Na 4 jaar geleden mijn desktop te hebben gekocht is het tijd voor vernieuwing. Ik heb de desktop destijds nog uitgebreid met een SSD, 4GB DDR extra en de videokaart vervangen (na gefaalde overklokpoging) - een GTX770 Gaming OC 2GB.
Mijn huidige desktop ziet er op het moment zo uit en zal ik voor een zacht prijsje (300,- exclusief de SSD en HDD) verkopen --> dit is een zacht prijsje toch?:
AMD FX-6100 3.30GHz 6MB AM3+ Black Box
ASRock 970 EXTREME3 AMD 970, SATA600
Cooler Master Midi Tower Silencio 550 ATX, No PSU (zwart)
Cooler Master Processor Koeler Hyper 212 Evo AMD & Intel
Corsair Voeding Builder Series CX500 V2 500W
Seagate Harddisk 3.5" 1TB, SATA600, 7200rpm, ST1000DM003
MSI Videokaart PCI-e GeForce GTX770 Gaming OC 2GB
Samsung 850 EVO SSD - 500 GB
Corsair 3x4GB, DDR3, PC10666, CL9
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga Windows 10 draaien en wil daarop met name RTS/RPG/MOBA's op 4K resolutie kunnen spelen. Een occasional FPS zal ook nog wel eens de revue passeren. Daarnaast werk ik soms thuis en heb daarbij veel verschillende software open (Oracle SQL software, Teradata SQL software, R, SPSS, Excel etc.).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget moet zal tussen de 1500 en 1750 euro liggen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb geen SSD of HDD nodig, deze zet ik over vanuit mijn oude systeem. Bovendien wil ik een 4K-scherm aanschaffen (tussen de 27" en 32") maar deze valt buiten dit budget.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk te willen gaan voor de Geforce 1080 (of 1070). Wellicht dat ik in de toekomst overga op een SLI-setup. Al heb ik gelezen dat dit wordt afgeraden voor de nieuwe Nvidea kaarten,
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit voor een Intel processor en Nvidea videokaart, voor de rest geen sterke voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hier geen specifieke eisen, al is een redelijk geruisloze pc nooit overbodig.
Ga je overklokken?
[b] Nee, zoals in de introductie vermeld is dit al eens ernstig verkeerd gegaan. Ik houd het dus bij een veilige opzet (eventueel wel SLI met 2 videokaarten).
Wat verwacht je van ons?[i]
Bang-for-buck.
Een systeemopzet heb ik gedeeltelijk uit de BBG van mei gehaald (of eigenlijk, volledig). Aangezien ik geenszins van plan ben om te gaan overclocken vraag ik mij af of sommige componenten niet overbodig zijn. Daarnaast vraag ik mij af of dat systeem geschikt is voor de 1080 en of gezien mijn wensen/eisen sommige componenten niet overbodig zijn of juist verbeterd moeten worden. Ik sta open voor alle suggesties, aangezien mijn kennis vrij beperkt is.
Processors Intel Core i7-6700K Boxed € 347,38
Processorkoeling be quiet! Dark Rock 3 € 51,95
Moederborden MSI Z170A KRAIT GAMING 3X € 145,95
Videokaarten Geforce GTX 1080 € 700,00
Behuizingen Fractal Design Define S - Window € 83,95
Geheugen intern Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16 € 71,95
Voedingen Corsair RM850x € 133,-
Zou neerkomen op ongeveer 1530,-
Hier zou nog de aanschaf van een 4K scherm bovenop komen (tussen de 27" en 32"wellicht heeft iemand daarover ook nog tips?).
Een Blue-ray (4K) speler zou ik op een later moment aanschaffen.
Wat zijn mijn specifieke vragen:
- Kan ik ook voor een andere kast kiezen (wat voor model zou dat dan zijn) --> daarbij wil ik dus de mogelijkheid openhouden tot SLI van 2x Geforce 1080
- Heb ik een 6700-K nodig als ik niet ga overclocken
- Nog tips voor het 4K-scherm (eentje met juiste display-ports voor de GTX 1080 bijvoorbeeld)
Nogmaals, ik ben een leek, dus als mijn vragen dom overkomen excuus.
