Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Members only:

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Klinkt als een goed bod van hun kant uit. Iets hoger inzetten kan altijd, maar wat staat daar tegenover voor je werkgever dan?

Ik zou in ieder geval twee dingen op papier willen:

1. Aanpassing (of geheel schrappen) van het concurrentiebeding;
2. Dat je ook per direct aan het werk mag elders.

Ik ken gevallen waarbij een concurrentiebeding (staat in je contract) ook na ontslag nog een jaar geldig gaat zijn. En in die gevallen kon men dus niet in een straal van 20km van de huidige/oude werkgever aan het werk in dezelfde markt.

En wat het 2e punt betreft: diezelfde gevallen kregen 2 maanden doorbetaald, maar mochten in die tijd dus niet elders aan het werk. Dan kan je full-time solliciteren, I guess, maar dat lijkt mijzelf niet een ideale situatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Die vakantiedagen bouw je in de regel naar rato op dus als je tot 1 juli betaald wordt, zijn dat 10 dagen. Je hebt er al 1 opgemaakt dus houd je 9 over. Nog niet eens een halve maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties!
Als je het te weinig vindt; stel voor 3 maandsalarissen vergoeding + 2 maanden betaald thuiszitten (dan kom je jezelf tegemoet met de openstaande vakantie-dagen).
Maar "betaald thuiszitten" is alleen een andere naam voor het beestje, toch? Of bedoel je dat die vakantiedagen dan in de derde maandsalaris vergoeding zitten? En doet die opzegtermijn van 1 versus 2 maanden er nog toe?
Ik zou in ieder geval twee dingen op papier willen:

1. Aanpassing (of geheel schrappen) van het concurrentiebeding;
2. Dat je ook per direct aan het werk mag elders.
Er zit een concurrentiebeding in mijn contract, maar die is niet voor mij van toepassing omdat het een sector betreft waar web development niet de core business is, dus ik mag gewoon een straat verder hetzelfde blijven doen. Ik mag ook gelijk ergens anders aan de slag.
Die vakantiedagen bouw je in de regel naar rato op dus als je tot 1 juli betaald wordt, zijn dat 10 dagen. Je hebt er al 1 opgemaakt dus houd je 9 over. Nog niet eens een halve maand.
Ik werk parttime vier dagen, dus het is ietsje meer dan een halve maand (30 / 7 * 4 = 17 werkdagen in een maand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:07
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
Blaise schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 14:26:
Bedankt voor jullie reacties!

[...]

Maar "betaald thuiszitten" is alleen een andere naam voor het beestje, toch? Of bedoel je dat die vakantiedagen dan in de derde maandsalaris vergoeding zitten? En doet die opzegtermijn van 1 versus 2 maanden er nog toe?

[...]

Er zit een concurrentiebeding in mijn contract, maar die is niet voor mij van toepassing omdat het een sector betreft waar web development niet de core business is, dus ik mag gewoon een straat verder hetzelfde blijven doen. Ik mag ook gelijk ergens anders aan de slag.

[...]

Ik werk parttime vier dagen, dus het is ietsje meer dan een halve maand (30 / 7 * 4 = 17 werkdagen in een maand).
Je zegt dat het concurrentiebeding van jou niet van toepassing is. Wat verlies je ermee om het toch te laten schrappen :? Ik zou het gewoon just to be sure laten opnemen. Beter mee verlegen dan om verlegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt dat concurrentiebeding altijd laten verwijderen, verder doen ze het precies volgens de regels dus je kunt er niet veel meer uitslaan. Mijn advies is iig het UWV proces te vermijden, 0,0% kans van slagen en je kunt nog maanden doorwerken. Zit je daar met je zure blik.

Vakantie begint, dus lekker genieten en straks verder gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoleBole
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 16:18
denk ook even aan eventuele studie schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Niet online
Ik heb geen studieschuld, ik heb ook geen zin in UWV en rechters, maar mijn werkgever zeker ook niet. Ik kan denk ik redelijk makkelijk een nieuwe baan vinden, al zal die niet zo goed aansluiten op wat ik wil als mijn huidige baan. Dus bepaling wat betreft WW maakt me niet zo veel uit.

