Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuntimeError
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-09 22:09
Ik heb een Chinese voeding 230V - 12V 20A. Wanneer ik deze voeding aansluit, zowel met als zonder belasting, maakt deze een vervelend en niet constant geluid. Ik heb de voeding opengemaakt, soldeerverbindingen gecontroleerd en met een infrarood thermometer gekeken of deze ergens erg heet werd.

De voeding heeft een vrij constante temperatuur net iets boven kamertemperatuur. Enkele soldeerverbindingen waren van matige kwaliteit. Deze heb ik opnieuw uit laten vloeien.

Heeft iemand een idee waardoor dit kan komen?

Het geluid: [YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=s2xL44m1umg]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:35
Is het niet die coil die aan het zoemen is? Links van de transformator. Misschien even wat hot glue op de koperaders om het trillen tegen te gaan.

[ Voor 34% gewijzigd door Jim423 op 18-05-2016 22:33 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Die dikke spoel zit goed ingekeckt, die trilt niet. Ik verdenk de grote trafo. Als je voorzichtig je oor erbij houdt moet je kunnen horen wat het probleem veroorzaakt, of in elk geval dit globaal kunnen bepalen.
Als je de dader hebt gevonden, doet een spray (haar)lak wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je kan met een plastic spateltje ook gewoon even voorzichtig tegen de vermoedelijke veroorzaker drukken.. kijken of het geluid veranderd.

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuntimeError
Net even op verschillende plekken gedrukt. Bij de dikke spoel links hoor ik helemaal geen verschil als ik druk. Als ik op de trafo druk, hoor ik dat de frequentie iets veranderd, maar datzelfde hoor ik ook als ik op de lege plaats naast de schakelaar aan de bovenkant druk en daarmee de print iets verbuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:35
Maar je kan niet horen waar het uit komt dus? Zal de trafo dan wel zijn. Vraag me af of zo'n haarlak truuc werkt daarop.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuntimeError
Ik kan niet direct een oorzaak vinden. Haarlak heb ik (als alleenstaand persoon met gemillimeterd haar) niet thuis liggen. Ik zal vanavond nog wel even gaan luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 12:13
Standaard probleem. Waarschijnlijk de coil linksboven van de trafo -of- de coil rechts van de trafo.

Even nog een stukkie voor je gegoogled:
http://www.howtogeek.com/...ies-make-a-whining-noise/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
De spoel linksboven kan het niet zijn, dat is de common-mode coil welke alleen 50Hz voor zijn hiezen krijgt. Bovendien hoor je het zoemen/tikken nog doorgaan nadat de netspanning er af gehaald is. Naar mijn idee zijn de gele en blauwe trafo's de grote kanshebbers, maar het kan ook een condensator of elco zijn die herrie maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuntimeError
Gisteren nog even verder onderzocht. Het geluid lijkt inderdaad het het midden of de rechterkant van de voeding te ontstaan. Ik verdenk zelf de grote trafo in het midden, maar het is moeilijk om het geluid exact te localiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:41
Rol een A4 op tot een koker en houdt dat bij je oor. Op die manier kun je zeer gericht luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat ik een fijne en veilige truc vind is een lege keukenrol pakken en die aan mijn oor zetten. Daarna voorzichtig met de andere kant over de print gaan. Dan kun je zonder een opdonder te krijgen veel beter localiseren waar het probleem zit.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Boudewijn schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 14:08:
Wat ik een fijne en veilige truc vind is een lege keukenrol pakken en die aan mijn oor zetten. Daarna voorzichtig met de andere kant over de print gaan. Dan kun je zonder een opdonder te krijgen veel beter localiseren waar het probleem zit.
dat werkt denk ik nog wel mooier dan een opgerold A4tje :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuntimeError
Net even geluisterd met het rolletje van een keukenrol. Het geluid lijkt het sterkte hoorbaar bij de grote trafo in het midden. Ik verwacht dat (haar)lak niet gaat werken hier omdat deze helemaal ingepakt zit, of vergis ik me nu?

[YouTube: https://youtu.be/AKNKthGfmLg]

[ Voor 9% gewijzigd door RuntimeError op 22-05-2016 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:38
Haarlak niet echt ben ik bang, een klodder uit een lijmpistool mogelijk wel.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:47
Je gebruikt de supply nu zonder load als ik het goed zie. Natuurlijk zou deze still moeten zijn maar ja, het is een goedkope Chinees. Heb je al geprobeerd of het geluid minder wordt en/of acceptabel is met een belasting eraan ?

