Advies gevraagd voor 1080P game GPU Budget +/- 200

Pagina: 1
Acties:

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik zoek een?
Paar weekjes terug heb ik van iemand een i5-4460, 8GB ram, Asrock h81m-dg4 en Corsair VS550 overgenomen. Deze zitten inmiddels in een Coolermaster kast en alleen een geschikte videokaart mist nog. Ik had van iemand een Gainward 680 gtx 3GB overgenomen als tijdelijke oplossing, echter was deze helaas stuk.

De bedoeling van de PC is om voornamelijk te gamen op mijn TV (staat in de woonkamer) ipv de Xbox 360 die de deur uit gaat. De TV kan maximaal 1080P aan, dus dat is de enige resolutie waarin ik ga gamen, ik wil echter wel graag zo veel mogelijk eye-candy aan kunnen zetten en niet binnen een 'half jaar' weer een nieuwe kaart moeten kopen :)

Welke games ga je vooral doen?
- Forza 6
- GTA V
- Project Cars
- Grid autosport
- Battlefield
- COD
- F1 2016 (als die uit is)

Wat is je budget?
Ik wil ongeveer 200 Euro uitgeven. Mag ietsje meer/minder zijn, als het maar geen 100 Euro is. Vanwege de defecte 680GTX ben ik een beetje huiverig geworden voor het aanschaffen van een 2e hands kaart die tegen de garantieperiode aanloopt aan te schaffen. Ik heb geen zin in 'gezeur'. Of iemand moet een mooi aanbod kunnen doen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben niet merk gebonden.

Een selectie die ik zelf gemaakt heb:
http://tweakers.net/price...729;450592;452176;475548/

Ik weet niet goed wat ik moet kiezen (960GTX of R9 380, of vanwege marginaal prijsverschil 2GB/4GB?). Reviews wijzen niet goed uit welke van de twee ik het beste kan kiezen voor mijn doel. Ook wordt gesproken dat dit mainstream gpu's zijn en vraag ik mij af of dit dan voor mij wel voldoende is... 4GB lijkt voor deze kaarten te veel, echter wel een review gezien waarbij de R9 380 in GTA V veel baat heeft bij het extra geheugen (andere games bijna geen verschil).
Kunnen jullie mij over de streep trekken of misschien op een nieuw spoor brengen? _/-\o_

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
In dit budget de R9 380 maar bij voorkeur iets meer uitgeven aan een pricewatch: Sapphire NITRO R9 380X 4G D5

deze is 10/15 % sneller dan de gewone 380 welke ook weer sneller is dan de 960.

Binnenkort komen worden ook de nieuwe kaarten van AMD aangekondigd maar of dat een mid range kaart (rond 200 euro) bij zit is nog niet bekend

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Ik zou zelf binnen dit budget ook kiezen voor de R9 380(X). Deze kaart is net wat sneller dan de GTX960, al is die laatste wel iets zuiniger/stiller. De X is mede door zijn 4GB net wat meer toekomstbestendig, maar wel € 50,- duurder. Of je het dat waard vindt, moet je natuurlijk zelf bepalen.

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• Spurlie
Ik lees over de R9 380(x) wel dat die ten opzichte van de GTX 960 geen DirectX 12 feature level 12_1 of HDMI 2.0 ondersteund. En het stroomverbruik een stuk hoger ligt dan een GTX 960. De GTX zou nieuwere techniek aan boord hebben.

Maakt dat in mijn geval nog wat uit? En is 4GB voor 1080P geen overkill? Of heb je er (nu of in de nabije toekomst) wel degelijk profijt van?

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-01 18:12
De R9 380 heeft juist betere performance in DX12 en is een stuk sneller. Hij verbruikt idd wel meer stroom.

4GB maakt niet super veel uit bij de meeste games op 1080p maar er zijn zeker games waar 2GB gewoon wat te weinig is en dan ben je blij als je toch even die 1 a 2 extra tientjes hebt neergeteld.

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11-2025
mocht je kunnen wachten zou ik dat doen.
naar de aankondiging van AMD over polaris en wanneer de 1080 over een kleine 2 weken in de winkel liggen heb je kans dat de tweedehands markt overspoeld gaat worden met nieuwe gpu's. neem er eentje van een tweaker met een goeie reputatie en je zal zeker goed zijn.

• Spurlie
Ik heb op het moment helemaal geen videokaart, dus kan er ook niet gegamed worden.
Op zich zijn die nieuwe kaarten misschien wel interessant en is het toch verstandiger nu even een tijdelijk 2e hands kaartje te scoren waarmee redelijk te gamen valt. Kan die straks weg en kan ik misschien voor een nieuwe generatie r9 480 gaan ofzo...

• Spurlie
Voor 100 euro een hd7950 over kunnen nemen. Ik denk dat ik daar een aantal maanden in ieder geval mee vooruit kan. Kan tegen die tijd kijken voor een nieuwe generatie gpu.
Bedankt voor de tips!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Spurlie schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 22:45:
Voor 100 euro een hd7950 over kunnen nemen. Ik denk dat ik daar een aantal maanden in ieder geval mee vooruit kan. Kan tegen die tijd kijken voor een nieuwe generatie gpu.
Bedankt voor de tips!
met een beetje moeite zijn die ook leuk te overklokken. als je mazzel hebt zoals ik had, dan 1100mhz op 1.1v.
geef je ze een beetje op hun donder dan is 1200/1300mhz ook te halen. Dat is dan een leuke snelheidswinst en zo kan je alle huidige games nog op redelijk hoog spelen.

Nukezone FTW

Verwijderd

Wat is het merk en type van de voeding? Laat maar, overheen gelezen! :P

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2016 23:01 ]

Pagina: 1