Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Maar "betaald thuiszitten" is alleen een andere naam voor het beestje, toch? Of bedoel je dat die vakantiedagen dan in de derde maandsalaris vergoeding zitten? En doet die opzegtermijn van 1 versus 2 maanden er nog toe?Als je het te weinig vindt; stel voor 3 maandsalarissen vergoeding + 2 maanden betaald thuiszitten (dan kom je jezelf tegemoet met de openstaande vakantie-dagen).
Er zit een concurrentiebeding in mijn contract, maar die is niet voor mij van toepassing omdat het een sector betreft waar web development niet de core business is, dus ik mag gewoon een straat verder hetzelfde blijven doen. Ik mag ook gelijk ergens anders aan de slag.Ik zou in ieder geval twee dingen op papier willen:
1. Aanpassing (of geheel schrappen) van het concurrentiebeding;
2. Dat je ook per direct aan het werk mag elders.
Ik werk parttime vier dagen, dus het is ietsje meer dan een halve maand (30 / 7 * 4 = 17 werkdagen in een maand).Die vakantiedagen bouw je in de regel naar rato op dus als je tot 1 juli betaald wordt, zijn dat 10 dagen. Je hebt er al 1 opgemaakt dus houd je 9 over. Nog niet eens een halve maand.
Je zegt dat het concurrentiebeding van jou niet van toepassing is. Wat verlies je ermee om het toch te laten schrappenBlaise schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 14:26:
Bedankt voor jullie reacties!
[...]
Maar "betaald thuiszitten" is alleen een andere naam voor het beestje, toch? Of bedoel je dat die vakantiedagen dan in de derde maandsalaris vergoeding zitten? En doet die opzegtermijn van 1 versus 2 maanden er nog toe?
[...]
Er zit een concurrentiebeding in mijn contract, maar die is niet voor mij van toepassing omdat het een sector betreft waar web development niet de core business is, dus ik mag gewoon een straat verder hetzelfde blijven doen. Ik mag ook gelijk ergens anders aan de slag.
[...]
Ik werk parttime vier dagen, dus het is ietsje meer dan een halve maand (30 / 7 * 4 = 17 werkdagen in een maand).
Verwijderd
Als jij meer dan vijf jaar in dienst bent geweest is de opzegtermijn voor je werkgever twee maanden. Wat jij nu meemaakt is overigens niet helemaal ontslagen worden in de puurste zin daarvan. Dan zou je baas langs het UWV moeten voor een ontslagvergunning. Dit is ontslag met wederzijds goedvinden. Dat werkt anders.Blaise schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 17:36:
Klopt het dat ik twee maanden van tevoren melding had moeten krijgen omdat ik meer dan 5 jaar in dienst was? Heb ik nu recht op een extra maand werken/salaris?
Nee.[Kunnen mijn aantoonbaar goede prestaties aanleiding zijn voor een hogere ontslagvergoeding?
Nee, ik zou zeggen van niet. Ligt ook aan waarom je weg moet.Het gaat goed met het bedrijf, het zit niet in geldnood. Mijn contract wordt niet beëindigt vanwege economische redenen. Maakt dat iets uit? (mag niet te veel details geven)
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Hier wil ik toch nog even op inhaken.Blaise schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 14:26:
[...]
Er zit een concurrentiebeding in mijn contract, maar die is niet voor mij van toepassing omdat het een sector betreft waar web development niet de core business is, dus ik mag gewoon een straat verder hetzelfde blijven doen. Ik mag ook gelijk ergens anders aan de slag.
[ Voor 5% gewijzigd door Lordy79 op 18-05-2016 20:32 ]
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Verwijderd
Dat is altijd een lastig punt en daar oordelen rechters per geval heel verschillend op. (Anders zou je het zo kunnen verzieken op het werk en volledig vogelvrij zijn). Altijd zorgen dat het concurrentiebeding ontbonden wordt. Als je baas geen intentie heeft er gebruik van te maken is het voor hem een hele makkelijke toegift. Simpel regeltje dat later een hoop gezeik kan voorkomen.Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 20:46:
Als ik op mijn onderbuikgevoel af ga, dan twijfel ik sterk of een concurrentiebeding nog geldig is. Zij ontslaan jou. Daarmee geven ze mijns inziens hun concurrentie beding op. Ik ben geen jurist, maar ik zou in de ontslagregeling zeker een volledige ontbinding van dat concurrentie beding eisen. (just in case)
Bij ontslag met wederzijds goedvinden kan je WW krijgen, alleen moet de vaststellingsovereenkomst goed verwoord zijn. Daarom deze altijd laten controleren.Druiper schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 22:13:
Let wel goed op dat je bij een ontslag niet zomaar WW krijgt.
