Kleine hulp met A- en MX-records

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-10 16:51
Dag allen,

Ik heb sinds vorige week een domeinnaam voor een kleine website te hosten.
De domeinnaam heb ik gehuurd bij Xenius(.be), ik heb er meteen ook het goedkoopste hostinng-pakket bijgenomen voor de mails.

De website heb ik gemaakt met Weebly, deze verzorgt de hosting zelf. Ik moet dus gewoon mijn A-records doorverwijzen naar de servers van Weebly. Dat werkt allemaal, ik kan de Weebly-website bereiken door naar de domeinnaam te surfen.

Het enige probleem is dat, wanneer ik de A-records doorverwijs naar de de Weebly servers, ik geen mails meer binnenkrijg via mij Xenius webmail.

Ik heb een absolute basis kennis wat dit soort dingen betreft (in de zin van, ik red me wel), maar hier komt ik niet uit.

Als ik kijk naar de MX-records (dat is specifiek voor de mails, toch?), zie ik dit staan:

Afbeeldingslocatie: https://qxr9cw-dm2305.files.1drv.com/y3m4hYRSVS21VzQJFjKBpfDhNkhD_TIomg7U8W4geNn8yltttcWaB26ypoVHkNclbUnKtb35OLv4pwJ7H7N939ZWcrSlprlAGeWJOv2LubWbp3StPUtXMZlYhPAbzIoCuB2w57bA8_0LUQ9HiNYm4b9_FnJhRBr1BSVslqYmcy0kuE?width=1024&height=101&cropmode=none

Als ik kijk naar de "andere" records, zie ik dit (lijst is nog iets langer maar ik denk dat de belangrijke dingen er wel op staan)

Afbeeldingslocatie: https://6jpt6w-dm2305.files.1drv.com/y3mwxEQcJQtPNnsX8ZjtNSNwsukBftd6uoFo3TQzOGGgLxMIQsO9KBXW0Z4uVEMKsCRJMtmiwc2WrHw0p-qlqQXBOzvMinlNZWmE_3UhTJMWCUPQEtwOkbEjMY2LGF3NyvXfJB3sJuy3F9mJOtnE_LpMSQ6fxDn-qRD_1ap_qmOwnw?width=1024&height=668&cropmode=none

Deze records zijn de "default" waardes, dus nog niet doorverwezen naar Weebly.
Als ik bij de eerste (oudgenck.be , een A-record) en de 4de (www.oudgenck.be , een CNAME) het IP-adres verander in dat van Weebly dan werkt de website maar mijn webmail niet.
Dat is ergens wel logisch omdat ik dan ook het MX-record doorstuur naar Weebly, maar hoe los ik dit op?

Ik hoop op een behulpzame tweaker :9
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Weet je zeker dat op het bijbehorende IP adres een mailserver luistert (volgens mij namelijk niet)? Vaak moet je bij webhostingproviders de MX records instellen zodat het naar hun mailserver(s) gaat en niet naar je eigen domein.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-10 16:51
Bastien schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 19:00:
Weet je zeker dat op het bijbehorende IP adres een mailserver luistert (volgens mij namelijk niet)? Vaak moet je bij webhostingproviders de MX records instellen zodat het naar hun mailserver(s) gaat en niet naar je eigen domein.
Nee klopt.
Weebly heeft geen mailservice, dus daar is inderdaad geen luisterende mailservice.
Probleem is dat ik eigenlijk 2 hosting paketten heb (1 van Xenius dat ik eigenlijk enkel gebruik voor mijn mails, en 1 van Weebly zelf).

En ik vind niet hoe ik ervoor kan zorgen dat de domeinnaam naar Weebly dooverwijst en de mails naar Xenius (nu is het altijd alles naar 1 van de 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:33
Breezz schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 18:52:

Deze records zijn de "default" waardes, dus nog niet doorverwezen naar Weebly.
Als ik bij de eerste (oudgenck.be , een A-record) en de 4de (www.oudgenck.be , een CNAME) het IP-adres verander in dat van Weebly dan werkt de website maar mijn webmail niet.
Dat is ergens wel logisch omdat ik dan ook het MX-record doorstuur naar Weebly, maar hoe los ik dit op?
Het lijkt me zinvol om eerst met Xenius contact te zoeken, zoals ook Bastien aan geeft, of je mail ook naar dezelfde server gaat als je webserver. het lijkt er wel op.

Anders zul je zelf dingen om moeten gaan gooien.

bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
mail.oudgenck.be CNAME server.oudgenck.be

A record aan maken:
server.oudgenck.be A 185.59.16.58

Een MX record aan maken:
mail.oudgenck.be MX 10 server.oudgenck.be

zodoende speel je dan oudgenck.be vrij en kun je dan wel het ipadres wijzigen.
oudgenck.be A NIEUW_IPADRES

en dan deze aanpassen van een CNAME naar een A record
www.oudgenck.be A NIEUW_IPADRES

echter is dit GEEN garantie dat dit ook werkt, zoals gezegd. neem eerst even contact op met Xenius wat de beste manier is. het lijkt me dat ze je dit prima kunnen vertellen.

[ Voor 0% gewijzigd door NLMaca op 18-05-2016 19:16 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

verander 'mail.oudgenck.be' naar een A voor 185.59.16.58, zet de MX naar 'mail.oudgenck.be' en verander daarna de A voor oudgenck.be pas.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 18-05-2016 19:17 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Als Weebly geen mailservice levert heeft het geen zin om jouw MX record naar hun server door te verwijzen natuurlijk. Zie in hun helpdesk wat staan over Google Apps Email: https://hc.weebly.com/hc/...0473326-Google-Apps-Email. Misschien dat eens doorlezen om de boel werkend te krijgen. :)

Edit: Zie na nog een keer lezen dat je bij jouw domein een mailpakket hebt afgenomen. Dan moet je dus bij Xenius de MX instellingen opzoeken en die invoeren. Dan gaat de mail daar naartoe.

[ Voor 24% gewijzigd door Bastien op 18-05-2016 19:24 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:33
excuus. verkeerde topic

[ Voor 81% gewijzigd door NLMaca op 19-05-2016 00:19 . Reden: foutje ]

Pagina: 1