MacBook kwijt, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaspa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23-02 22:22
HELP!

Zaterdagavond kwam ik erachter dat ik mijn MacBook kwijt was. Ik hoopte dat hij op de universiteit zou liggen, of bij de kleermaker waar ik vrijdagmiddag was geweest. Ik ben er vandaag geweest, maar daar wisten ze allebei van niets. Mijn huis nog eens overhoop gehaald en op mijn werk gekeken, maar helaas beide zonder resultaat.

Ik heb via de app Find My iPhone nog twee keer een locatie doorgekregen: zondagochtend en vanochtend, allebei precies om 07:00, op het universiteitscomplex precies op de plek waar ik hem het laatst heb gebruikt. Ik heb hem op afstand vergrendeld en een berichtje gestuurd of de vinder hem aub naar de gevonden voorwerpen bij de receptie wil brengen. Ik heb e-mailtjes van Apple dat de laptop vergrendeld is om precies 22:00 en dat er een geluid af is gespeeld ook precies om 22:00.
Vanochtend heb ik in het lokaal gekeken waar ik college had; daar was hij niet. Ook bij de receptie wisten ze er niets van.

Ik kan me eigenlijk ook bijna niet voorstellen dat ik mijn laptop tijdens het college vergeten ben. Dat zou betekenen dat ik met een zo goed als lege tas weg ben gelopen. Ook de twee klassen die er na mij nog les hebben gehad hebben niets gezien. Toch heb ik die locatie updates gekregen dat hij daar moet zijn. Daarom de volgende vragen: Hoe betrouwbaar zijn die Find My iPhone locaties? Kan ik er nu écht 100% vanuit gaan dat hij op die locatie online is gekomen? Hoe kan het dat hij precies om 07:00 even online komt, en dat die precies om 22:00 het geluid heeft afgespeeld en geblokkeerd is? Gaat iOS om die tijd automatisch verbinding zoeken om naar updates te zoeken ofzo, zelfs als hij dichtgeklapt in een laptophoes zit?
(Het gebouw was bovendien zondagochtend en vanochtend om 07:00 dicht, dus het kan niet zo zijn dat iemand hem open heeft gedaan.)

Hebben jullie verder nog tips wat ik nu moet en kan doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
De locaties zijn op basis van WiFi als je een Mac met Find My iPhone gebruikt. Op z'n best dus afhankelijk van A-GPS databases en GeoIP. Er zijn vrij goede WiFi-GPS correlatie databases, die zorgen er voor dat je op basis van een reeds bekende en gescande SSID een GPS kader hebt om binnen te zitten.

Wat de alerts enz. betreft: OS X op een moderne Mac gaat inderdaad vanzelf aan om zo nu en dan updates binnen te halen qua push messages, xprotect status, mail checks enz. Het scherm blijft dan uit enz. je hebt een soort van Maintenance Wake en Dark Screen Wake waarin dat allemaal gebeurt. Zolang er meer dan 10% capaciteit in je accu over is en er WiFi is waar ooit al mee verbonden was gaat dat ook gewoon door. Afhankelijk van welke Apps je gebruikt zal dat soms vaak of minder vaak gebeuren. Thunderbird heeft bijvoorbeeld geen Dark wakes of Maintenance wakes, maar Apple Mail wel. Zo is dat met alle apps. iCloud zorgt bijvoorbeeld ook voor korte wakes tijdens stand-by of clamshell mode.

Los van alle details: as je Mac aan geweest is terwijl jij er niet bij was, en hij nog steeds de campus aangeeft als locatie, dan is hij dus nog in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaspa
Bedankt voor je snelle (en voor mensen die er meer verstand van hebben dan ik ongetwijfeld duidelijke) reactie.

Ik sla de details voor nu even over en ga direct naar je laatste zin; ik kan er dus 100% zeker van zijn dat hij vanochtend om 07:00 nog op die locatie was?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
Als hij aan was, en een locatie naar Apple door gestuurd heeft, en die locatie nog hetzelfde was als eerst, dan weet je:

- Hij zit nog op dezelfde internet aansluiting
- Hij moet binnen het bereik van die internet aansluiting zijn
- Hij is niet door iemand uitgezet voor 7:00 (hoewel hij in theorie herstart zou kunnen zijn)
- Hij is niet buiten bereik van het netwerk

Als je aan het MAC-adres of BSSID van de netwerkkaart kan komen kan de IT-afdeling hem wel vinden via hun wifi management systeem. Mocht je die informatie niet ergens hebben (digitaal dan), kijk dan even of je de doos nog hebt, daar staan die ID's ook op. Als je via Eduroam aangemeld was kan het op basis van je account. Sowieso dus even naar de IT afdeling gaan die verantwoordelijk is voor de verbinding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaspa
Hij zit dichtgeklapt, maar niet uitgeschakeld, in een hoes. Dan gaat jouw verhaal nog steeds op geloof ik he?

