Welke processor i5, i7 is het interessantst?

Pagina: 1
Acties:

• buffy1966
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-02 09:27
Ik weet niet goed welke processor te kopen. Ik heb namelijk geen idee of de verschillen die PassMark aangeeft van de CPU benchmark echt goed merkbaar zijn. Als deze verschillen verwaarloosbaar, en er geen andere grote voordelen zijn, is een i5 t.o.v. een i7 wel al bijna €80 à €100 goedkoper (het budget laat wel toe indien nodig een i7 aan te kopen).
Momenteel heb ik een i7-920 en zoek iets nieuw samen te stellen. Een vereiste is dat de computer ook stil moet zijn.
De verschillen tussen de 91W en 65W processoren liggen voor klokfrequentie, maximale turboklokfrequentie en CPU mark ook niet ver uit elkaar. Dus een 65W processor is misschien interessanter, de 35W processoren hebben dan weer een groter verschil in klokfrequentie

T.o.v. de i5 heeft de i7 Hyper-Threading. Ik weet niet of dit een groot snelheidsvoordeel heeft. Ik lees dat het van de toepassing afhankelijk is of dit gebruikt wordt of niet, maar hier lees ik dat zelfs bij gewoon internet surfen dit toepasbaar is.
... but there are other activities that take advantage of Hyper-Threading, like multimedia operations (such as transcoding and rendering) and Web surfing (loading different elements, like Flash content and images, simultaneously).

Gebruikte toepassingen die wel is gelijktijdig kunnen uitgevoerd worden zijn o.a. downloaden, unrarren, youtube bekijken.

Klokfrequentie Maximale turboklokfrequentie Thermal Design Power PassMark: Average CPU Mark Prijs
Intel Core i5-6600 Boxed 3,3GHz 3,9GHz 65W 7623 € 224,95
Intel Core i5-6600T Tray 2,7GHz 3,5GHz 35W 7051 € 225,95
Intel Core i5-6600K Boxed 3,5GHz 3,9GHz 91W 7796 € 233,12
Intel Core i7-6700 Boxed 3,4GHz 4GHz 65W 9970 € 308,01
Intel Core i7-6700T Tray 2,8GHz 3,6GHz 35W 8918 € 317,65
Intel Core i7-6700K Boxed 4GHz 4,2GHz 91W 10997 € 346

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:13
Ik zou niet naar passmark kijken, maar naar tests van wat je daadwerkeliljk met die pc gaat doen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• buffy1966
Dit is toch een gegeven hoe snel je pc werkt?

[ Voor 16% gewijzigd door buffy1966 op 18-05-2016 17:31 ]

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Downloaden, unrarren, youtube kijken kan je ook op een celeron. Unrar je af en toe iets, of zet je de pc constant aan het werk, in dat geval is wat extra CPU power tof, maar ik zou iets als een i7 enkel bekijken als je daadwerkelijk een zware belasting gaat genereren. Fotobewerking, videobewerking, design, evt gaming, etc. Geef eerst eens een duidelijker beeld van je daadwerkelijke gebruik alvorens men een CPU kan aanraden.

Stil maakt ook niet uit, dat bepaal je door een goede koeler te kopen.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:13
buffy1966 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 17:30:
Dit is toch een gegeven hoe snel je pc werkt?
Meer een test die kijkt hoe snel een klein deel van je processor is.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• buffy1966
Het gebruik is overwegend gewoon normaal gebruik. PC is niet constant aan het werk. Maar wanneer ik iets download, tegelijkertijd unrar en dan nog wat surf is het leuk dat dit soepel verloopt. Wat ik vergeten zeggen was is dat ik met VM ware ook aan het experimenteren (spelen) ben.

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
buffy1966 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 17:18:
Ik weet niet goed welke processor te kopen. Ik heb namelijk geen idee of de verschillen die PassMark aangeeft van de CPU benchmark echt goed merkbaar zijn. Als deze verschillen verwaarloosbaar, en er geen andere grote voordelen zijn, is een i5 t.o.v. een i7 wel al bijna €80 à €100 goedkoper (het budget laat wel toe indien nodig een i7 aan te kopen).
Momenteel heb ik een i7-920 en zoek iets nieuw samen te stellen. Een vereiste is dat de computer ook stil moet zijn.
De verschillen tussen de 91W en 65W processoren liggen voor klokfrequentie, maximale turboklokfrequentie en CPU mark ook niet ver uit elkaar. Dus een 65W processor is misschien interessanter, de 35W processoren hebben dan weer een groter verschil in klokfrequentie

T.o.v. de i5 heeft de i7 Hyper-Threading. Ik weet niet of dit een groot snelheidsvoordeel heeft. Ik lees dat het van de toepassing afhankelijk is of dit gebruikt wordt of niet, maar hier lees ik dat zelfs bij gewoon internet surfen dit toepasbaar is.
... but there are other activities that take advantage of Hyper-Threading, like multimedia operations (such as transcoding and rendering) and Web surfing (loading different elements, like Flash content and images, simultaneously).

Gebruikte toepassingen die wel is gelijktijdig kunnen uitgevoerd worden zijn o.a. downloaden, unrarren, youtube bekijken.
Hier kun je wat benchmarks nakijken / vergelijken.
https://www.cpubenchmark....+Core+i5-6600+%40+3.30GHz

Geeft een redelijk goed idee van de prestaties onderling en je kunt de prijzen ernaast leggen om te zien wat de beste "Bang for your Buck" is.