Ik heb nog een paar vragen:
  1. Klopt het dat ik twee maanden van tevoren melding had moeten krijgen omdat ik meer dan 5 jaar in dienst was? Heb ik nu recht op een extra maand werken/salaris?
  2. Kunnen mijn aantoonbaar goede prestaties aanleiding zijn voor een hogere ontslagvergoeding?
  3. Het gaat goed met het bedrijf, het zit niet in geldnood. Mijn contract wordt niet beëindigt vanwege economische redenen. Maakt dat iets uit? (mag niet te veel details geven)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Blaise schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 17:36:
Klopt het dat ik twee maanden van tevoren melding had moeten krijgen omdat ik meer dan 5 jaar in dienst was? Heb ik nu recht op een extra maand werken/salaris?
Als jij meer dan vijf jaar in dienst bent geweest is de opzegtermijn voor je werkgever twee maanden. Wat jij nu meemaakt is overigens niet helemaal ontslagen worden in de puurste zin daarvan. Dan zou je baas langs het UWV moeten voor een ontslagvergunning. Dit is ontslag met wederzijds goedvinden. Dat werkt anders.

Indien je mee werkt hieraan ga je met je werkgever een vaststellingsovereenkomst opstellen. Daarin maak je een aantal afspraken over de afwikkeling van het dienstverband. Zie ook het linkje voor meer informatie.
[Kunnen mijn aantoonbaar goede prestaties aanleiding zijn voor een hogere ontslagvergoeding?
Nee.

Je werkgever houdt nu enigszins vast aan de richtlijnen voor een transitievergoeding. Als bonus krijgt je daarbij nog een paar maanden de tijd om betaald thuis te zitten. Die tijd kan je gebruiken om te solliciteren.

Je moet hier de opties afwegen. Je krijgt dus 2,5 maand salarissen als je voor 31 mei akkoord gaat. Je mag per direct thuis gaan zitten en krijgt tot einde dienstverband doorbetaald. Je moet dan kennelijk nog een maand betaald thuiszitten. (als je na 1 juli er dan niet meer werkt) In totaal krijg je dan 3,5 maandsalarissen. Indien je tot eind juli moet zitten is het zelfs 4,5 maandsalarissen.

Indien je daar niets voor voelt kan je onderhandelen, maar let ook op dat geld niet alles hoeft te zijn in dit scenario. Als je een concurrentiebeding hebt in je contract kan je beter dat eruit laten halen dan nog een maandsalaris erbij bedingen. Het kan je meer vrijheid geven om te solliciteren.

Die tijd betaald thuiszitten kan je ook goed inzetten om te solliciteren. Van werk naar werk gaan is vaak makkelijker dan vanuit de WW naar werk moeten gaan.
Het gaat goed met het bedrijf, het zit niet in geldnood. Mijn contract wordt niet beëindigt vanwege economische redenen. Maakt dat iets uit? (mag niet te veel details geven)
Nee, ik zou zeggen van niet. Ligt ook aan waarom je weg moet.

Vergeet overigens niet om je vaststellingsovereenkomst te laten controleren. Indien deze niet juist verwoord is kan je het recht op WW verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:47

defiant

Moderator General Chat
Ik ben geen deskundige, maar zonder economische redenen of redenen qua functioneren (slechte prestaties met een goede dossier opbouw) mag de werkgever je volgens mij niet zomaar ontslaan. Hierdoor sta je imho dus vrij sterk en verleen je dus vooral je werkgever een grote gunst door mee te werken aan je ontslag, hier is dus imho wel veel meer te halen dan een standaard transitievergoeding wat je krijgt als terecht ontslagen wordt.
Zie ook: Ontslag lastiger geworden door nieuwe wet
Mijn advies is om professioneel advies in te winnen om te kijken wat haalbaar is, want nieuw werk zoeken is voor een werknemer altijd een behoorlijk risico, zowel financieel als qua tijd en moeite.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
@defiant

Het opheffen van een functie of afdeling is een bedrijfseconomische reden. Dat het bedrijf niet op omvallen staat, betekent niet dat het verboden is om te reorganiseren.

