Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-06 20:10
Hallo allen,

Ik ben op zoek naar een laptop voor mijn vriendin. Zij gaat een studie doen en heeft geen laptop. Wat doe je bij een studie? Meestal niet meer dan: Browsen, filmpje kijken, powerpoint, presentaties maken met wat andere programma's (Prezi?), Photoshop her en der een beetje en misschien een keer The Sims opstarten. Verder verwacht ik eigenlijk geen zware programma's. Misschien een keer SPSS of Excel, maar dat mag volgens mij niet zo bijzonder zijn.

Het budget vind ik erg lastig. In principe zo goedkoop mogelijk natuurlijk, maar de laptop moet wel een jaar of 4/5 meegaan. Daarom zaten wij te denken aan een budget van ergens tussen de 500 tot €1000,-.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja daarom graag een laptop van 13 of 14 inch. Die max ergens rond de 1,5e kilo weegt en toch ook wel een uur of 6 meegaat op de accu.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Nee in principe maken merken niet zo heel veel uit. Zelf heb ik van het werk nu al een paar jaar een Lenovo T serie en die bevallen prima. Echter is dat een heel ander segment en dus niet interessant. Wel heb ik in de pricewatch en de BBG wat rond gezocht en ben op de volgende specs uitgekomen:

8 GB Werkgeheugen. Of is 4 genoeg? Mijn ervaring is dat windows uit zichzelf al 3 Gig gebruikt. Dan houd je dus nog 1 gig over voor applicaties. Is dat wel voldoende?

256 GB SSD of meer.

Full HD scherm

Touchscreen, mag maar is niet noodzakelijk.

Adhv deze lijst heb ik de volgende laptop gevonden:

Lenovo Yoga 500 (helaas alleen in 4 GB met SSD) - rond de 600€

Lenovo Yoga 700 (prima specs, maar duur) zo rond €1000

Lenovo Yoga 3 Pro (volgens mij een top apparaat alleen ook duur) zo rond de €1000

Toshiba Satellite Radius 12 P20W-C-10K - (Zo geen nadelen gevonden, voor een mooie prijs?) €799

Asus Zenbook (4Gig variant is mooi geprijsd, de andere versies worden duur) €700

Asus Zenbook (8Gig, dus duur) €1200

Dell XPS 13 (Duur, maar prachtig!) €1249

Dell 13 Inspirion 7000 (Redelijke prijs en volgens mij veel laptop voor je geld. Maar hoe is de betrouwbaarheid van het Touchscreen?)

Oftewel een hele lijst en ik heb zelf eigenlijk alleen een JAA! bij de xps, maar dat komt ook omdat ik zelf ooit de xps 14 gehad heb. Hebben jullie zo tips?

Alvast bedankt!

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:06
pricewatch: Asus Zenbook UX305UA-FC003T

Supermooi en compacte notebook. Wel wat duur en geen backlit keyboard.

Die Toshiba Radius is echt goed geprijst ook voor die specs.

Andere opties:
de 14" Variant van de Toshiba:
pricewatch: Toshiba Satellite Radius 14 L40W-C-10X
en zijn goedkopere broertje:
pricewatch: Toshiba Satellite Radius 14 L40W-C-109

Verder viel me deze nog op maar zag ik niet in de pricewatch:

http://www.laptopshop.nl/...r-aspire-v3-372-588s.html
Acer heeft vaak mooie schermen als ze IPS gebruiken en is een compacte behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:30
Bij de Dell xps en ander Dell kan er altijd nog 10% studenten korting af 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
Thanks! Ja klopt ik zag de Dell aanbiedingen!

Diever is qua specia wel goed. Wat is de kwaliteit? Acer en Asus ik haal ze altijd door elkaar. Maar een van beide is toch meuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-06 13:25
Heb zelf de HP Spectre X360, erg mooie laptop en met een en ander aan kortingen (10% studentenkorting, 5% cashback en soms 5% kortingscode op de hp website) binnen de €1000 te krijgen.

Wat betreft werkgeheugen: 4 gb is 'genoeg', maar mijn 8 gb loopt toch geregeld voor de helft vol met SPSS, Firefox, Office en mail. De processor in deze en de meeste andere laptops die je noemt (i5-6200u) is voor mij snel genoeg voor alle zaken die je noemt (ook photoshop).

Verder zou ik als het even kan een IPS scherm nemen, met betere kijkhoeken.

