Stille UPS info?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 13:11
Met grote verbazing zie ik in de specs van de UPSs nergens of de UPS fanless is of niet. Sommigen hebben een fan die pas gaat draaien bij stroomuitval, sommigen draaien de hele tijd, en sommigen zijn geheel stil en blijven dat.

Ik heb het hier natuurlijk niet over de zoem en piepjes die vaak te horen zijn gedurende het schakelen of testen van de UPS.

Kan iemand mij vertellen wat de UPS is met de hoogste VA/Watt capaciteit die 100% stil is?
Als ze een fan hebben die *alleen* gaat draaien tijdens stroomuitval hoeft dat niet mee te tellen, ik bedoel, dat gaat om misschien 2 keer per jaar een uurtje wat gezoem van een fan, maximaal, daar zit ik niet mee. Maar dat zie ik niet duidelijk vermeld staan, ook niet op de product-pages van de diverse groten.
Schandelijk eigenlijk, dat gebruikers *nog steeds* moeten gaan zeuren om specs m.b.t. geluidsproductie van de geboden apparatuur.

Via wat zoekacties kwam ik wel op de gebruikelijke forums met dezelfde vraag op amazon.de, bij https://quietpc.co.uk, silentpcreview, hardforum etc. Maar meer dan speculatie op dat gebied ben ik niet tegengekomen, op een enkele gebruiker na dan, die van zijn/haar eigen UPS aan gaf dat de fan pas zou draaien bij stroomuitval, maar hiervoor geldt dat het sterk verouderde modellen betreft, of amerikaanse markt versies.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

jubeth schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:09:
Met grote verbazing zie ik in de specs van de UPSs nergens of de UPS fanless is of niet. Sommigen hebben een fan die pas gaat draaien bij stroomuitval, sommigen draaien de hele tijd, en sommigen zijn geheel stil en blijven dat.
Ik denk omdat UPS voornamelijk in lawaaige omgevingen staan. :)
Voor de rest kan ik je niet helpen helaas.

* heuveltje die het idee heeft dat in NL UPS's meer problemen veroorzaken dan voorkomen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
Ja, ben ik helemaal met je eens, het stroomnet is hier veel te stabiel om hier werkelijk voor een noodzaak van UPSs te kunnen pleiten.
Wat ik wel zie als een waardevol motief, is de truuk van moderne inbrekers of groepjes pro inbrekers (laatst in Opsporing verzocht was er zo'n groepje) die weten hoe ze eerst de stroom eraf moeten gooien voordat ze ergens naar binnen gaan waar het barst van de smart-home cloud-based appliances en internet-alarms.
Zoiets wil ik bijv. voor een kennis doen, die een mooie plek heeft achter zijn meterkast, waar hij een UPS wil verstoppen die de hele internet-meuk die telt in de lucht houdt. En een NAS, en liefst een hele groep waar 'ie camera's op heeft e.d.

En die eco-smart switches trekken mij ook wel voor naast mijn grote desktop PC. Dus ik heb zelf dienaangaande grote interesse in een stil ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Dit wordt helaas zelden opgegeven. Ik vraag het me zelf ook af. Ik heb al enkele jaren een APC Smart-UPS 1000va in mijn woon-slaapkamer. Deze heeft geen ventilator en is dus volledig stil. Maar de UPS is ook wel eens oververhit geraakt omdat de accu slecht was geworden en een kortgesloten cel had gekregen. Dit vind ik wat griezelig. (In dat geval wordt de accu overladen met alle warmte van dien)

Ik heb ook een APC Smart-UPS 1500va. Deze is ideaal voor een thuissituatie: Hij heeft wel een ventilator maar deze gaat alleen aan wanneer de UPS te warm wordt en wanneer de inverter werkt. (Als hij stroom levert vanaf de accu)
Vanwege deze goede ervaringen heb ik tweedehands een tweede Smart-UPS 1500 gekocht, maar tot mijn verbazing had deze een ventilator die altijd draait (Zachtjes als de UPS idle is, hard als hij warm wordt of vanaf de accu werkt). Ik heb deze nu op zolder draaien, waar het niet erg is dat er een ruisende ventilator draait.