@TS: ik weet niet precies wat tegenwoordig een normale vergoeding is. Maar met 1 maand loondoorbetaling kun je hopelijk al van werk naar werk. De 2.5 maand vergoeding is dan je bonus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Members only:

In kort, mijn advies is al eerder genoemd: ga bij je rechtsbijstand na of je een jurist kan inschakelen om het op zijn minst te laten doorlezen & corrigeren op WW recht (en concurrentie beding). Misschien dat je op WW niet zo zit te wachten, maar mocht je alsnog niet binnen x maanden werk kunnen vinden heb je sowieso nog iets achter de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Blaise schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 14:26:

[...]

Hier wil ik toch nog even op inhaken.

Een concurrentiebeding is een eng ding wat veel mensen onderschatten. De primaire sector van jouw werkgever mag dan wel iets anders zijn, dat wilt nog niet zeggen dat het concurrentiebeding–waar jij met je volle verstand voor hebt getekend–geen problemen kan geven.

Hier op Tweakers zijn ook mensen (Ardana volgens mij) die het klappen van deze zweep hebben meegemaakt. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. En als het inderdaad geen problemen mag geven, dan mag het schrappen ervan ook geen problemen geven.

Ik zou daar heel serieus mee omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

Lordy79

Vastberaden

Als het geen formeel ontslag is maar een ontbinding van het arbeidscontract en je vindt niet snel een andere baan, dan is het maar de vraag of je WW en/of bijstand krijgt!! Let dus goed op voordat je iets tekent. Als je dit zeker wilt weten zou ik het bij het UWV of een ander juridisch expert vragen.

Verder wat er hierboven staat.

[ Voor 5% gewijzigd door Lordy79 op 18-05-2016 20:32 ]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik op mijn onderbuikgevoel af ga, dan twijfel ik sterk of een concurrentiebeding nog geldig is. Zij ontslaan jou. Daarmee geven ze mijns inziens hun concurrentie beding op. Ik ben geen jurist, maar ik zou in de ontslagregeling zeker een volledige ontbinding van dat concurrentie beding eisen. (just in case)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Druiper
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-01-2019
Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 20:46:
Als ik op mijn onderbuikgevoel af ga, dan twijfel ik sterk of een concurrentiebeding nog geldig is. Zij ontslaan jou. Daarmee geven ze mijns inziens hun concurrentie beding op. Ik ben geen jurist, maar ik zou in de ontslagregeling zeker een volledige ontbinding van dat concurrentie beding eisen. (just in case)
Dat is altijd een lastig punt en daar oordelen rechters per geval heel verschillend op. (Anders zou je het zo kunnen verzieken op het werk en volledig vogelvrij zijn). Altijd zorgen dat het concurrentiebeding ontbonden wordt. Als je baas geen intentie heeft er gebruik van te maken is het voor hem een hele makkelijke toegift. Simpel regeltje dat later een hoop gezeik kan voorkomen.

Let wel goed op dat je bij een ontslag niet zomaar WW krijgt. Ga dit echt serieus na voordat je tekent. Je kan misschien denken dat je zo een nieuwe baan hebt, maar mocht het onverhoopt niet lukken is het wel handig als je op de ww terug kan vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Druiper schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 22:13:
Let wel goed op dat je bij een ontslag niet zomaar WW krijgt.
Bij ontslag met wederzijds goedvinden kan je WW krijgen, alleen moet de vaststellingsovereenkomst goed verwoord zijn. Daarom deze altijd laten controleren.

