Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

zelfbouw Pc statisch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thomdebom35
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-05 16:45
Beste medetweakers,

Ik heb afgelopen vakantie mijn eerste zelfbouw pc gebouwd. Hij doet het nu goed maar er zijn wel wat problemen. Wanneer ik de verwarming en de pc tegelijk aanraak krijg ik een schok, niet een die stopt na de eerste schok maar ik voel dat ik constant onder stroom sta. Wanneer ik mijn koptelefoon opdoe en ik hoor geen geluid te horen hoor ik een constant gezoem, daar hebben mijn vrienden via skype ook last van wanneer ik met ze skype.

Mijn vraag

Weten jullie hoe dit komt en is het slecht voor mijn pc?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 179,50€ 179,50
1MSI H110M PRO-VH€ 52,95€ 52,95
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 339,-€ 339,-
1Phanteks Eclipse P400 - Zwart€ 65,-€ 65,-
1Kingston HyperX Fury black HX421C14FB2/8€ 32,14€ 32,14
1Corsair CX450M€ 52,70€ 52,70
1OCZ Trion 150 240GB€ 60,81€ 60,81
1Akasa PWM fan splitter€ 2,52€ 2,52
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 784,62

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Op andere fora vond ik dat je vaak dan losliggende kabels in je kast hebt liggen , kan dat het zijn? Ik denk niet dat dat het geval is bij mij maar checken kan geen kwaad denk ik.

Alvast bedankt :) Sorry als het in het verkeerde subforum staat maar dit is het beste dat ik kon vinden

Alle reacties

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Je kast aarden (geaard stopcontact gebruiken). Verder is het niet echt slecht voor je PC.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is de PC aangesloten op een geaarde outlet? Zo ja, weet je ook 10000% zeker dat de outlet een volledig aarddraad heeft?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sorry als het in het verkeerde subforum staat maar dit is het beste dat ik kon vinden
Volgende keer in geval van twijfel graag *voor* je een topic opent navragen... maar deze keer staat het iig exact goed :)

En inhoudelijk uiteraard eens met bovenstaande twee: je PC is niet (goed) geaard.

Ben het trouwens niet eens dat dit geen kwaad kan. Als je je PC aansluit op iets wat wel geaard is, gaat datzelfde spanningsverschil dat jij voelt staan op de kabel waarmee je het aansluit. Het gaat om +-115V en dat is meer dan genoeg om poorten te beschadigen als je pech hebt. Heb twee keer in deze situatie een HDMI-poort opgeblazen zien worden (ongeaarde PC aangesloten op geaarde beamer cq monitor).

Sowieso, je PC is enkel geisoleerd en dient daarom geaard aangesloten te worden. Doe je dat niet, en heb je flink pech, bijv brand in huis. en de schade-expert van je verzekering komt erachter, dan kan het nog een duur staartje krijgen. Sowieso moet je dubbelpech hebben, dus erg waarschijnlijk is het niet, maar waarom zou je de risico lopen?

Oslik blyat! Oslik!

• Thomdebom35
Ik zal zodra ik weer thuis ben kijken of mijn stopcontact geaard is. Weet dat zo niet uit mijn hoofd 8)7 als hij niet geaard is, wat zijn mijn opties dan? Ben niet echt een held met elektriciteit 7(8)7

• MAX3400

MAX3400

Thomdebom35 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:33:
Ik zal zodra ik weer thuis ben kijken of mijn stopcontact geaard is. Weet dat zo niet uit mijn hoofd 8)7 als hij niet geaard is, wat zijn mijn opties dan? Ben niet echt een held met elektriciteit 7(8)7
Een aannemer bellen?

• Remcoww
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-11 21:49
Thomdebom35 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:33:
Hoe oud is je woning en zat het stopcontact er origineel in?

• MAX3400

MAX3400

Remcoww schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:36:
[...]