Maar dit maakt het bepaald niet makkelijk om een geschikte UPS te vinden voor in de huis- of slaapkamer. Aanbevelingen zijn welkom.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik heb hier een back-ups, zonder fan. Verstandig met de accu omgaan doet wonderen @hierboven. Die accu draait inmiddels bijna 6 jaar op 1 accu, omdat ik die periodiek leeg laat lopen. Het namelijk erg slecht om een accu constant af te toppen op 100%. Een (gel)accu dient gebruikt te worden, anders holt de capaciteit achteruit met der tijd.

Een accu waarvan een cel stuk, MOET direct vervangen worden bij een UPS. Dat is omdat de defecte cel overladen word wanneer er geen elektronica in zit die de individuele cellen in de gaten houd. Zo'n cel word dan erg heet, met ontploffings gevaar tot gevolg.

Een back-ups is volgens mij geschikt voor alle apparaten die gebruik maken van een geschakelde voeding (vb. PC voeding, of de adapters die tegenwoordig overal bij vind zoals een switch, router, telefoonlader etc. etc)

Wanneer je de stekker van een geschakelde voeding eruit trekt, terwijl het apparaat aan staat. Gaat het apparaat niet direct uit, maar duurt even (1sec hooguit 2sec). Dat komt omdat de condensatoren die in de voeding lang genoeg de lading vasthouden.

Wat ik nooit zou aansluiten op een back-ups is bijvoorbeeld een CRT monitor of een receiver.

[ Voor 61% gewijzigd door Lip op 07-09-2016 15:32 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Veel mensen denken dat een UPS in NL overbodig is, hoewel de "stroomuitval" enorm meevalt lees 1x a 2x per jaar.

Alleen wat men niet realiseert is dat een goeie UPS ook onder en over spanning wegval beschermt, en als je in de log van een goeie UPS kijkt kan je nog wel eens schrikken van de onder en over pieken.
eerlijk gezegt zal de accu me gestolen kunnen worden het is alleen prettig dat alles netjes afsluit

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

vso schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:32:

eerlijk gezegt zal de accu me gestolen kunnen worden het is alleen prettig dat alles netjes afsluit
Hoe kan je dat jezelf garanderen, wanneer je niet weet of de accu nog goed is???

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

vso schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:32:
Veel mensen denken dat een UPS in NL overbodig is, hoewel de "stroomuitval" enorm meevalt lees 1x a 2x per jaar.

Alleen wat men niet realiseert is dat een goeie UPS ook onder en over spanning wegval beschermt, en als je in de log van een goeie UPS kijkt kan je nog wel eens schrikken van de onder en over pieken.
1 a 2 keer per jaar ? Dan heb je toch al een brakke installatie
Ik denk hier eerder aan 1 keer in de 10 jaar ofzo.

En voor onder en over pieken zitten er niet voor niets al wat een rits condensators in mijn voeding :)
Maar ieder zijn eigen overweging :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Lip schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:19:
Ik heb hier een back-ups, zonder fan. Verstandig met de accu omgaan doet wonderen @hierboven. Die accu draait inmiddels bijna 6 jaar op 1 accu, omdat ik die periodiek leeg laat lopen. Het namelijk erg slecht om een accu constant af te toppen op 100%. Een (gel)accu dient gebruikt te worden, anders holt de capaciteit achteruit met der tijd.
Ik heb redelijk wat over SLA (Gel/AGM) accu's gelezen en er wordt steeds gezegd dat het niet nodig is om hem te ontladen. Sterker nog, ontladen en herlanden kan de levensduur verkorten. De UPS zorg ervoor dat de accu geladen blijft en dat is de toestand waarin de accu het langst goed blijft.
Een accu waarvan een cel stuk, MOET direct vervangen worden bij een UPS. Dat is omdat de defecte cel overladen word wanneer er geen elektronica in zit die de individuele cellen in de gaten houd. Zo'n cel word dan erg heet, met ontploffings gevaar tot gevolg.
Ik heb de accu de volgende dag vervangen. Maar als de accu voor het slapen gaan nog goed lijkt te zijn en bij het wakker worden oververhit is, kan ik er weinig meer aan doen. Een ventilator kan dan tenminste de ergste warmte afvoeren. Maar de accu is dan inderdaad fysiek stuk en moet direct vervangen worden.
Een back-ups is volgens mij geschikt voor alle apparaten die gebruik maken van een geschakelde voeding (vb. PC voeding, of de adapters die tegenwoordig overal bij vind zoals een switch, router, telefoonlader etc. etc)

