Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcop04
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-03-2022
Hallo,
Ik wil graag een telefoonlader op zonne-energie maken. Heb eerst geprobeert met een paneeltje die 6V en 200mA geeft. Helaas liep mn mobiel sneller leeg dat dat hij oplaadde. Ik heb 2 van die paneeltjes, moet ik die dan parallel schakelen om meer mA krijgen, en hij dus sneller laad.
Nog een vraagje: Ik wil graag de opgewekte stroom opslaan in een batterij of accu als ik mijn telefoon niet op hoef te laden. Is het schadelijk als ik een batterij van 9V gebruik terwijl mijn telefoon normaal 5V nodig heeft?

Mvg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 22:16
Ja, door parallel schakelen verdubbelt de stroomsterkte.
zit er een regulator op om te hoge spanning te voorkomen?

Ja, 9 volt is te veel voor je telefoon. Afhankelijk van de telefoon kun je hem hierdoor beschadigen. Sommige telefoons zijn wat slimmer en zullen het laden niet inschakelen.

L7805 is te gebruiken als regulator. Makkelijk zelf te doen

[ Voor 9% gewijzigd door blissard op 18-05-2016 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Leuk projectje om mee te beginnen met electronica :)

Wat voor type batterij had je in gedachten? In principe vindt je telefoon het niet zo erg prettig als je allerlei verschillende voltages in de USB poort stopt, maar geen nood je hebt tegenwoordig allerlei chipjes die er voor zorgen dat de batterij netjes geladen wordt en dat de telefoon het juiste voltage krijgt.

Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op dit kanaal, desbetreffende meneer haalt meerdere Ebay zonneladers uit elkaar en geeft een aardige uitleg over hoe ze werken:

[ Voor 4% gewijzigd door Erasmo op 18-05-2016 19:28 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Past beter in EL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:39
Je hebt een diode nodig. Anders ontlaadt de batterij via het zonnepaneel als de duisternis valt. 6v - 1,4 v = 4,8volt. Voldoende voor je mobieltje. Zou zelf die 2 zonnepanelen in serie zetten met een 78L05 met een diode ervoor. Dan heb je bij bewolkt weer voldoende laadspanning. Wellicht eens kijken bij aliexpress banggood enzovoort. Hebben ze wel zonnecelladers voor weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je een spanningsregelaar gebruikt moet je geen diode ervoor zetten.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-05 23:55

SA007

Moderator Tweaking
Zonnepanelen zijn eigenlijk best irritante dingen om als voeding te gebruiken.

Een zonnepaneel heeft namelijk geen vaste spanning en geen vaste stroom.
Als je stroom trekt zakt de spanning in, je moet zoeken naar de plek waar de verhouding spanning/stroom het meest optimaal is (bij inverters heet dit MPPT tracking).
Als je dat niet doet gooi je heel veel van het vermogen van je zonnepaneel weg.

Met een 7805 doe je dat overigens ook, als je 9V hebt en je maakt er met een 7805 5V van gooi je ~40% van je vermogen weg.

Als je een simpele oplossing wil en efficientie boeit niet heel veel, gooi beide panelen parallel en gooi er een voldoende krachtige 5V zenerdiode overheen.
Die zorgt ervoor dat de spanning niet boven de 5V komt en je telefoon kan beschadigen, al zal die spanning er wel snel onder zakken, waardoor je vrij suboptimaal met het vermogen omgaat wat je opwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
Damic schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 21:23:
Als je een spanningsregelaar gebruikt moet je geen diode ervoor zetten.
Waarom niet?

Als b.v. de bron ( zonnecellen in dit geval ) de spanning zakt onder die van de uitgangsspanning ( batterij spanning ) zal de spanningsregelaar stuk gaan ;w
Door over de spanningsregelaar een terugslagdiode te plaatsen voorkom je dit.
De diode voor een spanningsregelaar zorgt er voor dat er alleen stroom NAAR de spanningsregelaar vloeit en nooit omgekeerd. Als het omgekeerde het geval is vindt de zonnecellen het niet leuk. Zou zeggen meet de klemspanning eens van een zonnecel en zet daarna er spanning op voor een paar dagen. Haal de spanning eraf en kijk dan eens naar de klemspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
SA007 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 23:04:
Zonnepanelen zijn eigenlijk best irritante dingen om als voeding te gebruiken.