Ik heb de doos gevonden en daar staat een Airport ID en Bluetooth ID op. Kan ik daarmee naar de IT afdeling? Ik was als het goed is ook via Eduroam aangemeld dus anders is dat ook een goede optie.

Hoe werkt dat via het WiFi management systeem? Kunnen ze daarop heel precies de locatie aflezen? Misschien heeft een schoonmaker of facilitaire medewerker hem wel ergens in een storage kast gelegd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

mavaspa schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 18:44:
Hij zit dichtgeklapt, maar niet uitgeschakeld, in een hoes. Dan gaat jouw verhaal nog steeds op geloof ik he?

Ik heb de doos gevonden en daar staat een Airport ID en Bluetooth ID op. Kan ik daarmee naar de IT afdeling? Ik was als het goed is ook via Eduroam aangemeld dus anders is dat ook een goede optie.

Hoe werkt dat via het WiFi management systeem? Kunnen ze daarop heel precies de locatie aflezen? Misschien heeft een schoonmaker of facilitaire medewerker hem wel ergens in een storage kast gelegd..
Je kunt het Airport ID (wifi MAC adres) meenemen naar je IT-afdeling en dan kunnen ze waarschijnlijk zien met welk access point het ding verbonden is (of was). Dat geeft je een locatie die niet 100% accuraat is maar wel binnen een bepaald bereik van het access point is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 09:17
mavaspa schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 18:44:

Hoe oud is de MacBook?
MacBooks van na 2011 (of 2012) gebruiken 'PowerNap'. Dat houdt in dat de MacBook tijdens het slapen in een staat verkeerd waarop ie zelf wakker kan worden om mailtjes en andere meldingen binnen te halen, maar ook om zijn/haar (:+) locatie te versturen naar Apple (waardoor jij dit kan zien in Find My Mac.

Zo gebruikt mijn MacBook die staat om zichzelf te backuppen 's nachts.

Apple gebruikt een database die Wifi netwerken tegen een locatie aan houdt. Dit KAN vrij accuraat zijn. Zo kan ik wel tot op 100 m nauwkeurig zien waar mijn MacBook is, soms zelfs nauwkeuriger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Hier zie je bijvoorbeeld die van mij:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/7528392/Schermafbeelding%202016-05-17%20om%2022.48.58.png

Je ziet dat mijn iPhone echt pal boven een huis (onder een boom) hangt. Mijn MacBook zweeft daar iets voor, maar wel een goede indicatie. Dit komt omdat de iPhone ook Wifi netwerken koppelt aan een gerichte GPS locatie en dit geanonimiseerd samenvoegt in een database.

Find My Mac zegt dan:

"Hé! De Mac is op dat Wifi netwerk, wat overeenkomt met ongeveer die coördinaten."

Hier zie je dan dat dat bij mij best wel erg accuraat is, maar soms ook weer iets minder accuraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-05 18:06
CRXDelSol schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 22:51:
Dit komt omdat de iPhone ook Wifi netwerken koppelt aan een gerichte GPS locatie en dit geanonimiseerd samenvoegt in een database.
Nee dat komt omdat google ooit eens met die auto's langs is gereden en daar een dcan heeft gedaan voor wifi netwerken en daarvan een map heeft gemaakt. Het gaat er niet eens om met welke AP jij verbonden hebt, maar welke AP's er allemaal in de buurt voorkomen. Aan de hand daarvan kan dan een overlap worden bekeken en die overlap is aan de ene kant van de staart natuurlijk anders dan aan de andere kant van de straat. Ook verschijnen de AP's twee huizen verderop waarschijnlijk andersom door de andere signaal sterkte.

Maar dat is weer een andere discussie. Als jouw macbook zegt dattie ergens is, dan zou ik dat aannemen. Op het moment dat je in de buurt bent kan je hem volgens mij via FMI een geluid af laten spelen. Zo kan je een eventuele dief ook snel betrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaspa
De MacBook is van augustus 2013.

Vanochtend heb ik geen update ontvangen, maar tot nu toe was het eens in de twee dagen dus hopelijk morgenochtend weer.

De IT afdeling gaat ernaar op zoek en neemt contact met me op.
Kunnen zij het via de APs preciezer zien dan ik?

Bedankt voor de tip, maar dat geluid wordt volgens mij ook alleen afgespeeld op t moment dat ie weer verbinding maakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

supersnathan94 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 08:54:
[...]

Nee dat komt omdat google ooit eens met die auto's langs is gereden en daar een dcan heeft gedaan voor wifi netwerken en daarvan een map heeft gemaakt.
Beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
mavaspa schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 09:25:
Kunnen zij het via de APs preciezer zien dan ik?
Geen idee of zij dat pijlen met andere diensten of iets dergelijks, maar ik denk het niet. Je MacBook verteld waar die is via 'Find My Mac, dat valt - lijkt mij - niet te pijlen met hardware ID's e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
supersnathan94 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 08:54:
[...]

