Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-09 19:00

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Klein twijfelgevalletje met Programming of zelfs Foto & Video Workflow, maar volgens mij hier iets meer op z'n plaats.

Als amateurfotograaf heb ik al vele (tien)duizenden afzonderlijke foto's gemaakt. Een belangrijk deel daarvan gaat over openbaar vervoer in al z'n vormen (te land, ter zee en in de lucht zeg maar...) en met die categorie foto's wil ik verder aan de slag.

Ik heb al een uitgebreide workflow voor het efficiënt bewerken en preparen van de foto's. Ik ben bovendien ook sterk vertrouwd met de database-wereld en heb dan ook een eigen (Access-)tool ontwikkeld waarmee ik al die foto's nauwgezet en structureel registreer: wat zien we (voertuig, situatie, halte/station/...), wat is de kwaliteit van de foto, welke plaats (in tekst + geotag), welke voertuigen zijn er eventueel op te zien (nummer, soort lijn of soort bediening, welke vervoerder, gaat het om een ongebruikelijke situatie, draagt het voertuig een reclamejas enzovoort), specifieke kenmerken (persoonlijke top/favoriet, toont een ontsporing, toont een ongeval, je verzint het maar) enz enz.

Tot daar lukt het allemaal aardig en heb ik straks een flinke verzameling foto's met een hele database erachter en kan ik alvast zelf alles eruit halen wat ik wil met een aantal goed gemikte query's. Enkele voorbeelden van wat ik heel makkelijk eruit zou kunnen halen;

- Toon me alle foto's van *vliegtuigen in *Italië, *kwaliteit tussen 3 en 5 op 5: geen probleem. Het zijn er toch iets te veel, haal alles van *Alitalia eruit, zo gedaan.
- Toon me alle *trams van de vervoerder *MIVB in *Brussel op lijn *92, en dan enkel wanneer het om een *ongebruikelijke situatie ging (voertuig rijdt daar normaal gesproken niet op): ook geen probleem. Wil ik daarbij ook nog eens enkel foto's die *gemaakt zijn van datum X tot datum Y en enkel aan de *haltes A, B of C, kan er gewoon bij.
- Nog eentje om het af te leren: toon me alle *treinen van de vervoerder *NS in een straal van 50 km rond *Amsterdam, die qua *compositie bestaan uit een loc serie 1700 en ICR-rijtuigen.

Als volgende stap wil ik die verzameling ook publiceren en aan m'n publiek (dat bovengemiddeld geïnteresseerd is in deze materie) vergelijkbare filter- en sorteermogelijkheden aanbieden, buiten een nette presentatie van de foto's met liefst nog de nodige extra toeters en bellen.

Nu ben ik ook geen expert in webdesign en zou ik het liefst starten met iets wat al bestaat, bij voorkeur freeware of open source. Zo vind je vele pakketten die in mindere of meerdere iets dergelijks aanbieden. Ik denk zowel aan de bekende community-achtige platforms (Google Photos, flickr, ...), aan php-scripts zoals Coppermine (om standalone te laten draaien op je webruimte) als aan uitbreidingen voor bijvoorbeeld Wordpress en Drupal die iets vergelijkbaars doen.

Steeds loop ik daar echter tegen flinke rij beperkingen aan en dan vooral bij de mogelijkheden om je foto's gedetailleerd te kunnen beschrijven en daar vervolgens ook op te filteren of zoeken. Hierbij een paar ervaringen:

- Google Photos: je kunt niet eens eigen tags toevoegen, daarmee is alles gezegd (leuk maar niet voor mijn soort foto's)
- Flickr: na al die tijd kun je eindelijk in *beta* tags toevoegen, maar verder kun je er vrijwel niets mee, het is heel "flat"
- Coppermine: leuk pakket maar ook hier valt het wat tegen, je kunt optioneel 4 user-defined text fields activeren die dan ook searchable zijn. Een goed begin maar nog niets in vergelijking met de haast tientallen velden die aan een foto gelinkt kunnen zijn in m'n database, en van diverse aard (numeriek, ja/nee, tekst als vrije tekst of vaste lijst, geotag, ...).
- phTagr: opnieuw leuk opgezet, zeker met de automatische integratie met EXIF-data, maar daar houdt het qua "custom" tags en velden ook weer bijna op.
- Uitbreidingen voor Wordpress en Drupal: moet ik nog testen maar de featurelijst bij vrijwel al die uitbreidingen doet niet vermoeden dat dé oplossing ertussen zit.

Ook nog melden dat alle geteste pakketten niet de mogelijkheid bieden om via een interface relevante data in batch toe te voegen aan foto's, maar dat kan ik nog wel oplossen door rechtstreeks naar de MySQL-database van de applicatie te gaan en zo alles erin te pompen.

Anders gezegd ben ik eigenlijk op zoek naar wat bij een gemiddelde webshop draait met mogelijkheden tot toevoegen van specificaties en het vervolgens filteren en rangschikken daarop - of pakweg wat hier in de PriceWatch zit - maar dan voor een fotogalerij, en dat lijkt ik voorlopig nergens te kunnen vinden.

