Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 02-05 15:12
Zelf had ik al e.e.a al onderzocht op het internet in de taxi cao maar ik word er maar niet wijzer van. Ik weet niet of er meerdere mensen van dit forum wel eens taxi hebben gereden in loondienst.

Maar het gaat mij voornamelijk om de pauzes.
Als ik een dagdienst aan het rijden ben en ik ben leeg onderweg vanaf schiphol naar de stad en tijdens het rijden op de snelweg krijg ik een pauzemelding binnen die dan gestart en eind van die pauze gestopt dient te worden. Ook heb ik het geprobeerd om de pauze pas te starten als ik geparkeerd sta en dan te stoppen maar zelfs dan word er extra gerekend aan pauze.

Nou is het probleem dat er natuurlijk geen parkeerplek is op de snelweg en dien ik het eerstvolgende tankstation te pakken om een uur stil te gaan staan.
Nou valt het mij elke keer op met urenoverzichten dat ik op dat soort dagen waarin ik op snelweg rij of voor een rood stoplicht stilsta er een pauze ingedrukt word bij mij op het kastje en er doodleuk 90 minuten als pauze genoteerd word.

Als ik dat pauzebericht binnenkrijg op een parkeerplek en start en vervolgens stop na die 60 minuten klopt het. Maar ik vind het heel gemeen(eigenlijks gewoon diefstal vanuit de werkgever) dat ze het tijdens het rijden of op drukke doorgaande wegen zonder parkeermogelijkheid er gewoon doordrukken.

Het leuke is wat er in de taxi cao staat http://cao.sociaalfondsta...jdend-personeel/214-pauze

http://www.sociaalfondsta...ivervoer-jan-jun-2016.pdf
Dat bij diensten minder dan 10.5 uur er maar maximaal een 30 minuten pauze gegeven mag worden tenzij in overleg.

Nu is het geval zelfs een keer voorgekomen dat ik eind van de ochtend een uur pauze heb gehad en vervolgens een anderhalf uur later weer een uur pauze had gekregen. Totaal 2 uren op een dienst van 0800 t/m 16:00... dus EN 2 uren pauze EN een uur eerder gestopt.. arbeidstijd van net iets meer dan 6 uren terwijl je toch de hele dag van huis bent...

Trouwens op de standplaats krijgen wij nooit pauze... tijdens het rijden 9 van de 10x een pauzebericht doorgedrukt waar ik eerst moet gaan zoeken naar een parkeerplek.. waar vaak geen toilet is of een plek om wat te eten/drinken halen. handen wassen of iets dergelijks.. Eigenlijks een beetje slavendrijverij.. en dat in 2016

Mijn huidige oplossing is dan maar doorrijden gehele werkdag en uurtje eerder stoppen en broodje happen tijdens het rijden naar de klant. Met alle risico's van dien. Geen pauze nemen zodat er niks aan tijd gestolen word en je gewoon je 8 werkuren op een dag kan maken tsja...
Collega's die alleen maar s'nachts werken van 18:00 t/m 06:00 en maanden maken van 230-250 uur en nooit gecontroleerd worden.
...

Hoe kunnen jullie dat uit de CAO halen wat nu wel en niet mag want het enige dat ik eens gehoord heb is dat er 15 minuten extra gerekend word als je rijd tijdens je pauze. Maar wat als je geen keus hebt omdat je op dat moment op de snelweg rijd ? en 2x een uur pauze doorgedrukt zonder enkel overleg op 1 dienst is toch ook niet normaal?

Als je een contract van 36 uur hebt en een rooster van 40 uur wat je altijd al hebt gehad sinds ik begonnen was bij het bedrijf. Is het dan normaal als je een dag vrij neemt dat er 7.2 uur uitbetaald word?

Ik heb een vast contract dus enige zekerheid heb ik wel om er wat mee te doen want dan sta je wat sterker in je schoenen. Maar of dat weer bevorderlijk is voor de arbeidsrelatie..

[Voor 5% gewijzigd door BabyRattle op 17-05-2016 17:39]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 17-09 18:15
Als je de mogelijkheid hebt zou ik je adviseren op zoek te gaan naar een andere werkgever, alhoewel de taxibranche de laatste jaren helaas aardig verpest is door aanbestedingen e.d.

