schoollaptop VWO

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 19:07
Mijn vraag
Ik zoek een schoollaptop voor mijn dochter, en kan eigenlijk niets vinden dat aan mijn eisen voldoet

Compact maar niet te (13-15")
SSD 256 GB (niet te klein, maar niet te groot, office gaat toch in de cloud)
core I5 of beter
> 4 GB geheugen (weet niet of 6 zoden aan de dijk zet dus 8 dual channel lijkt mij beter)
Stevig (laptop van mijn oudste zoon kreeg touch screen problemen door het drukken van boeken op de laptop-> rug)
Full HD scherm, ik snap niet waarom er nog zo veel laptops met minder verkocht worden

Waarom mijn wensen?
Hij moet snel opstarten (les begint, laptop klaar)
Hij moet 4-5 jaar meekunnen en op het eind niet zwaar outdated zijn (vandaar geen core I3, en iets meer werkgeheugen)
Hij moet goed te gebruiken zijn voor office, internet, maar ook later te gebruiken zijn voor wat rekenwerk (wiskunde etc) En misschien mogen op deze wel wat spelletjes (bij mijn zoon niet dan doet hij echt niets meer.....)

Ik zoek in de richting van een 2 in een (yoga 500 o.i.d.)
Budget, nou laten we genereus zijn max 900 euro (die van mijn zoon kostte destijds 700 euro, incl extra SSD en sleeve)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 14:34
Mis een beetje eigen onderzoek. Als je met een aantal opties kan komen waar je tussen twijfelt helpen we hier natuurlijk graag verder, maar er wordt wel verwacht dat je zelf al e.e.a. uitzoekt.

Als ik bijvoorbeeld je eisen en wensen in de PW invoer krijg je dit lijstje: http://tweakers.net/categ...KYKPlzZ6U4FLjkPMiLOGu9918

Hier heb ik alle Acers er even uit geknikkerd, omdat die in mijn ervaring moeite hebben met 4-5 jaar mee gaan. Houd je een schappelijke 16 laptops over waar je wat beter naar kan kijken. Als je hier een selectie van 4-5 laptops van kan maken waar je tussen twijfelt (en waarom je twijfelt) helpen we je graag verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Niet geheel als antwoord op jouw vraag, maar wellicht wel iets om rekening mee te houden:
Als de school een laptop verplicht stelt (omdat het benodigd is voor bepaalde zaken) , dan is de school verplicht de laptop te leveren, ook hoeft er dan geen bijdrage van de ouders betaald te worden hiervoor.

Zie bijvoorbeeld http://kassa.vara.nl/nieu...en-ouderbijdrage-of-ipads

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 18-05-2016 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Je hebt zelf eisen opgesteld, maar vanuit school niets? Je mag afwijken.
Hoe heet de de wiskunde-programma? Excel? niets bijzonders dus.
Over de accu vertel je niets. Laat de hele klas zijn/haar laptop aan netstroom hangen?

Hier staan laptops die wat goedkoper zijn.

studenten:
https://www.surfspot.nl/hardware/laptop.html

Leerlingen:
https://slim.nl/Shop/browse/laptops

[ Voor 28% gewijzigd door MedionAkoya op 18-05-2016 10:48 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

HvdBent schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 10:22:
Mijn vraag
Ik zoek een schoollaptop voor mijn dochter, en kan eigenlijk niets vinden dat aan mijn eisen voldoet
+
Hij moet 4-5 jaar meekunnen en op het eind niet zwaar outdated zijn (vandaar geen core I3, en iets meer werkgeheugen)
Raar verhaal; je weet zelf niet wat er over 4 a 5 jaar in de markt staat. Maar ondertussen ga je er wel vanuit dat binnen 4 tot 5 jaar de laptop achter kan gaan lopen; de enige reden die ik kan bedenken dat school dus tussen nu en 2021 ineens hele andere / zware software eist. En door deze onbekend factor, heb je geen idee wat je moet kopen of welke zaken interessant zijn.