Wat ik me nog kan herinneren van mijn zoektocht een half jaar terug is dat de accuduur van de inspiron wat 7000 tegenvalt (niet zeker). Ik kwam toen ook voor de keuze van een 15,6 inch laptop voor +-€650, of een 13 inch wat door de harde eis van 8gb en 256gb SSD gelijk €1000 werd. Voor mij was de draagbaarheid doorslaggevend (moest er veel mee reizen afgelopen maanden), maar als je liever aan de onderkant van je budget blijft dan kun je misschien beter de andere afweging maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
Ik was al bang voor die 4 gig. Ik heb zelf ook altijd 6+ Ram gehad en dat is nooit een probleem geweest.

Waarom heb je voor een Spectre gekozen? Is zeker een mooi ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-06 13:25
Robbartelds schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:07:
Ik was al bang voor die 4 gig. Ik heb zelf ook altijd 6+ Ram gehad en dat is nooit een probleem geweest.

Waarom heb je voor een Spectre gekozen? Is zeker een mooi ding!
Daar waren uiteindelijk meerdere redenen voor.
- Met kortingen van €1200 voor €980
- Een van de eerste laptops met een core i5-6200u CPU (die zijn nu beter beschikbaar dan toen)
- Metalen behuizing: ik verkies stevigheid/bouwkwaliteit boven gewicht
- Lange accuduur
- Toetsenbord backlight

Het feit dat je het scherm 360 graden kan draaien en dat het om een touchscreen gaat is een leuke bijkomstigheid, maar soms vind ik het wel jammer dan er een glossy scherm op zit. Zeker in zonlicht en bij het kijken van (vaak donkere) films zijn vingerafdrukken zichtbaar. In de trein heb je vaak last van zonlicht; de helderheid kan wel erg hoog, maar dat heeft natuurlijk zijn invloed op de accuduur.

Nog een paar minpuntjes:
- de toetsenbord backlight is alleen handig als het echt donker is. Is het nog wat lichter, dan kan je de letters juist niet meer lezen.
- Er zijn nog een aantal driver issues. Het beeldschermprogramma crasht soms even in firefox (waardoor je je browser even moet minimaliseren), mijn koptelefoon wordt niet altijd direct gepakt en er zijn een paar kleine issues in tabletmodus, bijvoorbeeld dat het schermtoetsenbord niet in elk programma omhoog komt. Gedeeltelijk liggen die problemen niet bij HP, maar bij de fabrikant (intel o.a.). Ik vermoed dat andere laptops met de 6000-serie CPU gedeeltelijk dezelfde problemen hebben. Ik stoor me er in ieder geval niet al te veel aan.

Ik heb hem even voor je opgezocht. Op dit moment staat 'mijn' Spectre in de studentenstore afgeprijsd van 1200 voor 950. Er staat nog de 5% kortingscode GAMINGHP bij, wat de uiteindelijke prijs €900 maakt. Bestel je via CashbackXL, dan krijg je nog eens 5% korting over het bestelbedrag excl. btw. Voor dat bedrag wat mij betreft een no-brainer als je het vergelijkt met wat je bij de concurrentie voor dezelfde prijs krijgt.

Link (werkt waarschijnlijk alleen als je ingelogd bent als student)

[ Voor 3% gewijzigd door Pepper92 op 19-05-2016 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
Thanks Pepper! Ik ga eens even rustig overleggen en komend zomer beslissen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-06 15:58
Als je vriendin gaat studeren wordt er soms via de hogeschool of uni ook een laptopdeal aangeboden. Wellicht kun je daar ook iets mee aangezien daar ook korting op wordt gegeven. Kans is alleen dat die niet geheel voldoen aan alle wensen die je hebt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
Uiteindelijk een Asus Zenbook UX301 gekocht

https://www.paradigit.nl/...a-c4080h/80035425/product

[ Voor 48% gewijzigd door Shiver87 op 27-05-2016 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:20
Vreemd om dan een zenbook van twee generaties terug te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver87
Wouter lucassen schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 16:50:
Vreemd om dan een zenbook van twee generaties terug te kopen.
Hoezo vreemd? Specs zijn prima, mooi scherm, touchscreen etc.

Wat maakt het model van vorig jaar dan uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:20
Robbartelds schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 23:41:
[...]

Hoezo vreemd? Specs zijn prima, mooi scherm, touchscreen etc.

Wat maakt het model van vorig jaar dan uit?
Omdat het het model van twee jaar terug is. De integrated graphics alleen hebben al een zeer grote sprong vooruit gemaakt. (HD 4400 vs hd 520). Lijkt me alleenstaand al een argument toch? Skylake is zuiniger en sneller. Twee generaties vind ik persoonlijk redelijk verouderd als je zo'n hoop geld uitgeeft.
Pagina: 1