Dat concurrentiebeding zou ik vragen om te laten schrappen. Dat kan inderdaad heel vervelend worden ineens. De boetes die er in staan zijn vaak ook niet mis. Je hebt mijn inzien er meer aan om dergelijke clausules ongedaan te laten maken dan om extra geld te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 12:48
https://www.werk.nl/werk_...drijfseconomische-redenen

Een ontslag vergunning heb je niet zomaar maar als een bedrijf van je al wil dan lukt dat. Voorlopig gaat het om een beëindiging met wederzijds goedvinden.

Over dit soort dingen valt vaak te onderhandelen. Ze willen een rechtsgang voorkomen. Dat kost geld, risico op verlies en het kan vaak op weinig begrip rekenen van het overgebleven personeel.

Het is geen heel mager aanbod maar het kan zeker beter. Zeg gewoon dat je een maand er bij wil. Laat teven steen goede vaststelling zover een komst opstellen en laat je concurrentiebeding schrappen.

Als webdeveloper heb je zo weer een baan maar je hebt toch weer een periode van onzekerheid, tijdelijke contracten enz. Voor je kiezen. Daar mag best iets tegenover staan.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-08 22:48

Sebastiaan

....

Normaal krijg je bij uitdiensttreding je openstaande vakantiedagen gewoon als uitbetaling op je laatste loonstrook.

Op het eerste gezicht lijkt het geen slecht voorstel, met eigenlijk bijna 4 maanden afkoop:
2 maanden standaard
1/2 maand bij tekenen voor 31e
betaling van heden tot 1 juli: bijna 1,5 maand
totaal bijna 4 maanden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Het aanbod is erg mager. Je mist inderdaad een maand opzegtermijn, je contract mag zich niet boven de wet opstellen. Deze is wettelijk voor jou (dienstverband > 5 jaar) twee maanden en daar mag alleen per CAO naar beneden toe worden afgeweken. Of het vervallen van je functie een bedrijfseconomische reden heeft kan ik uit je tekst niet bepalen. Verlies lijden is niet de enige bedrijfseconomische ontslaggrond, het verlies van een belangrijke klant of een plotselinge scherpe omzetdaling kunnen bijvoorbeeld ook terechte bedrijfseconomische economische ontslagronden zijn. Wel moet daarbij bekeken worden of het afspiegelingsbeginsel is toegepast en dat ziek ik ook niet in je tekst.

Naast het vervallen (nooit laten afkopen!) van een al dan niet expliciet overeengekomen concurentiebeding mis ik ook iets over het veiligstellen van je recht op WW. Dat doe je door twee regels op te nemen, 1 dat werkgever het initiatief heeft genomen voor het ontslag en 2 dat de werknemer niets te verwijten valt als reden voor het ontslag.

Verder mis ik een finale kwijting zoals: Partijen verklaren na uitvoering van het bovenstaande niets meer van elkaar te vorderen te hebben en verlenen elkaar finale kwijting voor alle aanspraken uit hoofde van de dienstbetrekking. Voor zover partijen uit hoofde van de dienstbetrekking toch nog iets van elkaar te vorderen zou hebben, dan doen partijen door ondertekening van deze overeenkomst uitdrukkelijk afstand van enig recht daarop. Als je die kwijting laat opnemen en voor de rest laat je de overeenkomst zoals die nu is, dan verlies je je recht op uitbetaling van de nog op te bouwen vakantietoeslag en je verliest je recht op uitbetaling van je opgebouwde verlofuren. Alhoewel dit laatste tegen de wet is, is hier helaas wel jurisprudentie over ( uitspraak van 9 maart 2015 over ECLI:NL:RBMNE:2015:1260 ) .

