Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• ArcticLight
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-11 09:45
Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe smartphone ter vervanging van mijn Motorola Moto G XT1039 die me nu toch iets te traag aan het worden is.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Te browsen (Facebook, Imgur), Snapchat, navigatie in de auto op z'n tijd, Netflix op z'n tijd. Ik ben erg gecharmeerd van de (nearly) stock Android die nu op mijn Moto G staat, dus wil ik graag iets in die richting. Ik streef er naar om minstens 2 jaar met een toestel vooruit te kunnen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Na wat research heb ik drie mogelijke keuzes gevonden. Ik zal ze even benoemen en aangeven wat ik plus en minpunten vind per toestel.

WileyFox Storm
+ 3GB RAM
+ Uitbreidbaar geheugen
+ Zie je niet zo vaak
+ Prijs

- 5,5" vind ik wat aan de grote kant
- CyanogenOS, nooit mee gewerkt dus geen idee hoe dat in elkaar zit
- Benieuwd hoe het met de updates zit bij deze fabrikant
- Kompas schijnt nogal onstabiel te zijn (mogelijk nadeel bij navigatie auto)

LG Nexus 5X
+ 5,2" vind ik meer dan voldoende
+ Stock Android
+ Update garantie voor de komende tijd

- Geen uitbreidbaar geheugen
- 2GB RAM, misschien toch wat aan de krappe kant?
- Accu schijnt niet top te zijn

Motorola Moto G4 Plus
+ Nagenoeg stock Android (ga ik vanuit)
+ Uitbreidbaar geheugen
+ Motorola updates kwamen altijd vrij snel, ga er even vanuit dat Lenovo dat doorzet

- 5,5" is aan de grote kant
- 2GB RAM wat aan de krappe kant?
- 16GB geheugen ipv 32GB bij de alternatieven

Ik kan echt geen keuze maken, misschien kunnen jullie me vertellen wat jullie zouden aanraden? Ik sta uiteraard ook open voor alternatieven (liever geen Chinaphones).

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:27
Dat zijn inderdaad de drie toestellen die ook zo snel in mij op zouden komen. Cyanogenmod is eigenlijk zo goed als stock Android, maar dan met veel meer dingen om in te stellen. Daar moet je misschien van houden, maar over het algemeen zit het qua snelheid en updates wel goed met Cyanogenmod. De updates komen iets later, maar uiteindelijk komen ze vaak wel.

Desalniettemin is de 5X naar mijn mening een interessanter toestel door de snellere SoC en inderdaad, écht stock Android. De schermgrootte is ook meer wat je zoekt, begrijp ik. 2GB is volgens mij meer dan voldoende voor een midranger.

Ik weet niet voor hoeverre je OnePlus een 'chinaphone' vind, maar de OnePlus 2 is ook een leuk alternatief. Net iets meer paardenkracht dan en ook nagenoeg stock Android. Iets goedkoper is de OnePlus X, maar daar zou ik zelf de 5X boven verkiezen. Binnenkort komt de OnePlus 3, wellicht wil je daar op wachten.

[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 18-05-2016 11:24 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• ArcticLight
Alleen draait de WileyFox CyanogenOS en ben ik dan afhankelijk van WileyFox voor de updates toch?

Is 2GB genoeg voor de komende jaren of ben ik dan niet safer uit met de 3GB van de WileyFox?

Ik zal de OnePlus 2 eens bekijken. Bedankt voor je reactie!

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

ArcticLight schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 13:37:
Alleen draait de WileyFox CyanogenOS en ben ik dan afhankelijk van WileyFox voor de updates toch?

Is 2GB genoeg voor de komende jaren of ben ik dan niet safer uit met de 3GB van de WileyFox?

Ik zal de OnePlus 2 eens bekijken. Bedankt voor je reactie!
De WileyFox draait CyanogenOS. Dit wordt ontwikkeld door Cyanogen zelf, en niet door de community (CyanogenMod) : https://cyngn.com/cyanogen-os. Je bent dus afhankelijk van Cyanogen zelf, en die brengen regelmatig updates uit als ik het goed heb.

Je kunt inderdaad een OnePlus 2 overwegen, of lekker op de OnePlus 3 wachten.