Nee dat komt omdat google ooit eens met die auto's langs is gereden en daar een dcan heeft gedaan voor wifi netwerken en daarvan een map heeft gemaakt. Het gaat er niet eens om met welke AP jij verbonden hebt, maar welke AP's er allemaal in de buurt voorkomen. Aan de hand daarvan kan dan een overlap worden bekeken en die overlap is aan de ene kant van de staart natuurlijk anders dan aan de andere kant van de straat. Ook verschijnen de AP's twee huizen verderop waarschijnlijk andersom door de andere signaal sterkte.

Maar dat is weer een andere discussie. Als jouw macbook zegt dattie ergens is, dan zou ik dat aannemen. Op het moment dat je in de buurt bent kan je hem volgens mij via FMI een geluid af laten spelen. Zo kan je een eventuele dief ook snel betrappen.
Ook. Zo zijn er meerdere diensten/partijen die dit in kaart brengen, maar je iPhone doet dit ook, zo zorgt Apple namelijk voor een 'mesh' netwerk van iPhones die wifi netwerken koppelen aan locaties waardoor de Mac's deze functies hebben.

Je hebt wel weer gelijk over de AP's. Je hoeft er niet mee verbonden te zijn inderdaad. De Mac kijkt welke er in de buurt zijn, en basis daarvan wordt er gepeild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-05 19:15
Het blijft jammer dat MacBooks geen ingebouwde 3G-module hebben die standaard zonder abonnement alleen voor Find my Mac gebruikt wordt (of kan worden) en verder niets kost, om zo de locatie door te geven. Nu ben je helaas afhankelijk van internet, en zal de MacBook toegang moeten hebben tot het WiFi netwerk om zijn locatie door te kunnen sturen.

Het zou goed kunnen dat je hem vergeten bent. Dat is mij namelijk ook al meer dan eens overkomen: dan sta je tijdens het inpakken met iemand te praten, en kom je er later achter dat je tas wel heel erg licht is. Het kan zijn dat iemand hem gevonden heeft, en bij een docent op de kamer ligt. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat iemand hem gevonden heeft, en dacht: hey, een macbook; en hem heeft meegenomen. Het belangrijkste is hoe dan ook dat de MacBook weer verbinding kan maken met internet.

Het is dus de vraag in hoe de MacBook is ingesteld. Maak je gebruik van powernap zodat de MacBook af en toe ontwaakt en verbinding met een bekend WiFi netwerk zoekt, en heb je een gast account zodat een eventuele dief hem zou kunnen gebruiken? Dat maakt het vinden namelijk makkelijker. Daarbij: hoe vol zat de batterij toen hij het laatst verbinding zocht met Find my Mac, het kan zijn dat hij nu leeg is en daarom niet meer update. Of dat een dief hem heeft uit gezet, en wellicht over een tijdje weer online komt.

Het is nu natuurlijk te laat om zoiets nog in te kunnen stellen, maar enkele tips mocht je hem terug vinden en voor andere: Ik ben zelf vrij "paranoïde", en heb mijn MacBook helemaal dicht getimmerd: FileVault, firmware wachtwoord, ed. Waardoor een eventuele dief er niets aan heeft, maar ik hem ook moeilijk (of gewoon niet) terug zou kunnen vinden. Daarom heb ik een Safari-only gast account ingesteld, zodat ze dan een browser kunnen gebruiken en de MacBook een kans heeft om zijn locatie door te geven. Je zou hem standaard met bijvoorbeeld een Ziggo/KPN hotspot kunnen laten verbinden, zodat hij zelfs onderweg met powernap om de zoveel tijd zijn locatie kan doorgeven.

Qua accuratie van de lokatie aan de hand van Wi-Fi: Dat werkt vrijwel in zijn geheel via een database wat wordt bijgewerkt door apparaten met een GPS-module, in het geval van Apple vooral iPhones en iPads. (Er zijn landen, zoals Duitsland die streetview hebben verboden [buiten de grote steden], en hoe vaak rijdt er nu een Google Maps auto door de straat..) Deze houden lokaal een database bij waarin staat: rond deze coördinaten kan ik deze access-points ontvangen. Dit wordt eens in de zoveel tijd verzonden naar Apple en/of Google. Dat wordt door miljoenen telefoons gedaan, en daardoor redelijk accuraat. Al is het natuurlijk wel zo dat er een meter of 30 verschil in kan zitten, maar accuraat genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
mavaspa schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 18:09:

Ik heb via de app Find My iPhone nog twee keer een locatie doorgekregen: zondagochtend en vanochtend, allebei precies om 07:00, op het universiteitscomplex precies op de plek waar ik hem het laatst heb gebruikt. Ik heb hem op afstand vergrendeld en een berichtje gestuurd of de vinder hem aub naar de gevonden voorwerpen bij de receptie wil brengen. Ik heb e-mailtjes van Apple dat de laptop vergrendeld is om precies 22:00 en dat er een geluid af is gespeeld ook precies om 22:00.
Vanochtend heb ik in het lokaal gekeken waar ik college had; daar was hij niet. Ook bij de receptie wisten ze er niets van.
Zolang je kan zien dat je MAC online is en je stuurt het berichtje dat er een geluid af moet gaan om 22:00 gaat deze altijd af, indien de MAC uitstaat. Kun je dit geluid niet sturen als je in de zelfde ruimte zit? Meestal gaan die geluiden hard en hoor je hem misschien? Vooral als die nog 2x op de zelfde plek is gevonden.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• mavaspa
IK HEB HEM!!

Het WiFi management systeem van de universiteit kon ook zien dat hij op de genoemde tijdstippen even online was gekomen. Aan het AP konden ze zien dat het in, of in de buurt van, het lokaal was waar ik hem vergeten ben.

Ik heb een loopsleutel gekregen bij de receptie, en daarmee alle lokalen en opbergruimtes in de buurt doorgespeurd. Uiteindelijk vond ik hem in een schoonmaakkarretje, met een briefje erop met daarop de nummer van het lokaal waar hij gevonden was.
De schoonmakers hadden gezegd dat ze gevonden voorwerpen altijd naar de receptie brengen, maar dat zijn ze in dit geval dus vergeten (ik ga maar even van het goede uit).

Super opgelucht! Na de mislukte pogingen gister begon ik de moed wel een klein beetje te verliezen, maar met jullie hulp is het toch gelukt. Bedankt!!

Nu heb ik een andere vraag: ik probeer hem aan te zetten, maar dat lukt niet. Het duurt vrij lang en uiteindelijk komt er een knipperend ballonnetje met een vraagteken erin.
Kan dat ermee te maken hebben dat ik hem heb proberen te blokkeren? (Volgens mij heb ik hem niet op afstand gewist...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 15:55
Ballonnetje met vraagteken betekend geen OS gevonden. Dus of je hebt 'm gewist of de HDD of SSD is kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schlumpie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-12-2023

Schlumpie

Professioneel prutser

Als 'ie gewist is verklaart dat ook wel waarom je geen locatieupdates meer ontving

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaspa
Ik kan me niet herinneren dat ik hem gewist heb.. Kan het ook zijn dat de vinder hem heeft proberen te wissen?

En wat is nu handig om te doen voor een leek als ik? Even een iCentre binnen stappen om te kijken of die gewist of kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 15:55
Opstarten met CMD-R ingedrukt. Dan kan je de schijf controleren en eventueel OS X opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
macmellow schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 13:40:
Opstarten met CMD-R ingedrukt. Dan kan je de schijf controleren en eventueel OS X opnieuw installeren.
Het kan zijn dat Command + R (Recovery) niet werkt, afhankelijk van de configuratie, omdat de schijf mogelijk gelocked is. Je kunt dan opstarten met Command + Option + R (Internet Recovery), en de schijf repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXtink
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
ThomasG schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 13:56:
[...]
Het kan zijn dat Command + R (Recovery) niet werkt, afhankelijk van de configuratie, omdat de schijf mogelijk gelocked is. Je kunt dan opstarten met Command + Option + R (Internet Recovery), en de schijf repareren.
Wanneer een Macbook geen OS kan vinden of zijn recovery kan vinden, dan zal hij altijd overgaan op de internet recovery. Dus ik zou zelf command+r gewoon proberen, aangezien je anders onnodig lang zit te wachten op het binnenhalen van de internet recovery

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• mavaspa
Ik heb command + R + de aanknop een tijdje ingehouden en toen begon die weer een beetje te leven. Toen kreeg ik het berichtje te zien wat ik zelf had achter gelaten ("Fijn dat je hem gevonden hebt. Wil je hem naar de receptie brengen?"), en kon ik de blokkering opheffen. Daarna ging die het gewoon weer doen.

Dus: alles is er nog en doet het nog. Morgen dozen chocola naar de schoonmakers, receptie en IT mensen brengen :). Nogmaals 1000 x dank!

[ Voor 4% gewijzigd door mavaspa op 18-05-2016 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekfct
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-05 16:07
Nice!

Dear Sir/Madam, Fire! Fire! Help me! Looking forward to hearing from you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin486741
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 25-05 12:01
Great succes! super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdiermen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-05 21:31
echt heel tof verhaal, fantastisch geholpen ook door de IT afdeling als ik het zo hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Super!