Edit: Ik heb tijdens mijn studie als taxichauffeur gewerkt (een kleine 4 jaar). Ik was vrij principieel in pauzes en betaalde uren. Geen klanten=risico voor de werkgever, niet voor de werknemer. Op een werkdag/nachtdienst schreef ik maximaal een uur pauze(19:00 - 06:00). Hier werd nooit moeilijk over gedaan. Het kwam dan best eens voor dat je van 02:00 tot 04:00 in de kantine zat.

[Voor 51% gewijzigd door B-lex op 17-05-2016 22:50. Reden: Toevoeging]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 20:10
Ik ben dan niet helemaal bekend met taxi's, maar wel hoe dit is met vrachtwagens. Je pauzes worden deels bepaald met vrachtwagens door de tachograaf. Je mag maximaal 4,5 uur onafgebroken rijden. Dan moet je verplicht 45 minuten pauzeren. Daarna mag je nog een keer maximaal 4,5 uur onafgebroken rijden. Dagelijks is 11 uur rust verplicht. Je moet het enigszins mikken dat je op het juiste moment aan de kant van de weg kan gaan staan.

Helaas kan ik op de site van het ILT niets vinden over de taxi rijtijden. Bel anders eens met het ILT om te informeren. Zij handhaven dit namelijk en controleren ook je tachograaf. Ze moeten dus het antwoord weten.

Het rijtijdenbesluit voor taxi's: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2014-586.html

[Voor 4% gewijzigd door CMD-Snake op 17-05-2016 23:40]

• erwin26
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 25-08 16:07
maar 30 minuten pauze bij een werkdienst van 10,5 uur? Volgens mij is het toch wettelijk niet toegestaan om zo weinig pauze te hebben? En als je 3 uur rijd MOET je toch 15-30 minuten pauze pakken? Of is dat een advies wat de overheid geeft? Indien het wettelijk moet pauze houden, omdat je te lang rijd achter elkaar kun je dit aankaarten aan je werkgever.

Edit:

CMD-Snake beschrijft het al :P. Dit kun je aankaarten aan je werkgever. Je bent wettelijk verplicht dus om pauze te houden. (als het geld voor vrachtwagens, geld er vast ook iets voor taxi's.)

[Voor 22% gewijzigd door erwin26 op 18-05-2016 10:35]

• BabyRattle

Tachograaf hebben wij niet maar wel een cabman met een pas met chip dat op 2 manieren uitgelezen kan worden.
Er zijn torenhoge boetes mocht je gecontroleerd worden.

En ja wie zal de boete moeten betalen. Ben je zelf verantwoordelijk of de werkgever als die jou 12 uren laat rijden?

Zij krijgen namelijk een melding op het scherm bij de planning dat de chauffeur pauze moet krijgen.

Ik heb de pauze weleens gestart en gestopt op precies 30 minuten maar toen ik in het overzicht van het kastje in de auto keek zag ik dat er 29 minuten stond. Geen kloppende klok

Laat ik nou net een cursus gedaan hebben digitaal waarin er gezegd word dat 29 minuten pauze nietals een 30 minuten pauze word gezien en je dan alsnog een boete kan gaan betalen mocht je gecontroleerd worden.

Allemaal erg onduidelijk.

[Voor 62% gewijzigd door BabyRattle op 18-05-2016 10:59]

• erwin26
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 25-08 16:07
Hiervoor moet je je contract raadplegen. Het logische is dat de werkgever de boete krijgt. Hij plant jouw te lang in. Ga je pauze houden dan wordt je werkgever boos, omdat je de klanten laat zitten, maar wettelijk gezien ben je goed bezig. Wat je ook doet je zit dus fout. Hierdoor is het de verantwoordelijkheid bij de werkgever. Indien het anders staat in je contract dan kan het dus anders zijn. Daarom raadpleeg je contract en kijk wat erin staat.

• CMD-Snake
BabyRattle schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 10:40:
[afbeelding]
Tachograaf hebben wij niet maar wel een cabman met een pas met chip dat op 2 manieren uitgelezen kan worden.
Bij bus, vrachtwagen en inmiddels bestelbusjes is een tachograaf verplicht. De tachograaf moet een door het ILT goedgekeurd model zijn. Deze moet elke twee jaar gecontroleerd en geijkt worden.

Taxi's hebben dan een boordcomputer, de regels voor dit zijn wel recentelijk veranderd. Ik geloof een jaar of twee terug.
Er zijn torenhoge boetes mocht je gecontroleerd worden.