Als je toch tekent, dan heb je nog 2 of drie weken om op je beslissing terug te komen (hangt af van de tekst of het ontbreken daarvan in je overeenkomst). Als je nu tekent, dan hark je weliswaar nog zo'n 4 maanden aan salaris binnen, maar je uitwerktijd is nog 1.5 maand, je hebt nog recht op 1.67 maandsalaris aan transitievergoeding, 0.17 maandsalaris (over juni EN juli) aan opbouw vakantie toeslag en afkoop van niet opgenomen verlofuren = 4 maand salarissen. Je krijgt financieel krap daar waar je sowieso al recht op hebt indien hij het nu direct langs de kantonrechter zou laten gaan, waar je dan ook nog de gemiste maand opzegtermijn kunt aankaarten. Een maand salaris erbij vragen in je overeenkomst is dus minimaal nodig om je wettelijke financiële rechten af te dekken.

Ik zie in je tekst echter geen ontslaggrond van waarop je via de wet werk en zekerheid zou kunnen ontslagen worden. Naast de griffie kosten zal hij zich door een dure jurist / advocaat moeten laten bijstaan om langs de kantonrechter te moeten gaan en dan moet hij naar alle waarschijnlijkheid alsnog die extra maand moeten betalen als hij al een goede ontslaggrond kan aanvoeren. Naast de gemiste maand opzegtermijn zou ik iets meer vragen, met als reden dat de werkgever met deze overeenkomst kosten bespaart tegenover een gang naar de rechter en dat je in die besparing wilt mee delen als tegemoetkoming in jouw ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:36
Hier wordt de transitievergoeding genoemd. Nu ben ik een leek maar bij een ontslag om bedrijfseconomische redenen dat via het UWV wordt aangevraagd is er toch helemaal geen sprake van een extra vergoeding? Zo heb ik het begrepen namelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Veel mensen denken dat de TS ontslagen wordt in de klassieke manier. Hij krijgt ontslag met wederzijds goedvinden. Dat werkt anders en dus niet alle regels van een 'klassiek' ontslag gaan op. De werkgever gaat hier niet naar het UWV voor een ontslag vergunning.

Zie ook:
http://www.uwv.nl/werkgev...met-wederzijds-goedvinden
https://www.werk.nl/werk_...lag/wederzijds-goedvinden
https://www.fnv.nl/themas...et-wederzijds-goedvinden/

Van het UWV hierover:
Kenmerken van ontslag met wederzijds goedvinden

Bij ontslag met wederzijds goedvinden spreekt u met uw werkgever af dat de arbeidsovereenkomst eindigt. U moet de afspraken hierover schriftelijk vastleggen. De belangrijkste kenmerken van dit ontslag zijn:

•Uw werkgever of u stelt voor om het dienstverband op deze manier te eindigen.
•U wilt allebei dat het dienstverband eindigt.
•U hebt samen afspraken gemaakt over de (financiële) afhandeling van het ontslag. Bijvoorbeeld over de einddatum en de hoogte van de eventuele vergoeding voor ontslag.
•U heeft bij ontslag met wederzijds goedvinden geen toestemming van UWV of de rechter nodig.
De ontslagvergunning en dergelijken zijn hier niet nodig. Het hele idee is dat de TS er in meegaat met zijn ontslag en dat ze hem afkopen.

Wel moet bij het opzeggen met wederzijds goedvinden de opzegtermijn in acht genomen worden. In dit geval twee maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Blue-eagle schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 20:26:
[...]

Hier wil ik toch nog even op inhaken.

Een concurrentiebeding is een eng ding wat veel mensen onderschatten. De primaire sector van jouw werkgever mag dan wel iets anders zijn, dat wilt nog niet zeggen dat het concurrentiebeding–waar jij met je volle verstand voor hebt getekend–geen problemen kan geven.

Hier op Tweakers zijn ook mensen (Ardana volgens mij) die het klappen van deze zweep hebben meegemaakt. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. En als het inderdaad geen problemen mag geven, dan mag het schrappen ervan ook geen problemen geven.