Vergeet ook even niet (want geen i3 ofzo) dat een lagere CPU soms sneller/beter is dan een hoger type. Waarom? Base-clock kan hoger zijn en hoeft dus niet per se de accu zwaarder te belasten. Ook kan een lager type CPU wel voorzien zijn van hyperthreading en een hoger (duurder) model niet direct ook HT te hebben.

Neem aan dat je de Best Buy Guides al had doorgenomen? Zo ja, welke laptops zijn eventueel interessant daaruit en waar heb je dan precies vragen over?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Kijk daar leer ik wat van. Even wat antwoorden op reacties

@kgd92 ja dat lijstje heb ik ook ongeveer gekregen, een van de laptops in jouw lijstje kwam in mijn vergelijking naar boven. Maar bij weinig laptops krijg ik een he ja gevoel, en bovendien wil ik onbevangen/onbevooroordeeld wat advies inwinnen/ of wat leren

@CH40S De school stelt een laptop niet verplicht, maar raadt het wel aan (1400 laptops bestellen kan de school niet trekken.... en de schoollaptops zijn oud en brak....)
accuduur is nu nog niet belangrijk (2 a 3 lessen met laptop per week max, wellicht in de toekomst meer, maar dan zullen ze de stroomvoorziening op school moeten moderniseren (kantoortuin maken)

@medionakoya, ik heb al heel wat PC's versleten, ik doe meestal 3 jaar met een PC en besef dat het upgraden van een laptop nog een stuk lastiger is. Natuurlijk stelt schoolgebruik qua prestatie eisen weinig voor, maar een beetje vlot en blijvend leek mij wel handig.

@MAX3400 tja ik weet uit ervaring dat hardware verouderd waar je bij staat, ik ken de toekomstige onderwijsprogramma's niet, maar de school roept al jaren dat steeds meer..... Best buy guides sluiten niet aan bij mijn idee van wat de eisen zouden moeten zijn. Ik zie nog geen goede convertibles met een grote ssd er tussen staan die ook full hd etc hebben, er wordt helaas altijd ergens bezuinigd. En ook hoop ik wat ervaringen tips van anderen op te doen, dat I3 verhaal kende ik nog niet, dus dank je ! (wel wil ik graag een laptop die nu op de nieuwste architectuur gebaseerd is om te zorgen dat over 4-5 jaar vervangen van onderdelen nog mogelijk is, daar ben ik eens vies mee onderuit gegaan bij een Fujitsu siemens PC die op een dual core AMD processor draaide die als zwaarste op een bord paste, daarom check ik nu liever wat langer voor ik koop. Vandaar ook nu al de vraag de zomer is nog lang ;-)

Iedereen bedankt voor de tips, heb je nog aanvullingen? graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoMajesty
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-05 21:52
Beste,

Sindskort heb ik een asus zenbook in mijn bezit, deze voldoet denk ik wel aan alle gestelde eisen.
Zeker als het alleen office gebruik en netflix betreft zou ik voor deze gaan:
pricewatch: Asus Zenbook UX305CA-FC022T

Heeft wel een kleinere ssd dan je wenste, maar die paar werkstukken zullen er wel opkunnen.
Past met 13,3 inch makkelijk in de tas en lekker licht om mee te nemen.

Heb zelf deze:
pricewatch: Asus Zenbook UX305UA-FC001T
Met een i5 en 250gb ssd, maar deze is wel wat boven je budget.

Uiteraard zijn er talloze alternatieven, maar ik heb zelf ervaring met deze laptop dus ik beperk mijn post even tot deze. Succes met het zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Ik doe ook maar eens een gooi:
Asus V502UX-DM183T
  • Processor: Skylake i7-6500
  • Scherm: 15.6" Full-HD (1920*1080)
  • Werkgeheugen: 8GB DDR3L
  • Opslaggeheugen: 256GB SSD
  • Grafische kaart: Nvidia GTX 950M GPU
  • 22mm dik en 2kg zwaar
Lijkt me een laptop waar ze heel lang mee vooruit kan!