En ja wie zal de boete moeten betalen. Ben je zelf verantwoordelijk of de werkgever als die jou 12 uren laat rijden?
Het ILT beboet in dit geval zowel de chauffeur als de werkgever. Beiden hebben schuld hieraan volgens het ILT. Je krijgt dan inderdaad een behoorlijke boete opgelegd. Plus moet je meteen gaan rusten om je rijtijden kloppend te krijgen.

Bij herhaalde overtredingen gaan de boetes flink omhoog plus loop je kans op een rijontzegging.

Indien je vragen of onduidelijkheden hebt hierover, bel met het ILT. Zij handhaven dit dus ze moeten je ook de actuele regels kunnen vertellen.

• Trently
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 17-09 14:24
Ik werk op dit moment ook als taxichauffeur, wel een bijbaan tijdens mijn studie, maar ik herken jou problemen absoluut niet bij ons.
In de meeste gevallen wordt er vanuit de centrale een bericht doorgestuurd met de vraag of ik pauze wil. Waarna ik via de BCT dan zelf voor een bepaalde tijd de pauze aanvraag.
Maar vaak gebeurt het ook dat ik al een pauze binnen krijg op de BCT, welke meestal wel 1 uur is. Of ik dan pauze start terwijl ik nog naar huis/zaak rij maakt voor mijn pauze tijd niet uit. Begin en einde dienst zijn dan zoals ik mijn pauze heb gestart/gestopt.

Na mijn dienst moet ik via ons extranet mijn dienst goedkeuren, er staat dan elke rit die ik gereden inclusief begin-/einde diensttijd en pauzes. Als opsomming bij mijn einde dienst staat dan werktijd (dan wel niet het stilstaan :)) en pauze. Voor mij, en mijn werkgever, is er dan geen stok tussen te krijgen of pauzes en werktijden.
BabyRattle schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 10:40:
Ik heb de pauze weleens gestart en gestopt op precies 30 minuten maar toen ik in het overzicht van het kastje in de auto keek zag ik dat er 29 minuten stond. Geen kloppende klok
Dit komt omdat je op de seconden dan niet goed uit komt. Stel jij start je pauze om 12:00:15, dan moet jij je pauze om 12:30:15 stoppen wil je 30 minuten krijgen. In het geval, wat jou naar alle waarschijnlijkheid gebeurd is, je pauze stopt om 12:30:10 dan zul je inderdaad 29 minuten zien. Je kan in de BCT door middel van je dienststaat zien wanneer je op de 30 minuten zit. Ik raad je dan ook aan dit goed in de gaten te houden.

[Voor 5% gewijzigd door Trently op 18-05-2016 20:02]

• BabyRattle
Dankjewel voor de uitgebreide reacties tot nu toe.
Net als vele andere grote taxibedrijven met veel personeel is het erg lonend om 2-3 uren per personeelslid per maand te stelen wat resulteerd in vele duizenden euro's winst per maand.

Ik zie niks in de cao over kwartier extra dat je krijgt als je rijdt.

Ik heb de afgelopen maanden neergelegd bij de desbetreffende dame die urenlijsten uitdraait en dan krijg je zulke reacties zoals hieronder

Datum@@@@ 30 minuten pauze gekregen voor rode stoplicht geen 45min. Pauze 28 min op de cabman en op mijn bonnetje.

Vervolgens de volgende regel is de verklaring:

+ 7 min rijden aan de voor- en achterkant = 45 min

Is toch waanzin... volgens mij is het een zelfverzonnen regel van het bedrijf.
Ik zie niks in de cao over dat er 15 extra minuten gerekend word op het moment dat de auto beweegt tijdens het pauzebericht ?

Wat zouden jullie doen slikken en accepteren of er werk van maken niet alleen voor mijzelf maar ook dat nietswetende collega's niet meer gedupeerd worden.

• CMD-Snake
Trently schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 20:02:
Of ik dan pauze start terwijl ik nog naar huis/zaak rij maakt voor mijn pauze tijd niet uit. Begin en einde dienst zijn dan zoals ik mijn pauze heb gestart/gestopt.
En dat accepteert het systeem ook dat je pauzeert maar nog steeds rijdt? Bij vrachtwagens werkt dat niet. Als je een pauze start op de tacho en je gaat rijden dan springt de tacho meteen weer naar rij uren toe. En met geen mogelijkheid kan je dan een pauze starten. Op je pas (of destijds gebruikte ik schijven) is het dan rijtijd en is ook te zien dat het voertuig bewoog. Pauze betekend ook echt stilstaan. En ik geloof dat het ILT dat ook zo ziet.

