Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeStef
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-09 23:06
Beste forum medegebruikers,

Ik zal even beginnen met mijn systeem voor te stellen.
CPU : i5 6600K @ 4.4GHz op fixed 1.2 Vcore (speedstep aan)
Mobo : Asus Z170 Gaming pro
Mem : Corsair 16GB DDR4 -2400kit CMK16GX4M2A2400C14, Vengeance LPX, XMP
CPU cooler ;Corsair H60 in p&p
VGA : MSI GTX 960 GAMING 4G

Op zich werkt mijn systeem perfect, ik maak me gewoon wat zorgen over mijn cpu temps.
Die zitten net onder/gelijk aan kamertemperatuur.
Idle hangen ze momenteel rond de 20 graden (thuis is het ongeveer een 19 a 20 graden).
Stressed na 1h OCCT of P95 hangen ze rond 46 graden.

Programma's waarmee ik gemeten heb zijn :
Coretemp
Realtemp
Aida
speccy
Asus tool
OCCT

Maar ze geven allemaal de zelfde temps. :?
Ik heb me ingelezen en meerdere mensen hebben dit probleem maar nergens een oplossing gevonden.

Zijn er toevallig meer mensen die dit probleem hadden en toch met een of ander tooltje de juiste temps hebben geleden ?

Ik ben gewoon bang dat ondanks de tooltjes 46 aangeven, dat de real temps toch veel hoger liggen en dat ik zonder het te weten beschadigingen ga aanbrengen aan mijn systeem.

Ik lees graag jullie ervaring :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als de CPU idle is zijn die temps te laag. Ik kijk hier naar 19 graden terwijl de temperatuur van het water 21 graden is. Dat is dus gewoon onmogelijk. Stressed temps kloppen wel gewoon met CoreTemp.

Stress eens met LinX met geheugen op All en kijk eens wat de temps dan stressed doen. 46 graden stressed is wel heel erg laag.

[ Voor 24% gewijzigd door PilatuS op 18-05-2016 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Als ik meet met HWMonitor krijg ik ook gewoon keurig een waarde van 21 graden voor een 6600K met een simpele Kotetsu erop. Kamer is 18 graden ofzo.

46 graden onder load lijkt me dan weer enigzins laag.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeStef
PilatuS schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 12:35:
Als de CPU idle is zijn die temps te laag. Ik kijk hier naar 19 graden terwijl de temperatuur van het water 21 graden is. Dat is dus gewoon onmogelijk. Stressed temps kloppen wel gewoon met CoreTemp.

Stress eens met LinX met geheugen op All en kijk eens wat de temps dan stressed doen. 46 graden stressed is wel heel erg laag.
LinX even 5 minuten laten lopen

1 core tikt heel even 61 graden aan terwijl de anderen tussen de 54 en 58 zweven.
Dit begint er een beetje beter uit te zien.

Ik hoop enkel dat de temps correct gelezen worden en dat de temps niet stiekem veel hoger liggen.

Ik heb ook ergens gelezen dat je LinX 8h moet laten draaien om te zien of je systeem 100% stabiel is?
Indien nodig zal ik dit vanavond doen als ik ga slapen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Ga er maar van uit dat je werkelijke temperatuur zo'n 10 a 15c hoger ligt dan je sensors aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeStef
unfor schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 12:58:
Ga er maar van uit dat je werkelijke temperatuur zo'n 10 a 15c hoger ligt dan je sensors aangeven.
Als ik 10 à 15 graden moet bijtellen zijn mijn stressed temps veel te hoog naar mijn mening :-(
Waarom ga je daarvan uit eigenlijk ?

[ Voor 5% gewijzigd door LeStef op 18-05-2016 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
LeStef schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 12:55:
[...]

LinX even 5 minuten laten lopen

1 core tikt heel even 61 graden aan terwijl de anderen tussen de 54 en 58 zweven.
Dit begint er een beetje beter uit te zien.

Ik hoop enkel dat de temps correct gelezen worden en dat de temps niet stiekem veel hoger liggen.