Wanneer je de stekker van een geschakelde voeding eruit trekt, terwijl het apparaat aan staat. Gaat het apparaat niet direct uit, maar duurt even (1sec hooguit 2sec). Dat komt omdat de condensatoren die in de voeding lang genoeg de lading vasthouden.
Ik heb gelezen dat een Pure Sine Wave UPS efficiënter is, vandaar dat ik voor de Smart-UPS serie had gekozen.
Wat ik nooit zou aansluiten op een back-ups is bijvoorbeeld een CRT monitor of een receiver.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Tyrian schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:44:
[...]

Ik heb redelijk wat over SLA (Gel/AGM) accu's gelezen en er wordt steeds gezegd dat het niet nodig is om hem te ontladen. Sterker nog, ontladen en herlanden kan de levensduur verkorten. De UPS zorg ervoor dat de accu geladen blijft en dat is de toestand waarin de accu het langst goed blijft.
Ik doet dit al ruim 6 jaar en strookt ook met de volgende tekst.

What Constitutes a Discharge Cycle?

A discharge/charge cycle is commonly understood as the full discharge of a charged battery with subsequent recharge, but this is not always the case. Batteries are seldom fully discharged, and manufacturers often use the 80 percent depth-of-discharge (DoD) formula to rate a battery. This means that only 80 percent of the available energy is delivered and 20 percent remains in reserve. Cycling a battery at less than full discharge increases service life, and manufacturers argue that this is closer to a field representation than a full cycle because batteries are commonly recharged with some spare capacity left.

There is no standard definition as to what constitutes a discharge cycle. Some cycle counters add a full count when a battery is charged. A smart battery may require a 15 percent discharge after charge to qualify for a discharge cycle; anything less is not counted as a cycle. A battery in a satellite has a typical DoD of 30–40 percent before the batteries are recharged during the satellite day. A new EV battery may only charge to 80 percent and discharge to 30 percent. This bandwidth gradually widens as the battery fades to provide identical driving distances. Avoiding full charges and discharges reduces battery stress. (See also BU-1003: Electric Vehicle.)

bron : http://batteryuniversity.com/learn/article/discharge_methods

[...]

Ik heb de accu de volgende dag vervangen. Maar als de accu voor het slapen gaan nog goed lijkt te zijn en bij het wakker worden oververhit is, kan ik er weinig meer aan doen. Een ventilator kan dan tenminste de ergste warmte afvoeren. Maar de accu is dan inderdaad fysiek stuk en moet direct vervangen worden.

[...]

Ik heb gelezen dat een Pure Sine Wave UPS efficiënter is, vandaar dat ik voor de Smart-UPS serie had gekozen.
[/quote]

Dat klopt als een bus, back-ups hebben de vorm van een blokgolf. Heel veel maakt dat niet uit voor de levensduur van een apparaat met een geschakelde voeding wat aan de UPS hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Lip schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:37:
[...]
Hoe kan je dat jezelf garanderen, wanneer je niet weet of de accu nog goed is???
Sommige UPS testen zichzelf met regelmaat en je hebt diep ontlading/oplaad cyclus mogelijkheden
heuveltje schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:41:
[...]