[ Voor 5% gewijzigd door Balance op 18-05-2016 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
oeh die asus ziet er goed uit, is de opvolger van wat mijn zoon heeft, die heeft tochscreen wat kwetsbaar bleek, deze heeft dat niet? Ik twijfel nog vindt 15,6 " wel groot
Maar het zou zo maar kunnen....... (eens kijken waar de locale PC boer mee komt in het kader van school PC's is wel iets duurder, maar kapot= heen fietsen en klaar/omgewisseld terwijl je wacht, en de lokale economie mag ook wel een zetje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-09 22:07
HvdBent schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 15:37:
oeh die asus ziet er goed uit, is de opvolger van wat mijn zoon heeft, die heeft tochscreen wat kwetsbaar bleek, deze heeft dat niet? Ik twijfel nog vindt 15,6 " wel groot
Maar het zou zo maar kunnen....... (eens kijken waar de locale PC boer mee komt in het kader van school PC's is wel iets duurder, maar kapot= heen fietsen en klaar/omgewisseld terwijl je wacht, en de lokale economie mag ook wel een zetje)
Ik weet het niet zeker hoor maar volgens mij heeft die asus geen touchscreen. Kan in ieder geval nergens vinden dat die er wel een heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoMajesty
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-05 21:52
HvdBent schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 15:37:
Als dat richting mij bedoeld was, dan nee. De zenbook heeft geen touchscreen
De V502UX-DM183T overigens ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 08:40
Toshiba Satellite P50-C-17D (€849,-)

- 15,6 inch
- i7-6500U (Skylake)
- 8GB
- Full HD scherm

Is eigenlijk al teveel voor de gestelde eisen en wellicht is het scherm al te groot. Tevens geen 2-1.
Op het gebied van 2-1:

Toshiba Satellite Radius 12 P20W-C-10K

- 12,5 inch Full HD
- i5-6200U (Skylake)
- IPS-paneel

Asus Transformer Book Flip TP301UA-C4079T

- 13,3 inch Full HD
- i7-6500U (Skylake)
- TN-paneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
En deze Dell Inspiron met i7-6500u CPU? En inderdaad FullHD scherm. 13 inch convertable en touchscreen, 256GB SSD etc.
http://www.dell.com/nl/p/...d=inspiron-13-7359-laptop
899 euro.
Je hebt er ook nog een 100 euro goedkoper.

De Inspiron reeks is in mijn ogen ook een stabiele reeks. Zelf nog geen problemen met Dell ondervonden. Werk niet en prive niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CCJJVV
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-09 22:07
Arunia schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 17:03:
En deze Dell Inspiron met i7-6500u CPU? En inderdaad FullHD scherm. 13 inch convertable en touchscreen, 256GB SSD etc.
http://www.dell.com/nl/p/...d=inspiron-13-7359-laptop
899 euro.
Je hebt er ook nog een 100 euro goedkoper.

De Inspiron reeks is in mijn ogen ook een stabiele reeks. Zelf nog geen problemen met Dell ondervonden. Werk niet en prive niet.
Met de kortingscode HAPPYBDAY kan je van de 900 euro er nog eens 7% afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Wat mij bij die dell lijkt is dat het een "werkmachine" is en daarmee misschien degelijker gebouwd, ga daar eens naar kijken. Die Toshiba sattelite radius blijkt volgens coolblue reviews wat gammel (dus niet zo goed voor 5 jaar school, al is mijn dochter superzuinig met haar spullen in tegenstelling tot de jongens.....)
Die asus transformer leek mij ook wel wat maar heeft geen IPS scherm. (ik heb zelf zo'n oude transformer 300 tablet, daar veel plezier van gehad)
Wat ik zou willen als het een touchscreen laptop wordt is dat de behuizing erg stevig is, de laptop zit in de boekentas vaak tussen de boeken en de rug, en wordt daarmee een beetje samen gedrukt. Dat hebben we bij mijn zoon opgelost door in de sleeve een kartonnen omslag van een oude multomap te stoppen die de druk opvangt. Dochterlief wilde daarom liever geen touchscreen, maar ik denk dat dat wel de toekomst heeft.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeku13
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-09-2023
CCJJVV schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 17:53:
[...]

