Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 770671

Topicstarter
Mijn vraag

Ik heb interesse om een Macbook te kopen. Ik heb een oudere tweedehands gevonden voor 400 euro en zou graag weten of dit de moeite nog is. Ik gebruik het gewoon voor de dagelijkse dingen: mail, internet, muziek, enz...

Het betreft deze:

Apple MacBook Pro 13" (2010) A1278 Intel Core 2 Duo 2.6Ghz 8GB 1Tb
1 Tb ssdHd (hybride)
Videokaart NVIDIA GeForce 320 M 256 Mb.

8 Gb werkgeheugen.
1 Tb ssd HD Sata.
2.26 Ghz processor Intel Core 2 Duo.
dvd/cd/Speler/Schrijver.
Verlicht toetsenbord.
Wifi / Bleutooth.
De nieuwste OSX El Capitan is voor geïnstalleerd.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Niet veel, heb wat gegoogled, maar vond geen Macbook Pro met deze specificaties. Ik ken er ook niet zo veel van, daarom waarschijnlijk dat ik niet meteen de juiste info gevonden heb.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:42
Waarschijnlijk kun je niks vinden ivm de 8GB geheugen en de 1TB SSHD. Deze zijn er door de gebruiker zelf in gezet.

Waarschijnlijk was 2GB of 4GB origineel als geheugen en 250GB of 320GB HDD als schijf.
Verder leuke machine als je er nog even een SSD in knalt ipv die HDD.

Denk overigens wel dat je nog wel een iets nieuwer model moet kunnen scoren voor een mooie prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-06 12:34
SquareOne schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 17:41:
Waarschijnlijk kun je niks vinden ivm de 8GB geheugen en de 1TB SSHD. Deze zijn er door de gebruiker zelf in gezet.

Waarschijnlijk was 2GB of 4GB origineel als geheugen en 250GB of 320GB HDD als schijf.
Verder leuke machine als je er nog even een SSD in knalt ipv die HDD.

Denk overigens wel dat je nog wel een iets nieuwer model moet kunnen scoren voor een mooie prijs.
*Kuch* dvd drive eruit *kuch*

De MBP2010 werd idd standaard met 2GB en 250GB HDD geleverd. De stap naar 1TB SSHD is al een groot verschil door de 8GB flash opslag die er in zit en de hogere datadichtheid. SATA2 SSDtje extra is echter wel lekker. 64GB - 128GB is zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:42
supersnathan94 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 17:52:
[...]

*Kuch* dvd drive eruit *kuch*

De MBP2010 werd idd standaard met 2GB en 250GB HDD geleverd. De stap naar 1TB SSHD is al een groot verschil door de 8GB flash opslag die er in zit en de hogere datadichtheid. SATA2 SSDtje extra is echter wel lekker. 64GB - 128GB is zat.
Kan natuurlijk, maar zijn wat extra kosten mee gemoeid ivm de bracket. En wellicht heeft die de DVD drive juist nodig en kiest die daarom voor een Pro ipv een Air.

Mijn advies als de TS de DVD drive niet nodig heeft; ga voor een 13" MBA met 128GB SSD en 4GB, heerlijke machine voor alle basis taken, daarnaast heeft scherm een bruikbaardere resolutie dan een dergelijke pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

@supersnathan94:
Ik ken er niet veel van, dus heb ik wel enkele vraagjes ;-)
Waarom moet de dvd drive er uit? En waarom is het nodig om een SSD te plaatsen? Je spreekt over een SSD extra, dus bedoel je dat er plaats is voor een tweede?
Ik hoop dat ik nu niet dom overkom... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:14
Eens met SquareOne, Air lijkt me een betere oplossing voor jouw gebruik als je perse een Apple wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:08

nelizmastr

Goed wies kapot

SquareOne schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 18:01:
[...]

Kan natuurlijk, maar zijn wat extra kosten mee gemoeid ivm de bracket. En wellicht heeft die de DVD drive juist nodig en kiest die daarom voor een Pro ipv een Air.

Mijn advies als de TS de DVD drive niet nodig heeft; ga voor een 13" MBA met 128GB SSD en 4GB, heerlijke machine voor alle basis taken, daarnaast heeft scherm een bruikbaardere resolutie dan een dergelijke pro.
NEE. Geen 4GB. Is niet genoeg ook niet voor internetten. Apple beveelt zelf 8GB aan voor El Capitan.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:14
4 GB is prima op El Capitan voor flink wat tabbladen internet, iTunes, Mail, Filmpje. Gebruik komt dan niet over de 4GB heen. Photoshop e.d. wordt een ander verhaal natuurlijk.

Apple's minimale eisen zijn 2GB (https://support.apple.com/kb/SP728?locale=en_US).

[ Voor 19% gewijzigd door Roel84 op 19-05-2016 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
nelizmastr schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 07:58:
[...]