Als alternatief kan ik misschien zelf iets in elkaar knutselen, maar dan moet ik me flink in php gaan verdiepen en daar zal heel wat tijd en werk in kruipen (het MySQL-gedeelte op zich zou dan wel weer moeten lukken met m'n database-ervaring). Ik kan wel wat overweg met Dreamweaver, zijn daar tussen de vele beschikbare templates misschien verborgen parels beschikbaar waar ik verder mee aan de slag kan? Ook nog niet meteen gevonden.

Hopelijk kan iemand me op weg zetten: is er ergens een bestaande oplossing die in de buurt komt van wat ik zoek, of moet ik het echt zwaar in de richting van een custom-ontwikkeling gaan zoeken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:12
Steve schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 23:29:
[...]
- Uitbreidingen voor Wordpress en Drupal: moet ik nog testen maar de featurelijst bij vrijwel al die uitbreidingen doet niet vermoeden dat dé oplossing ertussen zit.
[...]
Ben je in je zoektocht FacetWP ook tegengekomen? Zo nee, kijk eens of dat wat voor je is! :)

Full-stack webdeveloper in Groningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Had ik nog niet gezien, wellicht omdat ik vooral naar gallery-achtige uitbreidingen zocht en dit zich nog iets anders profileert... maar lijkt op het eerste gezicht zeker iets wat aan m'n behoefte zou kunnen beantwoorden. De uitdaging lijkt me hierbij vooral om het netjes geïntegreerd te krijgen met een gallery, die an sich al ondersteuning moet bieden voor allerlei custom fields waar FacetWP in kan gaan zoeken. Prijs is natuurlijk ook een kleine downside, eenmalig $ 79 valt nog mee maar elk jaar dat bedrag (om updates te blijven ontvangen) is ook niet helemaal verwaarloosbaar.

Ik ga er alvast verder mee aan de slag, maar andere suggesties blijven zeker welkom!

[ Voor 15% gewijzigd door Steve op 18-05-2016 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Je zou met bijvoorbeeld Laravel (PHP framework, niet heel lastig) een API kunnen maken die aan de hand van wat filters je database doorzoekt en een JSON response terug geeft.

De andere kant is dan een front end die met een simpele form die filters instelt, en de JSON vertaald naar een album.

Ik denk dat het aanpassen van bestaande pakketten lastiger is dan dit zelf maken; echter is er wel wat HTML/Javascript + PHP kennis voor nodig.

En kijk eens naar:
https://www.contentful.com

[ Voor 5% gewijzigd door Edwin88 op 18-05-2016 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Intussen heb ik eens bij de ontwikkelaar van FacetWP geluisterd of hij use cases had met galleries, maar het antwoord viel helaas flink tegen:
To be honest, I'm not aware of any gallery plugins that support custom fields. My 2 favorite gallery plugins are Envira Gallery and Meta Slider, but neither seems to support custom fields / taxonomies.

In our Cars demo, each car is a separate post w/ an image attached to it. While you could do the same, that would take forever with thousands of pictures...
Dus, tenzij er ergens een verborgen parel zit, vrees ik dat ik het inderdaad in de richting moet zoeken die Edwin88 suggereert. Verbazingwekkend eigenlijk dat er ontelbare soortgelijke pakketten bestaan voor webshops maar kennelijk helemaal niets voor fotoalbums...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:24 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Steve schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:49:
Intussen heb ik eens bij de ontwikkelaar van FacetWP geluisterd of hij use cases had met galleries, maar het antwoord viel helaas flink tegen:

[...]

Dus, tenzij er ergens een verborgen parel zit, vrees ik dat ik het inderdaad in de richting moet zoeken die Edwin88 suggereert. Verbazingwekkend eigenlijk dat er ontelbare soortgelijke pakketten bestaan voor webshops maar kennelijk helemaal niets voor fotoalbums...
In hoeverre zou een tool die bedoeld is als productcatalogus niet alsnog gewoon kunnen werken voor je? Genoeg "catalog" plugins te vinden volgens mij, voor platformen als wordpress?

Veel kant en klare foto gallery/library tools zullen toch gebaseerd zijn op standaard efix/iptc velden. Je zou ook eens kunnen kijken in hoeverre je de data die je nu in je zelfgemaakte database bijhoudt om te zetten zou zijn naar die standaarden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ha die Orion84 (lang geleden!),

Eigenlijk geen slechte aanpak, ik had vooral webshop-plugins in m'n hoofd (die dan sterk gericht zijn op sales en dus out of scope) maar een catalog-achtig iets zou best wel eens kunnen werken. Heb je natuurlijk niet per se alle toeters en bellen van een gallery (zoals ratings, makkelijk delen, comments, EXIF-data, allerlei mogelijkheden om foto's bij te werken, ...) maar die heb ik ook niet per se als ik iets zelf ontwikkel natuurlijk.