Alles wat je wilt weten over de OnePlus 3: [OnePlus 3] Ervaringen & Discussie
Alles wat je wilt weten over de OnePlus 2: productreview: OnePlus 2 64GB Zwart review door Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

• ArcticLight
Als ik de OnePlus 2 zo bekijk (goeie review trouwens, thanks!) dan kan ik beter wat extra neertellen en de OP2 halen ipv de Nexus 5X, in verhouding betere specificaties voor minder geld. Werd de OnePlus 1 niet in prijs verlaagd toen de OnePlus 2 uitkwam? Want dan wacht ik zeker nog even op de OnePlus 3

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:29
5,2 inch is in mijn ervaring nog net aan goed bedienbaar met één hand. 5,5 inch eigenlijk niet meer. Wanneer je veel in het OV reist b.v. is dat wel te doen, dan gebruik je gewoon 2 handen.
Heb zelf een 5,5 inch gehad en ben sinds een maand of wat terug naar een 5,2 en ik vind het een verademing qua bedienbaarheid.
Ik wil ook echt nooit meer terug naar 5,5.

Ben overigens ook teruggegaan van 3GB naar 2GB (5X) maar ik merk geen verschil.
Misschien is dat meer als je grote zware games draait, geen idee. Ik brows, chat, mail en navigeer voornamelijk.

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

ArcticLight schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 08:45:
Als ik de OnePlus 2 zo bekijk (goeie review trouwens, thanks!) dan kan ik beter wat extra neertellen en de OP2 halen ipv de Nexus 5X, in verhouding betere specificaties voor minder geld. Werd de OnePlus 1 niet in prijs verlaagd toen de OnePlus 2 uitkwam? Want dan wacht ik zeker nog even op de OnePlus 3
Je kunt denk ik beter op de OnePlus 3 wachten. Aangezien de OnePlus 3 goedkoper wordt dan de OnePlus 2, met betere hardware ;).

Bedankt trouwens :).
ASW1 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 08:58:
Misschien is dat meer als je grote zware games draait, geen idee. Ik brows, chat, mail en navigeer voornamelijk.
Dat komt omdat de Nexus 5X op stock Android draait. Die trekt veel minder dan bijvoorbeeld OxygenOS.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:29
Anonymoussaurus schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:01:

Dat komt omdat de Nexus 5X op stock Android draait. Die trekt veel minder dan bijvoorbeeld OxygenOS.
Ik heb nog nooit van oxygenOS gehoord, gebruik altijd stock of iets dat daar zo dicht mogelijk tegenaan zit.
Maar een extra laag over het OS zal wel schelen ja, het is in principe overbodige rommel en het neemt allemaal plek in op het ram.
Wat erg scheelt is hoe android OS tegenwoordig met ram omgaat, er is een hoop verbeterd ten opzichte van 1 à 2 jaar geleden, apps kunnen zo snel in het ram laden dat je het nauwelijks doorhebt.
Dat soort optimalisaties had b.v. apple al veel langer onder de knie, waardoor toestellen met weinig ram toch heel soepel aanvoelen.

Zo lang je geen krankzinnig grote apps gaat draaien heb je volgens mij meer dan genoeg aan 2GB. Het is ook niet zinvol om b.v. 5+ apps gelijktijdig in het ram open te hebben staan, je gebruikt er toch maar 1 tegelijk en wanneer ze snel genoeg inladen zul je nooit voelen dat je tekort komt.

• NulNulNix188
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-03-2021
Umi (www.umidigi.com) heeft erg leuke (en goedkope) toestellen, zoals de Touch. Het is mogelijk om verschillende firmware te installeren en voor bepaalde modellen (o.a. Touch en Super) komt ook nog een Windows 10 ROM uit. Je kunt dus alle kanten op.
Oh ja, de ROMS zijn gelukkig standaard heel erg kaal (Android 6 en Playstore en feitelijk niet meer), dus geen overbodige meuk!

Zal wel via Amazon, Alibabo ofzo besteld dienen te worden.

[ Voor 17% gewijzigd door NulNulNix188 op 19-05-2016 09:23 ]

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

ASW1 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:18:
Ik heb nog nooit van oxygenOS gehoord, gebruik altijd stock of iets dat daar zo dicht mogelijk tegenaan zit.
Maar een extra laag over het OS zal wel schelen ja, het is in principe overbodige rommel en het neemt allemaal plek in op het ram.
Wat erg scheelt is hoe android OS tegenwoordig met ram omgaat, er is een hoop verbeterd ten opzichte van 1 à 2 jaar geleden, apps kunnen zo snel in het ram laden dat je het nauwelijks doorhebt.
Dat soort optimalisaties had b.v. apple al veel langer onder de knie, waardoor toestellen met weinig ram toch heel soepel aanvoelen.

