Toon posts:

volgorde geheugenreepjes van belang?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal,

Ik heb net van Kingston nieuw geheugen gekocht en vroeg mij af of het nog uitmaakt waar ik deze plaats? Momenteel heb ik ze in slot 2 en 4 gezet, naast m'n oude geheugenreepjes.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
(nieuw geheugen)
Kingston HyperX FURY Black Series - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1866 MHz / PC3-14900 - CL10 - 1.5 V - n
(oud geheugen in slot 1 en 3)
Corsair XMS3, 8GB, PC3-12800 (DDR3-1600), ( KIT OF 2)

Dank je wel!

Beste antwoord (via Verwijderd op 20-05-2016 00:10)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Je hebt twee verschillende snelheden. Nu zal dat niet zo'n probleem zijn voor je dual channel, maar je bent wel beperkt tot 1600MHz. Kijk even na of alles ook netjes op 1600MHz loopt (niet 1333 oid) en dan ben je klaar ;)

Er is geen reden dat het niet zou werken, tenzij het geheugen echt niet wil werken, maar gezien het geen Skylake is, zal dat geen issue zijn. Die aanname ben ik bereid te doen, omdat elke tweaker weet dat je je geheugencontroller frituurt met 1.5V DDR3 op Skylake ;)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Alle reacties

Verwijderd

Wat zegt de handleiding van het moederbord?

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-01 09:00
Dus als ik het goed begrijp heb je er gewoon 2 repen bijgeplaatst en is je vraag of ze op 2 en 4 goed zitten? Nou, je hebt nu alles dan toch vol? Werkt het niet dan?

[ Voor 6% gewijzigd door Birdy D op 18-05-2016 19:18 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:18

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je hetzelfde erbij zet, en daarbij nu alle 4 de banken vol hebt, terwijl je hiervoor al netjes 2 banken in gebruik had in dual channel, is er niets aan de hand.

Check wel even in het BIOS of alle 4 de banken nog kloppen met snelheid. Kans is aanwezig dat die weer gereset is naar default.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • Beste antwoord

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Je hebt twee verschillende snelheden. Nu zal dat niet zo'n probleem zijn voor je dual channel, maar je bent wel beperkt tot 1600MHz. Kijk even na of alles ook netjes op 1600MHz loopt (niet 1333 oid) en dan ben je klaar ;)

Er is geen reden dat het niet zou werken, tenzij het geheugen echt niet wil werken, maar gezien het geen Skylake is, zal dat geen issue zijn. Die aanname ben ik bereid te doen, omdat elke tweaker weet dat je je geheugencontroller frituurt met 1.5V DDR3 op Skylake ;)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nelizmastr schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 19:22:
Niet elke tweaker weet dat. Ik wist het bijvoorbeeld niet. Nu wel, maar zal 't morgen wel weer vergeten zijn.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Hero of Time schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 20:05:
[...]

Niet elke tweaker weet dat. Ik wist het bijvoorbeeld niet. Nu wel, maar zal 't morgen wel weer vergeten zijn.
Zou elke tweaker moeten weten. Skylake ondersteunt geen 1.5V geheugen, alleen DDR3L/DDR4. Standaard DDR3 1.5V kan de geheugencontroller beschadigen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hero of Time schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 19:18:
Als je hetzelfde erbij zet, en daarbij nu alle 4 de banken vol hebt, terwijl je hiervoor al netjes 2 banken in gebruik had in dual channel, is er niets aan de hand.
De hoeveelheid banken die je in gebruikt hebt bij dual channel is niet echt van belang (sowieso zal dat een stuk meer zijn dan 2), je hebt er als gebruiker toch geen invloed op.

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je ze per kanaal goed indeelt, en dat hangt een beetje af van je chipset. Maar als je in ieder slot 2GB hebt zitten is dat niet zo spannend. Leuker wordt het als je 1 en 2GB modules gaat combineren. Dat kan ook wel, maar dan kan het zo zijn dat je de 2 1GBers in 1 en 3 moet zetten, en de 2GBers in 2 en 4, zodat je per kanaal 3GB hebt, maar dat lijkt me hier niet van belang.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nelizmastr schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 20:14:
[...]

Zou elke tweaker moeten weten. Skylake ondersteunt geen 1.5V geheugen, alleen DDR3L/DDR4. Standaard DDR3 1.5V kan de geheugencontroller beschadigen.
En waarom moet elke tweaker dat precies weten? Als ik een Skylake systeem zou bouwen, neem ik gewoon het eerste de beste DDR4 geheugen wat er is. Als het dan blijkt dat m'n CPU doorfikt, hebben 3 fabrikanten een probleem: die van het geheugen, het moederbord en Intel. Ze moeten alle drie die situatie voorkomen. Ik heb er namelijk nog nooit over nagedacht of een bepaald onderdeel wel precies past bij een ander onderdeel en dat het de boel niet opblaast. De tijd dat je er ook maar enigszins over na moest denken is toch al ruim 20 jaar geleden.
TERW_DAN schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 20:18:
[...]