Ik zou daar heel serieus mee omgaan.
Inderdaad. Serieus nemen. Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt, maar gelukkig aan de goede kant van de streep uitgekomen (itt. Genoemde tweaker)

Advies aan de TS: denk vooruit, niet teveel centengeneuzel op vergoeding, meer focus op contractuele verplichtingen. Omdat als je op zoek gaat naar een nieuwe baan zo veel mogelijk opties wilt hebben en je niet druk wilt maken of het wel mag. Contractbreuk kost je waarschijnlijk veeeel meer dan je vergoeding (zijn ridicule bedragen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:51
deze onderhandelingen zijn keihard en ze doen je tegenwoordig vaak een goed bod (zelf iig meegemaakt) Relatie- en concurentiebedingen moet je er sowieso uit hebben.
Schrijf een brief waarin je compensatie vraagt voor de vakantiedagen, verder gewoon zsm tekenen en een maand ff niks doen, neem die maand ook echt, meerdere collega's van me zijn na 2 weken weer gaan werken en dat is niet fijn.
Sterkte en succes, vaste baan is ook niet alles meer zo zie je wel. (zegt de zzp-er)

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien totaal iets anders, maar ik heb het nog niet voorbij zien komen. Vraag om een positieve aanbevelingsbrief voor een toekomstig werkgever. Dan kan je op de sollicitatie ook gelijk aangeven waarom je daar weg bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaise
  • Niet online
Kleine maar fijne update: Werkgever had een foutje gemaakt wat betreft opzegtermijn en nog iets anders (maar ik weet niet wat...) Nu krijg ik 4 maandsalarissen, vakantiegeld uitbetaald (was al zo maar had ik niet opgemerkt), doorbetaald t/m juni en die snel-tekenen bonus. Dus op concurrentiebeding na ben ik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Blaise schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 14:45:
Dus op concurrentiebeding na ben ik tevreden.
Tja, je zou er nog over kunnen onderhandelen (wat anderen ook al aangaven); persoonlijk ben ik volledig niet onder de indruk van dit soort bepalingen. Het afdwingen/bewijzen door de ex-werkgever is vaak erg tricky en in veel gevallen (dus niet altijd) geeft de rechter de ex-werkgever amper gelijk omdat het welzijn van de werknemer (beter inkomen, betere vooruitzichten, etc.) zwaarder wegen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:06

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Blaise schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 14:45:
Kleine maar fijne update: Werkgever had een foutje gemaakt wat betreft opzegtermijn en nog iets anders (maar ik weet niet wat...) Nu krijg ik 4 maandsalarissen, vakantiegeld uitbetaald (was al zo maar had ik niet opgemerkt), doorbetaald t/m juni en die snel-tekenen bonus. Dus op concurrentiebeding na ben ik tevreden.
Ik zou dat concurrentiebeding toch aanvechten en eventueel laten vervangen met een relatiebeding. Ook al is hij niet van toepassing zeg je, je wil het gewoon niet in je overeenkomst hebben staan.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Niet online
Ik ga het proberen eruit te halen, en als ze er moeilijk over doen dan laat ik het maar zo.

Ik wil niet te veel details online zetten van mijn contract, maar zoals het in mijn 5-jaar oude contract staat is het concurrentiebeding specifiek voor een sector die erg klein is in Nederland en in de wereld, en bovendien is de periode gelimiteerd tot een jaar. Het soort banen die ik op het oog heb zijn in volledig andere sectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-09 12:09

Managelorian

“This is the workflow.”

Niet al te duidelijk laten overkomen dat je het nauwelijks belangrijk vindt dat het concurrentiebeding eruit gaat; een werkgever heeft dit vaak snel door. Aan de andere kant is het concurrentiebeding vaak nauwelijks interessant voor een werkgever indien werknemer en werkgever prettig uit elkaar gaan. Kortom: werkgever zal waarschijnlijk het concurrentiebeding onmiddellijk overboord gooien als 'ie denkt dat de kans er ook maar een klein beetje groter door wordt dat je meteen tekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:06

Knutselsmurf

LED's make things better

Omdat het initiatief tot beëindiging bij de werkgever ligt, mag je gerust wat extra eisen stellen. Je wilt na afloop op geen enkele wijze nog verbonden zijn met deze werkgever.

