De brillenaankoop: opticiens en andere brillenzaken

Pagina: 1
Acties:
  • 30.768 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr0ppFTW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-04 23:11

Dr0ppFTW

Never be clever

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben sinds een tijdje aan het kijken naar een nieuwe zonnebril op sterkte. Ik ben eigenlijk altijd al jaloers geweest op mensen die gewoon maar een goedkoop brilletje voor erbij kunnen kopen. Nu ben ik wat rond gaan kijken waar je wat krijgt voor hoeveel geld. En ik heb een paar bevindingen gedaan.

Persoonlijk vind ik drie dingen heel belangrijk, prijs, service en expertise. Zo weet ik dat ze bij de DA drogisten een inhouse cursus krijgen van een paar dagen (of zoiets dergelijks) en zichzelf vervolgens gediplomeerd noemen. Terwijl dit volgens de 'echte' opticien niet kan tippen aan een volledige opleiding. In mijn ervaring merk je als klant ook zeker het verschil tussen de twee.

Kleine opticien
Goede service en veel expertise - prijs meestal minimaal 200 euro
(Bij ons in de stad Enkhuizen, Obi van der klei, hoort bij de oogwereld en het huis voor optiek. Je merkt dat het echt vakmensen zijn, zeer bekwaam en kennisvol)

Grote keten
Bijzonder slechte service, redelijke expertise - prijs minimaal 140 euro
(Ik heb een keer een bril bij pearle Enkhuizen gekocht, die mensen waren zo onvriendelijk. In ieder geval bij Pearle kom ik nooit meer. Misschien dat het bij Hans Anders etc weer heel anders gaat. Daarnaast beloven ze veel qua prijs maar als je puntje bij paaltje gaat afrekenen ben je toch altijd weer wat meer kwijt.)

Ace & Tate
Nu kwam ik eerst ace & tate tegen, welke brillen aanbieden voor 100 euro, ongeacht je sterkte. Deze deal leek me goed (reëel), aan de telefoon leken ze aardig maar ik kan verder niks vinden over diplomering of enige echte ervaring op het internet. Alleen wat interviews waarin ze geprezen worden voor hun thuis passen service.

Polette
Daarna kwam ik Polette tegen. Bizar, ze bieden een gewone bril op sterkte aan voor 6,99, zonnebril voor ongeveer 30 euro. Ze zeggen de glazen te ontspiegelen en kraswerend te maken. Over deze club vind ik wel weer positieve berichten van mooie meisjes met fashionblogs. Maar die krijgen dan weer gratis een bril en hoe valide is zo'n blog dan nog?

Wij tweakers zijn allemaal toch wel een beetje een nerd :P Dus moeten hier vast veel meer mensen zijn met goede én slechte ervaringen met bovengenoemde opties en alternatieven. Ik (en misschien velen anderen) lezen ze graag hier terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 759877

Mijn ervaring is dat de glazen bij een kleine zelfstandige opticien duurder maar ook van een betere kwaliteit zijn. Ze hebben mij ooit verteld dat de glazen die pearle & co gebruiken geproduceerd worden met oudere technieken en dus niet cutting-edge technologie zijn. Terwijl de glazen die zij gebruiken dat wel zouden zijn. Goed ja, is ook maar wat ze me verteld hebben maar heb wel veel vertrouwen in die mensen en zoals je zelf zegt is de service is praktisch altijd beter. Als je ook beetje logisch nadenkt over het verschil in prijs en de acties die pearl & co soms houden, kan het bijna niet dat je zelfde kwaliteit krijgt. Je slaat paar stappen over in de distributie maar 2 brillen kopen en 1 ervan gratis en dergelijke is wel heel straf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalraven
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-04 09:45
Even een reactie op Polette. Ik heb hier 1,5 jaar geleden 3 brillen tegelijkertijd besteld. Dit werkt goed als je een recente oogmeting hebt, die gegevens moet je tenslotte opgeven en actueel zijn. Voor het geld was ik best tevreden. Onlangs brak één van de zonnebrillen die ik toen besteld had. Gemeld bij Polette en zonder problemen een tegoed gekregen om een nieuwe bril voor dezelfde waarde te bestellen. Dus best netjes.
Fabricage duurt maar een paar dagen, verzending plm. 3 weken. je moet dus geen haast hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-06 15:07
"Ongeacht sterkte" is een beetje misleidend soms. Wanneer je bijvoorbeeld een cilinder hebt, gaat de prijs direct sky high.

"Ongeacht sterkte" geldt dan alleen voor sterktes die erg veel voorkomen en zonder opties(ivm mogelijkheid voor massaproductie). Verwacht niet dezelfde kwaliteit als een bril met maatwerk glazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr0ppFTW

Dr0ppFTW

Never be clever

Topicstarter
vanWalraven schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 14:13:
Even een reactie op Polette. Ik heb hier 1,5 jaar geleden 3 brillen tegelijkertijd besteld. Dit werkt goed als je een recente oogmeting hebt, die gegevens moet je tenslotte opgeven en actueel zijn. Voor het geld was ik best tevreden. Onlangs brak één van de zonnebrillen die ik toen besteld had. Gemeld bij Polette en zonder problemen een tegoed gekregen om een nieuwe bril voor dezelfde waarde te bestellen. Dus best netjes.
Fabricage duurt maar een paar dagen, verzending plm. 3 weken. je moet dus geen haast hebben.
Waarom was je "best" tevreden? Dat is niet aanvallend bedoelt maar wat mist er volgens jou aan de brillen/service?
Gadgeteer schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 14:20:
"Ongeacht sterkte" is een beetje misleidend soms. Wanneer je bijvoorbeeld een cilinder hebt, gaat de prijs direct sky high.

"Ongeacht sterkte" geldt dan alleen voor sterktes die erg veel voorkomen en zonder opties(ivm mogelijkheid voor massaproductie). Verwacht niet dezelfde kwaliteit als een bril met maatwerk glazen.
Ik heb net navraag gedaan via de livechat van Ace & Tate. Zij geven aan dat het echt ongeacht sterkte is:

"U — Werk uw info bij
Worden glazen duurder als ik een cilinder heb?

Chatsessie gestart
Siti neemt nu deel aan de sessie

Siti
Hi!

Nee hoor, die blijven hetzelfde.
U — Werk uw info bij
Is er een geval in welke de glazen toch duurder worden?

Siti
Nee glazen incl montuur zijn 98,- ongeacht sterkte"

Edit: multifocaal is nog wel redelijk aan de prijs € 248,- en een zonnebril is € 148,-

[ Voor 38% gewijzigd door Dr0ppFTW op 17-05-2016 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit hoort niet in het Shopping Forum. Ik heb de titel aangepast (het moet geen aankoopadvies worden) en het verplaatst naar Algemene Zaken :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-06 15:07
Dr0ppFTW schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 15:09:
[...]

[...]

Ik heb net navraag gedaan via de livechat van Ace & Tate. Zij geven aan dat het echt ongeacht sterkte is:

"U — Werk uw info bij
Worden glazen duurder als ik een cilinder heb?

Chatsessie gestart
Siti neemt nu deel aan de sessie

Siti
Hi!

Nee hoor, die blijven hetzelfde.
U — Werk uw info bij
Is er een geval in welke de glazen toch duurder worden?

Siti
Nee glazen incl montuur zijn 98,- ongeacht sterkte"
toon volledige bericht
Zou interessant kunnen zijn maar... zien is geloven.
Kan me niet voorstellen dat ze voor dat bedrag maatwerk kunnen leveren (of het duurt 3 weken langer omdat ze het in een of ander aziatisch land laten doen door kinderhandjes wellicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ik heb zelf al sinds mijn 8e een bril (ben nu 32). Eerst bij Hans Anders de budgetbrillen gehad (zowel gewone bril als zonnebril).

Toen vanaf mijn 18e tot m'n 26e bij een hele kleine brillenzaak in het dorp gezeten omdat ik toch eens een 'goede' bril wilde hebben. Vooral veel duurder dan de grote ketens, en de service vond ik niet extreem veel beter.

Sinds m'n 26e weer gewoon naar een keten (Pearle hier in het dorp) en eigenlijk geen klachten: nette service, goed advies, aantrekkelijke prijzen (factor 3 lager dan de kleine zaak waar ik eerst zat) en bij problemen (had 1,5 jaar geleden dat de coating ineens van een van mijn glazen losliet) heel snel en goed geholpen: binnen 5 werkdagen had ik gratis nieuwe glazen (terwijl de bril al bijna een jaar oud was).

Ik ga toevallig komend weekend weer kijken voor een nieuwe bril plus zonnebril, zal zeer waarschijnlijk gewoon weer Pearle worden.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet veel eisen heb bij mijn bril en wel gewoon iederen 2 tot 3 jaar een nieuwe haal. Misschien dat je met een duurdere nog langer kunt doen, maar je ogen veranderen nog wel eens en na een paar jaar wil ik toch wel weer wat anders en dat is mij het geld van hele dure monturen/glazen niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik koop eigenlijk altijd bij de zelfstandige opticiens. Ik heb een klein hoofd waardoor de grote ketens vaak maar 2 monturen hebben die op mijn hoofd passen en meestal vind ik die dan niet mooi. Er zijn wel kinderbrillen in mijn maat maar ik wil niet met een roze bril met vlindertjes erop naar kantoor. Dus bij mij bepaalt vooral de aanwezigheid van kleine maten waar ik koop en of ze er op tienden niveau de cilinder in kunnen slijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frans92
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-06 20:19

Frans92

VFR800

Ik ben zelf vooral een lensdrager, maar heb wel een bril voor erbij.
Ik heb de bril gekocht bij een kleine zaak (geen keten). Deze glazen werden in Nederland geproduceerd en hadden allerlei handige features (superontspiegeling etc.) Zelf heb ik een kleine cilinderafwijking, deze wordt ook gecorrigeerd in mijn bril. Ik weet niet zeker of mijn cilinderafwijking ook zo precies bij een grote keten gemaakt kan worden.

Mijn vriendin heeft een bril gekocht bij een keten en was net iets goedkoper uit (ze had een duurder montuur). Deze glazen kwamen volgens mij uit Argentinië en naar mijn idee gebruiken ze daar niet de beste/nieuwste technologieën.

Al met al is mijn vriendin prima tevreden en ben ik dat ook over mijn bril.

XBL: DonFrans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:57
Welke sterkte aan glazen zoek je? Als je namelijk erg sterke glazen nodig hebt (dubbele cijfers) dan is het heel erg belangrijk dat de glazen juist in de bril worden geslepen en zo min mogelijk kleurverschuiving en reflectie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-06 20:05
Ik denk dat de ervaringen ook afhankelijk zijn van de vestiging op zich. Ik heb zelf vrij recent ook een nieuwe bril uitgezocht bij de Pearle en ben hier zeer tevreden over. Personeel nam uitgebreid de tijd voor de oogmeting en het uitzoeken en later afstellen van de bril.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr0ppFTW

Dr0ppFTW

Never be clever

Topicstarter
jeroen3 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 15:48:
Welke sterkte aan glazen zoek je? Als je namelijk erg sterke glazen nodig hebt (dubbele cijfers) dan is het heel erg belangrijk dat de glazen juist in de bril worden geslepen en zo min mogelijk kleurverschuiving en reflectie hebben.
Ik heb zelf geen extreme sterkte's, ik weet het niet uit mijn hoofd maar iets van -1.5 ~ en -1.5 cilinder ~.

Ik heb nu een redelijk dure tom ford bril, maar ben over de kwaliteit niet heel erg te spreken. Daarom neig ik voor mijn nieuwe zonnebril ook naar een goedkopere opticien. Daar wil ik mijn huidige sterktes laten overnemen omdat ik deze nu een jaartje heb en perfect kan zien en het liefst dus geen verschil wil gaan merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik heb één keer een bril gehaald bij een kleine, lokale opticien. Die was praktisch 2x zo duur als een Pearle of een Specsavers, en de kwaliteit was niet merkbaar beter (of slechter) dan bij een grote keten ofzo. Ook de service vond ik echt niks beter/slechter dan die bij een grote keten. Maar de prijs was niet bepaald prettig.

De bril daarna heb ik bij Pearle gehaald. Die waren wel OK, een vergelijkbare service als bij de lokale opticien, maar wel voor de helft van de prijs.

Door omstandigheden (betere bereikbaarheid voor mij, ivm een tussentijdse verhuizing) ben ik de keer erna bij Specsavers geweest. Qua prijs zaten ze nog net even iets onder Pearle, maar de service vond ik echt superieur. Had toen wat problemen met mijn bril (het montuur, niet de glazen), en dat hebben ze imho zeer netjes opgelost allemaal.

Sindsdien ga ik eigenlijk altijd alleen nog maar naar Specsavers. Toevallig 2 weken geleden weer een nieuwe meting gedaan, zaterdag ga ik de nieuwe brillen (1+1 gratis-actie, de 2e heb ik een zonnebril-op-sterkte van laten maken) ophalen. Was helaas nodig, omdat mijn ogen wel wat achteruit gegaan zijn sinds de laatste keer (jaar of 3-4 terug) :(

Hans Anders heb ik één ervaring mee, en dat was een bar negatieve. Wilde daar mijn ogen laten meten voor een bril, maar ik kreeg het idee dat ik maar lastig was, en dat men liever geen klanten over de vloer wilde, omdat men dan niet met elkaar over hun vakantie kon ouwehoeren. Sindsdien nooit meer binnen geweest. Toedeledokie, als ik niet serieus genomen wordt, hoeft het van mij niet meer.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-06 21:19

arie_papa

Running on Ubuntu

Volgens mij hangt het toch heel erg af aan het personeel wat in de winkel staat. De ene heeft goede ervaringen met Pearle een ander weer bij Hans Anders en de laatste zweert bij de lokale opticien.

Ikzelf heb nu 2 keer op rij 1+1 actie gedaan bij de Pearle en ben redelijk te spreken over de service. Binnen 1 maand was mijn montuur gebroken door lompigheid, maar ze hebben netjes mijn montuur omgeruild.

Het is wel een winkel die graag aan upselling doet, dus verzekering proberen ze standaard aan te smeren.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Andere optie: laat een opticien een oogmeting doen en bestel een bril online. Dat heb ik gedaan bij m'n huidige gewone bril en nieuwe zonnebril (niet omwille van de prijs in dat laatste geval overigens). Ik heb bij Pearle in de kalverstraat een meting laten doen, daarvoor vragen ze als je geen bril koopt €30 (wat imo overigens gewoon redelijk is) en dan kun je daarna de gegevens die je mee krijgt invullen als je online iets koopt.

Het verschil in prijs tussen dezelfde bril die ik kocht bij Pearle zelf en online was meer dan genoeg om die €30 eruit te halen.

Overigens zijn de mensen bij Pearle alle keren dat ik daar geweest ben heel vriendelijk geweest en als je een keer een schroefje kwijt bent doen ze daar ook niet moeilijk over. De enige reden dat ik online koop is dus prijsverschil en beschikbaarheid van monturen die natuurlijk in een fysieke winkel altijd wat beperkter is.

[ Voor 34% gewijzigd door CyBeR op 17-05-2016 16:42 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-05 09:11

_Erikje_

Tweaker in Spanje

CyBeR schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:39:
Andere optie: laat een opticien een oogmeting doen en bestel een bril online.
|:(
En dan over een paar jaar klagen dat er geen opticiens meer zijn om je ogen te laten meten in je stad/dorp... Ondersteun je lokale ondernemers!

ontopic:
Wat wil je?
  • persoonlijke behandeling: lokale opticien. De brillen zijn meestal duurder, maar de kwaliteit ligt veel hoger. Bij Pearl worden meestal de cheapo varianten gepushed die qua kwaliteit niet te vergelijken zijn met echte merkmonturen
  • in person behandeling: opticien van een keten. Niet elke vestiging is even goed, sommige werknemers zijn niet erg klantgericht ingesteld. Zelf heb ik ervaring met specsavers. Daar kom ik nooit meer...
  • alles online, op basis van een bestaande meeting: ace and tate. Ken meerdere mensen die er prima ervaring mee hebben. Is wel erg hipster :+

[ Voor 10% gewijzigd door _Erikje_ op 17-05-2016 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

_Erikje_ schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:49:
[...]

En dan over een paar jaar klagen dat er geen opticiens meer zijn om je ogen te laten meten in je stad/dorp... Ondersteun je lokale ondernemers!
Doe ik toch? Ik betaal Pearle gewoon voor die meting hoor. Doen we niet moeilijk over ook.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 17-05-2016 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:45
Ik ben ooit op een site terechtgekomen om online brillen te bestellen, en bij het opgeven van de sterkte kon je nergens de lenshoogte opgeven. Iets wat bij wat hogere sterktes echt wel belangrijk is.
Dat zou ik zelf dus niet gauw doen.

Zelf ga ik al jaren naar Specsavers, de service en de kwaliteit vind ik prima.

Ik heb een behoorlijke sterkte, +7 en +9, met cylinder en multifocaal. Ze hebben keus genoeg in glazen om een goede keuze te maken die binnen je budget valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je een dergelijk behoorlijke sterkte hebt kun je inderdaad meestal alleen bij een opticien terecht. Maar voor maximaal -3 of zo is dat een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kleine miscommunicatie binnen de crew, waarvoor onze excuses. Aangezien de primaire insteek van dit topic het bespreken van verschillende (soorten) brillenzaken is, past dit topic het beste in het Shopping Forum. Dus bij deze toch terug daar naartoe.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Ik heb nu ongeveer een jaar een bril van Ace & Tate, ik geloof voor een euro of 93 (kortingscode :P), en het bevalt mij eigenlijk prima. Ik heb eerst op de Van Woustraat mijn ogen laten meten. De meting was gratis en er kwamen dezelfde waarden uit als een paar maanden eerder bij een andere opticien. Tot nu toe geen last, dus ga er van uit dat het goed zit. Heb overigens aan beide ogen -7 met cilinder. En binnen dertig dagen mag je je bril ook nog eens kosteloos retourneren.

Voorheen heb ik voornamelijk merkbrillen gehad, variërend van 250 tot 600 euro. De monturen waren over het algemeen prima, maar de glazen waren na twee/drie jaar toch wel gehavend (lichte krassen, etc). Nu met Ace & Tate heb ik een relatief 'hip' model en gewoon goede glazen tegen een acceptabel lage prijs. Ik ben er zelf erg tevreden mee.

@modjes, let er even op dat er geen Ace&Tate referral linkjes worden neergezet :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dr0ppFTW schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:36:
Grote keten
Bijzonder slechte service, redelijke expertise
Zulke N = 1 verhalen heb je heel weinig aan tbh. Er zullen vast ook kleine zelfstandige zijn die vervelend zijn. Ik heb bij de Hans Anders iig nooit problemen gehad met de service, van brillen die toch niet lekker zaten tot aan pootjes die waren afgebroken na een bal recht op mijn gezicht gekregen te hebben, altijd zonder enig probleem gratis opgelost.

Maar ik geloof je direct dat er ook plaatsen zijn waar het een stelletje sacherijnen zijn. En natuurlijk kan het ook dat diegene 'gewoon' een slechte dag had. Maar dan moet je dus in principe die vestiging mijden, maar het zegt echt niks over de andere vestigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitano
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:21
Ik heb al 2 keer een zonnebril op sterkte gehaald bij Specsavers. Uit het 29 euro rekje (incl standaard glazen) het minst lelijke montuur uitgezocht en voor 15 euro extra gekleurde glazen genomen. Ben je voor 44 euro klaar.

De oogmeting bij specsavers is goed en uitgebreid, maar je kunt ook dezelde sterkte als je gewone bril nemen.

Mijn dagelijkse bril koop ik daar niet omdat ik daar geen specsaver pseudo A-merk op wil (osiris, fcuk, read or dead etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitano
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:21
Op brilglazen zitten trouwens belachelijk hoge marges (net als op monturen) Ik heb een keer mijn gewone bril laten vallen waardoor beide glazen in het midden beschadigd waren. Bij de zelfstandige opticien zou vervanging 2x75 euro kosten. Bij bril-kopie.nl was dat maar 2x19.50 en die zijn ook met cylinder, krasvast en ontspiegeld en net zo goed. Voor die prijs sturen ze je eerst een brilkoker met voldoende extra postzegels om je montuur op te sturen en een paar dagen later sturen ze hem weer op met de nieuwe glazen erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:50
_Erikje_ schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:49:
[...]

1) je betaalt gewoon voor de oogmeting
2) het prijsverschil is absurd en stukken meer dan 'steun de lokale ondernemingen!'. Mijn vriendin heeft een bril van ZenniOptical met -7 en goed glas voor €70 ofzo. En die is van betere kwaliteit dan de topkwaliteit €500 bril van m'n moeder (ook -7) :X
Je gaat toch zeker geen €430 extra betalen puur om de 'lokale onderneming' (a.k.a. grote keten met honderden vestigingen) te steunen?

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Kitano schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 21:04:
De oogmeting bij specsavers is goed en uitgebreid, maar je kunt ook dezelde sterkte als je gewone bril nemen.
Sterker nog dat is IMO aan te raden, dus als je een meting hebt van minder dan 2 jaar geleden gewoon mee nemen. Als je brillen van verschillende sterktes hebt moeten je ogen steeds wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 20:11

Twarp

just grin...

Anoniem: 759877 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:44:
Mijn ervaring is dat de glazen bij een kleine zelfstandige opticien duurder maar ook van een betere kwaliteit zijn. Ze hebben mij ooit verteld dat de glazen die pearle & co gebruiken geproduceerd worden met oudere technieken en dus niet cutting-edge technologie zijn. Terwijl de glazen die zij gebruiken dat wel zouden zijn. Goed ja, is ook maar wat ze me verteld hebben maar heb wel veel vertrouwen in die mensen en zoals je zelf zegt is de service is praktisch altijd beter. Als je ook beetje logisch nadenkt over het verschil in prijs en de acties die pearl & co soms houden, kan het bijna niet dat je zelfde kwaliteit krijgt. Je slaat paar stappen over in de distributie maar 2 brillen kopen en 1 ervan gratis en dergelijke is wel heel straf ;)
Die glazen komen waarschijnlijk uit dezelfde fabriek waar de grotere ketens ook hun glazen laten maken. En duurder is niet per definitie ook beter, je krijgt vaak wel dat idee meegegeven maar meestal onterecht. Reden dat een keten goedkoper kan zijn heeft puur alleen met volume te maken, de buurtbrillenboer kan dit gewoon niet voor die lage prijs leveren. (en wil dit ook niet, heeft ook te maken met de dikte van de boterham)

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 759877

Twarp schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 21:40:
[...]

Die glazen komen waarschijnlijk uit dezelfde fabriek waar de grotere ketens ook hun glazen laten maken. En duurder is niet per definitie ook beter, je krijgt vaak wel dat idee meegegeven maar meestal onterecht. Reden dat een keten goedkoper kan zijn heeft puur alleen met volume te maken, de buurtbrillenboer kan dit gewoon niet voor die lage prijs leveren. (en wil dit ook niet, heeft ook te maken met de dikte van de boterham)
Duurder is per definitie inderdaad niet beter.

Maar in de IT komen de skylake en haswell cpu's ook uit dezelfde fabriek. En toch zit er een groot verschil tussen de verschillende architecturen. R&D kost nu eenmaal geld en nieuwe processen zijn duurder als oudere, dat is in elke industrie zo.

Grotere volume's is 1 ding, cutting-edge technologie is nog iets anders.

Als je nog een voorbeeld wil, neem het merk dacia vs renault. Dacia's worden in dezelfde fabrieken gebouwd als de renault's, waarom zijn ze zo veel goedkoper? Omdat er oude technologie in zit. Simpel.

Dat grote ketens de prijs drukken door grotere volumes klopt vast, maar glazen soms gewoon gratis weggeven? Elk bedrijf moet nog wat winst maken he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07

Onbekend

...

De kwaliteit is bij sommige winkels soms ver te zoeken terwijl die van de vestiging in een stad verderop (van de zelfde keten) de kwaliteit een stuk hoger ligt.
SpecSavers was bij ons zeer slecht en heb ik voor 300 euro een miskoop gedaan. Na een aantal keer terug te zijn geweest heb ik na een half jaar bij Pearle een bril gekocht en die draag ik nog steeds. Nu is dit inmiddels ruim 10 jaar geleden en het montuur is eigenlijk een beetje versleten. De sterkte van de glazen vind ik nog prima, dus voorlopig houd ik hem nog eventjes op.
Ik wil namelijk niet opnieuw een risico lopen dat ik weer honderden euro's weggooi aan een bril. (Ik weet namelijk niet of de kwaliteit van die betreffende vestiging in de afgelopen 10 jaar is veranderd.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr0ppFTW

Dr0ppFTW

Never be clever

Topicstarter
CyBeR schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 21:34:
[...]

Sterker nog dat is IMO aan te raden, dus als je een meting hebt van minder dan 2 jaar geleden gewoon mee nemen. Als je brillen van verschillende sterktes hebt moeten je ogen steeds wennen.
Ik heb dat nu ook en vind het niet zo'n heel groot probleem. Echter ben ik van plan als ik nu toch een relatief goedkope haal bij bijvoorbeeld polette of specsavers wel dezelfde sterktes als die van 1 jaar en 3 maanden terug te gebruiken (want het is wel een klein beetje vervelend dat iedereen met mijn zonnebril opeens kleiner en dikker is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 20:44
Laat ik nou net weer toe zijn aan een nieuwe bril :)

Ging in het verleden naar een kleine opticien, prima service maar prijzen werden steeds extremer. Vervolgens naar Hans Anders gegaan en daar prima geholpen, al wil dit wel per filiaal verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ging altijd naar de Eyewish, maar de laatste keer ben ik naar de Hans Anders omdat mijn vriendin daar ook naar tevredenheid een bril had gehaald voor een fractie voor de kosten bij de Eyewish (daar zit je al snel op 300+ euro). 2 brillen met een merkmontuur voor iets meer dan 100 euro en ik merk geen verschil, dus ik ga voortaan lekker daarheen. (moet je niet net als mij je bril na 5 maanden weer kwijtraken |:()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:29

SeatRider

Hips don't lie

Ik heb goede ervaringen met Eyes + More. Krasvast/ontspiegeld/meekleurend/zonnebril, allemaal zonder meerprijs. Vaak hebben ze speciale aanbiedingen (facebook in de gaten houden) waarbij je 2 of 3 brillen tegelijk kunt kopen voor weinig, soms zelfs 4 brillen waarbij je 2 verschillende metingen mag gebruiken (dus te combineren met iemand anders).

N=3 in dit geval.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp

Twarp

just grin...

Anoniem: 759877 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 23:11:
[...]

Duurder is per definitie inderdaad niet beter.

Maar in de IT komen de skylake en haswell cpu's ook uit dezelfde fabriek. En toch zit er een groot verschil tussen de verschillende architecturen. R&D kost nu eenmaal geld en nieuwe processen zijn duurder als oudere, dat is in elke industrie zo.

Grotere volume's is 1 ding, cutting-edge technologie is nog iets anders.

Als je nog een voorbeeld wil, neem het merk dacia vs renault. Dacia's worden in dezelfde fabrieken gebouwd als de renault's, waarom zijn ze zo veel goedkoper? Omdat er oude technologie in zit. Simpel.

Dat grote ketens de prijs drukken door grotere volumes klopt vast, maar glazen soms gewoon gratis weggeven? Elk bedrijf moet nog wat winst maken he ;)
toon volledige bericht
Maar dan heb je het over CPU's, en ja daar zit meer verschil in dan met brillenglazen. Men mag graag sparren met dit soort argumenten, maar eigen ervaring leert dat dit bij brillenglazen niet het geval is. Je kan vaak nog kiezen tussen opties en uitvoeringen van het glas maar uiteindelijk is de industrie dit de glazen maakt erg beperkt.

Het voornaamste waarom een bril duurder is bij de lokale brillenboer blijft gewoon omdat ze minder goed kunnen inkopen en er een dikkere boterham aan willen overhouden.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 13:43
Ik denk dat het vooral heel winkel afhankelijk is. Ik hoor hier veel negatieve dingen over Specsavers, maar over de Specsavers in Zaandam ben ik extreem tevreden. Ik heb een zonnebril en een normale bril voor tijdens lessen en in de auto (wel maar -0,75) met welke ik erg blij ben. Oogmetingen oogde in ieder geval professioneel, aardig personeel, goede prijs.
Ze stribbelde wel wat tegen omdat ik niet meer dan 50% aan wilde betalen, maar uiteindelijk voor elkaar gekregen.

Een vriend die ook recent een nieuwe -0,75 had gekregen bleek veel scherper te kunnen zien door mijn bril, dus bij zijn opticiens is ook iets niet helemaal goed gegaan...

Ik zou vooral afgaan op want mensen in je omgeving aan ervaringen hebben, en welke opticiens ze aanbevelen, en dan vooral omdat het personeel per vestiging erg belangrijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:57
Er is eigenlijk maar één één merk voor monturen, maar er zijn nog diverse spelers voor lenzen. Net als met voedinsmiddelen (waar unilever achter zit) is er weinig competitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Heel veel glazen en monturen komen uit dezelfde fabriek, laatst nog een stukje over gezien: Luxottica bezit de merken Ray-Ban, Persol en Oakley en maakt brillen voor Armani, Burberry, Chanel, Prada en Ralph Lauren.

Ik koop al jaren (nou ja, al twee keer) mijn brillen bij Specsavers. Meestal het goedkoopste montuur waar je er twee voor de prijs van 1 krijgt en ik doe minstens 10 jaar met een bril. Ik heb gelukkig geen speciale wensen voor glas en ik ben ook niet modegevoelig, Specsavers geeft mij minstens zoveel toegevoegde waarde als de lokale opticien tegen minder dan een kwart van de kosten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

jeroen3 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 12:07:
Er is eigenlijk maar één één merk voor monturen
Niet waar. Luxottica is wel echt enorm inderdaad en heeft de grootste merken onder zich (Ray-Ban, Oakley, Vogue, Persol e.a.) maar op de markt voor gewone brillen zijn er zeker ook nog andere spelers. Ik heb een Seiko op m'n neus bijvoorbeeld. (En een Oakley zonnebril dus ik ontkom verder ook niet aan ze.)

Interessant genoeg maakt Luxottica nauwelijks glazen op sterkte -- zover ik weet doet alleen Oakley dat zelf.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 18-05-2016 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr0ppFTW

Dr0ppFTW

Never be clever

Topicstarter
jeroen3 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 12:07:
Er is eigenlijk maar één één merk voor monturen, maar er zijn nog diverse spelers voor lenzen. Net als met voedinsmiddelen (waar unilever achter zit) is er weinig competitie.
Mijn broek zakt echt af als ik dit soort dingen zie. Hoe bizar dat er gewoon één grote overkoepelende organisatie achter al die grote merken zit. Het is inderdaad nog lang niet alles, maar toch een groot deel van de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 08:43
In mijn woonplaats zit ook een Pearle en een Hans Anders, toch ga ik naar de 'kleine opticien'. Waarom? Omdat ik de monturen bij de grootgrutters nooit echt mijn smaak vind en het oog wil toch ook wat (pun intended). Ik weet niet waar het idee vandaan komt dat een kleine opticien per sé duur moet zijn: die mij heeft in ieder geval ook voldoende monturen aan een redelijke prijs. Ik doe gemiddeld twee jaar met een montuur en in die periode het onderhoud ook gewoon gratis: af en toe een schoonmaakbeurt of wat bijstellen - maar ik weet niet hoe dat bij de ketens zit.

Voor mijn zoon gaan we wel altijd naar Pearle: in België zit er een gratis 'ravotgarantie' op de kinderbrillen waarmee je bij schade gratis een vervangmontuur krijgt. Van deze service hebben we al een paar keer gebruik moeten maken en dat was altijd zonder problemen.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp

Twarp

just grin...

Dr0ppFTW schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 12:18:
[...]

Mijn broek zakt echt af als ik dit soort dingen zie. Hoe bizar dat er gewoon één grote overkoepelende organisatie achter al die grote merken zit. Het is inderdaad nog lang niet alles, maar toch een groot deel van de markt.
Laat die broek maar zitten, er zijn veel meer merken dan genoemd hoor ;-)

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Het is vooral de markt voor zonnebrillen waar Luxottica écht dominant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

In het kader van de brillenboerenoorlog, is dit wel een aardig verhaal:
http://www.sprout.nl/arti...zo-werd-hans-anders-groot

En tja, kwaliteit? Wat is kwaliteit? De glazen moeten toch op maat geslepen worden voor het gekozen montuur. Het centreerpunt van je pupillen versus de asymmetrie van iemands gezicht bepaalt in grote mate of je prettig kijkt, afhankelijk van hoe zorgvuldig de brillentoko dat opgemeten en uitgevoerd heeft.

Uiteraard moet de sterkte met eventuele bijzondere afwijkingen wel goed bepaald worden. Zelf krijg ik regelmatig van die brieven met uitnodigingen voor gratis oogmetingen.
Prima toch? Dan laat ik weer eens een meting doen bij deze of gene en vergelijk of ze op hetzelfde uitkomen.

Er zijn natuurlijk mensen die hele extreme afwijkingen hebben of gewoon een 'moeilijk' optisch probleem hebben; daar zou een deskundige idd goed naar moeten kijken.
Voor de rest betaal je vaak voor extra dun glas bij toenemende sterkte en hoeveel ben je bereid daarvoor te betalen? Maar zolang de dioptrie waardes ééncijferig blijven (zowel + als - ) is er ruime keuze.

De laatste jaren zowel bij Hans Anders, Pearle en Specsavers wel eens gebruik gemaakt van de periodieke aanbiedingen (2 voor 1, gratis zonnebril, gratis leesgedeelte, etc.) En dat bevalt eigenlijk altijd prima.

Tja, ben je modegevoelig en wil je graag geld uitgeven aan een paar gram heel duur >:) kunststof/metaal op je neus; be my guest. Maar dat vind ik persoonlijk zonde van de poen.
En het allerduurste glas; is dat altijd 'beter' dan? M.a.w. waren al die voorgaande brillen van de afgelopen jaren slecht dan? O-)

Wel een tip: ga nooit op het drukste tijdstip langs; da's niet goed voor je eigen gemoedsrust en die van de opticien.
Wat service betreft; eigenlijk bij al de genoemde ketens word ik altijd netjes en vriendelijk geholpen. Weer eens een nieuw schroefje, of verse neusvleugels en opnieuw afstellen; gebeurt allemaal gratis en per direct.

Nog wat info over brillenglazen:
http://www.brillenglazen....bricage-van-brillenglazen

Leuke anekdote:
Iemand keek eens naar een bril van mij, die ik op tafel had gelegd en zei meteen dat 'ie niet goed was. Ik vroeg hoezo?
Nou, de pootjes staan ongelijk en de neusvleugels zitten ook scheef.
Ja, en?
Ooit wel eens bedacht dat iemands hoofd/oren/neus niet precies symmetrisch zijn?

Oeps... :X
Als ik een bril opzet waarvan de pootjes keurig recht staan en de neusvleugeltjes precies tegenover elkaar zitten, zit 'ie voor geen meter en bovendien scheef op m'n gezicht...
M.a.w. wie kan wat nou beoordelen? >:)

[toevoeging 19-05]
Kreeg vandaag weer zo'n aanbiedingsmailtje van de ANDERS brillenboer...
"Bij aankoop van een bril met kraswerende en ontspiegelde glazen krijgt u nu uw 2e bril hééélemaal gratis. Dat mag een zonnebril op sterkte zijn, of gewoon nog een bril om af te wisselen."

[ Voor 18% gewijzigd door ehtweak op 19-05-2016 16:44 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr0ppFTW

Dr0ppFTW

Never be clever

Topicstarter
ehtweak schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 16:24:

[toevoeging 19-05]
"Bij aankoop van een bril met kraswerende en ontspiegelde glazen krijgt u nu uw 2e bril hééélemaal gratis. Dat mag een zonnebril op sterkte zijn, of gewoon nog een bril om af te wisselen."
Ja ik hoorde het vanmorgen ook op de radio, ik ga er toch maar even kijken maar denk niet dat de monturen op mijn smaak aansluiten. In tegenstelling tot blijkbaar veel anderen hier ben ik wel modegevoelig. En dan vind ik een (zonne)bril juist één van de belangrijkste punten van wat ik draag. Het is het enige ding wat je echt elke dag en altijd draagt.

Edit: Ben er ooit een keer eerder naar binnen gestapt en vond het toen allemaal lelijk wat er hing, misschien hangen er nu wel een stuk mooiere modellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dr0ppFTW op 20-05-2016 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-06 21:36

3raser

⚜️ Premium member

Ik kom altijd bij een kleine en dure opticien. Ik ben niet erg modegevoelig maar ik wil wel een "leuke" bril en vind de monturen bij de goedkopere opticiens vaak niet helemaal mijn ding. Na alle reacties hier moet ik toch maar weer eens gaan shoppen denk ik. Het kan ongetwijfeld veel goedkoper. Wat betreft prijs/kwaliteit, daar geloof ik niet zoveel in. De glazen zijn wel of niet goed. Heel veel tussenwegen zijn er niet denk ik.

Ben overigens ook een keer bij Hans Anders binnen gelopen. Het personeel liep daar onderling ruzie te maken over het een en ander. Ze gingen rustig verder terwijl er klanten in de winkel liepen. Daar ben ik dus snel weer vertrokken zodat ze geen last van me zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwnc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:54
Een bestelling voor een zonnebril op sterkte geplaatst bij charlietemple.nl voor 45 euro.Ze hadden een 'voor 18:00 besteld, morgen thuis' ding maar blijkbaar hadden ze de glazen met mijn sterkte niet op voorraad dus het duurt ong. 7 werkdagen.

We wachten nog even af.

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-06 17:39
Brillen bij de opticien zijn inderdaad erg duur. Zeker bij zonnebrillen niet altijd een fijne optie. Heb zelf bij Brillen24 regelmatig zonnebrillen gekocht. Redelijke prijzen en in alle soorten en maten en in soorten glazen te krijgen. Duurt een paar weken voordat eea binnen is, maar kwaliteit is mij prima bevallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat de crux is denk ik, is dat iedere brillenverkoper zich opticien mag noemen. Het is geen beschermde titel. Optometrist is dat echter wel - daar moet je ook een HBO studie voor voltooien, die krijg je niet zomaar.

Een goede brillenzaak heeft optometristen in dienst die je ogen goed opmeten en weten waar ze over praten. Dat is denk ik wat je zoekt, dus daar koet je naar zoeken / vragen :)

Qua prijzen zie je vaak dat de kleine jongens de nieuwste designmonturen hebben, maar wat beperkter zijn in het assortiment dat ze hebben liggen (uiteraard wel kunnen bestellen). Massaspul is voor hen minder interessant. De grote jongens daarentegen zie je stunten met de massamonturen en hebben ook wel design, maar niet zoveel.

Ik heb nu zelf 30 jaar een bril en lenzen, en kom al die tijd al bij de zelfde brillenzaak. Bevalt prima, en idd, registeroptometristen, vrijwel allemaal. Maar je ziet dat dat soort zaken ook echt service leveren. Lens stuk? Gratis een nieuwe. Lenzen op? Gratis verstuurd. Een belletje is genoeg.
En ja, zo eentje is duurder dan een keten. Krijg je ook wat voor terug :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 19:04
Hierbij mijn ervaring:

Zoals velen is de service echt afhankelijk van de persoon die je voor je krijgt, ongeacht of dit nu een lokale zaak of een keten is.

Ik draag nu ongeveer 12 jaar een bril en wissel ongeveer om het jaar een bril. Daartussen heb ik nog nachtlenzen gehad die je bij mij in de buurt alleen bij de lokale zaak kunt halen. Service vond ik daar eerlijk gezegd maar minder en ze zijn belachelijk duur.

Bij Hans Anders heb ik ook eens een bril gehaald €100. Alle fancy opties zaten erop, zoals ontspiegelend zogenaamde vuilafstotend laagje. Service prima en prijs ook.

Eye Wish zusterbedrijf van Pearle maar dan luxer ben ik helemaal laaiend over. Beste service die ik heb mogen ervaren bij een opticien. Bril voelde in het begin goed aan maar na een tijd begon het te klemmen. Zo ben ik 3x terug geweest om het te verstellen en uiteindelijk hebben ze maar gezegd dat ik een andere model kon pakken. Overigens hebben ze mij erg goed geholpen bij het uitkiezen van een bril.

Nu mijn huidige bril heeft mij €35 euro gekost. Online besteld. Wel ja service enige wat ik daar over kan vertellen is dat het van bestelmoment tot leveren ongeveer 5 werkdagen kost (vanuit Hong Kong). Ik merk aan de bril zelf niet dat het van inferieure kwaliteit is en gelukkig heb ik geluk gehad en past de bril meteen.

Verder heb ik nog een bril gekocht in China (fysiek in een winkel), glazen waren klaar in 1 uur. Geen wachttijd van 1 week en dat voor 14 euro. Dus ik geloof dat de winkels hier ongeacht een lokale ondernemer of keten de glazen besteld vanuit China en uiteindelijk dus qua bril niet echt uitmaakt waar je besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-06 18:36
Ik ben al bij 1 mans zaken geweest, grote en kleine ketens en mijn ervaring is dat de service afhankelijk is van het personeel, oftewel de leidinggevende.

Ik kom nu bij Specsavers omdat de service goed is en ze de tijd voor me nemen. Ben ervoor bij een andere grote keten en bij een kleine keten geweest, het ging lang goed en toen waren er mutaties in het personeel en was de service volledig verdwenen.

De prijzen verschillen niet zoveel tussen de winkels, als je een echt prijs verschil wilt dan moet je zoals al aangegeven door anderen naar een online winkel gaan, maar ik wil graag de service hebben en ben bereid daarvoor extra te betalen.

Glazen op sterkte is meestal gratis bij het montuur, het montuur kun je zo duur maken als je zelf wilt en waar je vaak het meeste voor betaald zijn de extra's en dan vooral het dunner slijpen. Voordeel is dat ontspiegelen en antikras vaak gratis is bij het dunner slijpen.

En de winstmarge op een bril is inderdaad gigantisch.
Collega van me was op vakantie naar China en kocht een bril, sterkte, dunner slijpen etc voor minder dan 3 tientjes en dezelfde dag nog klaar.
Heb zelf vorig jaar een bril gekocht en een paar dagen later merkte ik dat er iets niet klopte met de glazen, werd nu moeite gedaan om het te fixen (was 1 vd 2 glazen die een fout had) er werden 2 nieuwe glazen met montuur besteld.