En voor onder en over pieken zitten er niet voor niets al wat een rits condensators in mijn voeding :)
Maar ieder zijn eigen overweging :P
Over 1 a 2x per jaar gesproken .. onderhoud is niet nodig kabouters doen alles terwijl het aanstaat .. en ongelukjes gebeuren niet :)

Voorkomen is soms beter dan genezen.

je kan natuurlijk "doomsday preppen" bedenk maar dan zit je op het verkeerde forum :) dit is gewoon simpel gebruik.

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 07-09-2016 20:29 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

WTF heb jij voor ideeën ?
Modbreak:Geen idee, maar hij heeft zelf ingezien dat die post niet kon, dus ik verwijder de quote ook even

[ Voor 48% gewijzigd door dion_b op 08-09-2016 12:30 ]

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
jubeth schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:26:
Ja, ben ik helemaal met je eens, het stroomnet is hier veel te stabiel om hier werkelijk voor een noodzaak van UPSs te kunnen pleiten.
Redelijk stabiel was een aantal jaren geleden nu hebben wij minimaal 1x per 3-4 maanden een outage van minimaal een uur of wat. In ons nieuwe huis is het nu al 2x voorgekomen en ons dorp als 3x waarbij zelf 1 keer de straat open moest. we wonen er nog net geen 3 maanden. 8)7 vorige adres al 2x gehad dat we een avond + nacht zonder stroom zaten en mijn Linux doos toen niet verder kwam dan 70 dagen online :X
Hier is het stroom net is niet meer zo stabiel als het ooit was niet zo slecht dat het hard nodig is maar mijn NAS vind het toch niet leuk om zomaar zonder stroom te zitten.
Wat ik wel zie als een waardevol motief, is de truuk van moderne inbrekers of groepjes pro inbrekers (laatst in Opsporing verzocht was er zo'n groepje) die weten hoe ze eerst de stroom eraf moeten gooien voordat ze ergens naar binnen gaan waar het barst van de smart-home cloud-based appliances en internet-alarms.
Zoiets wil ik bijv. voor een kennis doen, die een mooie plek heeft achter zijn meterkast, waar hij een UPS wil verstoppen die de hele internet-meuk die telt in de lucht houdt. En een NAS, en liefst een hele groep waar 'ie camera's op heeft e.d..
Precies daarom UPS.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat ik zelf wil is een aantal lampen via de UPS laten lopen en misschien nog een tweede erbij speciaal hier voor alleen.

Maar even terug naar het onderwerp.

Ik heb nu deze UPS ( pricewatch: APC Back-UPS BX1400U-GR ) voor mijn NAS en is in ieder geval stiller dan mijn NAS (die ik al voorzien heb van stille fans.) Ik zal nog even kijken of fans aanstaan standaard maar ik dacht het niet verder moet je alleen die rottige piep uitzetten als hij van het stroom net af is.... Bevalt prima Ik heb nog geen volledige ontlaad test gedaan en hoelang hij dan het doet maar dat komt nog even in de toekomst maar hij werkt prima.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Als het gaat om het draaiend houden van een hoop router meuk (vaak allemaal 12Vdc) dan kun je ook zoiets overwegen:
https://www.meanwell-web....-w/drc-60/product/DRC-60A
http://www.eijlander.nl/v...unctie-a-484796-4485.html

Ik heb een Eaton Ellipse ECO 650, ook fanless. (offline ups)
Dat klopt als een bus, back-ups hebben de vorm van een blokgolf. Heel veel maakt dat niet uit voor de levensduur van een apparaat met een geschakelde voeding wat aan de UPS hangt
Ik zou geen Online UPS nemen zonder pure sine.

[ Voor 32% gewijzigd door jeroen3 op 08-09-2016 08:49 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Zoiets wil ik bijv. voor een kennis doen, die een mooie plek heeft achter zijn meterkast, waar hij een UPS wil verstoppen die de hele internet-meuk die telt in de lucht houdt. En een NAS, en liefst een hele groep waar 'ie camera's op heeft e.d.