Een zonnepaneel heeft namelijk geen vaste spanning en geen vaste stroom.
Als je stroom trekt zakt de spanning in, je moet zoeken naar de plek waar de verhouding spanning/stroom het meest optimaal is (bij inverters heet dit MPPT tracking).
Als je dat niet doet gooi je heel veel van het vermogen van je zonnepaneel weg.

Met een 7805 doe je dat overigens ook, als je 9V hebt en je maakt er met een 7805 5V van gooi je ~40% van je vermogen weg.

Als je een simpele oplossing wil en efficientie boeit niet heel veel, gooi beide panelen parallel en gooi er een voldoende krachtige 5V zenerdiode overheen.
Die zorgt ervoor dat de spanning niet boven de 5V komt en je telefoon kan beschadigen, al zal die spanning er wel snel onder zakken, waardoor je vrij suboptimaal met het vermogen omgaat wat je opwerkt.
Gaat in dit geval om zonnepanelen van 6 volt...dus een 78L05 zal het goed doen en behoudt ( 6-1 ) / 6
=83% over.
Altijd leuk als je een zenerdiode erop zet en je trekt veel stroom. En wat als het mobieltje veel stroom trekt ( batterij is leeg ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

vincent_1971 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 23:11:
[...]Gaat in dit geval om zonnepanelen van 6 volt...dus een 78L05 zal het goed doen en behoudt ( 6-1 ) / 6
=83% over.
Een 78L05 gaat het helemaal niet doen; heeft een minimale ingangsspanning van 7 Volt nodig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
Brahiewahiewa schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 23:53:
[...]

Een 78L05 gaat het helemaal niet doen; heeft een minimale ingangsspanning van 7 Volt nodig
Nou ik denk met een klemspanning van die zonnecellen ( ligt hoger dan 6v) en dan de laadstroom van die batterijen zal het krap worden maar wel werken. Ideaal is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

vincent_1971 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 10:31:
[...]Nou ik denk met een klemspanning van die zonnecellen ( ligt hoger dan 6v) en dan de laadstroom van die batterijen zal het krap worden maar wel werken. Ideaal is anders.
't Heeft in ieder geval geen zin om twee zonnecellen paralel te zetten, want de uitgangsstroom van een 78L05 is beperkt tot 130 mA

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schlumpie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-12-2023

Schlumpie

Professioneel prutser

Ik heb hier in mijn raam een vaste opstelling van wat jij volgensmij precies wil.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8GUhUEF.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Mmwa3N5.jpg

Je ziet een verzameling zonnepanelen die in parallel staan. In de vensterbank liggen 3 batterijpacks met cellen uit oude laptops. De batterijen staan ook in parallel, voor een grotere capaciteit. Tussen de zonnepanelen en batterijen zit een tp4056 laadregelaar, die zowel beschermt tegen overladen en zorgt dat er geen stroom van de batterijen naar de panelen loopt. Om mijn telefoon op te laden gebruik ik een DC-DC boostconverter die de 3.7-4.2v van de batterij verhoogt naar 5v. Ik zal zo even linkjes opzoeken naar de onderdelen die ik heb gebruikt

Als de zon er recht op staat leven de panelen ongeveer 600 mA. Met een zomerse week met veel zon kan ik elke dag mijn telefoon er mee opladen.

Hier de linkjes van de onderdelen:
Panelen: http://www.ebay.com/itm/6...%3D10%26sd%3D291711370881

DC-DC: http://www.ebay.com/itm/2...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

TP4056: http://www.ebay.com/itm/1...m:m4xFNBdwDsR1Bd1RcaR0_5g

[ Voor 34% gewijzigd door Schlumpie op 19-05-2016 16:51 ]

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:53
Ik zat hier van de week ook wat naar te kijken. Ik denk dat er wel iets te verbeteren valt aan je setup. De TP4056 kan maar een enkele batterij aansturen voor zover ik gelezen heb. Daarnaast zou ik kiezen voor een iets uitgebreidere versie die wat meer bescherming bied voor je Lithium-ion batterijen. Vooral als je ze enorm leeg trekt kunnen het gevaarlijke dingen worden. Linkje op ebay, maar op aliexpress zijn ze veel goedkoper:

http://www.ebay.com/itm/E...27ca2e:g:b8UAAOSw3mpXEuYl

Meer informatie over de TP4056 (met extra beveilging) vind je o.a. in dit filmpje:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Qw4psECqpwI%5B/youtube]

Er zit ook nog een weerstand op (R3 volgens mij in het filmpje) die je evt moet / kan vervangen. Die limiteert de snelheid waarmee je de batterij op kan laden. Een kleine batterij (zeg 500mAh) met 1A opladen schijnt ook geen heel goed idee te zijn namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schlumpie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-12-2023

Schlumpie

Professioneel prutser

Wiebeltje schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 18:18:
Ik zat hier van de week ook wat naar te kijken. Ik denk dat er wel iets te verbeteren valt aan je setup. De TP4056 kan maar een enkele batterij aansturen voor zover ik gelezen heb. Daarnaast zou ik kiezen voor een iets uitgebreidere versie die wat meer bescherming bied voor je Lithium-ion batterijen. Vooral als je ze enorm leeg trekt kunnen het gevaarlijke dingen worden. Linkje op ebay, maar op aliexpress zijn ze veel goedkoper:

http://www.ebay.com/itm/E...27ca2e:g:b8UAAOSw3mpXEuYl

Meer informatie over de TP4056 (met extra beveilging) vind je o.a. in dit filmpje:
[video]

Er zit ook nog een weerstand op (R3 volgens mij in het filmpje) die je evt moet / kan vervangen. Die limiteert de snelheid waarmee je de batterij op kan laden. Een kleine batterij (zeg 500mAh) met 1A opladen schijnt ook geen heel goed idee te zijn namelijk.
Ik ben bekend met die laadregelaar, ik heb ze ook liggen, maar de batterijbeveiliging heb ik niet nodig. Ik hou zelf namelijk de spanning bij. Ik weet dat mijn telefoon 0.05 tot 0.08 volt verbruikt om hem op te laden, dus ik laad hem gewoon in het stopcontact op als de spanning van de batterijen onder de 3.80v zit. Daarom ligt op die foto een buzzertje/batterijmeter tussen de kabel/batterijtroep :P

Wat betreft je '1 batterij' gedeelte: De TP4056 kan een 1s lithiumbatterij opladen. Mijn batterijen staan in parallel, waardoor het feitelijk een hele grote 1s batterij is. De laadregelaars kunnen dat dus prima aan.

Toch bedankt voor je tips _/-\o_

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:52
Remcop04 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 17:02:
Hallo,
Ik wil graag een telefoonlader op zonne-energie maken. Heb eerst geprobeert met een paneeltje die 6V en 200mA geeft. Helaas liep mn mobiel sneller leeg dat dat hij oplaadde. Ik heb 2 van die paneeltjes, moet ik die dan parallel schakelen om meer mA krijgen, en hij dus sneller laad.
Nog een vraagje: Ik wil graag de opgewekte stroom opslaan in een batterij of accu als ik mijn telefoon niet op hoef te laden. Is het schadelijk als ik een batterij van 9V gebruik terwijl mijn telefoon normaal 5V nodig heeft?

Mvg
Leuk idee, En zeker uitvoerbaar, echter is het misschien een optie dit iets professioneler aan te pakken (telefoon opladen is leuk, maar leuker is het om meerdere zaken op te laden)

Dan zou ik eerder kijken naar een 12v 50 watt polycristal paneeltje met bijpassende laad controller en een 20ah accu, voor €100 euro ofzo kun je dan al klaar zijn

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1