Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Discodirk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-07 14:47
Beste Tweakers,

Ik zit met een dilemma tussen de aankoop van een Synology DS216play of een nieuwe mediaspeler

Even situatie schetsen:
Hardware:
TV: Sony Bravia KDL50w705b
NAS: Synology DS212j

Situatie nu:
Film op nas zetten, ondertitels zoeken en op de film zetten met mkvToolnix.
(TV speelt geen .srt af... srt zijn nodig aangezien er lawaai is of volume moet omlaag van TV omdat de kids slapen)
De laatste periode krijg ik vaak de melding dat er een "unsupported file format" is. Redelijk vervelend! TV kan blijkbaar niet alle formaten aan. Plus ik ben de verschillende handelingen moe en wil dit automatiseren.

Doel/vereisten:
• Films kunnen afspelen op TV met ondertitels (door programma gedaan)
• Future proof
• Ooit koppeling met SONOS/Soundbar
• Geen toetsenbord
• Moet werken met afstandsbediening (IR)

Wat ik al heb liggen onderzoeken:
Plex installeren op NAS:
PROCON
Mooie bibliotheek optiesAankoop nieuwe NAS Play
Slechts 1 toestelMisschien weer codec problemen
APP staat in OS van TVStreaming problemen met NAS (4k format issues)

Nieuwe mediaspeler (NUC):
PROCON
Codec problemen opgelostExtra toestel
Vrije keuze OSExtra toetsenbord/afstandsbediening
Future Proofiets duurder

Raspberry oplossing:
PROCON
Kan achter TV verstopt wordenGeen IR
GoedkoopOoit eerste versie gehad en niet echt een succes
Geen extra voedingMinimale hardware specs (less future proof)

Vraag:
Wat is volgens jullie de beste oplossing?
Zijn er misschien andere alternatieven? Dewelke?

P.S.Budget is niet echt een probleem omdat ik voor comfort/future wil gaan 

Bedankt voor jullie medewerking :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Discodirk schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:07:
P.S.Budget is niet echt een probleem omdat ik voor comfort/future wil gaan 
Ik denk dat als je rondkijkt op T.net (en al gedaan hebt): NAS + Kodi + Logitech Universal Remote -> klaar.

Helaas zijn er weinig oplossingen die al "future proof" zijn als je het gaat hebben over H265/HEVC & 10-bit decoding. Helaas ben je op dit moment aangewezen op relatief dedicated GPU's die niet even 1-2-3 weg te werken zijn in een klein kastje.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNO
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 18:52

TNO

cake.

Even ter info, ik heb bijna dezelfde TV (de 605) en met de raspberry PI kun je wel gebruik maken van HDMI CEC. Dan kun je gewoon je TV afstandsbediening gebruiken, en heb je geen extra afstandsbediening :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Discodirk
MAX3400 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:10:
[...]
Ik denk dat als je rondkijkt op T.net (en al gedaan hebt): NAS + Kodi + Logitech Universal Remote -> klaar.
Heb ik inderdaad al eens gedaan.

Ik heb in het verleden al met de raspberry Pi gewerkt en was er niet echt tevreden van (traag,toetsenbord,codec zoeken,key erop krijgen...) is wel al ongeveer 3jaar geleden ofzo, misschien is het nu anders). Vandaag dat ik andere opties aan het zoeken was.

Heb ook gewerkt met openelec op een htpc maar dat was een grote bak naast TV, niet echt een alternatief :)

Een NUC kan ik nog wel wergwerken aangezien er een decoder is voor de telenet tv aansluiting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Wat ik al heb liggen onderzoeken:
Plex installeren op NAS:
PROCON
Mooie bibliotheek optiesAankoop nieuwe NAS Play
Slechts 1 toestelMisschien weer codec problemen
APP staat in OS van TVStreaming problemen met NAS (4k format issues)
Let er op dat de applicatie weliswaar op het Sony platform wordt aangeboden, maar dat het hier om een variant gaat waarvoor Plex Pass nodig is en waarvoor je zodoende moet betalen.

offtopic:
Mocht iemand trouwens bekend zijn met het tegendeel, dan hoor ik het graag.

[ Voor 5% gewijzigd door Opi op 18-05-2016 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Discodirk
Aha, wist ik niet!
Zeker goed om te weten en rekening mee te houden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:16

Croga

The Unreasonable Man

Raspberry oplossing:
PROCON
Kan achter TV verstopt wordenGeen IR
GoedkoopOoit eerste versie gehad en niet echt een succes
Geen extra voedingMinimale hardware specs (less future proof)
Over de Cons:
- Geen IR maar wel CEC. Als je TV dit ondersteund stuur je hem dus gewoon met de AB van de TV aan.
- De eerste versie was inderdaad niet ideaal. Versie 3 is, bij mij, net zo responsief als de Core i3 met SSD die ik eerst gebruikte.