Blijft toch mooi spul hé, die MacBooks. Die netjes hun baas helpen met zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Fijn dat je de doos nog had. Met een MAC-adres (AirPort ID, BSSID, WiFi ID) en een computer met connected standby/PowerNap/Intel Smart Connect kan je er van uit gaan dat ie periodiek verbinding maakt met je netwerk zolang het nog binnen bereik is. Als er dan een redelijk WiFi management netwerk is kan je hem binnen een vrij goed afgebakend gebied lokaliseren zoals de IT afdeling daar gedaan had.

Ik ben blij dat mijn suggestie uiteindelijk gewerkt heeft, er zijn ook genoeg IT afdelingen die geen zin hebben om 'echt' te helpen en dan zo'n zoekactie een stuk moeilijker maken.

Nog een vraag voor de topic starter: hoe heb je eigenlijk de IT afdeling overtuigd? Kwam je gewoon aanlopen met een AirPort ID en de vraag of ze even konden tracken waar ie was? Of moest je ze ompraten voor dat ze gingen helpen :p

Eigenlijk zou iedereen even z'n MAC adressen moeten noteren zodat ze altijd hun apparaten kunnen vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door johnkeates op 18-05-2016 16:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mavaspa
Ik heb een vrouw bij de IT balie verteld dat ik mijn MacBook in een lokaal was vergeten, en dat Find My iPhone op zondagochtend en dinsdagochtend om 07:00 meldingen gaf dat hij online is geweest, op dezelfde locatie. Ik vertelde dat ik ("van jongens die er véél meer verstand van hebben dan ik) heb begrepen dat zij in hun WiFi management systeem nauwkeuriger af kunnen lezen op welke locatie de laptop verbinding heeft gemaakt.

Zij noteerde toen m'n gegevens, en het MAC-adres, en ging het doorgeven aan de mensen die verantwoordelijk zijn voor het netwerk. Een half uurtje later werd ik gebeld dat zij inderdaad ook konden zien dat hij zondagochtend om 07:00 online was geweest, maar dat ze daarna geen activiteit meer hadden gezien. Ze zouden hem nog een week in de gaten houden en mij updaten als er activiteit was.

Toen hij me belde vroeg hij direct "ben je je laptop toevallig in lokaal XX vergeten?" dus toen hoopte ik al even dat hij hem gevonden had. Dat was helaas niet zo, maar hij wist me dus wel te vertellen dat hij in de buurt van dat lokaal moest hebben gelegen. Toen ben ik met deze info opnieuw naar de receptie gegaan, en heb ik daar een loopsleutel meegekregen om de opbergkasten en schoonmaakkasten door te speuren en daar heb ik hem dus gevonden.

Kortom: iedereen was super behulpzaam en ik heb er niet veel moeite voor hoeven doen om ze om te praten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:41
mavaspa schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 16:42:
Ik heb een vrouw bij de IT balie verteld dat ik mijn MacBook in een lokaal was vergeten, en dat Find My iPhone op zondagochtend en dinsdagochtend om 07:00 meldingen gaf dat hij online is geweest, op dezelfde locatie. Ik vertelde dat ik ("van jongens die er véél meer verstand van hebben dan ik) heb begrepen dat zij in hun WiFi management systeem nauwkeuriger af kunnen lezen op welke locatie de laptop verbinding heeft gemaakt.

Zij noteerde toen m'n gegevens, en het MAC-adres, en ging het doorgeven aan de mensen die verantwoordelijk zijn voor het netwerk. Een half uurtje later werd ik gebeld dat zij inderdaad ook konden zien dat hij zondagochtend om 07:00 online was geweest, maar dat ze daarna geen activiteit meer hadden gezien. Ze zouden hem nog een week in de gaten houden en mij updaten als er activiteit was.

Toen hij me belde vroeg hij direct "ben je je laptop toevallig in lokaal XX vergeten?" dus toen hoopte ik al even dat hij hem gevonden had. Dat was helaas niet zo, maar hij wist me dus wel te vertellen dat hij in de buurt van dat lokaal moest hebben gelegen. Toen ben ik met deze info opnieuw naar de receptie gegaan, en heb ik daar een loopsleutel meegekregen om de opbergkasten en schoonmaakkasten door te speuren en daar heb ik hem dus gevonden.

Kortom: iedereen was super behulpzaam en ik heb er niet veel moeite voor hoeven doen om ze om te praten!
Top dat je 'm gevonden hebt! Wel apart natuurlijk dat zo'n apparaat gewoon in een schoonmaakhok opgeborgen wordt :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-05 18:06
SquareOne schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 17:43:
[...]

Top dat je 'm gevonden hebt! Wel apart natuurlijk dat zo'n apparaat gewoon in een schoonmaakhok opgeborgen wordt :P.
Nouja beter daar achter slot en grendel dan in een willekeurige rugzak.

Helaas is de beveiliging nogal poep en heb je dat er binnen een half uur af. FMM is niet echt heel speciaal FMI dan weer wel. Daar kom je niet om heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132566

Vette shizzle!