Verwijderd
De ontslagvergunning en dergelijken zijn hier niet nodig. Het hele idee is dat de TS er in meegaat met zijn ontslag en dat ze hem afkopen.Kenmerken van ontslag met wederzijds goedvinden
Bij ontslag met wederzijds goedvinden spreekt u met uw werkgever af dat de arbeidsovereenkomst eindigt. U moet de afspraken hierover schriftelijk vastleggen. De belangrijkste kenmerken van dit ontslag zijn:
•Uw werkgever of u stelt voor om het dienstverband op deze manier te eindigen.
•U wilt allebei dat het dienstverband eindigt.
•U hebt samen afspraken gemaakt over de (financiële) afhandeling van het ontslag. Bijvoorbeeld over de einddatum en de hoogte van de eventuele vergoeding voor ontslag.
•U heeft bij ontslag met wederzijds goedvinden geen toestemming van UWV of de rechter nodig.
Inderdaad. Serieus nemen. Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt, maar gelukkig aan de goede kant van de streep uitgekomen (itt. Genoemde tweaker)Blue-eagle schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 20:26:
[...]
Hier wil ik toch nog even op inhaken.
Een concurrentiebeding is een eng ding wat veel mensen onderschatten. De primaire sector van jouw werkgever mag dan wel iets anders zijn, dat wilt nog niet zeggen dat het concurrentiebeding–waar jij met je volle verstand voor hebt getekend–geen problemen kan geven.
Hier op Tweakers zijn ook mensen (Ardana volgens mij) die het klappen van deze zweep hebben meegemaakt. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. En als het inderdaad geen problemen mag geven, dan mag het schrappen ervan ook geen problemen geven.
Ik zou daar heel serieus mee omgaan.
diskeltische lurker
Verwijderd
Tja, je zou er nog over kunnen onderhandelen (wat anderen ook al aangaven); persoonlijk ben ik volledig niet onder de indruk van dit soort bepalingen. Het afdwingen/bewijzen door de ex-werkgever is vaak erg tricky en in veel gevallen (dus niet altijd) geeft de rechter de ex-werkgever amper gelijk omdat het welzijn van de werknemer (beter inkomen, betere vooruitzichten, etc.) zwaarder wegen.Blaise schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 14:45:
Dus op concurrentiebeding na ben ik tevreden.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Ik zou dat concurrentiebeding toch aanvechten en eventueel laten vervangen met een relatiebeding. Ook al is hij niet van toepassing zeg je, je wil het gewoon niet in je overeenkomst hebben staan.Blaise schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 14:45:
Kleine maar fijne update: Werkgever had een foutje gemaakt wat betreft opzegtermijn en nog iets anders (maar ik weet niet wat...) Nu krijg ik 4 maandsalarissen, vakantiegeld uitbetaald (was al zo maar had ik niet opgemerkt), doorbetaald t/m juni en die snel-tekenen bonus. Dus op concurrentiebeding na ben ik tevreden.
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
- This line is intentionally left blank -
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)
Zoiets lijkt mij ook. Juridisch advies inwinnen kan ook nog nuttig zijn. Als het onverhoopt niet lukt om vlot nieuw werk te vinden, zou het wel fijn zijn als je recht hebt op een WW uitkering. Dus je zou kunnen informeren in hoeverre dat het geval is als je zelf akkoord gaat met het ontslag,Knutselsmurf schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 15:42:
Omdat het initiatief tot beëindiging bij de werkgever ligt, mag je gerust wat extra eisen stellen. Je wilt na afloop op geen enkele wijze nog verbonden zijn met deze werkgever.
Ik zie zo snel de volgende punten voor de vastellingsovereenkomst:
• Zoals eerder genoemd het vervallen van ALLE relatie- en concurrentiebedingen
• Het uitbetalen van ALLE openstaande vakantiedagen
• De mogelijkheid om eerder bij een nieuwe werkgever aan de slag te gaan. Je huidige contract loopt formeel tot eind juli of augustus, maar je wilt niet verplicht zijn om tot dat moment thuis te zitten als het niet hoeft.
When in question, when in doubt, run in circles, scream and shout.
Verwijderd
[ Voor 75% gewijzigd door defiant op 20-03-2017 17:50 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq