Windows 10 Task manager weergeeft incorrecte CPU MHz

Pagina: 1
Acties:

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:24
Beste allen,

Sinds vandaag zie ik dat de windows Task manager de verkeerde snelheden van mijn cpu (i7-3770) uitleest (tijdens belasting; Prime95):

Load
- Task Manager: 4,52 GHz
- CPU-Z: 4 GHz

Idle
- Task Manager: 1,8 GHz
- CPU-Z: 1,6 GHz

Het moet 4 GHz en 1,6 GHz zijn, en alle applicaties (zoals CPU-Z) geven de correcte waarde door. Windows Task manager deed dat ook, maar nu niet meer.
In google vind ik alleen zoekresultaten over mensen die niet weten dat cpu's zichzelf terugklokken wanneer ze weinig doen, maar niets over een incorrect weergeven te hoge snelheid.

Probleem is, dat ik niet weet sinds wanneer dit optreed, omdat ik niet elke dag mijn task manager check :P

Weet een van jullie waar dit aan kan liggen?

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04-2025
Ligt aan Windows. Mijn task manager geeft ook aan dat mijn 4,4ghz geklokte CPU op 5,8ghz draait

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het zou ook handig zijn om uberhaupt te vermelden over wat voor CPU het gaat; dat scheelt met het componeren van een correcte topicstart.

Dat gezegd hebbende; al mijn machines met Windows 10 hebben een "high performance power plan" en zowel in de BIOS als in Windows, heb ik aangegeven dat de CPU's geen automagische handelingen mogen verrichten. En omdat ik nogal wel vaak kijk in Task Manager, is er wel/helaas een continu verschil van enkele tientallen MHz (dus 2.77GHz ipv 2.8GHz) bijvoorbeeld).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• GromuhlDjun
@ MAX3400: Ik heb de cpu aan de startpost toegevoegd (i7-3770). De snelheid fluctueert altijd wel een beetje bij CPU's, dat is het probleem niet.

De CPU draait onder belasting op 4ghz op alle cores (lichte overklok).

Het vreemde is juist dat CPU-Z en Hardwaremonitor beide de correcte snelheden aangeven en de task manager een 12,5% hogere waarde aangeeft in alle gevallen (4ghz*1,125 = 4,5, / 1,6ghz*1,125 = 1,8)

Ik vertrouw dus de lezing van windows zelf niet, en vraag me af waar dat aan ligt.

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-01 11:41
Ook bij mijn pc doet ie dit, echter iets van 6.7 ghz ofzo haha
dit is een i7-2600

verder heb ik nog niet kunnen achterhalen wat hier de reden van is.

Windows herinstalleren heb ik echter geen zin in :)

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• GromuhlDjun
furian88 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 11:44:
Ook bij mijn pc doet ie dit, echter iets van 6.7 ghz ofzo haha
dit is een i7-2600
Misschien gaat Microsoft met windows de marktplaats-methodiek gebruiken: 4 x 2 GHz = 8 GHz!
Pagina: 1