Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesinsher
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-02-2023
Ik heb nu een 5 - 6 jaar oude GamePC waarvan het moederbord het begeven heeft. Ik kan maar niet beslissen of ik de moederbord moet vervangen, hele pc verkopen en later een nieuwe desktop samenstellen of moederbord vervangen & GPU upgraden. Ik ben een RAM grootverbruiker.

Specs:
AMD X6 1055T met CM Hyper 212 Evo Plus
AMD HD 6970 2GB (reference editie)
16GB DDR3 1600Mhz RAM
CM 690 II Advanced (USB 2.0 editie)
Asrock 890GX Extreme3 (defect)
Corsair CX600 (600W)
1TB Samsung 7200RPM HDD (103SJ)
2 Corsair high pressure fans (kreeg het mee met een H110i)
3 CM Fans 120/140mm

Ik heb op dit moment ook nog 2 laptops waarmee ik op 1 daarvan nog prima een spelletje kan spelen.
Laptop 1 (oude zware laptop): Asus N53SV
i7 2670QM, 16GB RAM, 250GB Evo 840 SSD, GT540m, 1080p display

Laptop 2 (portable & light): Asus UX305
i7 6500U, 8GB RAM, 256GB M.2. SSD, IGP, 1080p display

De huidige programma's dat ik gebruik werken perfect hierop (Photoshop, Lightroom, Indesign etc...)

Ik wil graag ook de nieuwe Battlefield kunnen spelen op ten minste low settings, 1080p met 60 - 90 FPS. Met mijn HD6970 haalde ik met getweakte settings op BF4 ongeveer 70 - 100 FPS (mix van med/high/very high settings + config file).

Stel, als ik mijn GamePC verkoop, dan heb ik dus alsnog een redelijke laptop die als PC kan werken. Maar Laptop 1 kan geen recente games op hoge settings draaien. Dus weet ik nog niet wat ik wil doen.

Conclusie:
Mijn opties zijn volgens mij:

GamePC verkopen en Laptop 1 tijdelijk gebruiken als werkpaard totdat ik een nieuwe heb gebouwd
GamePC repareren en mogelijk de HD6970 verkopen & upgraden tot iets dat BattleField redelijk kan draaien (CPU bottleneck mogelijk)
GamePC platform upgraden naar Intel. CPU verkopen, nieuwe mobo+cpu (mogelijk 2e hands).

Ik kom er niet meer uit. Ik wil graag jullie advies T_T

Beste antwoord (via thesinsher op 22-05-2016 21:06)

Verwijderd

De sweetspot ligt tussen de 3.6 en 3.8Ghz voor deze CPU's, op 1.4 / 1.45v afhankelijk van hoe goed je stukje chip zal schalen. Het beste is als je de geheugensnelheid zo hoog mogelijk weet te zetten (1866MHz of 1600MHz, 2000MHz moeizaam haalbaar ivm IMC) met zo strak mogelijke timings (vergt je wel uren testen met memtest). Hier krijg je de beste performance voor terug :)

Het heeft geen nut om van DDR3 1600 naar DDR3 1866 / 2000MHz te gaan. Er zit nauwelijks wist tussen 1600Mhz en hoger. De IMC van de CPU heeft ook moeite met 2000Mhz of hoger zelfs. De winst pak je in strakkere timings met deze CPU's.

Hoger dan 3.9GHz vergt goede cooling, weten wat je doet, en goede hardware hebben. Want niet elk bord trekt het verbruik dat komt kijken bij 3.9GHz of hoger.

De max van mijn chip lag op 4.4GHz met alle 6 cores ingeschakeld, en een temperatuur van 56 graden stressed (linx) wat de max zo'n beetje is. Zonder serieuze koeling ga je dit niet halen, of dat het uberhaubt stabiel blijft. Mijn 'sweetspot' ligt op 4.2GHz, en ik kijk ook niet echt om naar m'n verbruik qua stroom ofzo.

Qua moederbord heb ik een Crosshair IV, ondersteund Crossfire (4 kaarten max) en een TDP ver boven de 225W. Heerlijk bordje, pracht qua oc'er.

Dus, doe je voordeel, lekker oc'en :) AMD Cpu's kan je lekker ver pushen. Een OC van 1Ghz in jouw geval zou al een hele hoop goed doen. Een upgrade in een goede SSD ook :)

heb 2x R7 270's op X snelheden in crossfire draaien. Voor de games die ik speel (2560x1080) is dat meer dan voldoende.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2016 00:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:44
Ik zou beginnen met nieuw moederbord : traditioneel draaien bf games goed op multicore cpus. Ook kan je bij de release van bf1 kijken naar een zen of kaby lake cpu vervanger ipv nu voor een skylake gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het hangt ervanaf of je het leuk vind om bv zelf aan je pc te knutselen of bereid bent dit te laten doen, anders zou ik als ik jou was gewoon voor een nieuwe gaan:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Goedkoopst is een gebruikt moederbord in huis halen en je PC nog een 'kans' te geven. Als OC'en je wat lijkt dan kan je daar namelijk ook mee 'spelen'. Ik heb de 1055T op dit moment draaien op 4.2GHz, dat is een OC van 1.4Ghz met wat waterkoeling en dat is retesnel. De Thuban is namelijk de betere CPU van AMD en heeft een hogere IPC dan de vishera (de latere 8 core van AMD). Deze gaan echt nog makkelijk mee met vele games en kan je voorlopig nog plezier van hebben.

