PC valt uit en daarna "monitor going to sleep"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 770723

Topicstarter
Nieuw hier, van een vriend die regelmatig op dit forum zit de tip gekregen om hier voortaan mijn vragen te stellen m.b.t. computerproblemen en nieuwe tablets etc..

Mijn vraag op dit moment:

Mijn computer valt zo nu en dan uit tijdens gamen. Het gaat niet om een zware game en het uitvallen is niet regelmatig (eens in de 1 a 2 weken). De computer valt volledig uit alsof de aardlekschakelaar wordt omgezet en start vervolgens automatisch op.

Hij blijft echter hangen op de monitor (HP Compaq LA1905wg) die de melding geeft "monitor going to sleep" Vervolgens blijft de computer draaien met een zwart scherm en na +/- een halve minuut valt hij uit.

Een tijd later kan ik weer op de pc zonder problemen, het is dus heel wisselend.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
- De game over het algemeen Dota 2
- Windows 7

Hardware:
- AMD FX6200 processor
- 8 GB geheugen
- SSD voor windows en normale HD voor games etc.
- 64 bits systeem
- Moederboard ASRock 960GM-GS3 FX
- Videokaart Club 3D

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Een andere monitor, deze werkt ook niet
- Veel gezocht op internet op deze melding, echter verschilt mijn probleem met de andere problemen omdat bij anderen de monitor die melding geeft en daarna blijft draaien. Bij mij valt de gehele pc uit.
- Bij apparaatbeheer staat mijn videokaart nergens tussen behalve de standaard AMD 7700 (vanuit het moederboard volgens mij). Gek genoeg draait mijn monitor alleen als ik de VGA aansluiting gebruik van de videokaart. Als ik de stekker in de VGA van het moederboard steek krijg ik de melding "monitor going to sleep", maar de PC blijft wel draaien en valt niet uit.
...

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 770723 op 18-05-2016 19:05 ]

Beste antwoord (via Anoniem: 770723 op 06-07-2016 22:04)

Anoniem: 660294

Heel grote kans dat het de voeding is want deze is namelijk van de allerslechtste kwaliteit pricewatch: Linkworld LPK16-35 want meer kan je niet verwachten voor iets meer dan €25,-. Het is ook geen 600w voeding maar eerder een 200w wat deze stabiel kan leveren. Vervangen is zeker aan te raden ook al blijkt het later de oorzaak niet te zijn. Met een pricewatch: be quiet! System Power B8 450W heb je veel betere kwaliteit in handen en neem je een pricewatch: Corsair CX450M dan kan je deze ook meenemen naar een volgend systeem.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram98
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-05 08:40
Welkom op Tweakers!

Die AMD 7700 is niet de GPU vanuit je processor, maar gewoon je dedicated videokaart van Club 3D.

Je voeding is een belangrijk onderdeel met dit soort problemen. Misschien heb je er niet genoeg kracht in of begint hij het loodje te leggen. Doe even wat onderzoek en zet je voeding ook hierboven neer zodat mensen je misschien beter kunnen helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reactie Bram.
Fijn om te horen dat in ieder geval mijn videokaart dus werkt.

De voeding is nu 2 jaar oud (net zoals de rest van de computer. Het gaat om een
Silenzio Power 600W LPK-1635 was +/- 40 a 50 euro destijds dus niet heel duur.

Ik las dat voedingen van dit soort geld eigenlijk na 1 a 2 jaar vaak op zijn en/of overhit raken is dat zo? Bij mijn vorige pc had ik hetzelfde probleem maar heb toen een nieuwe pc gekocht. De pc gebruik ik met name voor simpele programma's zoals offce en internet en het spel dota 2 maar dat is geen heel zwaar spel.

Onderstaand de link naar de voeding

http://maxict.nl/product/...ilenzio-power-12cm-retail

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 770723 op 19-05-2016 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolhoo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-05 16:16

lolhoo

Just reboot and relax

Wat je kan proberen is kijken of jouw gpu het niet wat benauwd krijgt onder het game.
Je kan bijv. kijken met gpu-z of jouw gpu niet wat warm word onder het game.

Btw. als jij de gpu van jouw mobo wil gebruiken moet je jouw andere gpu loskoppelen of uitschakelen in de bios.
Het klopt dus dat deze niks doet.

Did you try to put it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:52

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die melding van je monitor heb je weinig aan om de oorzaak te achterhalen. Dat betekent gewoon dat de monitor geen signaal meer krijgt en dus in standby gaat. Waarom die geen signaal meer krijgt is de interessante vraag, maar lijkt me stug dat dat aan de monitor zelf ligt. Blijkbaar start je computer gewoon niet correct op na een crash.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Heel grote kans dat het de voeding is want deze is namelijk van de allerslechtste kwaliteit pricewatch: Linkworld LPK16-35 want meer kan je niet verwachten voor iets meer dan €25,-. Het is ook geen 600w voeding maar eerder een 200w wat deze stabiel kan leveren. Vervangen is zeker aan te raden ook al blijkt het later de oorzaak niet te zijn. Met een pricewatch: be quiet! System Power B8 450W heb je veel betere kwaliteit in handen en neem je een pricewatch: Corsair CX450M dan kan je deze ook meenemen naar een volgend systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 750901

Zoals bij de reacties hierboven vermeld word, is je voeding op. 2e hands zijn er genoeg kwaliteits voedingen met 80+ bronze / silver / gold voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok de voeding dus. Zorgt dit ervoor dat hij daarna half opstart en dan weer uitgaat?

Aan de gpu kan het niet liggen, is snel genoeg.

Enerzijds snap ik het wel, maar blijf de melding van de monitor raar vinden icm de voeding. Want hij start half op en slaat dan uit. Soms wel en soms geen uitval. Ik kan dit niet helemaal rijmen.

Een tweedehands voeding lijkt me niet handig, waarom zou iemand anders z'n voeding verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperT130
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-04 00:13
Ben benieuwd of het je nog gelukt is het probleem te tacklen met een nieuwe voeding?

Als dat niet geholpen heeft kan het ook nog zo zijn dat onderdelen (GPU/CPU) in je pc oververhit raken door stofophoping. Even open schroeven en (voorzichtig) de stofzuiger erop of buiten met perslucht (van de Action :) ) schoonblazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Het heeft geholpen, een nieuwe voeding gekocht van Corsair CX450. Werkt nu heel stabiel.
Daarnaast de hele pc schoongemaakt ivm stof (viel mee, maar was wel aanwezig en de pc was nu toch open).
Pagina: 1