Draai gewoon "Prey" op elk device en je hebt binnen 5sec een loc-stat van je device, die je via je http-account als vermist opgeeft. Tot vijf devices gratis ofzo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:25
Mooi dat je hem gevonden hebt!
Vond het wel een leuk verhaal om zo even te lezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Anoniem: 132566 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 18:02:
[...]

Vette shizzle!

Draai gewoon "Prey" op elk device en je hebt binnen 5sec een loc-stat van je device, die je via je http-account als vermist opgeeft. Tot vijf devices gratis ofzo. :)
Dat is dus wat Find My Mac / Find My iPhone al doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-05 09:54
Met Prey kan je ook nog foto's via de webcam maken.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

johnkeates schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 19:52:
[...]
Dat is dus wat Find My Mac / Find My iPhone al doet.
Alleen niet vragen hoe...als ik het bovenstaande verhaal lees, vertrouw ik toch meer op Prey ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

ZpAz schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 21:23:
Met Prey kan je ook nog foto's via de webcam maken.
Anoniem: 132566 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 23:14:
Alleen niet vragen hoe...als ik het bovenstaande verhaal lees, vertrouw ik toch meer op Prey ;)
Anoniem: 132566 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 18:02:
Aan zwarte foto's heb je helaas niets. De MacBook zat immers dicht geklapt en in een hoes, zoals reeds eerder was aangegeven. ;)

[ Voor 57% gewijzigd door CH4OS op 18-05-2016 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 132566 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 23:14:
[...]

Zou ik niet doen. Find my Mac zit in het OS gebouwd en werkt bijvoorbeeld ook als de laptop van recovery geboot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyBeR schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 23:53:
[...]
Zou ik niet doen. Find my Mac zit in het OS gebouwd en werkt bijvoorbeeld ook als de laptop van recovery geboot is.
Goed punt, als dit idd zo is :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaspa
SquareOne schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 17:43:
[...]

Ik ga er maar vanuit dat de schoonmaker hem gevonden had, en vervolgens vergeten in te leveren bij de receptie.

Find My Mac heeft uiteindelijk dus wel goed gewerkt. Doordat hij een paar x automatisch naar updates is gaan zoeken heb ik een paar x een locatie doorgekregen, en die bleken te kloppen en heel nauwkeurig te zijn.

Voor een (hopelijk niet daadwerkelijk gebeurende) volgende keer: hoe kan ik m'n MacBook het beste instellen? Tot nu toe heb ik geen wachtwoord of niets, en alleen Find My Mac. Kan ik beter wel een wachtwoord instellen? En wel/niet een gastaccount? En nog andere apps erop zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
mavaspa schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 23:11:
[...]

Ik ga er maar vanuit dat de schoonmaker hem gevonden had, en vervolgens vergeten in te leveren bij de receptie.

Find My Mac heeft uiteindelijk dus wel goed gewerkt. Doordat hij een paar x automatisch naar updates is gaan zoeken heb ik een paar x een locatie doorgekregen, en die bleken te kloppen en heel nauwkeurig te zijn.

Voor een (hopelijk niet daadwerkelijk gebeurende) volgende keer: hoe kan ik m'n MacBook het beste instellen? Tot nu toe heb ik geen wachtwoord of niets, en alleen Find My Mac. Kan ik beter wel een wachtwoord instellen? En wel/niet een gastaccount? En nog andere apps erop zetten?
Gastaccount: Uit
Firmware wachtwoord: Aan
Account wachtwoord: Aan
Automatisch inloggen: Uit

Daarmee beginnen. Daarmee maak je de drempel heel hoog dat men je MacBook niet zomaar kunnen wissen/her-installeren. Zoals ik je nu hoor, heb je heel veel mazzel dat niet iemand anders 'm gevonden had. Dan had dingen Find My Mac uit kunnen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
xoniq schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 08:38:
[...]

Gastaccount: Uit
Firmware wachtwoord: Aan
Account wachtwoord: Aan
Automatisch inloggen: Uit

Daarmee beginnen. Daarmee maak je de drempel heel hoog dat men je MacBook niet zomaar kunnen wissen/her-installeren. Zoals ik je nu hoor, heb je heel veel mazzel dat niet iemand anders 'm gevonden had. Dan had dingen Find My Mac uit kunnen zetten.
Is het juist beter om de gastaccount: aan te zetten. Ik gebruik FileVault, en zo is hij zonder mijn wachtwoord niet eens op te starten*. Door de gast-account, wat dankzij FileVault een read-only fullscreen Safari is (op een eigen stukje non-encrypted schijf), kunnen ze hem "gebruiken" en daardoor verbinding maken met Internet, waardoor de Mac zijn locatie kan doorgeven. Dankzij het Firmware wachtwoord en FileVault kunnen ze er verder niets mee, maar zonder gast account zou het de kans om hem terug te vinden alleen maar kleiner maken.