Ik zie zo snel de volgende punten voor de vastellingsovereenkomst:

• Zoals eerder genoemd het vervallen van ALLE relatie- en concurrentiebedingen
• Het uitbetalen van ALLE openstaande vakantiedagen
• De mogelijkheid om eerder bij een nieuwe werkgever aan de slag te gaan. Je huidige contract loopt formeel tot eind juli of augustus, maar je wilt niet verplicht zijn om tot dat moment thuis te zitten als het niet hoeft.

- This line is intentionally left blank -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Ik heb in een zelfde situatie gezeten alleen ging mijn werkgever er wel wat beter mee om. Ik bleef nog 6 maanden in dienst, maar ik werd direct vrijgesteld en mijn concurrentie beding werd direct opgeheven. Er werd mij dus niets in de weg gelegd om ander werk te vinden. Ik had binnen 2 maanden een andere baan maar enkel omdat ik mij geheel kon richten om een nieuwe werkgever te zoeken.

Dat je je baan kwijt raakt is een feit, ik zou dan je bedingingen richten op condities die het zo makkelijk mogelijk maken om nieuw werk te zoeken. Dus het schrappen van concurrentiebedingen en vrijstelling van werk zodat je beschikbaar bent voor sollicitaties.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Knutselsmurf schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 15:42:
Omdat het initiatief tot beëindiging bij de werkgever ligt, mag je gerust wat extra eisen stellen. Je wilt na afloop op geen enkele wijze nog verbonden zijn met deze werkgever.

Ik zie zo snel de volgende punten voor de vastellingsovereenkomst:

• Zoals eerder genoemd het vervallen van ALLE relatie- en concurrentiebedingen
• Het uitbetalen van ALLE openstaande vakantiedagen
• De mogelijkheid om eerder bij een nieuwe werkgever aan de slag te gaan. Je huidige contract loopt formeel tot eind juli of augustus, maar je wilt niet verplicht zijn om tot dat moment thuis te zitten als het niet hoeft.
Zoiets lijkt mij ook. Juridisch advies inwinnen kan ook nog nuttig zijn. Als het onverhoopt niet lukt om vlot nieuw werk te vinden, zou het wel fijn zijn als je recht hebt op een WW uitkering. Dus je zou kunnen informeren in hoeverre dat het geval is als je zelf akkoord gaat met het ontslag,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yurn
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-06 23:46
@TS wil je zelf wel weg? Want zoals iemand al aangaf, er lijkt niet echt een duidelijke wettelijke ontslaggrond te zijn. In dat geval kan het de moeite waard zijn om te zeggen tegen je werkgever dat je niet helemaal geen zin in hebt en dat jouw voorstel is dat jouw baan blijft bestaan.
Maar goed, als jullie beiden uitgekeken zijn op elkaar, dan zou ik meewerken (zelf zou ik een half jaarsalaris vragen btw). Maar als je niet weg wilt, gewoon zeggen dat je het ontslag niet zomaar accepteert. Let wel, het gegeven dat een werkgever beweert dat een functie verdwijnt en jij dus ook moet gaan maakt het nog geen feit. Het is wat het is: een bewering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rarz
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 10:14
Neem in ieder geval contact op met een rechtsinstantie als je niet blij bent met de gang van zaken en/of het UWV. Als je akkoord gaat met ontslag loop je de kans geen recht te hebben op WW mocht je hier gebruik van willen maken.

Een forum is niet een professionele plek om informatie in te winnen qua ontslagrecht; neem contact op met het UWV, een ontslagrecht advocaat, rechten loket van je gemeente of eventueel je bond. Of allemaal. :)

When in question, when in doubt, run in circles, scream and shout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werving en spam is niet toegestaan op GoT, zie daarvoor het beleid:
Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan Beleid
Gezien de topic kick gaat deze meteen op slot.

[ Voor 75% gewijzigd door defiant op 20-03-2017 17:50 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.