Zolang de service goed is blijf ik bij de winkel in de stad gaan.

ps, de prijzen zijn de afgelopen 10 jaar wel aardig naar beneden gegaan.
Tijd geleden nog een bonnetje van 10 jaar geleden gevonden, de sterkte en prijs van het montuur was ongeveer hetzelfde maar toch heb ik 180 euro minder betaald.

[ Voor 7% gewijzigd door Deadsy op 20-05-2016 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 738905

Xepos schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 18:59:
Bij Hans Anders heb ik ook eens een bril gehaald €100. Alle fancy opties zaten erop, zoals ontspiegelend zogenaamde vuilafstotend laagje. Service prima en prijs ook.
Als je kleine afwijkingen hebt en tevreden bent over de monturen bij de goedkopere ketens (Hans Anders, Pearle etc.) dan ben je goedkoop uit. Door cylinders e.d. krijgen wij de glazen al niet eens onder de 500 euro.

voor monturen hebben wij wel een smaak die niet overeenkomt met de grotere ketens. Ik betaal liever 200 tot 400 euro voor een montuur dat echt mooi is dan iets wat ik daar zie hangen.

Maar wij kopen ook niet elk half jaar een nieuwe bril. Nu hebben we lensen en dat was ook al door de cylinders en wat al niet meer 600 euro (bijtbetalen boven de 100+ die ik terugkreeg van de verzekering).

Iets uit China bestellen zal ik niet eens kunnen. Ik vind dat ook wat riskant, vooral zonnebrillen. Je zit toch met uv filters die je wel goed wilt hebben en ik bestel graag in China en doe dat geregeld, maar een zonnebril haal ik bij de opticien.
ehtweak schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 16:24:
[toevoeging 19-05]
Daar trappen ze bij de ogen van bijv. mijn vrouw niet in, na het meten is het heel snel: nee, dat is maatwerk, dat kan niet. Anders was het wel mooi. Scheelt zo 900 euro :P

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 21-05-2016 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 738905 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 13:32:
[...]

Daar trappen ze bij de ogen van bijv. mijn vrouw niet in, na het meten is het heel snel: nee, dat is maatwerk, dat kan niet. Anders was het wel mooi. Scheelt zo 900 euro :P
Heeft je vrouw drie ogen of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:45
Bij mij gaat het precies hetzelfde: "Sorry, de aanbieding gaat tot plus of min 5, U heeft +7 en +9..."

Wel jammer, ik val daardoor altijd buiten dit soort aanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 19:04
Anoniem: 738905 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 13:32:
[...]

Als je kleine afwijkingen hebt en tevreden bent over de monturen bij de goedkopere ketens (Hans Anders, Pearle etc.) dan ben je goedkoop uit. Door cylinders e.d. krijgen wij de glazen al niet eens onder de 500 euro.

voor monturen hebben wij wel een smaak die niet overeenkomt met de grotere ketens. Ik betaal liever 200 tot 400 euro voor een montuur dat echt mooi is dan iets wat ik daar zie hangen.

Maar wij kopen ook niet elk half jaar een nieuwe bril. Nu hebben we lensen en dat was ook al door de cylinders en wat al niet meer 600 euro (bijtbetalen boven de 100+ die ik terugkreeg van de verzekering).

Iets uit China bestellen zal ik niet eens kunnen. Ik vind dat ook wat riskant, vooral zonnebrillen. Je zit toch met uv filters die je wel goed wilt hebben en ik bestel graag in China en doe dat geregeld, maar een zonnebril haal ik bij de opticien.
Aah, mijn ogen zitten zo rond de -2 en -2,5 dus waarschijnlijk kan het daar ook aan liggen natuurlijk. Maar de monturen van Hans Anders en Pearle etc. zijn inderdaad niet zo top. Het is ook niet mijn smaak. Maar Eye Wish heeft gewoon duurdere en ook merkmonturen waar er paar nette tussen zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Xepos op 21-05-2016 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:01
Mijn ervaring is dat de kwaliteit een groot gedeelte gewoon afhangt van het personeel wat in de winkel staat.
Ik heb jaren mijn bril hij Hans Anders gehaald, 1 bij Perl en nu zit ik bij Eyewish.
Zowel bij Hans Anders als nu bij Eyewish was heb ik een glas wat toch niet helemaal goed was aangemeten. Hiervoor heb ik gewoon nieuwe glazen gekregen.
Ik ben voornamelijk naar Eyewish gegaan, omdat ze bij mij in het dorp zitten, naast mijn supermarkt. En ik ben er goed tevreden over.

Er zit echter wel duidelijk een prijs verschil in. Maar er was ook meer mogelijk met de glazen, en volgens mij waren dit ook kwalitatief betere glazen dan ik normaal altijd had. Merk ik echt heel veel verschil. Eigenlijk niet.

De bril monturen zijn vooral persoonlijk smaak kwestie.

Ik heb niet de gemakkelijkste ogen. Ik zit boven de -11 met een kleine cilinder afwijking. En dan nu ook nog eens met een Visus die beneden de 50% is,na een netvlies loslating vorig jaar.

Mijn Bril is dus redelijk eerste levensbehoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Vind het ook erg afhangen van de kwaliteit van de mensen in de lokale vestigingen van de ketens.

Ben zelf erg tevreden over de kunde en vriendelijkheid bij de lokale Nijmeegse Specsavers, al meermaals goed geslaagd. Ook de service van Eyewish was prima, veel moeite gedaan bij het afstellen van de prijsfout zonnebrillen vorig jaar. Bij Hans Anders hebben ze nergens tijd voor en de Pearle was ronduit waardeloos: konden niet eens een fatsoenlijke meting doen en vervolgens lag het aan de klant. Partner loopt voor lenzen nog bij Vissers, schijnt goed te zijn alhoewel niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr0ppFTW

Dr0ppFTW

Never be clever

Topicstarter
The Eagle schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 18:29:
Wat de crux is denk ik, is dat iedere brillenverkoper zich opticien mag noemen. Het is geen beschermde titel. Optometrist is dat echter wel - daar moet je ook een HBO studie voor voltooien, die krijg je niet zomaar.
Bij mijn reguliere opticien hebben ze inderdaad meerdere optometristen, waardoor ik waarschijnlijk het verschil in service merkte. Helaas zijn deze niet standaard bij alle opticiens (altijd) aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr0ppFTW

Dr0ppFTW

Never be clever

Topicstarter
Ik ben zaterdag bij Polette en Ace & tate geweest.

Polette vond ik een mooie winkel, met veel aanbod van mooie brillen. Het kwam op mij over alsof er veel kwaliteitsverschil per bril is. Ik heb een montuur uitgekozen genaamd de Giovanni.S voor 44,99. Met glazen wordt deze 65 euro. Vind ik het proberen waard!