Wie du mir, so ich dir.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:30
Als je het verschil niet kent vermoed ik dat de i5 uitstekend voldoet en wat betreft prijs/performance de beste keuze is. Een i7 heeft zin als je heel veel cpu kracht nodig hebt (denk videobewerking/renderen of ingewikkelde simulaties). De applicaties die jij noemt kan je prima met een dualcore i3 af ;)

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Is je huidige i7 een probleem? Zo nee dan zou je prima een i3 kunnen nemen. Die is niet heel veel trager maar wel zuiniger en heeft ook hyperthreading. Zou je kunnen beschrijven waarvoor dit gebruikt gaat worden?

• Lucif3r
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-12-2025
Om hier even op in te haken, zit met dezelfde soort vraag.
Pc zal voornamelijk de huis, tuin en keuken taken doen (internetten, downloaden, branden etc.).
Maar er zal ook een degelijke videokaart ingaan omdat ik toch ook wel van wat gamen houd (CoD etc.).

Ik zat zelf al te denken aan de i7-6700K.
Echter als je voor een budget game pc al uit kan komen met een i3, zou ik dan niet beter voor een i5 gaan en de 100 euro die ik daarmee uitspaar bij de videokaart proppen?

Zou om socket 1151 gaan overigens :)

[ Voor 4% gewijzigd door Lucif3r op 19-05-2016 11:58 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lucif3r schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 11:58:
Om hier even op in te haken, zit met dezelfde soort vraag.
Daar kan je waarschijnlijk best een eigen topic voor maken want je wil ook allerlei andere nieuwe zaken.

@topicstarter: heb je al mogelijk overwogen om een Xeon aan te schaffen? Dat is in principe eenzelfde/gelijkwaardige CPU als het lijstje uit de topicstart. Maar in sommige gevallen zijn ze net iets zuiniger (want vaak geen ingebouwde GPU) of komen in goedkopere uitvoeringen wel met HT.

Neemt niet weg dat je waarschijnlijk met een i3 of i5 net zo goed uit te voeten komt. De nieuwste (sommige) i3 CPU's zijn echt base-clock al een aantal GHz sneller dan een i5 en zet je er fijn DDR4-geheugen achter en een nette SSD, dan ben je binnen 10 minuten vergeten hoe snel/langaam je huidige i7-920 was :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Nah die vlieger gaat helaas niet meer op bij Skylake Xeons:

http://nl.hardware.info/n...-voor-consumentenchipsets

Ultra 7 265K / GB Z890 AORUS ELITE / RTX 5070 Ti Gaming OC

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2025
buffy1966 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 17:39:
Het gebruik is overwegend gewoon normaal gebruik. PC is niet constant aan het werk. Maar wanneer ik iets download, tegelijkertijd unrar en dan nog wat surf is het leuk dat dit soepel verloopt. Wat ik vergeten zeggen was is dat ik met VM ware ook aan het experimenteren (spelen) ben.
Ik denk dat het belangrijk is dat je beseft dat niet alleen de processor voor een snel systeem zorgt. Een snelle opslag wilt voor je gevoel ook helpen, zeker als je met VMware bezig bent. Je kan bijvoorbeeld er voor kiezen de VM vanaf een andere hardeschijf te starten. Als primaire opslag zou ik op zijn minst kiezen voor een SATA SSD, maar als het kan een NVMe SSD. Deze kan nog sneller met de overige onderdelen communiceren.

Om terug te komen op je processor keuze, kiest niet voor de i5-6600T - je betaald extra voor een zuinigere, wat tragere processor. Als je niet gaat overclocken zijn de i5-6600 of de i7-6700 de beste keuze.

Overigens zou ik liever voor een i5 gaan met NVMe SSD dan een i7 met hardeschijf bijvoorbeeld. Maar iedereen zijn eigen voorkeuren.

Links voor NVMe SSD's:
Samsung SM951 NVMe
Samsung 950 Pro NVMe

• buffy1966
Ik dacht eraan een SATA SSD te kopen voor het OS en een 6TB harde schijf voor de data. Een NVMe SSD kost voor dezelfde opslag zowat het dubbele dan een SATA SSD. Ik heb mijn bedenkingen of die snelheidswinst het waard is om hiervoor dubbel te betalen.
MAX3400 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:05:
...
@topicstarter: heb je al mogelijk overwogen om een Xeon aan te schaffen? Dat is in principe eenzelfde/gelijkwaardige CPU als het lijstje uit de topicstart. Maar in sommige gevallen zijn ze net iets zuiniger (want vaak geen ingebouwde GPU) of komen in goedkopere uitvoeringen wel met HT.

Neemt niet weg dat je waarschijnlijk met een i3 of i5 net zo goed uit te voeten komt. De nieuwste (sommige) i3 CPU's zijn echt base-clock al een aantal GHz sneller dan een i5 en zet je er fijn DDR4-geheugen achter en een nette SSD, dan ben je binnen 10 minuten vergeten hoe snel/langaam je huidige i7-920 was :)
Zoals Majin Buu aangeeft is Xeon sinds Skylake niet compatibel met consumentenchipsets.
En vermits ik niet game was ik niet van plan een videokaart te nemen, dus wel ingebouwde GPU.

Een i3-6100 is volgens PassMark ongeveer even snel als mijn i7 920 (is overklokt). Als ik dan toch een nieuwe processor koop zou het leuk zijn als hij beter dan de i7 920 zou zijn, maar deze i3 heeft natuurlijk wel hyper threading (waarvan ik nu niet weet/besef of ik hiervan voordeel ondervind).
Pagina: 1