Hoe voorkom ik dat mijn wasmachineafvoer steeds overstroomt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:19
Ik heb een vochtig probleempje. Sinds een paar dagen wordt er liters water over de vloer van m'n zolder uitgespuugd zodra de wasmachine gaat afpompen. Hiervóór is het zes jaar lang goed gegaan en er is onlangs niets veranderd. Dit begint vervelend te worden :)

Afvoer van de wasmachine zit links op die witte buis (volgens mij 40mm, beetje krap maar heeft altijd gewerkt). Hij komt uit op de zwarte afvoerbuis, midden boven is de beluchting naar het dak. De boel stroomt over uit het Y-stukje waar ook de overstort (rode knop) en condensafvoer plus inlaatcombinatie van de CV (grijze buis) op uitkomen, zie blauwe cirkeltje.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WemE5jp1QiIWnO64P7KXKG3O/full.jpg

Ik heb alle stukken buis en beide sifons losgehaald en schoongemaakt. Ze waren niet bijzonder vuil. Waar de dikke buis de vloer in gaat heb ik een ontstoppingsveer van vijf meter gebruikt, deze ging er probleemloos doorheen en kwam er branschoon weer uit. Een verdieping lager heb ik de veer in de afvoer van het toilet in de badkamer gestopt. Dit ging ook zonder problemen, dus ook daar geen verstopping gok ik. De beluchting/ontspanningsleiding heb ik losgehaald, geen verschil.

Kan het een ander probleem zijn dan verstopping van de zwarte buis? Helpt het als ik de overstort een stuk naar boven verplaats en een stuk buis in het Y-stuk stop? Wellicht komt het water niet hoog genoeg terug om dan nog tot overstroming te leiden?

De afvoer van de badkamer borrelde al een tijdje een beetje, hier heb ik flink met heet water, soda en twee flessen ontstopper gespeeld. Het borrelen is verdwenen, maar het probleem op zolder is niet verholpen. Kan gerelateerd zijn, maar ik ben niet overtuigd.

Iemand een idee?

Beste antwoord (via Reinier op 21-05-2016 16:42)

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-06 16:41
Je riolering zit helaas echt ergens verstopt. Als je al een hogedrukreininger hebt, kun je overwegen een slang met 'rioolkop' erbij te kopen. Anders een ontstopppingsdienst bellen ; kost de wereld niet ; en snel geregeld over het algemeen.

Dat je een trekveer door die buis krijgt is niet zo raar ; de diameter is in verhouding ook enorm ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Beluchting (ontluchting) is niet verstopt/geblokkeerd?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• MEN-O
Je riolering zit helaas echt ergens verstopt. Als je al een hogedrukreininger hebt, kun je overwegen een slang met 'rioolkop' erbij te kopen. Anders een ontstopppingsdienst bellen ; kost de wereld niet ; en snel geregeld over het algemeen.

Dat je een trekveer door die buis krijgt is niet zo raar ; de diameter is in verhouding ook enorm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-06 21:37
Toevallig heb ik 2 weken terug hetzelfde gehad, met name met mijn vaatwasser (pompt blijkbaar nog harder) en in mindere mate m'n wasmachine.

Oorzaak was redelijk snel bekend, want eens elke x jaren groeit de put van de riolering dicht met boomwortels. Kan ik zelf oplossen, maar dat is me de moeite niet voor die €140. In een goed uur is het dan opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

Stomp niet af, blijf slijpen

Even onderaan de zwarte afvoer afdoppen en ook met ontstopper aan de gang. Zelfde effect als ontstopper.. koffieprut! Dus als je een bonenmachien hebt de koekjes ff opsparen, in de pijp en lekker met koud water doorspoelen.

Stomp niet af, blijf slijpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Gezien de buizen zou dit normaal gesproken zonder problemen moeten weglopen. Ik ga dus uit van een dichtgeslibte standleiding.

Dat hoeft niet noodzakelijk direct aan de bovenkant te zitten. Een wasmachine kan ca 15l water afpompen in een spoelbeurt. De zwarte buis schat ik op 75mm doorsnede. 75mm doorsnede komt neer op 0,44dm^2. 15l=15dm3. 15/0.44=34dm=3,4m water!

Mee eens om de standleiding dus aan te pakken.
Het overlooppunt ophogen of de leidingen links omleggen om meer buffer te creeren voorkomt het overstromen op korte termijn wel, maar pakt het probleem niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
ajhaverkamp schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 19:46:
Beluchting (ontluchting) is niet verstopt/geblokkeerd?
Nee, die heb ik losgehaald ongeveer een meter boven de foto om een verstopping bij de dakdoorvoer (vogelnestje?) uit te sluiten.

Dank voor alle antwoorden. Het moet wel een verstopping zijn ergens verderop. Toch had ik dan verwacht dat ik in ieder geval een beetje weerstand met de veer zou ondervinden. Ik heb niet zo veel zin in meer gedoe dus ik bel wel een bedrijfje met verstand van zaken.

En tot die tijd handwasjes doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

dit hoeft hoeft niet in TL besproken te worden, maar kan prima in AZ.
TL -> AZ

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
Gefixt. Inderdaad een verstopping waar mijn dunne ontstoppingsveer geen last van had. Oorzaak was een vogel die via de beluchting in de afvoer terecht was gekomen. De rioolmeneer had dat nog nooit eerder meegemaakt :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MEN-O
Een echte pechvogel dus.. :> Maar iig mooi dat het weer voor elkaar is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
mooi dat het opgelost is!veel wasplezier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Had ik ook door bomen die een vorige bewoner tegen t huis aan had gezet en ook nog precies bovenop de buitenput. Alle bomen gesloopt, rioolbedrijf gebeld. Wortels zaten overal ja ook in plastic buizen groeien ze. Beginnen met hele dunne worteltjes door de koppelstukken te groeien, tot ze paar jaar later heel de buis vullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
Dan ben ik blij dat het maar een vogeltje was. Problemen door boomwortels zijn denk ik niet in een half uurtje opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:43
Maar de grote vraag is.... heeft de vogel het overleefd? ;)

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
MaD_co schreef op zondag 22 mei 2016 @ 13:08:
Maar de grote vraag is.... heeft de vogel het overleefd? ;)
Niet echt... nee. Ik heb foto's :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:43
Laat maar... denk dat ik me er wel iets bij voor kan stellen :')

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Reinier schreef op zondag 22 mei 2016 @ 14:09:
[...]

Niet echt... nee. Ik heb foto's :D
Dus je hebt vanavond ook nog eens een gratis maaltje? Geluksvogel! *O*

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40