Nieuwbouw woonkamer TV + Versterker & set-up

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMorsink
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-05-2020
Hey beste tweakers,

Alvast bedankt voor jullie tijd, moeite en input. Ik heb al een paar oude topics doorgespit en wat FAQs gelezen maar kan wel even een discussie en wat tips gebruiken om mij verder te helpen.

In december 2016 zal het huis dat ik met mijn vriendin heb gekocht worden opgeleverd. Ik ben hiervoor langzaam maar zeker de meubels voor aan het maken en ook de TV en geluidsset bij elkaar aan het sprokkelen. Via V&A en marktplaats heb ik al een paar B&W DM 309 (vloerstandaarders) & DM 303 (boekenplank model) weten te bemachtigen. Ben erg gek op het geluid van deze speakers. Helaas is bij beide setjes 1 van de tweeters ingedeukt geweest. Nu heb ik naar de grootte van ons huis gekeken (zie de afbeelding hieronder) en lijkt het mij toch niet geschikt om een surround set te plaatsen dus ga ik 1 tweeter overzetten naar de B&W DM 309's zodat ik hier een mooie set van heb.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/AlVJ8jh.png

Ik zoek een?
- TV
- Versterker

Ik heb al
B&W DM 303 Specs
B&W DM 309 Specs

Wat is je budget?
- TV: €500 tot €700
- Versterker: 2de hands is geen probleem

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Het wordt dus een woonkamer set-up met een 2.0 speaker set, tenzij jullie suggesties hebben o.b.v. bovenstaande afbeelding voor een andere set-up. Daarnaast zal ik de TV gebruiken voor series/films en af en toe een beetje gamen via console of PC. Smart-TV is geen must maar dat is tegenwoordig bijna standaard. Ik zat zelf te denken aan een TV van 48 Inch, maar denk dat de kamer iets groter ook wel aan kan. Een scherm met een refresh rate van 100 Hz lijkt me wenselijk i.v.m. het gamen. Volgens mij is UHD/4K niet nodig voor de afstand die van ±4m die ik van de TV afzit.

Provider wordt overigens waarschijnlijk KPN met glasvezel dus we zullen er een kastje bij krijgen voor het TV kijken.

Wat heb je zelf al gevonden?
TV:
Ik kijk momenteel met dit filter:
http://tweakers.net/categ...oZQqVtUpSSKyXPEBeFAyvz_AM
Refresh rate: 100 Hz +
Inches: 47 Inch +
Resolutie: Full HD +

Versterker:
Ik heb zelf al zitten kijken naar de DENON naar de denon AVR-1200X / 2200X. Maar ik weet oprecht niet wat ik nu echt nodig heb. Hiermee zou ik in ieder geval wel weten dat ik goed zit. Ik heb overigens geen voorkeur voor een merk van de versterker maar vind het uiterlijk wel belangrijk. Wellicht is een oude stereo versterker ook voldoende, maar dan ben ik wel benieuwd naar hoe het bijvoorbeeld gaat met het geluid vanaf de Smart-TV en PC.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ga zeer waarschijnlijk dus de eerste 5 jaar een 2.0 set-up draaien en vraag me af of ik dan een (dure) AVR nodig heb. Ik vind het idee op zich wel tof dat alles via mijn versterker zou lopen maar is dit ook nodig en zo nee, wat zijn de alternatieve opties.

[ Voor 50% gewijzigd door NMorsink op 25-05-2016 19:59 . Reden: topic was nog niet af ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMorsink
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:44
Op audio gebied heb ik niet zoveel verstand, dus daar kan ik je niet bij helpen.
Buurman heeft hier in de straat hetzelfde model huis. Hij gebruikt wel gewoon 5.1 en heeft (achter) naast zijn bank nog 2 speakers.

Qua tv zou ik echt een slag groter gaan dan 48 inch. Ik denk dat je meer moet gaan denken in 55 of wellicht 60. Zelf zitten wij hier op ~3 meter van een 50 inch tv en dat vind ik echt perfect. 48 op 4.2 meter is dan wellicht wat klein.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:55

FeaR

In GoT we trust

De bank zou je naar voren kunnen zetten zodat er speakers achter passen. Andere opties die je hebt zijn bijvoorbeeld di-pool speakers aan de muur monteren of gewoon speakers naast de bank zetten en dan indraaien. Dat laatste heb ik ook. Geluidstechnisch kan het natuurlijk beter en als je de speakers helemaal indraait zodat ze op de luisterpositie gericht staan dan is het nog beter. Maar het werkt op deze manier redelijk naar behoren. Helemaal indraaien zag ik niet zitten omdat je dan tegen de zijkant van de speaker aan kijkt. Het hangt ook af hoe de speaker afstraalt hoe ver je in moet draaien. Waarbij het sowieso de vraag is of je voor de volle 5.1 set wilt gaan. Genoeg mensen die zeer happy zijn met een 2.0-opstelling of 2.1 of 3.1. In ieder geval zonder de surrounds. Een echt oude stereoversterker zal vooral analoge ingangen hebben. Ook geen probleem aangezien de PC analoge uitgangen heeft in de vorm van 3,5mm jack. Verloopkabel er tussen naar 2 x RCA en je bent er op. TV's willen niet altijd analoge audio hebben, dus dat is wel een puntje. Soms kan je SCART er voor misbruiken of de hoofdtelefoonuitgang, maar mooi is dat niet.

Qua receiver moet je vooral kijken wat je nodig hebt. Dus qua in- en uitgangen en eventueel andere opties, maar niet naar vermogen. Uiterlijk is ook een punt om naar te kijken. Voordeel van een surround receiver is dat deze over HDMI-ingangen beschikken waar eigenlijk het gros van de bronnen ook over beschikt. Alles met HDMI naar de receiver en dan met één HDMI-kabel naar de TV. Er zijn ook stereoreceivers met HDMI, maar die vallen zo te zien buiten budget. Voorheen hadden stereoversterkers geen digitale ingangen als optisch dan wel digitale coax, maar dat zie je gelukkig meer en meer. Beeld en geluid sluit je dan apart aan, dus beeld met HDMI naar TV en audio vanaf de bron los naar de stereoversterker. Moet je wel twee kabels trekken. Of je moet alles met HDMI op de TV aansluiten en dan de Audio Out van de TV gebruiken. Veelal zet de Audio Out van de TV niet alles door qua formaten (veelal geen DTS en soms ook geen DD 5.1), maar met een 2.0 set-up ga je daar niets aan missen.

Over een afstand van 4,16 meter lijkt een 47" TV mij aan de kleine kant.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilm
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:29

ilm

Kan je je surround speakers achter de bank leggen en naar boven richten ? Dat is alleszins wat ik aan het bekijken ben, volgens avsforums en andere bronnen zou het nog een heel goed resultaat geven. Het idee is dat het geluid weerkaatst op het plafond en een goed diffuus geluid geeft. Je bank blokkeert het rechtstreeks contact.

Ik gaan het zeker proberen, maar dan een 2-tal meter achter men sofa. Met bv.
http://www.homecinemacent...-min-12-wit-per-stuk.html

Zeer klein en gemakkelijk te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMorsink
Allereerst bedankt voor jullie reactie!
Dan wordt het waarschijnlijk 55" dat de kijkafstand het aan kan is prima maar wil ook niet dat de TV te dominant wordt in de woonkamer. Bovendien lijkt 55"+ buiten het budget te vallen.
Als het huis straks opgeleverd wordt zal ik is kijken hoe de indeling echt wordt. Nu is het een beetje slepen met blokjes om te kijken wat een beetje reëel is maar misschien blijkt er straks nog wel loopruimte te zijn tussen de bank en de achterdeur waardoor het geheel ook iets meer naar voren kan.

Het wordt waarschijnlijk een AVR gewoon om mij dit makkelijk lijkt. Tenzij ik een mooie deal voorbij zie komen maar heb nog tot het einde van dit jaar om een beetje te handelen :).

Grote wordt waarschijnlijk 55" aan de hand van jullie input en mijn budget.
Bedankt voor de input. Ik ben wel benieuwd hoe dit zal klinken, wellicht een keer een leuke activiteit voor in het weekend O-) .
Pagina: 1