En die eco-smart switches trekken mij ook wel voor naast mijn grote desktop PC. Dus ik heb zelf dienaangaande grote interesse in een stil ding.
Als je een ups wilt wegens accu faciliteiten kan je beter paar accu's in serie/parallel zetten (weet nooit welke v.d 2) .hiermee kan je langer doordraaien.

soms kan een UPS meer/beter aan met wat mods (zie youtube)

Maar een UPS is niet bedoelt voor 24x7 "opvang" van een stroomstoring.
* je hebt een generator nodig voor "langere tijden"
* de ups kan de "onstabiele output" van een generator netjes "vlak" maken .. scheelt je accu's ,,

De overschakel tijd tussen stroomnet --> accu en generator word bepaald door de belasting van je UPS.

Iets wat je ook niet mag vergeten is dat naast UPS controle je ook de aangesloten systemen regelmatig moet controleren. je wilt niet dat wanneer het "event" gebeurt .. je alsnog de pizang bent.

Vergis je niet ook de UPS kan in brand (tijdens storing), aggegraat slaat niet aan, of je ups valt gewoon ook uit. :( heb het helaas al te vaak zien gebeuren.

Tja vanalles

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Precies elke 6 maanden gewoon even testen. Je moet alles blijven testen ook al werkt het prima het kan opeens niet meer werken en dat wil je weten wanneer je er wat aan kan doen ipv wanneer het te laat is.

We hadden ooit bij een bedrijf waar ik werkte een mooie server met UPS en alles werkte prima (had het niet opgezet) tot de stroom uit viel dus server draaide mooi verder maar tja dan moet hij wel even uitgezet worden dus even de monitor aan en afsluiten en gelijk de accu leeg getrokken. Hij was afgesloten alleen niet netjes. En tja dat was het de monitor (hele oude CRT) was gewoon te zwaar voor de accu en klaar was het de UPS was op/slecht dus schijn veiligheid.

Verwijderd

Inbrekers gooien inderdaad steeds vaker de stroom er af.
Dit komt omdat in het verleden bij een inbraaksysteem de doormelding via de telefoonlijn ging.
Tegenwoordig met het gecombineerd bellen en internetten gaat dit vaak via je modem.

Als je de modem stroomloos maakt......

WIj hebben er een kleine UPS van Next UPS tussen gezet, gekocht via UPS4ALL.
Deze UPS-en hebben batterijen die 6-9 jaar mee gaan.

PS: Via deze site werkt een koringscode nog steeds: NEXT010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
heuveltje schreef op woensdag 7 september 2016 @ 15:41:
[...]
Eehm nope. De stats van mijn UPS, in een vrij gemiddelde suburb in NL, laten bij Liander uitval zien van 4x in 2016 en 5x in 2017. En dan gaat het bij ongeveer de helft ervan volgens Liander om "een spanningsdipje in het hoogspanningsnet". Vanochtend was er hier in Amsterdam weer zoeen. Dan knalt toch wel mooi een paar seconden de hele straat eruit. Vantevoren weet je nooit hoe lang het duurt. Vandaag dus maar 18 seconden, zoiets. Zit je dan met je RAM-disk en kapotte data (of HDD) die je net aan het copyen was, omdat je veronderstelde dat het in NL niet nodig was, zoals jij oppert..

Nee dan ben ik toch wel even erg blij met die UPS hoor. Tot nu toe genoeg tijd gehad alles in eigen tempo te shutdownen waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 13:49
Ben je 2 jaar later nog steeds op zoek naar een stille UPS? Of wat was de reden van deze kick? ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
jubeth schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 22:51:
[...]

Eehm nope. De stats van mijn UPS, in een vrij gemiddelde suburb in NL, laten bij Liander uitval zien van 4x in 2016 en 5x in 2017. En dan gaat het bij ongeveer de helft ervan volgens Liander om "een spanningsdipje in het hoogspanningsnet". Vanochtend was er hier in Amsterdam weer zoeen. Dan knalt toch wel mooi een paar seconden de hele straat eruit. Vantevoren weet je nooit hoe lang het duurt. Vandaag dus maar 18 seconden, zoiets. Zit je dan met je RAM-disk en kapotte data (of HDD) die je net aan het copyen was, omdat je veronderstelde dat het in NL niet nodig was, zoals jij oppert..