Einde van het jaar komt namelijk een nieuw platform van AMD uit met de behorende CPU's. Deze moeten de concurrentie aangaan met Intel op gebied van prestaties, performance per watt en natuurlijk prijs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesinsher
Ardjee schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 00:03:
Ik zou beginnen met nieuw moederbord : traditioneel draaien bf games goed op multicore cpus. Ook kan je bij de release van bf1 kijken naar een zen of kaby lake cpu vervanger ipv nu voor een skylake gaan.
Alleen SkyLake vereist ook dat ik mijn RAM upgrade naar DDR4 voor zo ver ik weet. Dus dat gaat me wel wat kosten iig. Op dit moment lijkt het me beter om te blijven op een platform dat met DDR3 werkt aangezien ik zat DDR3 geheugen heb liggen.
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 00:49:
Goedkoopst is een gebruikt moederbord in huis halen en je PC nog een 'kans' te geven. Als OC'en je wat lijkt dan kan je daar namelijk ook mee 'spelen'. Ik heb de 1055T op dit moment draaien op 4.2GHz, dat is een OC van 1.4Ghz met wat waterkoeling en dat is retesnel. De Thuban is namelijk de betere CPU van AMD en heeft een hogere IPC dan de vishera (de latere 8 core van AMD). Deze gaan echt nog makkelijk mee met vele games en kan je voorlopig nog plezier van hebben.

Einde van het jaar komt namelijk een nieuw platform van AMD uit met de behorende CPU's. Deze moeten de concurrentie aangaan met Intel op gebied van prestaties, performance per watt en natuurlijk prijs. :)
Ahja, ik heb bijna een leuke AM3+ moederbord ( MSI 970A-G43 )op de kop getikt. Met dat ga ik maar is een nulmeting doen op de CPU en vervolgens de CPU overclocken en weer meten en dan de sweet spot vinden.

Het liefst blijf ik voor nu nog bij een platform dat DDR3 RAM ondersteund aangezien ik daar nog zat van heb.

Welke GPU heb jij trouwens?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De sweetspot ligt tussen de 3.6 en 3.8Ghz voor deze CPU's, op 1.4 / 1.45v afhankelijk van hoe goed je stukje chip zal schalen. Het beste is als je de geheugensnelheid zo hoog mogelijk weet te zetten (1866MHz of 1600MHz, 2000MHz moeizaam haalbaar ivm IMC) met zo strak mogelijke timings (vergt je wel uren testen met memtest). Hier krijg je de beste performance voor terug :)

Het heeft geen nut om van DDR3 1600 naar DDR3 1866 / 2000MHz te gaan. Er zit nauwelijks wist tussen 1600Mhz en hoger. De IMC van de CPU heeft ook moeite met 2000Mhz of hoger zelfs. De winst pak je in strakkere timings met deze CPU's.

Hoger dan 3.9GHz vergt goede cooling, weten wat je doet, en goede hardware hebben. Want niet elk bord trekt het verbruik dat komt kijken bij 3.9GHz of hoger.

De max van mijn chip lag op 4.4GHz met alle 6 cores ingeschakeld, en een temperatuur van 56 graden stressed (linx) wat de max zo'n beetje is. Zonder serieuze koeling ga je dit niet halen, of dat het uberhaubt stabiel blijft. Mijn 'sweetspot' ligt op 4.2GHz, en ik kijk ook niet echt om naar m'n verbruik qua stroom ofzo.

Qua moederbord heb ik een Crosshair IV, ondersteund Crossfire (4 kaarten max) en een TDP ver boven de 225W. Heerlijk bordje, pracht qua oc'er.

Dus, doe je voordeel, lekker oc'en :) AMD Cpu's kan je lekker ver pushen. Een OC van 1Ghz in jouw geval zou al een hele hoop goed doen. Een upgrade in een goede SSD ook :)

heb 2x R7 270's op X snelheden in crossfire draaien. Voor de games die ik speel (2560x1080) is dat meer dan voldoende.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2016 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesinsher
Verwijderd schreef op zondag 22 mei 2016 @ 00:16:

Dankje voor je tips! Mijn moederbord is inmiddels binnen gekomen en geïnstalleerd. Ik heb m'n CPU nu op 3.8Ghz draaien met load temps van 38C. Gezien de afwijkende temp-diode ga ik ervan uit dat het eigenlijk een graad of 45C. De overclock heeft inderdaad flink geholpen met de minimum FPS in BattleField 4 met m'n HD 6970. Ben er dus ook wel erg blij mee. Ik heb een Hyper 212 in Push-pull config staan, met een side-fan die op m'n hd6970 (met backplate) blaast (dit scheelde ~12C). Heb je mogelijk nog andere tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Download eens core-temp, die meet 'accurater'. Als je zeker wilt zijn van een goede en stabiele OC probeer dan eens intelburntest, zet de stress level op High, en probeer teminste 10 runs 'probleemloos' en zonder crash te doorstaan.

Is dat gelukt? Dan is je OC zo goed als stabiel. Soms kan het zijn dat ie crashed om te weinig voltage, of wanneer je de max temp de 62 graden aan ziet slaan (temperatuurprobleem).

Koel je VRM's ook voldoende, want zo'n stresstest belast je CPU met een onrealistisch hoge waarde.

Waar ook nog 'winst' te behalen valt is de NB niet op 2GHz maar op 2.4GHz te laten draaien. Ook het finetunen van je geheugentimings kan schelen in performance. Je PCI-bus die standaard op 100MHz staat kan je ook een tikje naar 103Mhz of 105MHz zelfs geven. Hoger zou ik niet aanraden, anders gaan dingen vreemd doen. Je onboard NIC of Sata-controller kan wel eens gek doen bij hogere snelheden op je PCI-express bus.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2016 23:06 ]

Pagina: 1