De hoeveelheid banken die je in gebruikt hebt bij dual channel is niet echt van belang (sowieso zal dat een stuk meer zijn dan 2), je hebt er als gebruiker toch geen invloed op.
Zolang je maar per 2 banken de boel vult. En er is maar een periode geweest dat er tripple channel was, nu zie je het niet meer omdat het gewoon onhandig is en vaak zelfs geen ruimte is voor 6 banken.
Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je ze per kanaal goed indeelt, en dat hangt een beetje af van je chipset. Maar als je in ieder slot 2GB hebt zitten is dat niet zo spannend. Leuker wordt het als je 1 en 2GB modules gaat combineren. Dat kan ook wel, maar dan kan het zo zijn dat je de 2 1GBers in 1 en 3 moet zetten, en de 2GBers in 2 en 4, zodat je per kanaal 3GB hebt, maar dat lijkt me hier niet van belang.
Gelukkig staat dat ook in het boekje van het moederbord hoe je het geheugen moet plaatsen. Wie dat niet volgt, is gewoon onhandig bezig. Het is zoals je zegt, als je mengt ben je waarschijnlijk al goed begonnen en is er verder niet veel aan de hand.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hero of Time schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 23:25:

Zolang je maar per 2 banken de boel vult. En er is maar een periode geweest dat er tripple channel was, nu zie je het niet meer omdat het gewoon onhandig is en vaak zelfs geen ruimte is voor 6 banken.
Ik denk dat je het echt over iets compleet anders hebt.
Iedere DDR3 module heeft zelf al 8 banken, en dat is iets dat je niet eens fysiek kunt zien. Dus over de indeling van banken hoef je je echt niet druk te maken, het enige dat voor de eindgebruiker boeit is het aantal modules en in welke sloten je die steekt (en volgens mij worden die ook steeds flexibeler).

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 17:57:
hallo allemaal,

Ik heb net van Kingston nieuw geheugen gekocht en vroeg mij af of het nog uitmaakt waar ik deze plaats? Momenteel heb ik ze in slot 2 en 4 gezet, naast m'n oude geheugenreepjes.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
(nieuw geheugen)
Kingston HyperX FURY Black Series - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1866 MHz / PC3-14900 - CL10 - 1.5 V - n
(oud geheugen in slot 1 en 3)
Corsair XMS3, 8GB, PC3-12800 (DDR3-1600), ( KIT OF 2)

Dank je wel!
Tja, simpel gezien zou het niet uitmaken (als het je enkel om de hoeveelheid gaat en niet de performance), voor dual channel maakt het dan weer wel uit, in principe. De handleiding van jouw moederbord verteld je precies hoe de sloten verdeeld moeten zijn voor dual channel. Maar aangezien slot 1 en 3 al gebruikt waren, kun je er enigszins vanuit gaan, dat de nieuwen (om dual channel te gebruiken) in slot 2 en 4 prima zitten. Wil je het zeker weten, dan moet je het testen danwel nalezen in de handleiding van jouw moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
dank Tweakers! ik begrijp nu dat mijn snelheid beperkt is tot de snelheid van de traagste twee reepjes. De handleiding van mn moederbord moet ik eens opzoeken, want daarvan is vermoedelijk toiletpapier gemaakt. Destijds heb ik wel gelezen dat ik de twee reepjes in slot 1 en 3 moest zetten voor optimaale snelheid (maar of dat dual channel is weet ik niet). Ik start zo mn computer even op om te kijken of de snelheid ook correct is. Nogmaals veel dank!

EDIT

Net de computer opgestart en in de bios gekeken. opvallend genoeg worden alle geheugenreepjes gezet op 1333. Ik zal eens zoeken naar de handleiding, want dit is onjuist lijkt mij zo

Edit 2

Net in de handleiding gekeken en de reepjes zitten goed ik heb namelijk een asrock B75 pro3-M Het valt mij echter op dat ze het volgende zeggen:
Supports DDR3 1600/1333/1066 non-ECC, un-buffered memory (DDR3 1600 with Intel ® Ivy Bridge CPU, DDR3 1333 with Intel ® Sandy Bridge CPU)

Nu weet ik niet zeker of ik een sandybridge heb of een ivy bridge, maar in de bios staat Intel i5-3570 @3.4ghz. Iemand een idee of de 1333 correct is of dat ik dat nog kan verhogen?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2016 00:48 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dat kun je makkelijk opzoeken met Google en anders is http://ark.intel.com er nog, die zal het ongetwijfeld weten.

Verwijderd

Topicstarter
@ch4os ik heb een Ivy Bridge volgens ark.intel.com
http://ark.intel.com/prod...29902/Ivy-Bridge#@Desktop
Dus begrijp eigenlijk niet zo, waarom alle geheugenreepjes op 1333 staan.

EDIT

Ik heb geconcludeerd dat ik 1600mhz zou moeten halen dus heb wat zitten snuffelen in de bios en zowaar kwam ik een eenvoudig knopje tegen waarbij ik de keuze had om het geheugen op 1600mhz te zetten (dat was het maximale) dat heb ik gedaan, bij het opnieuw opstarten staan alle reepjes nu op ddr3 1600mhz dus volgens mij is dit netjes opgelost.

Hartelijk dank voor alle hulp tweakers!

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2016 12:22 ]

Pagina: 1