Wat dat betreft moet je echt oppassen, bij een controle kan je heel hard nat gaan als er iets niet klopt.
BabyRattle schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 20:56:
Is toch waanzin... volgens mij is het een zelfverzonnen regel van het bedrijf.
Ik zie niks in de cao over dat er 15 extra minuten gerekend word op het moment dat de auto beweegt tijdens het pauzebericht ?
Heb je al met de Inspectie Leefomgeving en Transport gebeld? Die kunnen je alles hierover vertellen vermoed ik of het klopt of niet.

Sowieso klinkt het deels als een cultuur probleem binnen het bedrijf. Anders moet je op zoek naar een ander taxibedrijf.

• Trently
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 17-09 14:24
BabyRattle schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 20:56:

Wat zouden jullie doen slikken en accepteren of er werk van maken niet alleen voor mijzelf maar ook dat nietswetende collega's niet meer gedupeerd worden.
Ik snap je punt en frustratie al te goed. Maar wees wel bereid alle risico's te nemen op het moment dat jij besluit hier actie tegen te nemen. Je zal goed in je recht staan, daar twijfel ik niet over, maar desondanks wil dat niet zeggen dat een werkgever daar het zomaar bij zal laten. En probeer uiteindelijk maar eens je gelijk te halen.
Voordat je ook maar iets beslist zou je wel gewoon alle risico's moeten afwegen tot het ergste ontslagen worden/ontslag moeten indienen.
CMD-Snake schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 23:02:
En dat accepteert het systeem ook dat je pauzeert maar nog steeds rijdt? Bij vrachtwagens werkt dat niet. Als je een pauze start op de tacho en je gaat rijden dan springt de tacho meteen weer naar rij uren toe. En met geen mogelijkheid kan je dan een pauze starten. Op je pas (of destijds gebruikte ik schijven) is het dan rijtijd en is ook te zien dat het voertuig bewoog. Pauze betekend ook echt stilstaan. En ik geloof dat het ILT dat ook zo ziet.
Nee dat accepteert het niet. Links boven in het scherm staat of je aan het rijden bent of stilstaat. Maar heel even stil staan, dan wel niet voor een stoplicht of zo, is in principe al voldoende om je pauze te starten en dan nog even door te rijden. Het is, bij mij, niet zo als ik hem heb aangezet en ik rij dat het dan niet als pauze meetelt. Soms sta ik op de zaak en dan besluit ik nog even te gaan wassen of stofzuigen, noem het maar op. Ondanks dat je dan iets rijdt telt het wel gewoon mee als pauze.
Ik geloof niet dat zij het anders zien, anders moet mijn dienststaat namelijk ook niet kloppen. Het is daarnaast ook onzin als je maar iets beweegt, om wat voor reden dan ook, dat je dan meteen geen pauze meer aan het volgen bent. Ik begrijp beter als er een bepaald maximum aan wordt vastgesteld van pak hem beet x aantal kilometer.

• BabyRattle
Voorlopig laat ik het er maar bij. Mn werk meer waard dan 2-3 uurtjes per maand terughalen.
Gewoon geen pauzes nemen, dan kan er ook niks gestolen worden en ook goed aangeven face to face met de planners dat ze mij niks hoeven te sturen.
Geen slapende honden wakker maken.

[Voor 14% gewijzigd door BabyRattle op 19-05-2016 21:12]

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Zijn er geen vakbonden die dit kunnen aankaarten? Samen sta je sterk.

palimpsest

• BabyRattle
Dan moet je lid zijn van een vakbond toch ? Ben ik namelijk niet.

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Ik zou contact opnemen met een voor jouw branche toepasselijke vakbond en vragen of ze je kunnen helpen als je lid wordt. Soms is er een wachttijd van een x aantal maanden voordat dit kan.

palimpsest

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SilentSimon
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:13

SilentSimon

Have you been hopped?

Ik ben zelf ook taxichauffeur en heb bij bedrijven gewerkt die net zo handelen als jij beschrijft.
Ik heb er de moeite niet voor over om dat recht te breien, maar ben wel actief opzoek gegaan naar een andere baas, waar ik nu met veel plezier bij werk.