* Met FileVault boot OS X naar een keuze menu tussen geautoriseerde accounts waarbij je een wachtwoord moet invoeren voordat OS X opgestart wordt, en een sandboxed safari-only gastaccount.

[ Voor 8% gewijzigd door ThomasG op 20-05-2016 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:31

JB

Cédric roelt!

Wat gaaf zeg dat dit zo goed werkt en TS zijn MacBook terug heeft kunnen vinden. Zette mij meteen aan het denken om eens te kijken of het op mijn iMac werkt (niet dat ik die snel kwijt raak maar goed :+)

Nu zie ik bij iCloud.com netjes de iMac tussen de devices staan maar de site geeft aan 'Zoek mijn iPhone' kon deze Mac niet lokaliseren. Je ziet wel dat deze online is. Nu heb ik wifi uitgeschakeld en dit is zo te zien de boosdoener :? Want zodra ik die aanzet, zie je bovenin ook het locatie symbooltje opkomen. Kortom het werkt dus alleen met wifi :?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
JB schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:02:
Nu zie ik bij iCloud.com netjes de iMac tussen de devices staan maar de site geeft aan 'Zoek mijn iPhone' kon deze Mac niet lokaliseren. Je ziet wel dat deze online is. Nu heb ik wifi uitgeschakeld en dit is zo te zien de boosdoener :? Want zodra ik die aanzet, zie je bovenin ook het locatie symbooltje opkomen. Kortom het werkt dus alleen met wifi :?
Je hoeft niet verbonden te zijn met WiFi (tenzij WiFi de enige internet verbinding is), de Mac moet enkel de beschikbare access-points kunnen zien om zo te bepalen waar hij zich bevind. Een Mac heeft geen GPS-module, en via het IP-adres krijg je foutieve locatie gegevens (ip-locatie is schatting, en een vaste locatie; als je internet via een nieuw IP of bijv. een VPN, klopt het al helemaal niet). Je kunt dus gewoon WiFi aanzetten, maar hier niet mee verbinden, en het zal prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

ThomasG schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:09:
[...]
Je hoeft niet verbonden te zijn met WiFi (tenzij WiFi de enige internet verbinding is), de Mac moet enkel de beschikbare access-points kunnen zien om zo te bepalen waar hij zich bevind. Een Mac heeft geen GPS-module, en via het IP-adres krijg je foutieve locatie gegevens (ip-locatie is schatting, en een vaste locatie; als je internet via een nieuw IP of bijv. een VPN, klopt het al helemaal niet). Je kunt dus gewoon WiFi aanzetten, maar hier niet mee verbinden, en het zal prima werken.
Helder :) De reden dat ik wifi uitschakel is het gebruik van de sleutelhanger. Ik kan wifi wel inschakelen maar dan gaat ie automatisch op mijn wifi-netwerk terwijl ik met LAN wil werken. Dit komt omdat de iMac via iCloud het wachtwoord van mijn wifi krijgt :(

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blurryilluzion
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-04 16:37
JB schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:12:
[...]

Helder :) De reden dat ik wifi uitschakel is het gebruik van de sleutelhanger. Ik kan wifi wel inschakelen maar dan gaat ie automatisch op mijn wifi-netwerk terwijl ik met LAN wil werken. Dit komt omdat de iMac via iCloud het wachtwoord van mijn wifi krijgt :(
Je kan het Mac adres van je Mac blokkeren in de WiFi instellingen van je router eventueel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
[...]

Bij Systeemvoordeuren-->Netwerk en dan linksonder bij het radartje kun je de volgorde aanpassen en dus zorgen dat hij LAN boven WLAN gebruikt.

@TS Gast account altijd aan. Dan kan de dief via dat account verbinding maken met het internet en dus verbinding maken met Apple om zo de Macbook redelijk permanent te blokkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennissimeau
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-05 15:02
[...]

Je kunt je LAN verbinding boven de WiFi slepen. Op die manier geeft ie dus de voorkeur om eerst via LAN internet op te gaan in plaats van WiFi.

https://support.apple.com/kb/PH18458?locale=nl_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Aah dat kan ook! Thnx voor de tip!

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUR
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-05 09:42

BUR

...aan het typen

Chocola naar de schoonmakers is zeker een goed idee!! Kudo's!! Jammer dat ze inderhaast ff niet je laptop naar de receptie hebben gebracht. Meestal hebben ze weinig tijd per lokaal ed. dus kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 740375

Na jaren windows fan,overtuigd mij dit om een 2de hands mac te gaan kopen .Gewoon om te kijken.Echt tof dat je hem zo terug vond.Ik denk dat je via veel tools het ook wel met windows kan,maar mac heeft dit standaard ,naar ik begrijp.Echt leuk. :)

Ik ga mij verdiepen vanaf welke hardware en software dit mogelijk is.Een uitgave van rond 200 euro voor een -/+ 4 jaar oude mac met gpu ,lijkt me toch redelijk?