Het zou kunnen dat de voeding nu in een soort gepulsde modus werkt omdat er geen load is. Wat je hoort is het aan en weer uit gaan van de trap die de trafo aanstuurt. Met een belasting eraan zou het ding in continu mode moeten werken en dan staat ie continu te schakelen op meer dan 20 kHz en dat zou je niet moeten kunnen horen.

Ik betwijfel ook of haarlak gaat helpen aangezien je eigenlijk de gehele inhoud van de trafo vast wilt zetten en dat gaat je niet lukken omdat alles dichtgeplakt zit.

[ Voor 29% gewijzigd door peterpv op 22-05-2016 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Heb je trouwens al contact opgenomen met de leverancier? Zo ja, wat zei die? Zo nee, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuntimeError
Tens schreef op zondag 22 mei 2016 @ 13:07:
Haarlak niet echt ben ik bang, een klodder uit een lijmpistool mogelijk wel.
Dat kan ik nog proberen. De spoel zit redelijk ingepakt. Waar zou die lijm dan moeten komen?
peterpv schreef op zondag 22 mei 2016 @ 13:08:
Je gebruikt de supply nu zonder load als ik het goed zie. Natuurlijk zou deze still moeten zijn maar ja, het is een goedkope Chinees. Heb je al geprobeerd of het geluid minder wordt en/of acceptabel is met een belasting eraan ?

Het zou kunnen dat de voeding nu in een soort gepulsde modus werkt omdat er geen load is. Wat je hoort is het aan en weer uit gaan van de trap die de trafo aanstuurt. Met een belasting eraan zou het ding in continu mode moeten werken en dan staat ie continu te schakelen op meer dan 20 kHz en dat zou je niet moeten kunnen horen.

Ik betwijfel ook of haarlak gaat helpen aangezien je eigenlijk de gehele inhoud van de trafo vast wilt zetten en dat gaat je niet lukken omdat alles dichtgeplakt zit.
Ga ik proberen!
TommyboyNL schreef op zondag 22 mei 2016 @ 17:30:
Heb je trouwens al contact opgenomen met de leverancier? Zo ja, wat zei die? Zo nee, waarom niet?
Natuurlijk. De leverancier heeft me een nieuwe opgestuurd, maar als ik hier met relatief weinig inspanning nog een werkende (stille) voeding van kan maken is het natuurlijk mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Ik zou gewoon een rondje over de hele kern doen, mocht het niet genoeg zijn gewoon nog een keer.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
hotglue heeft geen zin. Je komt immers niet bij het trillende deel. Dan heeft haarlak nog meer kans van slagen om tussen de laagjes te komen.

Een dikke klodder rondom bouwen zorgt alleen voor geluidsisolatie. Dan kun je ook gewoon isolatiemateriaal pakken.

Maar test ook even wat hij doet onder de beoogde belasting. Misschien is het dan niet of amper hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
timberleek schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:57:
hotglue heeft geen zin. Je komt immers niet bij het trillende deel. Dan heeft haarlak nog meer kans van slagen om tussen de laagjes te komen.

Een dikke klodder rondom bouwen zorgt alleen voor geluidsisolatie. Dan kun je ook gewoon isolatiemateriaal pakken.

Maar test ook even wat hij doet onder de beoogde belasting. Misschien is het dan niet of amper hoorbaar.
hotglue is massa, veranderende massa is veranderende resonantie. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Tens schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:27:
[...]

hotglue is massa, veranderende massa is veranderende resonantie. 8)
Mits je lijm smeert aan het trillende deel . en dat is vziw vaak het koperdraad, niet het metalen blok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
timberleek schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 13:38:
[...]

Mits je lijm smeert aan het trillende deel . en dat is vziw vaak het koperdraad, niet het metalen blok
idd, er zit geen draad aan de bovenzijde van de kern

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Tens schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 13:39:
[...]

idd, er zit geen draad aan de bovenzijde van de kern
Jawel, maar het is niet gezegd dat dat stukje van het draad trilt. kan ook prima zijn dat de wikkeling aan de onderkant (print kant) aan het resoneren is. Daar kom je met die lijm niet bij. Dan is lak een betere optie, dat is makkelijker rondom aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
timberleek schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 13:43:
[...]

Jawel, maar het is niet gezegd dat dat stukje van het draad trilt. kan ook prima zijn dat de wikkeling aan de onderkant (print kant) aan het resoneren is. Daar kom je met die lijm niet bij. Dan is lak een betere optie, dat is makkelijker rondom aan te brengen.
Wat jij wilt.

Pagina: 1