Steven
Mijn huidige desktop ziet er op het moment zo uit en zal ik voor een zacht prijsje (300,- exclusief de SSD en HDD) verkopen --> dit is een zacht prijsje toch?:
AMD FX-6100 3.30GHz 6MB AM3+ Black Box
ASRock 970 EXTREME3 AMD 970, SATA600
Cooler Master Midi Tower Silencio 550 ATX, No PSU (zwart)
Cooler Master Processor Koeler Hyper 212 Evo AMD & Intel
Corsair Voeding Builder Series CX500 V2 500W
Seagate Harddisk 3.5" 1TB, SATA600, 7200rpm, ST1000DM003
MSI Videokaart PCI-e GeForce GTX770 Gaming OC 2GB
Samsung 850 EVO SSD - 500 GB
Corsair 3x4GB, DDR3, PC10666, CL9
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga Windows 10 draaien en wil daarop met name RTS/RPG/MOBA's op 4K resolutie kunnen spelen. Een occasional FPS zal ook nog wel eens de revue passeren. Daarnaast werk ik soms thuis en heb daarbij veel verschillende software open (Oracle SQL software, Teradata SQL software, R, SPSS, Excel etc.).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget moet zal tussen de 1500 en 1750 euro liggen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb geen SSD of HDD nodig, deze zet ik over vanuit mijn oude systeem. Bovendien wil ik een 4K-scherm aanschaffen (tussen de 27" en 32") maar deze valt buiten dit budget.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk te willen gaan voor de Geforce 1080 (of 1070). Wellicht dat ik in de toekomst overga op een SLI-setup. Al heb ik gelezen dat dit wordt afgeraden voor de nieuwe Nvidea kaarten,
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit voor een Intel processor en Nvidea videokaart, voor de rest geen sterke voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hier geen specifieke eisen, al is een redelijk geruisloze pc nooit overbodig.
Ga je overklokken?
[b] Nee, zoals in de introductie vermeld is dit al eens ernstig verkeerd gegaan. Ik houd het dus bij een veilige opzet (eventueel wel SLI met 2 videokaarten).
Wat verwacht je van ons?[i]
Bang-for-buck.
Een systeemopzet heb ik gedeeltelijk uit de BBG van mei gehaald (of eigenlijk, volledig). Aangezien ik geenszins van plan ben om te gaan overclocken vraag ik mij af of sommige componenten niet overbodig zijn. Daarnaast vraag ik mij af of dat systeem geschikt is voor de 1080 en of gezien mijn wensen/eisen sommige componenten niet overbodig zijn of juist verbeterd moeten worden. Ik sta open voor alle suggesties, aangezien mijn kennis vrij beperkt is.
Processors Intel Core i7-6700K Boxed € 347,38
Processorkoeling be quiet! Dark Rock 3 € 51,95
Moederborden MSI Z170A KRAIT GAMING 3X € 145,95
Videokaarten Geforce GTX 1080 € 700,00
Behuizingen Fractal Design Define S - Window € 83,95
Geheugen intern Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16 € 71,95
Voedingen Corsair RM850x € 133,-
Zou neerkomen op ongeveer 1530,-
Hier zou nog de aanschaf van een 4K scherm bovenop komen (tussen de 27" en 32"wellicht heeft iemand daarover ook nog tips?).
Een Blue-ray (4K) speler zou ik op een later moment aanschaffen.
Wat zijn mijn specifieke vragen:
- Kan ik ook voor een andere kast kiezen (wat voor model zou dat dan zijn) --> daarbij wil ik dus de mogelijkheid openhouden tot SLI van 2x Geforce 1080
- Heb ik een 6700-K nodig als ik niet ga overclocken
- Nog tips voor het 4K-scherm (eentje met juiste display-ports voor de GTX 1080 bijvoorbeeld)
Nogmaals, ik ben een leek, dus als mijn vragen dom overkomen excuus.
Steven
ASUS STRIX X99 | Intel i7 5820K | 32GB DDR4 Avexir Raiden | ASUS STRIX OC 1080 | NZXT Kraken X42 | Plextor NVMe 512GB | Samsung EVO 840 512GB | Inwin 904Plus | Acer Predator XB280HKbprz | Corsair VOID Wireless | Corsair M65 Pro RGB | Corsair K70 RGB