Omdat ik nog naar de Ace & tate winkel wilde voordat ik daadwerkelijk op aanschaf over ging deed ik dat meteen na mijn bezoek aan polette. Ik verwachte een soortgelijke winkel maar dat was niet helemaal het geval. De winkel zag er goedkoper uit vond ik en de manier waarop de brillen zijn "uitgestald" vond ik eigenlijk maar niks. Daarbij kwam nog dat ik de meeste brillen wat gewoontjes vond. Maar over smaak valt niet te twisten. De brillen die ik op heb gehad waren wel allemaal van goede kwaliteit en ik kreeg het gevoel dat de service hier ook wat beter was dan bij Polette maar daar betaal je dan ook wel weer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05 21:11
Uit eigen ervaring:

De kwaliteit van een brillenzaak hangt af van de service.
De kwaliteit van de meting hangt af van de opticien/optometrist.

Dus zeker voor het (handmatig) meten hangt het er vanaf wie meet.
En dat maakt tegenwoordig weinig uit of je naar een merkzaak gaat of een budgetzaak.
Dus is het meer van belang...welke zaak heeft goeie mensen in dienst.

Laatst in Almere-Buiten bij de Specsavers. Prima meting. d:)b
Oogarts uit het Oosten die hier niet als oogarts aan de slag mocht.
Maar wel als voordeel (voor mij) dat zij natuurlijk prima de ogen kan meten.....

Ik heb 'moeilijk' meetbare ogen waarbij bijna alle metingen fout gaan.
Prima check om het kaf van de koren te scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Laatst online: 07-06 21:10

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Ik ben zelf enkele jaren optometrist.

Ik begrijp dat mensen naar de ketens gaan omwille van de prijs.
Maar als je een goede Optiek zaak zoekt , kan je een zeer goede prijs kwaliteit vinden.

Er zit enorm veel verschil op de glazen alsook de monturen en meestal is het personeel hoger opgeleid.

Je moet niet vergeten dat die ketens zich aan strenge verkoopt quotas moeten houden!

Zoals hierboven iemand sprak over een netvlies loslating , een goede optometrist zal door een goede anamnese en oogonderzoek dit kunnen opmerken.

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Kitano schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 21:20:
Op brilglazen zitten trouwens belachelijk hoge marges (net als op monturen) Ik heb een keer mijn gewone bril laten vallen waardoor beide glazen in het midden beschadigd waren. Bij de zelfstandige opticien zou vervanging 2x75 euro kosten. Bij bril-kopie.nl was dat maar 2x19.50 en die zijn ook met cylinder, krasvast en ontspiegeld en net zo goed. Voor die prijs sturen ze je eerst een brilkoker met voldoende extra postzegels om je montuur op te sturen en een paar dagen later sturen ze hem weer op met de nieuwe glazen erin.
op brillenglazen zitten inderdaad hoge marges, maar dit omvat meestal:
21% BTW...

De oogmeting:
een foropter kost om en beide 25,000 euro en een autorefractor 14,000euro
30minuten is een grondig oogonderzoek

Het slijpen : een lokale opticien kan meestal binnen de 24uur je bril klaarkrijgen
Per glas tel je 12liter water en het toestel kost rond 30,000 euro
personeelskost van 30 min per bril

De afstelling van de bril:
puur personeelskost grotendeels.

De eventuele aanpassing problemen. (opnieuw bestellen)
sommige fabrikanten zijn makkelijker dan de andere als er gewenning problemen zijn.

en dan nog al de rest en zijn bij de meeste opticiens nog gratis...
heraanpassing van het montuur.
polieren van het montuur
reparatie (geen wisselstukken)
en in mijn ogen het belangrijkste : correct advies.

nu je betaald 2x19.50 voor een glas... maar wat voor glas er zijn zoveel factoren:
brekingsindex
sferisch of asferisch
abbegetal
type coating
enz...

als er nog vragen zijn: vraag maar raak

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:09

-tom-562

Oliesjeik

Grote kick :P
Ik heb (bij wijze van experiment :P) online een zonnebril besteld bij Charlie Temple. Mijn huidige zonnebril (op sterkte) ben ik kwijt. Heb er ruim 3 jaar plezier van gehad, gelukkig was het maar een goedkoop ding (van Eyes & More, die ik overigens niemand kan aanraden).
Begin december heb ik een nieuwe 'normale' bril gekocht bij een lokale opticien. Na een uitgebreide (en naar mijn idee goede) oogmeting had ik daar een bril besteld met een montuur van Ray Ban. Kosten +/- 450 euro (-6.25 en -6.75 met een lichte cilinder) met kunststof Hoya glazen (extra dun, coating etc.). Toen direct gevraagd wat een zonnebril op sterkte zou kosten met spiegelglazen, maar dat kwam toch wel op ruim over de 500 euro uit (met een Ray Ban montuur die ik mooi vond).
Dat vond ik toch wel prijzig. Dus heb nu met het oogmeetrecept een bril bij Charlie Temple besteld. Eigen merk montuur, Wayfarer kopie, met spiegelglazen. De totaalprijs kwam uit €100,-. Voor bril die ik niet elke dag op heb, leek me dat een nette prijs, en is het voor mij de gok wel waard.
Het enige nadeel is, is dat je de bril zelf moet afstellen, en je ziet pas thuis of de bril je echt goed staat. Nu is wel zo dat je de bril binnen 2 weken (dacht ik) kosteloos kon retourneren, en dan kreeg je je geld terug. Dat heeft mij uiteindelijk wel over de streep getrokken.
Anyway, als ik de bril binnen heb, dan zal er wat foto's van schieten en de kwaliteit bekijken, en mijn bevindingen hier posten.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-05 09:11

_Erikje_

Tweaker in Spanje

alexke1988 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 17:26:
[...]

De oogmeting:
een foropter kost om en beide 25,000 euro en een autorefractor 14,000euro
30minuten is een grondig oogonderzoek

als er nog vragen zijn: vraag maar raak
Wat is het voordeel van de 'nieuwe' foropter met alle digitale toeters en bellen boven de ouderwetse foropter bril? Ik ben in Bali prima geholpen door een kundige dame met zo'n ouderwetse foropter en ik moet zeggen na een half jaar is de sterkte nog gewoon prima. Geen last van vermoeide ogen, of hoofdpijn...

Ik was ook wel blij dat ik van - 3,5 naar -2,25 was gegaan _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

_Erikje_ schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 16:59:
[...]

Wat is het voordeel van de 'nieuwe' foropter met alle digitale toeters en bellen boven de ouderwetse foropter bril? Ik ben in Bali prima geholpen door een kundige dame met zo'n ouderwetse foropter en ik moet zeggen na een half jaar is de sterkte nog gewoon prima. Geen last van vermoeide ogen, of hoofdpijn...

Ik was ook wel blij dat ik van - 3,5 naar -2,25 was gegaan _/-\o_ _/-\o_
Hey Erik,

Een echte optometrist gebruikt een foropter, omdat dit nodig is.
ongeveer 19 van de 21 OEP testen gebeuren met een foropter.

Test 7 de subjective oogmeting kan ook met een pasbril gaan.

Een foropter bied een snellere meting en hierdoor zal de patient minder snel moe worden.

Ikzelf werk liever met een manuele foropter, je hebt geen inputlag op de bediening en er gaat nooit iets stuk.

en het is normaal dat je als myoop of bijziende verbeterd als je ouder word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Gezien de overlap met Het grote brillen topic - Receptuur/Zonnebril etc. en het topic beter in AZ past, zet ik hier een slotje op. Graag in bovenstaande topic verder.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.