Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:22
Mijn vraag

Mijn team gebruikt, als enige, een server met daarop Windows Server 2012R2 Standard edition (via Amazon EC2). Hier werken we met Remote Desktop op om met databases te werken, bestanden te delen en dergelijke.
Standaard zit er echter een limiet op van 2 gelijktijdige sessies. Echter zijn we met z'n 3en tegelijk aan het werk. Door Remote Desktop Services te activeren kon dit wel, maar na 180 dagen grace period wilt deze nu CAL licenties hebben. Ik heb echter moeite te bepalen welke er nodig zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Amazon EC2 r3.2xlarge instantie met Windows Server 2012R2 Standard edition. Geen toegang tot het AWS account om deze te beheren.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Volgens mij zijn er User CAL's te krijgen en RDS CAL's. Mijn huidige ingeving zegt dat er 3 User CAL's nodig zijn om de users toe te staan, en vervolgens 3 RDS CAL's om de Remote Desktop toe te staan. Daar twijfel ik echter wel aan, omdat er dan een aardig prijskaartje aan komt te hangen. Kan het zijn dat ik mis zit, en alleen de RDS CAL's nodig zijn?
Let dus wel: fysiek hebben we geen toegang tot die machine.

Alle reacties

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Als je 1 RDS USER CAL koopt via Open License dan zal het technisch gezien gaan functioneren.
Ook wanneer je met 3 users of meer gaat inloggen.

Wil je het netjes doen dan schaf je 3x een RDS USER CAL aan en 3x een Windows Server User CAL.

Stuur maar een DM als je prijzen of artikelnummers nodig hebt.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:34
Normaliter moet je Windows Server user CALs en RDS user CALs hebben voor een RDS inplementatie (Of Windows Server Device CALs en RDS Device CALs) en heb je ze dus inderdaad beide nodig.

Nu weet ik echter dat je bij MS Azure in een vergelijkbare situatie alleen de RDS cals hoeft te kopen, omdat de Windows CALs bij de huur inzitten binnen Azure VM's.

Mogelijk dat dit bij Amazon ook zo is, je zou dat eens kunnen navragen bij Amazon. RDS Cals zijn trouwens de dure CALs en deze zul je zeker moeten hebben, Windows CALs zijn relatief goedkoop.
jimbo123 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 12:51:
Als je 1 RDS USER CAL koopt via Open License dan zal het technisch gezien gaan functioneren.
Ook wanneer je met 3 users of meer gaat inloggen.

Wil je het netjes doen dan schaf je 3x een RDS USER CAL aan en 3x een Windows Server User CAL.

Stuur maar een DM als je prijzen of artikelnummers nodig hebt.
Hebben ze nog steeds dummy producten dan, anders kom je voor zover ik kan zien niet aan de 5 verplichte licenties die nodig zijn om een Open License account op te starten en kom je dus niet weg met 1 RDS CAL via Open License.

[ Voor 38% gewijzigd door Dennism op 18-05-2016 12:56 ]

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Dennism schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 12:53:
Hebben ze nog steeds dummy producten dan, anders kom je voor zover ik kan zien niet aan de 5 verplichte licenties die nodig zijn om een Open License account op te starten en kom je dus niet weg met 1 RDS CAL via Open License.
Nog slimmer is om 1 dummy te nemen van een qualified product zodat je de regel van minimaal 5 stuks mag breken. Kost je ongeveer 2 euro.

5A5-00003 Microsoft®O365ExtraFileStorageOpen ShrdSvr Sngl SubscriptionVL OLP 1License NoLevel Addon Qualified Annual

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:34
jimbo123 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 12:58:
[...]

Nog slimmer is om 1 dummy te nemen van een qualified product zodat je de regel van minimaal 5 stuks mag breken. Kost je ongeveer 2 euro.

5A5-00003 Microsoft®O365ExtraFileStorageOpen ShrdSvr Sngl SubscriptionVL OLP 1License NoLevel Addon Qualified Annual
Die is wel helemaal handig :) Kom de situaties nu eigenlijk niet meer tegen dat iemand minder dan 5 stuks nodig heeft, maar dit is er zeker een om te onthouden :)