Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

TP-Link CPE210 of CPE510

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:41
Ik heb een aantal Ubiquiti unifi access points in huis tot volle tevredenheid en ik wil nu dekking tot in de tuin realiseren. De outdoor modellen van Ubiquiti vind ik toch een beetje aan de prijs dus ik heb gezocht naar een wat prijsvriendelijker alternatief en kwam uit op de TP-Link CPE210 en CPE510. De 210 is 2,4ghz en de CPE510 5ghz.

De specs staan in de onderstaande links. Grootste verschil is de band en het zendvermogen. 2,4 op 500mw en 5ghz op 200mw. Aangezien het in Nederland niet toegestaan is dit zendvermogen te gebruiken, vind ik dit niet relevant. Ik zal deze terugschroeven naar 100mw.

http://nl.tp-link.com/products/details/CPE510.html
http://nl.tp-link.com/products/details/CPE210.html

De access point zal voornamelijk voor de smartphones/tablet gebruikt worden en af en toe een laptop. Bandbreedte is niet zo heel relevant aangezien het vooral spotify en/of browsen zal zijn.

Mijn vragen zijn de volgende:
Het zijn access points met een directionele antenne. Aangezien de tuin smal en lang is (4,7 x 35meter) lijkt me dat geen groot probleem bij een goede plaatsing?

Dan de keuze tussen beide types:

2,4ghz heeft een groter bereik maar is gevoeliger voor interferentie van andere access points in de buurt.
5Ghz heeft hier minder last van maar komt minder ver. De specs van 15+km lijkt me vooral toepasselijk in optimale omstandigheden in bridge mode. Niet als access point.
De tuin heeft hier en daar wat kleine boompjes en struiken staan maar deze staan vooral aan de zijkanten. De tuinen in de buurt lopen naar het midden toe dus aan het einde van de tuin zit je redelijk ver van de huizen af.

Welke moet ik kiezen? Het prijsverschil is verwaarloosbaar (euro of 10) dus dat laat ik niet meespelen.

...

Alle reacties

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
m3gA schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 14:55:
De specs staan in de onderstaande links. Grootste verschil is de band en het zendvermogen. 2,4 op 500mw en 5ghz op 200mw. Aangezien het in Nederland niet toegestaan is dit zendvermogen te gebruiken, vind ik dit niet relevant. Ik zal deze terugschroeven naar 100mw.
Volgens de Specificaties van de 510 kan deze DFS kanalen en in Nederland kan je iets met DFS en TPC om op 1Watt E.I.R.P. uit te zenden.

Ondersteunen de apparaten, die je wilt gaan gebruiken in de tuin, 802.11n op 5Ghz?

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:41
RobinF schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 15:50:
[...]

Volgens de Specificaties van de 510 kan deze DFS kanalen en in Nederland kan je iets met DFS en TPC om op 1Watt E.I.R.P. uit te zenden.

Ondersteunen de apparaten, die je wilt gaan gebruiken in de tuin, 802.11n op 5Ghz?
Alle apparaten ondersteunen dit inderdaad. Ik heb even gegoogled maar snap niet helemaal wat TPC en EIRP doen?