Zo lang je geen krankzinnig grote apps gaat draaien heb je volgens mij meer dan genoeg aan 2GB. Het is ook niet zinvol om b.v. 5+ apps gelijktijdig in het ram open te hebben staan, je gebruikt er toch maar 1 tegelijk en wanneer ze snel genoeg inladen zul je nooit voelen dat je tekort komt.
Je hebt waarschijnlijk nog nooit van OxygenOS gehoord, omdat je nog nooit een OnePlus toestel hebt gehad (een 2 of een X).

De OnePlus One draaide echter nog op CyanogenMod. Een besturingssysteem die op een gegeven moment heel erg populair werd vanwege het feit dat het besturingssysteem net zo kaal was als de standaard Android versies, maar dan met een paar handige features meegeleverd (in de ogen van de makers van CyanogenMod dan). OxygenOS is net zoiets eigenlijk, alleen is het ontwikkeld door OnePlus zelf. Het zit dus ook tegen stock Android aan.

• ArcticLight
5,2 inch is in mijn ervaring nog net aan goed bedienbaar met één hand. 5,5 inch eigenlijk niet meer. Wanneer je veel in het OV reist b.v. is dat wel te doen, dan gebruik je gewoon 2 handen.
Heb zelf een 5,5 inch gehad en ben sinds een maand of wat terug naar een 5,2 en ik vind het een verademing qua bedienbaarheid.
Ik wil ook echt nooit meer terug naar 5,5.

Mijn huidige Moto G is 4,7" volgens mij. 5,5" lijkt me ook iets teveel van het goede maar aan de andere kant lijkt het me wel tof om eens een grotere telefoon te hebben. Bedankt voor je reactie!
Anonymoussaurus schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:01:
[...]

Je kunt denk ik beter op de OnePlus 3 wachten. Aangezien de OnePlus 3 goedkoper wordt dan de OnePlus 2, met betere hardware ;).
Oh, dat is inderdaad een beter idee dan :o
NulNulNix188 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:22:
Umi (www.umidigi.com) heeft erg leuke (en goedkope) toestellen, zoals de Touch. Het is mogelijk om verschillende firmware te installeren en voor bepaalde modellen (o.a. Touch en Super) komt ook nog een Windows 10 ROM uit. Je kunt dus alle kanten op.
Oh ja, de ROMS zijn gelukkig standaard heel erg kaal (Android 6 en Playstore en feitelijk niet meer), dus geen overbodige meuk!

Zal wel via Amazon, Alibabo ofzo besteld dienen te worden.
Mmh interessant, nog nooit van dit merk gehoord. Maar ik ga denk ik toch liever voor een toestel van een bekender merk.

Mijn plan voor nu is wachten op de OnePlus 3. Mocht ik die niks vinden kijk of ik de OnePlus 2 goedkoper wordt, en anders ga ik denk ik voor een Nexus 5X.

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

ArcticLight schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 11:12:
Mijn plan voor nu is wachten op de OnePlus 3. Mocht ik die niks vinden kijk of ik de OnePlus 2 goedkoper wordt, en anders ga ik denk ik voor een Nexus 5X.
Misschien heb ik een optie voor je: wellicht ga ik de OnePlus 3 kopen, en dan mijn OnePlus 2 toestel verkopen. Ik weet niet of je liever nieuw hebt of 2e hands hoor. Maar dat moet je tegen die tijd maar kijken :).

• ArcticLight
Anonymoussaurus schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 11:14:
Misschien heb ik een optie voor je: wellicht ga ik de OnePlus 3 kopen, en dan mijn OnePlus 2 toestel verkopen. Ik weet niet of je liever nieuw hebt of 2e hands hoor. Maar dat moet je tegen die tijd maar kijken :).
Mmh ik heb liever een nieuw toestel, maar bedankt voor het aanbod. Sowieso jij en alle andere reageerders erg bedankt voor de hulp en info :)

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

ArcticLight schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 11:36:
Mmh ik heb liever een nieuw toestel, maar bedankt voor het aanbod. Sowieso jij en alle andere reageerders erg bedankt voor de hulp en info :)
Begrijpelijk. Graag gedaan en alvast veel plezier met je nieuwe toestel :).

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:57
En de 3e generatie Moto G? De 2 Gb is zeker wel 2 jaar te gebruiken. Prijs zal ook wel nog gunstiger worden met de 4 in aantocht

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:37

DukeBox

loves wheat smoothies

5,2 inch is in mijn ervaring nog net aan goed bedienbaar met één hand. 5,5 inch eigenlijk niet meer.
Dat is natuurlijk erg persoonlijk.. Ik zelf heb juist baat bij een groter scherm omdat ik dan deze met 1 hand kan bedienen. Een kleiner druk ik telkens dubbele letters in e.d. Ik zou niet meer kleiner willen dan 5.5

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1