Nee dan ben ik toch wel even erg blij met die UPS hoor. Tot nu toe genoeg tijd gehad alles in eigen tempo te shutdownen waar nodig.
Hangt af van waar je woont, hier twee jaar lang een UPS hebben staan (2U rack formaat) voor de servers etc. en nooit* een storing of wat dan ook gehad, zelfs geen (noemenswaardige) dipjes...
UPS jaartje geleden verkocht, nog tegen de koper gegrapt dat ik m toch nooit gebruik maar het nu waarschijnlijk mis gaat en inderdaad drie dagen later een korte uitval van 4 seconden.
Jammer, pech maar 4 seconden uitval per tot nu toe 3 jaar is mij het geld niet waard. Voor databescherming heb je file CRC's om te checken dat data heel aan komt, beetje tool controlleert dat zelf ook al en anders heb je altijd nog een backup of twee klaar staan. In vorige huis 1 keer een 'stroomstoring' gehad toen de monteur een slimme meter monteerde maar dat kon ik al twee weken van tevoren in plannen en alles netjes afsluiten...
De log van die Smart-UPS stond 'vol' met 3 meldingen, namelijk eerste power-on self test (succesvol), melding dat de stroom uitviel (eerste test) en 6 maanden later de tweede test, niet echt spannend, de UPS vond het zelf dus ook niet nodig om de minimale stroomfluctuaties te melden.

[ Voor 7% gewijzigd door RGAT op 18-05-2018 23:08 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
Hahn schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 22:54:
Ben je 2 jaar later nog steeds op zoek naar een stille UPS? Of wat was de reden van deze kick? ;)
Precies wat ik schrijf, ik herinnerde me die "1 x in de 10 jaar" verhalen. Dat is niet de realiteit. Het net hier in NL lijkt stabiel, tot je er ineens de stats van kunt uitlezen omdat je UPS die naar je NAS stuurt.

Ik ben wel op zoek naar een zwaardere op het moment. Inderdaad nog steeds teleurstellend dat fanless of fan-when-needed (zoals Corsair PSUs waarin ze aan gaan vanaf 427W tax) zelden terug te vinden is in de specs.
RGAT schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 23:05:
[...]
Voor databescherming heb je file CRC's om te checken dat data heel aan komt, beetje tool controlleert dat zelf ook al en anders heb je altijd nog een backup of twee klaar staan.
Ik was vanochtend druk bezig een aantal grote packages aan te passen, net flink wat werk afgerond, alles nog in RAM. En ik heb ook wel eens middenin zware video-editing sessie gezeten, die dan wel autosaved elke zoveel minuten, maar als je daar RAM-disk voor moet gebruiken (vanwege de snelheid en storage-levensduur-bescherming), die paar uur werk overnieuw kun je meestal echt net niet erbij hebben. En ik heb ook al een keer meegemaakt dat ik net van alles aan raw foto's had gefixed, in stappen, eindelijk de laatste bewerkingen wilde opslaan toen de stroom uitviel. In alle gevallen was ik dolblij met die UPS, a life-saver!

[ Voor 41% gewijzigd door jubeth op 18-05-2018 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Zou dan gewoon een NVME SSD gebruiken, zolang je minder dan 300GB per dag ernaar schrijft zal die alsnog zo'n 10 jaar mee moeten... Is gelijk ook een stuk goedkoper dan een UPS + meer geheugen, zeker met de huidige DDR4 prijzen :/
Met een goede configuratie raak je misschien 5 minuten werk kwijt, het plaatsen van de UPS duurde al een uur (railkit etc. niet erg slim ontworpen...) dus 1 uur werk om eens in de 3 jaar 5 minuten werk te redden is niet echt winst hier :+

Edit: nu ik erover denk was de laatste stroomstoring waar ik last van heb gehad behalve die van 4 seconden ook in ieder geval meer dan 7 jaar geleden...

[ Voor 14% gewijzigd door RGAT op 18-05-2018 23:32 ]

Fixing things to the breaking point...

Pagina: 1