... Die kunnen vrij hard oplopen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Craven
Ik weet het van vmware uem niet recent. Dat was voorheen immidio flex en kostte toen geen drol. ResWM had vroeger een gratis versie maar die was momenteel niet beschikbaar. ResWM was altijd wat duurder.

• LordMorgoth
  • Niet online

LordMorgoth

Valar Morghulis!

De gratis versie van RES bestaat nog steeds (en is nooit weg geweest):

http://www3.ressoftware.c...kspace-Core-Freemium.html

Als je geen UEM wil gebruiken dan kan je ook simpelweg met GPO's een redirected startmenu tonen met daarin je applicaties die je aan je gebruikers wilt aanbieden.

Wanneer je in je share van je startmenu de rechten goed instelt op de shortcuts en gebruik maakt van ABE dan zien de gebruikers ook enkel de applicaties waar ze rechten op hebben.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

LordMorgoth schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 18:54:
De gratis versie van RES bestaat nog steeds (en is nooit weg geweest):
Van de url die je aanhaalt:
Coming Soon! RES ONE Workspace Core

RES ONE Workspace Core product, a freemium user environment management (UEM) offering, will be available beginning July 2016.
Nog niet beschikbaar dus. De gratis versie van RES was altijd een redelijk leuk product, mits je de beperkingingen goed begreep. Zeker de userlimit van 100 users is een vervelende.

Toch vervelend als een organisatie daar overheen gaat en ineens veel licentiekosten moet gaan betalen voor een payed versie, of verplicht moet overstappen op andere tooling.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• LordMorgoth
  • Niet online

LordMorgoth

Valar Morghulis!

Dat klopt dat is de nieuwe, maar de express editie van de vorige versies was altijd gratis beschikbaar en had sinds een aantal jaar ook de gebruikersbeperking al niet meer.

• SirDarkAngel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11 12:13
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 20:21:
[...]

Heel erg bedankt voor je reactie! _/-\o_

Je hebt inderdaad gelijk! De bedoeling is dat de apps bij het starten van een volledige desktop sessie beschikbaar worden. Aangezien mijn kennis op het gebied van Citrix niet erg uitgebreid is ben ik er vanuit gegaan dat bij het publishen van de applicaties deze ook beschikbaar zouden zijn.

Er zijn slechts 10 applicaties die moeten worden uitgerold over een testomgeving met 10 gebruikers. Mijn vraag is dan ook hoe ik er voor kan zorgen dat deze applicaties verschijnen in de Desktop omgeving van citrix.
  • Receiver installeren binnen de published desktop. (of aanvinken tijdens de VDA installatie.
  • Configureer de StoreFront site op de published desktop (let op dat je /discovery achter de store zet zoals in onderstaande screenshot.
Afbeeldingslocatie: http://www.xenappblog.com/wp-content/uploads/2013/07/Citrix-Receiver-4-with-Domain-Pass-Trough-03.png
  • Via een GPO zorgen dat passthrough authentication aanstaat op de receiver.
  • Via een GPO zorgen dat self-service uit staat op de receiver.
Volgens mij zijn dit de te nemen stappen. Krijg je wel Citrix in Citrix. Session sharing is nog steeds niet opnieuw geïmplementeerd. :|

Wilde altijd al iets over computers weten

• --Mulder--
Question Mark schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 20:23:
[...]

Van de url die je aanhaalt:

[...]

Nog niet beschikbaar dus. De gratis versie van RES was altijd een redelijk leuk product, mits je de beperkingingen goed begreep. Zeker de userlimit van 100 users is een vervelende.

Toch vervelend als een organisatie daar overheen gaat en ineens veel licentiekosten moet gaan betalen voor een payed versie, of verplicht moet overstappen op andere tooling.
RES Workspace Manager Express is nog gewoon beschikbaar, maar is alleen voor partners te downloaden. Daarnaast heeft deze geen 100 users limiet maar is ongelimiteerd op basis van named users. Als je (nog) geen geavanceerde functies nodig hebt is het een mooi product om mee te beginnen om een omgeving op te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals bedankt voor de vele reacties! _/-\o_ Momenteel heb ik het werkend op een andere manier. Namelijk door de software te installeren op de VDA (in dit geval de RDS) en via GPO voor de Users met item level targeting een nieuw start menu toe te wijzen met de door mij gekozen applicaties. Hierdoor is het gebruiken van een UEM in dit geval onnodig.

Ik weet dat het misschien niet de officiële en meeste correcte manier is om de software uit te rollen naar de gebruikers maar het gaat om een omgeving van 8 gebruikers die enkel gebruik maken van het Office pakket en wat kleine applicaties.

Ik ben in ieder geval blij dat het werkt en dank jullie allen voor jullie hulp!
Pagina: 1