NEE. Geen 4GB. Is niet genoeg ook niet voor internetten. Apple beveelt zelf 8GB aan voor El Capitan.
Ik hoor je dit vaker zeggen, maar ook hier geldt weer 4gb is voorlopig zat. Ik heb een 2009 mac mini staan met 4GB en die werkt behoorlijk vlot voor zo'n oud apparaat en die heeft 2x2gb ddr3 erin liggen. El capitan heeft juist helemaal niet zo veel geheugen nodig als yosemite en mavericks. Ze springen veel efficiënter om met ram tegenwoordig. Apple beveelt inderdaad 8gb aan vanwege caching. Hierdoor kunnen bv. webpagina's die je bezocht hebt in het geheugen blijven staan zodat het switchen met two finger swipe vloeiend verloopt zonder page reloads.

Heb je zelf wel eens op een 4GB machine gewerkt met El cap?

De 13"MBA is leuk, maar alleen een optie als je genoeg heb aan weinig opslag, een beperkte hoeveelheid ram en een tragere CPU. Een oudere pro is juist een betere optie dan de air wegens de upgrade mogelijkheden. 2tb aan SSD opslag in raid0 is namelijk prima mogelijk met de pro. Net als 4tb hdd space. Die extra kosten voor het vervangen van de dvdspeler zijn om en nabij de €30 als je een bracket op een nederlandse site haalt en €15 als je hem bij mij of een andere tweaker vandaan trekt dus dat is nog wel te overzien.

Ik weet overigens niet maar je een MBA met redelijke specs vandaan wil toveren voor €400, maar de oude C2D's met 1.8" zif drive zijn absoluut geen optie. Daarnaast hebben deze volgens mij maar 2 gb en gaat bovenstaande (128GB ssd en 4Gb ram) configuratie al gauw richting de €600. Als je de CPU power van een quad i7 niet nodig hebt dan is een C2D met een ssd snel genoeg. Bijkomend voordeel van deze pro is dan dus het extra geheugen, de grotere drive, de mogelijkheid voor een SSD extra, een fatsoenlijke ethernet poort en een dvd drive (die je ook kunt ombouwen naar USB drive).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:05
Leg er 150 euro bij en je hebt een 2011 i5 model met ssd of met goed zoeken een 2012 model.

Zou voor dat geld geen C2D meer kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Voor dat geld geen C2D kopen, vanaf i5 is alles wel prima. Tot aan het 2013 model maakt het niet uit wat er in zit, SSD, ODD en RAM zijn te vervangen zolang het geen retina of air is.

Als je retina of air koopt moet op opletten wat er qua specs in zit, want niet alles is modulair vanaf die modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
johnkeates schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 01:35:
Voor dat geld geen C2D kopen, vanaf i5 is alles wel prima. Tot aan het 2013 model maakt het niet uit wat er in zit, SSD, ODD en RAM zijn te vervangen zolang het geen retina of air is.

Als je retina of air koopt moet op opletten wat er qua specs in zit, want niet alles is modulair vanaf die modellen.
Bij die modellen is ram en vervangen geen optie en de ssd is los zo duur dat je er niet aan wil beginnen.

De 2011-2012 modellen zitten echter wel ietsje hoger in de prijzen dan 550. Vaak heb je dan ook een kale versie met 320gb hdd en 4gb ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Merci voor alle tips!
En welke antivirus zou ik het beste nemen? Liefst gratis...
Nu heb ik nog op mijn Windows laptop Avast staan, en ben er wel tevreden van.
Maar is die ook goed voor een MacBook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:29
Anoniem: 770671 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:10:
En welke antivirus zou ik het beste nemen? Liefst gratis...
Een mac heeft geen antivirus nodig :)

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:26
luckremers schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:39:
[...]

Een mac heeft geen antivirus nodig :)
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. OS X heeft standaard namelijk o.a. Gatekeeper aan boord, wat bescherming bied tegen malware en virussen voor OS X. Zo blokkeert OS X standaard alle applicaties die niet uit de App Store komen, of ondertekend zijn door bekende ontwikkelaars; of het nu malware is of niet. En net zoals bij Windows is de grootste bron van virussen en malware uiteindelijk de gebruiker, en niet het besturingssysteem. Als je er met gezond verstand mee omgaat heb je bij Windows (10) ook geen anti-virus software nodig. Als je als een kip zonder kop allerlei applicaties download in OS X en overal je admin wachtwoord invoert, krijg je het zo besmet. Er zijn weliswaar minder virussen voor OS X in omloop, en daardoor is de besmettingskans vele malen kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Is zijn helemaal geen virussen beschikbaar voor OS X. Malware en dergelijke zijn een kompleet andere vorm van irritante besmettingen, maar deze zijn te alleen tijde door de gebruiker zelf geïnstalleerd. Dus is het beter om goed uit te kijken met je admin password dan dat je een scanner installeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:09
Offtopic.

[ Voor 98% gewijzigd door Volkan1984 op 04-06-2016 12:36 ]

Pagina: 1