Ik heb ook ergens gelezen dat je LinX 8h moet laten draaien om te zien of je systeem 100% stabiel is?
Indien nodig zal ik dit vanavond doen als ik ga slapen :z
LinX heeft na een run of 3 wel zo'n beetje de maximale temps bereikt. 5 minuten is wel te kort om de maximale temp te halen. Je echte temps liggen wat hoger dus. Je kan LinX 8 uur laten draaien, maar dat is meer om een overklok te testen. LinX test met geheugen op All ook het RAM geheugen mooi mee. Draait LinX een uur of 2 stabiel weet je zeker dat RAM geheugen en CPU met eventuele overklok goed werken.

61 graden is trouwens best aardig voor een i5. Het zal iets hoger liggen als je LinX langer laat draaien. Al zou het trouwens wel 15 graden hoger liggen is dat ook prima voor full stressed. Skylake word helaas gewoon heter dan eerder generaties. Alles onder de 80 graden full stressed is prima. Als je gaat gamen zal je nooit alle core's op 100% hebben lopen en zijn de temps in de praktijk dus ook een stuk lager.

[ Voor 23% gewijzigd door PilatuS op 18-05-2016 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
LeStef schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 13:06:
[...]

Als ik 10 à 15 graden moet bijtellen zijn mijn stressed temps veel te hoog naar mijn mening :-(
Gemiddelde CPU zit op zo'n 30c idle, dus ik reken zo'n 10c op de min en max.
Komt ook wel voor dat sensors lage temperaturen niet goed meten.
In ieder geval, meten is weten. Dus dan zul je op een andere manier de temperatuur moeten meten.

[ Voor 19% gewijzigd door unfor op 18-05-2016 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
unfor schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 13:23:
[...]

Gemiddelde CPU zit op zo'n 30c idle, dus ik reken zo'n 10c op de min en max.
Komt ook wel voor dat sensors lage temperaturen niet goed meten.
In ieder geval, meten is weten. Dus dan zul je op een andere manier de temperatuur moeten meten.
Lage idle temps zeggen niet echt wat over de stressed temps. Mijn 6700K geeft ook veel te lage idle temps aan maar de stressed temps kloppen wel gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
[...]

Je laatste metingen geven rond de 60 graden celcius aan, als je daar die 10~15 bij optelt kom je dus aan 70~75 graden celcius... dat is helemaal geen belachelijk hoge temperatuur voor een OC-ed CPU, zeker niet als dit verder een stabiele temperatuur is en je verder niets merkt van throttling.

[ Voor 9% gewijzigd door MicGlou op 18-05-2016 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeStef
Bedankt mannen ,

Ik ga nu even boodschappen doen en LinX starten voor een uurtje of twee, ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeStef
Kleine update tussendoor

Core 1 tikt 65 aan en de rest blijft hangen tussen 61 en 64.

Update :

Na 2h LinX tikt core 1 de 69 en de andere cores zweven tussen de 64 en 67.

Als ik er 10 graden moet bijtellenn dan zijn deze temps helemaal niet ok.

Iemand een idee ?

Momenteel fixed 1.2 Vcore op 4.4GHz de rest allemaal auto.

[ Voor 58% gewijzigd door LeStef op 18-05-2016 19:24 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmyboy55
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 22:42
Mijn 6600K (@4,5 ghz) tikt max 43 graden aan op full load met een Corsair AiO, ze zijn nu eenmaal super zuinig en blijven lekker koel! Niks aan de hand dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeStef
Hopelijk komt er snel een tooltje die dit correct kan uitlezen. Bedankt iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
timmyboy55 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 18:53:
Mijn 6600K (@4,5 ghz) tikt max 43 graden aan op full load met een Corsair AiO, ze zijn nu eenmaal super zuinig en blijven lekker koel! Niks aan de hand dus
Dan zou ik eens kijken naar waar je de temps mee uitleest of welk programma je gebruikt om te stressen. No way dat ie onder full load maar 43 graden word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmyboy55
PilatuS schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 18:57:
[...]

Dan zou ik eens kijken naar waar je de temps mee uitleest of welk programma je gebruikt om te stressen. No way dat ie onder full load maar 43 graden word.
Beide Aida64 en de eigen Asus software geven deze temps aan... ik heb en Maximus Hero..
Ik gebruik om te stressen ook Aida64, mijn ervaring is dat ik hier altijd de hoogste temperaturen mee kreeg en bij een instabiele overclock hij er ook meteen uit klapt.. Ik kan een ander programma proberen maar in games heb ik ook nog nooit een hogere temp gezien dan rond die zelfde 43 graden..
Ik gebruik een H80i met Gelid Solutions koelpasta... Komt ook geen hete lucht achter de radiator vandaan.... als dit echt naar de 80 graden zou gaan, zou daar ook hete lucht uit moeten komen..

[ Voor 20% gewijzigd door timmyboy55 op 26-05-2016 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
timmyboy55 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 08:18:
[...]

Beide Aida64 en de eigen Asus software geven deze temps aan... ik heb en Maximus Hero..
Ik gebruik om te stressen ook Aida64, mijn ervaring is dat ik hier altijd de hoogste temperaturen mee kreeg en bij een instabiele overclock hij er ook meteen uit klapt.. Ik kan een ander programma proberen maar in games heb ik ook nog nooit een hogere temp gezien dan rond die zelfde 43 graden..
Ik gebruik een H80i met Gelid Solutions koelpasta... Komt ook geen hete lucht achter de radiator vandaan.... als dit echt naar de 80 graden zou gaan, zou daar ook hete lucht uit moeten komen..
Kijk eens wat CoreTemp aangeeft qua temps. Wat Asus aangeeft klopt meestal niet. Ik gebruik zelf ook een Hero moederbord en die geeft te lage temps aan. Als je meet met CoreTemp en test met LinX en AVX aan, ga je zeker boven die 43 graden komen. Alles onder de 60 onder full-load kan helaas niet kloppen.

Dat er geen hete lucht uit de radaitor komt zegt helaas niet echt wat. 9 van de 10 keer zit de bottleneck in de warmte van de core het water in krijgen. Dan kan het prima dat de CPU 80 graden is zonder dat er echt hete lucht uit de radiator komt. 43 graden als max lijkt heel mooi te zijn, maar het kan gewoon niet kloppen, met luchtkoeling niet, maar ook met waterkoeling niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmyboy55
6600K is natuurlijk wel een hele kleine en super zuinige chip... dus het verbaasde me niks dat met zo'n lage voltage je zulke lage temperaturen krijgt.... Maatje van mij zelfde met zijn 6700K, super koel... zijn hele luchtkoeler word slechts een beetje warm...

Ik ben heel erg benieuwd, dus ik ga het zeker even testen... ik hoop niet dat ik me moet teleurstellen met temperaturen die toch wel wat hoger bleken te zijn haha.

En toen ik nog een zwaar overgeclockte X6 1100T draaide die heel soms toch net ff te heet werd dat hij ff begon te throttlen, toen was mijn radiator ook gloeiend heet!! Radiator en slangen waren echt bloedheet, dus ik denk dat mijn AiO best aardig de warmte doorvoert... dus daarom denk ik ook dat mijn 43 niet zo heel gek is alsnog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Het zou natuurlijk mooi zijn als het wel klopt, maar 43 is wel heel erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeStef
Met Linx zal dit wel hoger vallen zoals bij mij.
Ik had ook stressed temps van 46. Na 2h linx tikt 1 core 65 en de andere zweven wat rond 61 en 64 maar hoger gaan ze niet, ook niet na 3 of 4h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Lees dit eens door: http://www.tomshardware.c...el-temperature-guide.html

Idle temps kloppen vaak niet, je kan met Real Temp je sensoren testen op correcte waardes. http://www.techpowerup.com/downloads/2089/real-temp-3-70

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
[...]

Ik heb een 2500k op 4.3 lopen en stressed met mn h60 tikt die ook de 60 tot 70 aan.

Met een 2e fan op de radiator scheelt het 2 a 3 graden meer niet.

Natuurlijk is mijn 2500 een andere processor en architectuur, maar het is gewoon niet een super goede koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeStef
Mijn vorige CPU de 2500K @ 4.2 werd max 60 onder een H60 in P&P.
Had eigenlijk niet verwacht om in games zo een grote FPS boost te krijgen met de 6600K @4.4.

[ Voor 42% gewijzigd door LeStef op 27-05-2016 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmyboy55
uhhhhhhhhhhhhhm............
Ik heb LinX gedraait, en ik heb een maximale CPU temperatuur van 38 graden behaald op het CPU pakketje....
de individuele core temps vallen wel wat hoger uit, tikken af en toe de 60 graden aan, maar meer ook niet, ze vallen ook direct weer terug op 39 graden..
dit heb ik nu getest met Core Temp wat je zei.... Aida64 geeft trouwens dezelfde Core temps aan en lees ik deze 38 graden af op het hele pakketje....
Nu heb ik ook de stresstest van Aida64 laten lopen, daarmee tikken alle cores gelijk even de 65 graden aan, maar blijven daarna ook weer rond de 50 graden hangen... volgensmij kan hij heel even warmer worden omdat de koeler eerst nog heel kort ff tijd nodig heeft om wat harder moet draaien...
Na een hele tijd Aida64 stresstest gedraaid te hebben is mijn heetste core 50 graden, de andere 3 zijn wat lager rond de 45 graden... het pakketje word niet heter dan 39 graden... zelfs nog lager dus dan ik dacht..
Nu heb ik mijn Corsair H80i wel met een enkele Fan in Pull configuratie staan, omdat ik al eerder tot de conclusie kwam dat hij een HEEL stuk minder goed koelde met Push Pull config... maakte ook een enorm lawaai... Nu in Pull config hoor ik hem niet eens en hoor ik slechts de pomp loeien zoals bij alle AiO's..

Graag uw gedachtes hierbij! is de 6600K nou zo'n koele kikker of is er wat mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
timmyboy55 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 14:37:
Graag uw gedachtes hierbij! is de 6600K nou zo'n koele kikker of is er wat mis?
Ik denk dat de sensoren dan niet goed werken. Alles onder de 60 graden per core tijdens een stresstest kan eigenlijk niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmyboy55
Ik heb hetzelfde moederbord als jij, zou je verwachten dat de sensoren gewoon goed zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
timmyboy55 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 18:11:
Ik heb hetzelfde moederbord als jij, zou je verwachten dat de sensoren gewoon goed zijn
Maar de sensor zit in de cpu.

En alhoewel de cpu zelf bijzonder hi-tech is, zijn de sensoren niet echt zeer accuraat. Ze geven een redelijke schatting mag je hopen. Ze zijn het on nauwkeurigst bij lagere temps, en zouden bij hogere temps juist meer nauwkeurig moeten zijn.
Maar dat gaat nogal eens mis. Vandaar dat je tussen verschillende computers (zelfde hardware) grote temp verschillen tegenkomt. Of lees beter: grote verschillen in de uitgelezen temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Probeer anders (voorzichtig!) het koelblok aanbte raken, voelt het lekker warm dan kloppen de temps wel redelijk, is het te heet om aan te raken is er wat mis.
(Vanuit gaande dat de koeler goed gemonteerd is)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zolang de temperaturen binnen de marges blijven die Intel stelt aan haar processoren, is er geen probleem lijkt me. Daarnaast zijn software tooltjes leuk, maar weerspiegelen niet de echte temperaturen. Wil je goed meten, dan regel je dus een goede thermometer. Soms zit er in voltmeters e.d. ook een temperatuur meter, dan kun je veel preciezer de temperatuur meten en aan de hand van de informatie van Intel zélf je conclusies trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
CH40S schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 18:33:
[...]
Zolang de temperaturen binnen de marges blijven die Intel stelt aan haar processoren, is er geen probleem lijkt me. Daarnaast zijn software tooltjes leuk, maar weerspiegelen niet de echte temperaturen. Wil je goed meten, dan regel je dus een goede thermometer. Soms zit er in voltmeters e.d. ook een temperatuur meter, dan kun je veel preciezer de temperatuur meten en aan de hand van de informatie van Intel zélf je conclusies trekken.
Maar hoe meet je de temperatuur van een cpu core met een thermometer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeStef
Heel stuk minder goede koeling in P&P ? Ze moeten beide naar de zelfde kant blazen eh en liefts koude lucht inblazen .
Pagina: 1