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 740375 op 20-05-2016 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Je kunt ze gewoon tegelijk verbonden hebben hoor. Als je de volgorde goed instelt gebruikt 'ie dan alleen de ethernetverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

CyBeR schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 14:51:
[...]

Je kunt ze gewoon tegelijk verbonden hebben hoor. Als je de volgorde goed instelt gebruikt 'ie dan alleen de ethernetverbinding.
Inmiddels zo ingesteld. Er vanuit gaande dat OSX daar beter/slimmer mee omgaat dan Windhoos.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Laatst online: 27-05 12:19
BUR schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 11:07:
Chocola naar de schoonmakers is zeker een goed idee!! Kudo's!! Jammer dat ze inderhaast ff niet je laptop naar de receptie hebben gebracht. Meestal hebben ze weinig tijd per lokaal ed. dus kan gebeuren.
Wel handig van die schoonmaker. In het schoonmaak hok bewaren met een briefje er op om te kijken of er nog iemand komt. Zo niet neem kan ie hem zelf houden.
Of denk ik nu te slecht over de mensheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
ThomasG schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:09:
[...]
Ik denk dat hij bedoelt met 'Wifi' aanzetten. Verbinden nee, maar Wifi moet wel aan, omdat die - zoals je al aangeeft - AP's scanned in de buurt.

Maar je zult toch moeten verbinden met Wifi (of LAN) om die locatie door te geven aan iCloud om het via de iPhone weer te kunnen bekijken. Anders is het vrij nutteloos, je laptop weet dan waar ie is, maar heeft geen communicatie mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:55
Asprine schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 15:10:
[...]

Wel handig van die schoonmaker. In het schoonmaak hok bewaren met een briefje er op om te kijken of er nog iemand komt. Zo niet neem kan ie hem zelf houden.
Uhh, eerste dat ook bij mij op kwam, even laten afkoelen.....

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaspa
Asprine schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 15:10:
[...]

... en als er wel iemand komt, kan diegene zeggen: "Ben hem vergeten terug te brengen. Kijk maar, ik had er zelfs een briefje op gedaan..."

Nee, zo denken we niet }:O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:38
Anoniem: 740375 schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 14:42:
Na jaren windows fan,overtuigd mij dit om een 2de hands mac te gaan kopen .Gewoon om te kijken.Echt tof dat je hem zo terug vond.Ik denk dat je via veel tools het ook wel met windows kan,maar mac heeft dit standaard ,naar ik begrijp.Echt leuk. :)

Ik ga mij verdiepen vanaf welke hardware en software dit mogelijk is.Een uitgave van rond 200 euro voor een -/+ 4 jaar oude mac met gpu ,lijkt me toch redelijk?
Zit ook gewoon in Windows 10 hoor: https://www.thurrott.com/...tip-enable-find-my-device

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-05 18:17
Maar het zou ook zo maar kunnen dat de laptop alsnog verdween nadat deze bij de receptie is afgegeven. Zo kan je voor alle scenario's wel rekening houden met het slechtste in de mens. Gelukkig hoefde de TS hier geen rekening te houden aangezien de laptop terecht is.

En als de schoonmaker de laptop had willen houden, dan had hij/zij hem toch gelijk meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
loeberce schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 15:28:
En als de schoonmaker de laptop had willen houden, dan had hij/zij hem toch gelijk meegenomen?
Dat valt toch gelijk op. Stel dat ik een MacBook zou jatten, zou ik die niet gelijk meenemen naar huis, juist hierom, het tracken van het apparaat.
Lekker daar neerleggen, en een tijdje wachten of er ooit nog iemand om komt vragen. Als er een week of 2 niemand om komt, dan is het aannemelijk dat diegene 'm echt kwijt is, en kan je er vanuit gaan dat je 'm mee kan nemen. Het lijkt dus een beetje op 'ergens stashen' tot ie weer koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoffaboyS
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-04-2023
Gelukkig nu beter op letten :p

https://www.twitch.tv/roffaboys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Tof dat dit zo mooi geholpen heeft.

Wel een geluk dat de schoonmaker niet echt kennis van zaken had, geloof dat toevallig nog niet afgegeven verhaal echt niet. En die loopsleutel mee krijgen, tsss.

Had je om je wifinetwerk niet door de Google auto op te laten slaan niet het achtervoegsel _nomap om achter je ssid te zetten? Heb dat ooit ingesteld maar geen idee of dat werkt en of ze zich daar (nog) aan houden. Microsoft had dacht ik ook weer een andere voor hun Bingcars.
Pagina: 1