Hij is inderdaad minder future proof maar hij kost dan ook geen drol en werkt op dit moment perfect.

OSMC er op en draaien!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Goedkoopste optie is om je huidige nas te blijven gebruiken en af te spelen met op een Pi met bijvoorbeeld OpenELEC (=Kodi). Kun je gewoon de afstandsbediening van je tv blijven gebruiken.

Wat luxere en krachtigere optie is een Intel NUC met Windows+Kodi of OpenELEC.

Zelf ben ik ook wat aan het experimenteren met Plex maar op een DS415+ loop ik bij de zwaardere bestanden tegen de limieten van de NAS aan. Een Play-model zal hier ongetwijfeld beter in zijn maar volgens mij is dat niet de beste optie. En in sommige gevallen heb je een betaalde Plex-pass nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:14
Ik heb zelf een kleine HTPC bij mijn TV, die afspeelt van mijn NAS af.

Eerlijk gezegd zou ik nooit wat anders willen hebben. De flexibiliteit die je hebt, de snelheid, geen gedoe, alles werkt of kan eenvoudig werkbaar gemaakt worden.

Heb er een toetsenbord bij met klein trackpad, eventjes surfen gebeurt ook regelmatig nu dit zo eenvoudig gaat.

Toetsenbord hoeft natuurlijk niet, kan ook met een afstandsbediening, maar ik moet zeggen dat ik het toetsenbord een voordeel vind. Het blijft gewoon de snelste manier van bedienen, met het grootste gebruiksgemak. Ik leg hem meestal op het kopstuk van de bank, daar ligt hij niemand in de weg.

Toevoeging:
Heb ook met Kodi en Mediaportal op mijn HTPC gewerkt. Maar heel eerlijk? Het is veel werk en (vind ik) alleen maar voor de mooi. Als je gewoon lekker snel een film of serie wilt opstarten dan opent Verkenner nog steeds het snelst met snelkoppelingen naar mijn Series/Films/Muziek mappen op de NAS. En MPC-HC speelt alles bij mij af.

Ziet er niet zo bling bling uit...maar werkt wel het snelst.

[ Voor 25% gewijzigd door Devian op 18-05-2016 11:58 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even de flexibiliteit van een NAS; als je met bijvoorbeeld Kodi gaat werken of OpenElec, kan je op het NAS ook een MySQL-database draaien die centraal al je materiaal bijhoudt.

Ga je later je TV's uitbreiden en meerdere Kodi/OpenElec-machines neerzetten, kijken ze allemaal naar dezelfde database. Heb je op TV1 een film gekeken tot 59 minuten en 6 seconden, loop je naar de slaapkamer, start TV3 op en je kan meteen verder kijken op 59 minuten en 6 seconden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Discodirk schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:38:
Aha, wist ik niet!
Zeker goed om te weten en rekening mee te houden :)
Overigens heb ik nu zelf Plex draaien op mijn NAS en de content daarvan is via de ingebouwde mediaspeler van de Sony TV toegankelijk. Enige nadeel is dat de content saai gepresenteerd wordt zonder frontjes e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Discodirk
waarschijnlijk dezelfde layout als de mediaspeler van de TV zelf. Trekt ook op geen hol :-)

De opstelling met Plex ga ik achterwege laten aangezien er extra voor betaald moet worden in de opstelling die ik wil

Ik denk dat het een Raspberry Pi of een Intel Nuc gaat worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-07 13:57

MM99

That is the way I am!

Blijf weg van Plex. Het is zwaar, log en je hebt echt een zwaar systeem nodig waar het op werkt. Je kan het beste voor een oplossing gaan waar je kan werken met KODI. Raspbarry Pi is een mooie oplossing, vooral omdat je al een NAS hebt. Ben je vrij goedkoop klaar.

Als je je NAS toch wilt upgraden, kan je eens kijken naar QNAP NASsen. Veel hebben een HDMI aansluiting op zitten en een afstandsbediening. Dan ben je direct van al je problemen opgelost. Ik heb zelf de TS-253a. Werkt prima met KODI. En eigenlijk ook met Plex, maar ik vind KODI persoonlijk fijner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Discodirk
Vandaag is mij Raspberry Pi 3 aangekomen. :-)
Straks eens testen. Ik hou jullie op de hoogte
Pagina: 1