-= mijn eigen plekje -==- [HOP] =-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mrmrmr schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 16:03:
Ik zou contact opnemen met een voor jouw branche toepasselijke vakbond en vragen of ze je kunnen helpen als je lid wordt. Soms is er een wachttijd van een x aantal maanden voordat dit kan.
De regel is dat de bond niet helpt met problemen die al bestonden toen je lid werd, vandaar de wachttijd, en je wil geen slapende honden wakker maken door het onderwerp al direct te noemen als je lid wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 11-08 18:16
Als je nog geen lid bent van de vakbond kun je overwegen het wel te worden. Want zelfs als jij nu niet in de gelegenheid bent het hier aan te pakken, is enige vorm van gezamelijke belangenbehartiging toch de beste weg voor lange termijn - pas als meerdere chauffeurs deze dingen zichtbaar maken en aanvechten kan het structureel veranderen.
En de bond helpt niet altijd zonder wachttijd bij een individueel conflict, maar kan wel meteen om advies gevraagd worden, en bij structurele misstanden kunnen ze als bond best dingen aan de orde stellen zonder dat het aan 1 persoon gekoppeld is.

Niet alleen is het inderdaad diefstal omdat je niet betaald krijgt terwijl je geen pauze hebt, maar het is ook gevaarlijk en ongezond - pauzes en rijtijden zijn er niet voor niets. Als niemand daar iets tegen doet, wordt het alleen maar erger.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• jennyelle
  • Registratie: september 2021
  • Laatst online: 09-09 11:16
Spam is niet toegestaan en dit is 'n Nederlandse site waar je in het Nederlands moet posten.

[Voor 86% gewijzigd door Ardana op 09-09-2021 11:41]

• warhamstr
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 08:32
Dien liever 'n TR in dan te reageren.

[Voor 88% gewijzigd door Ardana op 09-09-2021 11:42]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• freggel
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16-09 15:16
SilentSimon schreef op zondag 22 mei 2016 @ 13:44:
Ik ben zelf ook taxichauffeur en heb bij bedrijven gewerkt die net zo handelen als jij beschrijft.
Ik heb er de moeite niet voor over om dat recht te breien, maar ben wel actief opzoek gegaan naar een andere baas, waar ik nu met veel plezier bij werk.
Wat Simon zegt. Als ik het topic zo lees dan zou ik mezelf de vraag stellen "Wil ik uberhaubt nog voor deze baas werken?" en daarmee verder gaan. Een nieuwe werkgever zou theoretisch geen probleem moeten zijn. Wat anderen ook al zeiden, dit soort zaken aan de kaak stellen zorgt meestal niet voor een goede verhouding met de werkgever. :)

Ik zou mezelf ook de vraag stellen "Wil ik nog wel in deze branche werken?". Want werkplezier staat m.i. boven salaris en het leest niet als dat je nog lol erin hebt. Of dat door het gedoe komt of het werk ansich weet ik niet, maar de vraag zou ik mijzelf wel stellen!

• hmmmmmmmmmpffff
  • Laatst online: 17:45
freggel schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:10:
[...]

Wat Simon zegt. Als ik het topic zo lees dan zou ik mezelf de vraag stellen "Wil ik uberhaubt nog voor deze baas werken?" en daarmee verder gaan. Een nieuwe werkgever zou theoretisch geen probleem moeten zijn. Wat anderen ook al zeiden, dit soort zaken aan de kaak stellen zorgt meestal niet voor een goede verhouding met de werkgever. :)

Ik zou mezelf ook de vraag stellen "Wil ik nog wel in deze branche werken?". Want werkplezier staat m.i. boven salaris en het leest niet als dat je nog lol erin hebt. Of dat door het gedoe komt of het werk ansich weet ik niet, maar de vraag zou ik mijzelf wel stellen!
Je weet dat je iemand quote die dit 4 jaar geleden heeft gepost? ;)

• freggel
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16-09 15:16
hmmmmmmmmmpffff schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:18:
[...]
Je weet dat je iemand quote die dit 4 jaar geleden heeft gepost? ;)
Och, nee. :o Hij stond in de actieve topics feed, dus ik nam aan dat het een actief topic was. :+

Iets met "aannames" enzo... :O
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee