Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Graag wil ik hier een discussie / en een een stukje feedback ontvangen over het onderwerp CV.

Naast de opmaak en presentatie, gaat het natuurlijk om de inhoud; kortom: Wie ben je en wat kun je!

In mijn geval:

Leeftijd: 30 jaar
leeftijd diploma behaald: 21 jaar
Aantal werkgevers: 3
In dienst bij huidige werkgever: 10 maanden.
Aard van werkzaamheden: Account manager / Technisch consultant

Waar ik benieuwd naar ben: Wat als ik nu besluit om na 10 maanden te kiezen voor een andere baan. Hoe wordt hier dan tegenaan gekeken?

Wanneer ben je een Jobhopper, Wanneer werkt het ontwikkelen van je skillset bij diverse werkgevers tegen je?

Vakinhoudelijk en qua certificeren loop ik gewoon in de pas. Opleiding netjes afgerond, diverse certificaten tijdens werkperiode gehaald en presteer bij de diverse werkgevers tussen - voldoet aan verwachting en presteert boven verwachting.

Reden van mijn vraag: Ik ben benaderd voor een wereldbaan. Vraag me alleen af of het handig is op mijn CV om binnen 1 jaar alweer te wisselen. Deze functie conflicteert een beetje met mijn vorige baan, maar goed het is aan mij om te kiezen.

Een persoonlijke band heb ik al jaren niet meer echt met mijn werkgevers (internationale onernemingen +180 man personeel), Inzet en Drive des te meer. Als collega sta ik voor je klaar en loop absoluut niet de kantjes er af. Ik doe wat er wordt gevraagd, en net dat stukje meer. Dat is ook de reden waarschijnlijk waarom ik voor mijn huidige baan werd gevraagd en nu weer wordt benaderd voor een andere functie.

Ik wil alleen toekomstgericht denken en de juiste dingen doen wat mij op langere termijn meer zekerheid geeft en uiteindelijk meer oplevert.

Wie weet hier iets zinnigs over te melden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-09 18:04
Tegenwoordig is het heel normaal dat je niet lang bij een werkgever zit. Flexibiliteit is afhankelijk van de rol waar je voor solliciteert nog belangrijker dan loyaliteit. Ik zou me daar totaal geen zorgen om maken en gewoon die wereldbaan pakken. Worst case kan je in de toekomst besluiten om je korte baan überhaupt niet op je CV te zetten. Dat je na een korte periode naar een wereldjob kon overstappen zegt juist dat je leergierig en ambitieus bent en je snel ontwikkelt.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hoe lang zat je bij de werkgever hiervoor?

Zolang je niet elke keer binnen 3 jaar gewisseld bent zie ik niet z'n probleem. Hangt natuurlijk ook af van je verhaal er bij.

En van recruitertermen als 'ontwikkelen van je skillset' krijg ik nogal een jeuk, verwar je 'ontwikkelen van je skillset' niet met: van baan wisselen (en daar al dan niet in ontwikkelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:38
Gemiddeld heb je tot nu toe 3 werkgevers in 9 jaar gehad, 3 jaar per stuk. Of, als je deze van 10 maanden meeneemt, bij de andere twee gemiddeld 4 jaar per stuk. Vind ik keurig. Als je alleen maar dienstverbanden van 1 jaar of korter en soms een enkele keer 2 jaar ertussen op je cv hebt, dan vind ik dat verdacht. En bij doorvragen blijkt dat ook vaak te maken te hebben met de persoon die tegenover me zit.

In jouw geval: na gemiddeld 3 a 4 jaar overstappen vind ik vrij normaal, zeker als het steeds duidelijk een stap omhoog is qua verantwoordelijkheden of kennis. Dan ben je gewoon een lekker ambitieuze groeier, niks mis mee. Als je nieuwe aanbod voor jouw gevoel een wereldbaan is: doen! Je zou een volgende werkgever m.i. prima kunnen uitleggen bij een volgende sollicitatie hierna, waarom dit een mooie kans was en je bent overgestapt, denk ik. Ik zou me er geen zorgen over maken.

Het zou zonde zijn als je een wereldbaan niet neemt, omdat je vind dat je bij je huidige werkgever eerst x jaar moet zitten voor je cv-technisch weg kunt. Wedden dat de wereldbaan die je nu aangeboden krijgt, na x jaar nergens meer te vinden is?

[ Voor 12% gewijzigd door koksie op 18-05-2016 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:13
Niet druk om maken inderdaad. Als je aan jezelf kan uitleggen waarom dit een wereldbaan is en je deze stap wilt nemen, kan je dat als het ooit bij een sollicitatiegesprek ter sprake komt ook prima uitleggen aan wie tegenover je zit. Met je opzegtermijn en dergelijke zal je uiteindelijk vast gewoon een jaar bij je huidige werkgever gewerkt hebben. Helemaal niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-09 13:54

Basszje

Reisvaap!]

Met de anderen hier. Het enige waar je je zorgen om moet maken is als bljkt uit je CV dat je de proeftijd bij elke werkgever niet doorkomt :P

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hangt van de argumenten af. Als die "wereldbaan" iets is wat je al lange tijd wilt en het is echt een unieke kans, dan is dat een goed argument. Als je daar niet na 10 maanden weer weggaat.

Ik ben ook aan het solliciteren en werk nu ook 10 maanden bij mijn huidige werkgever. Reden: Takenpakket ver onder mijn niveau. En dat kan ik ook onderbouwen met concrete argumenten, zonder arrogantie. Werd in de gesprekken die ik tot nu toe heb gehad vol begrip op gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-09 10:23

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Het beste wat je kunt doen is op je CV alleen de dingen zetten waar je trots op bent/die relevant zijn voor de sollicitatie/werkgever. Houdt het lekker kort (1 pagina is absoluut genoeg) en duidelijk, die persoon hoeft echt niet te weten dat je ooit in vakantiewerk hebt gedaan in Aruba ;) .

Het belangrijkste is om te onthouden dat dat CV er alleen is om je binnen te krijgen bij de sollicitatie en natuurlijk om er geen onwaarheden op te zetten. Wanneer je dan op gesprek mag komen en je vertelt dan meer over jezelf dan heb je de kans dat je het veel beter uit kunt leggen en ook nog eens dat de 'recruiter' je verhaal interessant vindt.

Alhoewel ik hier niet echt het idee krijg dat het nog om het CV gaat, zoals de titel en topic start suggereren, dus dit zou wel eens off topic kunnen zijn :9 .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUseWhatsoever
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-01-2024
Ik houd voor mezelf aan dat ik ergens een paar jaar wil werken voordat ik van werkgeven switch, maar intern switchen kan zonder "limiet". Zo heb ik bij mijn vorige werkgever in 4 jaar 3 verschillende functies gehad. Bij mijn huidige werkgever zit ik 9 maanden en ben net aan mijn 2de functie begonnen. Dit zijn meestal extra taken of verantwoordelijkheden, maar zet ik wel als verschillende functies op mijn CV.

Als je niet een heel duidelijk jobhopper profiel hebt (elke paar maanden wat anders) staat het echt niet verkeerd als je binnen 1 jaar (10 maanden en wat opzegtermijn) wisselt van functie. Mijn zusje heeft is nou binnen 6 maanden op zoek naar haar vierde baan. Dan zou ik zeggen: blijf even ergens hangen. Maar bij jouw beschrijving van je CV, krijg ik die indruk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Vroeger was je gestoord en werd je CV gelijk weggelegd als je elk jaar iets anders deed. Jobhopper, weet niet wat die wilt, etc.

Tegenwoordig heb je tijdelijke/flexcontracten. Het is bijna bijzonder als je de volle 2 (was 3) jaar mag uitzitten. Zelfs periodes van 3-6 maanden tijdelijk zijn niet ongewoon. Er is dus niks tegen op (veel) korte dienstverbanden, zo zit zo'n beetje elke CV van iemand <30 en >55 in elkaar namelijk en geen enkele werkgever kijkt raar op van flexcontracten als reden voor een lang CV.

Kom je echter niet eens door de proefperiodes heen (zoals hierbovengenoemde 4 banen in 6 maanden), of heb je grote gaten in je CV, dan wordt het wel een ander verhaal. Je kunt dan niet meer volledig de schuld bij de werkgevers leggen en de rare contracten.

Dus in jouw geval, als ze vragen 'waarom na 10 maanden alweer iets anders?', gewoon aangeven 'te horen gekregen dat er geen nieuw jaarcontract komt door afnemende werkdruk' of iets in die richting. Dan kun je het zelfs een positief iets maken, dat je gelijk oppakt en doorgaat omdat je wilt werken.

Zie het nieuwe tijdelijke contracten gebeuren dus als get-out-of-jail-free-card om rond te kunnen kijken.

[ Voor 43% gewijzigd door Xanaroth op 18-05-2016 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Xanaroth schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:59:
Vroeger was je gestoord en werd je CV gelijk weggelegd als je elk jaar iets anders deed. Jobhopper, weet niet wat die wilt, etc.

Tegenwoordig heb je tijdelijke/flexcontracten. Het is bijna bijzonder als je de volle 2 (was 3) jaar mag uitzitten. Zelfs periodes van 3-6 maanden tijdelijk zijn niet ongewoon. Er is dus niks tegen op (veel) korte dienstverbanden, zo zit zo'n beetje elke CV van iemand <30 en >55 in elkaar namelijk en geen enkele werkgever kijkt raar op van flexcontracten als reden voor een lang CV.

Kom je echter niet eens door de proefperiodes heen (zoals hierbovengenoemde 4 banen in 6 maanden), of heb je grote gaten in je CV, dan wordt het wel een ander verhaal. Je kunt dan niet meer volledig de schuld bij de werkgevers leggen en de rare contracten.

Dus in jouw geval, als ze vragen 'waarom na 10 maanden alweer iets anders?', gewoon aangeven 'te horen gekregen dat er geen nieuw jaarcontract komt door afnemende werkdruk' of iets in die richting. Dan kun je het zelfs een positief iets maken, dat je gelijk oppakt en doorgaat omdat je wilt werken.

Zie het nieuwe tijdelijke contracten gebeuren dus als get-out-of-jail-free-card om rond te kunnen kijken.
Mwah hangt van de sector af, de sector waar ik in zit is niet zo problematisch qua het krijgen van een vast contract (kreeg ik in mijn eerste. baan gelijk). Verder zou ik persoonlijk gewoon zeggen dat je benadert werd voor een stap die je graag wilde maken maar pas later in aanmerking voor dacht te komen.

Zo heb ik ook 11 maanden mijn vaste contract van mijn eerste baan ingeleverd om wat anders te gaan doen. Verwachte die switch na 2 tot 3 jaar te maken ipv 1. Een volgende werkgever die daar over struikeld zou ik niet wakker van liggen, dan past deze waarschijnlijk toch niet bij mijn ambities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

Geen zorgen maken! Naar mijn mening is het gezond om < 30 niet langer dan 3-5 jaar bij een werkgever te blijven plakken. Mijn ervaring is dat mensen bij een werkverband van >10 jaar zonder enige uitdaging meer aan het werk zijn, en dat gaat erg ten koste van het werkplezier.

Ik zou het juist om willen draaien; mensen die langere tijd bij een werkgever blijven zitten hebben meer uit te leggen dan iemand die om de 3-4 jaar switcht.

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 19-05-2016 10:52 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:21 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-09 10:07
Zit ongeveer in een vergelijkbare situatie als de TS. Ik zit echter nu 4 maanden bij m'n huidige werkgever, hiervoor enkel 4 jaar bij m'n eerste werkgever gezeten.
Ik merk echter dat ik nu niet op m'n plek zit, dus ik ben weer rustig om me heen aan het kijken. Loop met hetzelfde gevoel, is 4 maanden niet erg kort op je CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 10:08
Ik denk dat een keertje na een paar maanden doorhoppen, helemaal geen kwaad kan. Zoals je al zegt, je zit daar niet op zijn plaats. Goede uitleg toch? Jij niet lekker in je vel, dus tijd voor wat anders. Een werkgever die dat vreemd vindt, is een beetje wereldvreemd imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 10:50:
...Ik zou het juist om willen draaien; mensen die langere tijd bij een werkgever blijven zitten hebben meer uit te leggen dan iemand die om de 3-4 jaar switcht.
Ik zou dan eerder kijken naar functies. Zo heb ik jaren bij dezelfde grote multinational gezeten, maar bij hele verschillende divisies met bijbehorend takenpakket. Als je bij die werkgever niet iedere 3/4 jaar iets anders ging doen wilde zij je niet eens meer. Kortom, 15 jaar bij dezelfde werkgever maar om de 3/4 jaar iets anders doen vind ik juist positief.
JCE schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 11:01:
Ik ga alleen stevig doorvragen op het moment dat iemand precies één of twéé jaar ergens gewerkt heeft. Negen van de tien keer betekent dat: geen contractverlenging / geen vast contract.
Geen contractverlening is toch niet erg? Dus doorvragen ok, maar stevig? Kan ook zijn dat het budget op is of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:58
Sport_Life schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 10:50:
Geen zorgen maken! Naar mijn mening is het gezond om < 30 niet langer dan 3-5 jaar bij een werkgever te blijven plakken. Mijn ervaring is dat mensen bij een werkverband van >10 jaar zonder enige uitdaging meer aan het werk zijn, en dat gaat erg ten koste van het werkplezier.

Ik zou het juist om willen draaien; mensen die langere tijd bij een werkgever blijven zitten hebben meer uit te leggen dan iemand die om de 3-4 jaar switcht.
Dat is echt pertinente onzin imo. Je kan best langer bij een werkgever zitten. Als je werkgever ook moderniseert en jij mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:21 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

JCE schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:55:
[...]

Nou ja, "stevig". Ik ben altijd wel erg benieuwd. Budget valt na te vragen.

Ik reageer er altijd wat sterker op (dan anderen). De oud-studiegenoten die ik heb met een "wat minder sympathiek" karakter (om het maar even zo te omschrijven) zie ik nu allemaal jobhoppen. Een jaar hier, een jaar daar, weer een jaar ergens anders.

De jongens die ik ken, en met wie ik persoonlijk nog geen wéék zou willen samenwerken, zie ik dat doen.

Dus als ik dan een sollicitant krijg met hetzelfde verschijnsel, ben ik kritisch. Misschien niet altijd terecht, maar dat is mijn flaw
Ik ervaar precies hetzelfde.. ken ook mensen die een jaartje (volgens LinkedIn 1 jaar, 1 maand ;) ) collega waren en na ontslag weer elders een jaartje hebben gewerkt, dan weer een jaartje elders etc.

[ Voor 78% gewijzigd door Sport_Life op 19-05-2016 13:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
JCE schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:55:
[...]

Nou ja, "stevig". Ik ben altijd wel erg benieuwd. Budget valt na te vragen.

Ik reageer er altijd wat sterker op (dan anderen). De oud-studiegenoten die ik heb met een "wat minder sympathiek" karakter (om het maar even zo te omschrijven) zie ik nu allemaal jobhoppen. Een jaar hier, een jaar daar, weer een jaar ergens anders.

De jongens die ik ken, en met wie ik persoonlijk nog geen wéék zou willen samenwerken, zie ik dat doen.