Met de kortingscode HAPPYBDAY kan je van de 900 euro er nog eens 7% afhalen.
Bij Dell heb je ook 10% studentenkorting en vaak leuke aanbiedingen. Als leerling op voortgezet onderwijs lukt het meestal wel om studentenkorting te krijgen.

Waarom trouwens per se een laptop voor school? Is alleen maar afleiding en gebruik zelf een Ipad. Gaat allemaal prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
De school stelt dat een laptop beter geschikt is, of dat nog steeds zo is hoor ik binnenkort op de voorlichtingsavond. Net wat filmpjes en reviews van de dell gezien, en die stemmen me tevreden (stevige case, goede scharnieren, geheugen en hdd verwisselbaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
moet nog even kwijt dat ik de laptops bij slim.nl zwaar onder de maat vindt, oude specs, slecht scherm en duur! Leuk dat ze doen alsof ze het beste voor hebben met leerlingen, maar een beetje kijken hier leert dat het alleen leuk is voor slim.nl zelf..... (en ik houdt niet van rants....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 03:48

two

HvdBent schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 20:49:
moet nog even kwijt dat ik de laptops bij slim.nl zwaar onder de maat vindt, oude specs, slecht scherm en duur! Leuk dat ze doen alsof ze het beste voor hebben met leerlingen, maar een beetje kijken hier leert dat het alleen leuk is voor slim.nl zelf..... (en ik houdt niet van rants....)
Ga niet voor een iPad. Daar kan je gewoon veel ste weinig voor vergeleken met een laptop. Waarom ga je niet voor een ideapad miix 700?

Zelf vind ik Surface Pro's echt top. Maar dit is praktisch hetzelfde qua mobiliteit zonder te veel concessies te doen op specs.

pricewatch: Lenovo IdeaPad Miix 700 (80QL0023MH) Zwart

Is wel 4GB RAM, maar als het mogelijk is probeer te kijken naar hetzelfde categorie laptop/tablet. Ik gebruik het zelf en het is echt ideaal.

[ Voor 8% gewijzigd door two op 18-05-2016 20:53 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeku13
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-09-2023
HvdBent schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 20:43:
De school stelt dat een laptop beter geschikt is, of dat nog steeds zo is hoor ik binnenkort op de voorlichtingsavond. Net wat filmpjes en reviews van de dell gezien, en die stemmen me tevreden (stevige case, goede scharnieren, geheugen en hdd verwisselbaar.)
Ik heb in het weekend een Dell XPS 15 voor mn komende studie besteld dus hoop dat hij aan mijn verwachtingen gaat voldoen. Met alle kortingen meer dan 300 euro korting. Dus als je geduld hebt kan dat je veel besparen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Qua formaat zou ik 12" of 13" nemen, niet groter zoals 15". 13" vind ik erg prima werken en neem je snel en easy mee, terwijl 15" al een gedrocht begint te worden.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
De Dell lijkt me tot nu toe de beste keuze, en 15" wordt het waarschijnlijk niet, hoewel dat bij samenwerken wel weer prettig is.
Ik wacht even af wat er gepresenteerd wordt op school, en mocht daar niets tussen zitten dan ga ik voor de Dell, iedereen bedankt voor het meedenken, ben weer een stuk wijzer geworden.
Pagina: 1