Toon posts:

Nas, HDD's en Router aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben voornemens om binnenkort een NAS aan te schaffen.
Echter zijn er tegenwoordig zoveel verschillende keuzes in zowel de NAS als de HDD's.

Onlangs heb ik naast mijn game pc van 3.5 jaar oud een laptop gekocht.

Hieronder wat informatie:
- Ik ben dus op zoek naar een NAS.
- Deze word voornamelijk gebruikt om foto's en video's (geen films) en administraties op op te slaan.
- Hier moet automatisch om de zoveel tijd een backup van de pc's op gezet worden.
- De NAS word in eerste instantie niet gebruikt om films te streamen naar de tv.
- Erg belangrijk vind ik de betrouwbaarheid aangezien al de foto's e.d. alleen op deze nas komen te staan.

NAS
Ik lees erg goede verhalen over Synology, echter spreekt Netgear (readynas, 104 of 204) mij ook erg aan.
Mijn voorkeur gaat uit naar een NAS met minimaal 2 bays (in raid 1) (liefst 4, in raid 5).
Snelheid moet voldoende zijn om snel data te kopiëren naar deze en gezinsvideo's vanaf de NAS op de laptop te bekijken.
De NAS hoeft niet te kunnen downloaden etc.
Het zou mooi zijn als deze vanaf een externe locatie bereikbaar is.

Zou de Netgear Readynas 104 wat zijn of is deze al te veel verouderd?
Is deze makkelijk in te richten of zouden jullie dan toch Synology adviseren?
De NAS heeft ook meerdere USB aansluitingen nodig aangezien ik mijn ext. backupschijven hier permanent aan wil hangen.

HDD's
Zelf zweerde ik altijd bij HDD's van Western Digital, ik heb al 2 externe backup schijven staan van 1TB elk, deze draaien al 6 jaar zonder problemen. Echter vind ik dit gezien de leeftijd een tikkende tijdbom en wil ik zo snel mogelijk over naar een NAS.
Nu heb ik hier onlangs op het forum minder goede verhalen gelezen over de WD RED schijven met een hoge fail rate.

- Wat adviseren jullie voor schijven in een NAS? Liefst schijven met een zo hoog mogelijke betrouwbaarheid. (HGST, hier heb ik echter geen ervaringen mee)?

Ik ben van plan om de schijven in raid 1 of raid 5 te plaatsen.
Van een ICTer bij ons op het werk begreep ik echter dat raid 5 niet altijd even betrouwbaar is bij consumenten NAS, omdat als er een schijf uitvalt en vervangen word voor een nieuwe niet altijd rebuild kan worden, is dit waar?
Voordeel van Raid 5 is dat ik meer ruimte overhoud ipv raid 1, maar weegt de betrouwbaarheid hier tegen op?
- Wat is jullie advies in bovenstaand?
- Heeft het in mijn geval echt zin om schijven te kopen die speciaal voor een Nas zijn bedoeld?

Het liefst wil ik 3 schijven gebruiken van 3TB per stuk in raid 5.

Mijn budget is max € 600,-.

Verder ben ik nog op zoek naar een Router om dit alles in mijn netwerk te implementeren.
Ik werk nu met een oude TP Link die achter mijn UPC modem hangt.
Zou Sitecom WiFi Router X7 AC1200 wat zijn?

Alvast super bedankt voor jullie hulp, deze materie gaat mij iets boven het hoofd :P .

Alle reacties

• [Yellow]
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb goede ervaringen met QNAP. Op meerdere locaties/installaties. Goede performance en betrouwbaar. Maar ik heb geen ervaring met andere merken (dus misschien zijn die net zo goed).

WD Red heb ik ook slechte ervaringen mee, ik denk dat je ze alléén in RAID omgevingen zou kunnen gebruiken. Maar in twee afzonderlijke locaties problemen mee gehad dus ik raad ze nooit meer aan.

HGST heb ik alleen maar positieve ervaringen mee gehad heb (maar voor de WD Red was dat met WD ook zo...)

Ik gebruik op geen enkele locatie RAID omdat ik niet geloof dat het voor consumenten iets toevoegt (en al helemaal niet omdat je er alleen maar via je netwerk bij kan). En voor de betrouwbaarheid kun je beter zorgen voor goede backups.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:08
[Yellow] schreef op maandag 23 mei 2016 @ 18:42:

Ik gebruik op geen enkele locatie RAID omdat ik niet geloof dat het voor consumenten iets toevoegt (en al helemaal niet omdat je er alleen maar via je netwerk bij kan). En voor de betrouwbaarheid kun je beter zorgen voor goede backups.
Ikzelf zet de NAS vaak (niet altijd) in RAID 1. Dit scheelt namelijk veel werk als een van de twee schijven plots denkt ik heb geen zin meer ik stop ermee. (Je hoeft dan geen back-up terug te zetten omdat alles er nog is en hangt van het model af maar vele doen als je een nieuwe harde schijf weer erin doet ook automatisch de RAID 1 maken.

Voor snelheid is RAID voor de meeste consumenten niet nodig. Als back-up is het ook niet veilig maar het kan je wel veel werk schelen.

Veel NAS systemen ook een optie om alles wat je verwijderd in bijvoorbeeld een bepaalde share op die nas in een soort tijdelijke container te plaatsen. Het is op dat moment nog niet helemaal weg en kun je dus nog terug halen. Hoeveel je nog kunt halen hangt van je instellingen af. Dit kan soms handig zijn (het is geen back-up).

• [Yellow]
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mhh, wel beetje decadent om 2 schijven te laten lopen voor die ene keer dat je een backup terug moet zetten....
Wel goed dat je beseft dat mirror géén backup is :)

Zoals ik al zeg: voor consumenten voegt RAID niets toe.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Regel eerst een je backup eens op een goede manier, dan weet je ook wat je moet kopen.
Je nas waar 1 kopie op staat is dus geen backup.
Je externe backup schijven, die je aan je nas wilt hangen is geen backup.
Dus al backup heb je niks.
Raid is niet nodig, mag wel, maar dan moet je nog je backup regelen.
En raid is geen backup.
Encryptie virus en je bent alles in 1 keer kwijt.
Bliksem inslag, alles weg.
Je voeding van je nas ontploft, alle hd's defect
etc.
etc.

Tip voor nas.
Je nas firma heeft een lijst met hd's die geschikt zijn voor je nas.(en koop synology)
Je nas instellen met "file version", dwz dat er terug in de tijd gegaan kan worden met je data, dus er komt een virus, die zet encryptie op je files(je weet wel, je nas en je externe schijven), dan zou je nog terug kunnen gaan naar een bepaalde versie toen de files niet encryptet waren.
Wachtwoord van je nas heel anders maken dan op je andere pc's, dus niemand toegang geven behalve aan je gedeelde mappen.
Mappen delen naar het internet, is gevaarlijk al je dit fout doet, dus heel veel info gaan zoeken hoe dit gaat, en misschien dit niet doen, of alleen een aparte map doen, met beperkte rechten.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Bedankt voor jullie antwoorden en excuus voor mijn late reactie, door een auto ongrluk heb ik de laatste weken weinig achter de computer doorgebracht.

@jan99999:
Ik dacht dat ik goed bezig was qua back up, niet dus.... wat is volgens jou de beste methode?
In raid schakelen lijkt mij wel handig voor als 1 van de schijven uitvalt toch?

Voor mij is het inmiddels duidelijk dat ik voor schijven van hgst moet gaan.
Voor de nas twijfel ik tussen synology of netgear (readynas 104 of 204), wie heeft er ervaringen met deze merken? En wat raden jullie van synology aan voor mijn toepassing?

@Yellow:
Is de interface van QNAP voor elke leek te gebruiken? Hoe is deze wua betrouwbaarheid?

Bedankt voor jullie reacties alvast.

Groeten,
Pagina: 1