Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

1 computer geen internet na stroomuitval

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Deze ochtend hadden we een stroompanne van ongeveer een uurtje. Nadat alles terug opgestart hadden was er 1 laptop in het netwerk (die zowel bedraad via docking station als draadloos via wifi is aangesloten) die wel verbinding had met de router maar geen internet (zo het typische uitroeptekentje bij windows netwerkcentrum). Na een herstart van m'n switch was het probleem opgelost (lokale netwerk was soms wel soms niet bereikbaar en verschillende reboots hielpen niet).
Nu vraag ik me eigenlijk af wat het probleem zou geweest zijn, gewoon uit interesse

Relevante software en hardware die ik gebruik
Modem/router van provider staat in bridgemodus en primaire router is dus m'n netgear wndr4300. Van daaruit utp kabel naar een switch (3com gigabit switch), vanuit switch utp kabels naar de access points en naar een 2de switch (netgear gigabit). De laptop is verbonden op deze laatste switch samen met 3 printers (de printers werkten echter zonder problemen).
Probleem was pas opgelost na een herstart van de eerste switch (de 3com)

EDIT: alle switches zijn unmmanaged

Laptop draait windows 10 met dell docking d3100.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Laptop reboot, adapter's uitgeschakeld terug ingeschakeld, ip-adressen hernieuwd, de netgear switch herstart en uiteindelijk de 3com switch herstart wat het probleem oploste. En hoe ik het kan voorkomen in de toekomst. Goed dat ik nu persoonlijk thuis was maar dit is natuurlijk niet altijd zo...

Ik vind het vooral vreemd dat er maar 1 computer problemen had, alle andere (server, printers, raspberry en 3 laptops hadden geen problemen)

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tja, 3Com maakt heleboel switches dus ik weet niet of je een managed/unmanaged hebt; mogelijk dat je nog iets in de logging kan terugvinden (als je een redelijk modelletje hebt gekocht).

Best een kans dat de ARP tabel van de 3Com roet in het eten gooide; mogelijk is het zinvol om bij een volgende keer troubleshooting in ieder geval al je infra uit te sluiten en een "defect apparaat" even direct op je wndr4300 aan te sluiten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:20:
Tja, 3Com maakt heleboel switches dus ik weet niet of je een managed/unmanaged hebt; mogelijk dat je nog iets in de logging kan terugvinden (als je een redelijk modelletje hebt gekocht).

Best een kans dat de ARP tabel van de 3Com roet in het eten gooide; mogelijk is het zinvol om bij een volgende keer troubleshooting in ieder geval al je infra uit te sluiten en een "defect apparaat" even direct op je wndr4300 aan te sluiten.
Bedankt voor je antwoord al ;) Heb ook aangepast in topicstart, switches zijn unmanaged.
Rechtstreeks aansluiten van de laptop op m'n router ging volgende stap geweest zijn ;)

En kan ik dat voorkomen in de toekomst?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 21:10
Al je netwerk infra aan een UPS hangen, zodat ze niet zomaar geen stroom meer hebben ;)

Verwijderd

Topicstarter
borft schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:30:
Al je netwerk infra aan een UPS hangen, zodat ze niet zomaar geen stroom meer hebben ;)
Wat overkill voor m'n thuisnetwerk hé, vind je niet ? :p

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

borft schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:30:
Gezien het feit dat alle apparaten zeeeer waarschijnlijk niet allemaal op 1 tafel staan, hebben we het dus over meerdere UPS'en met verschillende uptimes/vermogens. Zonder direct de portomonnee in te zien, denk ik dat je voor 4 kamers (huiskamer, werkkamer, kinderkamers en overig) al rustig 400 tot 800 Euro aan UPS'en kan gaan neerzetten.

En dat allemaal omdat een herstart van een device niet goed gaat? Sterker nog; als de stroomstoring te lang duurt, stoppen de UPS'en er ook mee en is topicstarter nog verder van huis.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1