Dus als ik dan een sollicitant krijg met hetzelfde verschijnsel, ben ik kritisch. Misschien niet altijd terecht, maar dat is mijn flaw
Ik denk dat het ook erg uitmaakt of iemand een of twee keer een jaar ergens werkt en daarnaast bij andere werkgevers enkele jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 12:05
RoofTurkey schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 10:25:
Het beste wat je kunt doen is op je CV alleen de dingen zetten waar je trots op bent/die relevant zijn voor de sollicitatie/werkgever. Houdt het lekker kort (1 pagina is absoluut genoeg) en duidelijk, die persoon hoeft echt niet te weten dat je ooit in vakantiewerk hebt gedaan in Aruba ;) .

Het belangrijkste is om te onthouden dat dat CV er alleen is om je binnen te krijgen bij de sollicitatie en natuurlijk om er geen onwaarheden op te zetten. Wanneer je dan op gesprek mag komen en je vertelt dan meer over jezelf dan heb je de kans dat je het veel beter uit kunt leggen en ook nog eens dat de 'recruiter' je verhaal interessant vindt.

Alhoewel ik hier niet echt het idee krijg dat het nog om het CV gaat, zoals de titel en topic start suggereren, dus dit zou wel eens off topic kunnen zijn :9 .
Dit lijkt mij onverstandig, het kost nogal moeite om gaten in je CV weg te praten.
Lekker overstappen en tijdens toekomstige sollicitaies gewoon aangeven dat je een erg goed aanbod kreeg wat je niet okn laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Gadgeteer schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 14:17:
[...]

Dit lijkt mij onverstandig, het kost nogal moeite om gaten in je CV weg te praten.
Lekker overstappen en tijdens toekomstige sollicitaies gewoon aangeven dat je een erg goed aanbod kreeg wat je niet okn laten gaan.
Dit is mij destijds verteld door iemand die verantwoordelijk was voor de sollicitatie's bij Ubisoft in Parijs en als ik op het internet kijk naar de 'betere' CV's dan zie ik dit ook terugkomen. Dit is ook best logisch, want waarom zou een toekomstige werkgever alles van je moeten weten? Dat is alleen maar ruis over de dingen die wel nuttig zijn voor hem/haar/hun.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 12:05
RoofTurkey schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 14:23:
[...]

Dit is mij destijds verteld door iemand die verantwoordelijk was voor de sollicitatie's bij Ubisoft in Parijs en als ik op het internet kijk naar de 'betere' CV's dan zie ik dit ook terugkomen. Dit is ook best logisch, want waarom zou een toekomstige werkgever alles van je moeten weten? Dat is alleen maar ruis over de dingen die wel nuttig zijn voor hem/haar/hun.
Ik zou graag weten wat je in die tussenliggende periodes gedaan hebt. Juist die dingen die irrelevant lijken kunnen veel over iemand zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Gadgeteer schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 15:08:
[...]

Ik zou graag weten wat je in die tussenliggende periodes gedaan hebt. Juist die dingen die irrelevant lijken kunnen veel over iemand zeggen.
De belangrijkste tip is in ieder geval om ervoor te zorgen dat alles op één papiertje past. De voornaamste reden hiervoor is dat een CV vaak geprint bekeken wordt en wel eens op een bureau komt te liggen. Is het dan meer dan één A4'tje dan wordt er vaak niet veel verder dan de eerste pagina goed naar gekeken. Wil je er graag veel op zetten, vat het dan slim samen (bijvoorbeeld: 2012-2016 web developer - verschillende bedrijven). Gebruik ook goed tekst effecten om ervoor te zorgen dat de belangrijkste informatie het beste/eerste binnen komt.

Verder is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je CV uniek is, je bent tenslotte zelf ook uniek, maar niet over de top. Het moet ten slotte leesbaar zijn voor iemand die regelmatig een CV leest, telkens een compleet andere lay-out is dan niet heel fijn om te lezen. Daarnaast is het ook slim om iedere keer dat je je CV opstuurt ervoor te zorgen dat je het één en ander aanpast om het beter te laten passen bij hetgeen/degene waar je het naar opstuurt. Het hoeft niet groots te zijn, maar het kan net datgene zijn wat ervoor zorgt dat de lezer een 'klik' gaat voelen.

Grillmeister

Pagina: 1