Data omzetten in m'n bestaande DB is geen enkel probleem en zal sowieso wel nodig zijn ongeacht de oplossing die uit de bus komt, maar het probleem is vooral het aantal velden. Om echt goed aan te sluiten zou ik minstens 10, liefst zelfs een stuk of 20 velden per foto nodig hebben en dan liefst met verschillende data types (text, date, numeric, geotag, boolean, ...) en zoiets heb ik nog nergens gezien. Coppermine is nog enigszins makkelijk aan te passen om extra (tekst)velden toe te voegen, maar heeft andere nadelen.

Ik ga ermee aan de slag...

[ Voor 62% gewijzigd door Steve op 19-05-2016 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Zeror

Ik Henk 'm!

Voor Wordpress zijn er vele mogelijkheden mits je maar weet waar je op moet zoeken. Zoals Spinal al aangaf is FacetWP een goede optie, maar er zijn natuurlijk ook nog andere meta data en taxonomy filter plugins die dergelijke dingen kunnen doen.

Een catalog plugin is ook een goede optie natuurlijk. Je hebt zelfs met ratings, comments en share mogelijkheden. Dus dat kan zeker wel ;)

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Steve schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 10:43:
Data omzetten in m'n bestaande DB is geen enkel probleem en zal sowieso wel nodig zijn ongeacht de oplossing die uit de bus komt, maar het probleem is vooral het aantal velden. Om echt goed aan te sluiten zou ik minstens 10, liefst zelfs een stuk of 20 velden per foto nodig hebben en dan liefst met verschillende data types (text, date, numeric, geotag, boolean, ...) en zoiets heb ik nog nergens gezien. Coppermine is nog enigszins makkelijk aan te passen om extra (tekst)velden toe te voegen, maar heeft andere nadelen.
Drupal biedt de mogelijkheid een inhoudstype aan te maken en deze oneindig uit te breiden met velden. De core van Drupal bevat al een hoopt types (https://www.drupal.org/node/1879542), maar met aanvullende modules kun je nog andere types installeren. Voor geotag bv: https://www.drupal.org/project/geofield

Vervolgens kun je een overzicht creëren van alle inhoud binnen dat inhoudstype. (https://www.drupal.org/project/views - vanaf Drupal 8 zit dit in de core). Binnen zo'n overzicht kun je alle velden die je aangemaakt hebt instellen als filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Intussen heel wat zaken bekeken, vergeleken en verdiept op basis van alle suggesties... en op dit moment neig ik naar een oplossing waarbij ik alle foto's als afzonderlijke posts aanmaak in WordPress, alle gewenste kenmerken toevoeg via Advanced Custom Fields en de boel vervolgens ga filteren en rangschikken via een plugin als FacetWP.

Ik zag daar aanvankelijk wat tegenop, maar met bijvoorbeeld WP CSV blijkt het toch behoorlijk eenvoudig om al die posts in batch te importeren. Eigenlijk niet zo gek veel werk: zodra de basis goed is (goede template met de gewenste inhoud en lay-out) is het vooral een kwestie je (bestaande) data correct te prepareren en te importeren, en daar heb ik dan weer uitgebreide ervaring mee.

Eigenlijk min of meer wat pixarnl hierboven voorstelt, alleen binnen WP.

De optie catalog plugin ook uitgebreid bekeken. Uiteindelijk blijkt enkel Ultimate Product Catalogue in de buurt te komen (de enige die echt custom fields met verschillende data types lijkt te ondersteunen), maar heeft toch nog een aantal beperkingen (beperkte filtering, niet alle data types, ...) die ik met bovengenoemde oplossing niet zou hebben.

Iedereen nog eens bedankt voor 't meedenken, en aarzel uiteraard niet mochten jullie nog suggesties hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Steve schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 00:23:
Intussen heel wat zaken bekeken, vergeleken en verdiept op basis van alle suggesties... ...
Ik zit voor mijn hobbydoeleinden ook te kijken wat ik eventueel op mijn thuisservertje zou kunnen zetten, en heb daarom commerciele zaken zoals Backlight, Redcart, FacetWP of EnviraGallery en andere commerciele plugins voor WP en consorten buiten beschouwing gelaten, als gratis open alternatieven komen dan bij mijn zoektocht Coppermine en Piwigo naar boven. Ik had zelf het plan om bij mijn volgende serverupdate piwigo eens wat preciezer te gaan bekijken.

Voor mensen die dit topic lezen zou het heel interessant zijn te weten wat je hebt vergeleken en eventueel ook wat je bevindingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krisyboy
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09 07:43
Met deze plugin kun je een galerij maken waarbij je de afbeeldingen aan meerdere categorieën kan toewijzen mischien kun je hier iets mee ?

Ik heb niet alle antwoorden hier boven goed gelezen, maar ik hoop dat dit het gene is wat je zoekt.

https://www.wonderplugin.com/wordpress-gridgallery/
Pagina: 1