Dat zegt nog niet veel; ik kan naar de Praxis een wandcontactdoos halen met "3 puntjes", deze in een muur trappen en de aarddraad niet hebben/aansluiten. Tja, dan heb je een mooi cool stopcontact waar je alsnog 115V overheen krijgt.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:02
Toen je, en de kast en de verwarming beet had, verdween toen het gezoem uit je koptelefoon? 8)
Als dat zo is dan heeft de pc geen aardedraad /aardleiding.
En iedereen valt over me heen als je tussen de pc en de cv-leiding een draadje klemt.
Dit mag ik niet voorstellen. Neem mijn suggestie niet over...
Al heb je wel aangetoond dat de cv aan de aarde zit.
En we zijn toch tweakers.

[ Voor 0% gewijzigd door beascob op 17-05-2016 11:57 . Reden: typo ]

gewaarwordingshorizon

• MAX3400

MAX3400

beascob schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:55:
...
En iedereen valt over me heen als je tussen de pc en de cv-leiding een draadje klemt.
Dat niet maar geef dan wel ff aan dat het niet een minimaaaaal dik draadje mag zijn; in het ergste geval brandt 'ie vanzelf door ;) Overdreven natuurlijk maar heb je een aanbevolen draaddikte hiervoor?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:58
Het mag niet, want een loodgieter kan de buis afzagen en dan heeft hij aan één zijde een buis welke onder spanning staat.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:02
Vroeger bij m'n ouders deden we, als de stop ( smeltveiligheid/patroon) doorgebrand was, één filament uit een tweeling snoer om de patroon , en die ging ook doorbranden bij 17-18 ampère.
Maar wat jeroen3 zegt, het geeft onvoorziene problemen.
Zorg voor een geaard wandcontactdoos

gewaarwordingshorizon

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je moet je CV niet als randaarde gebruiken.

Maar ik zie geen enkel probleem met testen of het de randaarde is dmv de CV als je stopcontact geen randaarde heeft. Vooral niet als je je eigen lichaam als geleider gebruikt :P.

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 17-05-2016 12:22 ]

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Je weet zeker dat er in de kast geen kabels tegen de behuizing zitten?
Hier geen last om een ongeaard stopcontact gelukkig :X

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-11 21:15
Misschien een idee. maar de pc verplaatsen weg bij de verwarming.
Kun je geen schokjes meer krijgen.
En technisch gezien moet een pc aan een geaard stopcontact hangen ja.
Maar helaas in oude woningen en zo wie zo huur woningen, hebben die alleen in de keuken, badkamer en kelder een geaard stopcontact (ook al is in de kelder soms al niet het geval)
Ik raad je aan om je pc te verplaatsen. weg van de verwarming.
En een goede verlengkabel te gebruiken . Kan soms storing verminder.

• Remcoww
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-11 21:49
MAX3400 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:42:
[...]

Dat zegt nog niet veel; ik kan naar de Praxis een wandcontactdoos halen met "3 puntjes", deze in een muur trappen en de aarddraad niet hebben/aansluiten. Tja, dan heb je een mooi cool stopcontact waar je alsnog 115V overheen krijgt.
Hiermee bedoel ik te zeggen dat als hij in nieuwbouw zit en het stopcontact origineel is, het zeer waarschijnlijk geaard is.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MAX3400 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:42:
[...]

Dat was dus de situatie in m'n vorige woning - overal stopcontacten met randaarde, maar meerdere niet goed geaard aangesloten :X

M'n beamer zat in een contactdoos met goede randaarde, m'n PC in eentje waar het niet aangesloten was. Daarom dat ik nu een beamer heb die ik via VGA moet aansluiten want HDMI is dood :'( :(
coolbvrobin schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:29:
:')

Er is 115V potentiaalverschil tussen een niet-geaard aangesloten (enkelgeisoleerde) PC en *alles* eromheen wat wel in verbinding is met aarde. Enige reden dat het zo opvalt bij de verwarming is omdat dat doorgaans van geleidend metaal is waardoor de weerstand laag is en er een stroom kan lopen wat je voelt.

Maw, ook weg van de verwarming blijft het probleem gewoon.
En technisch gezien moet een pc aan een geaard stopcontact hangen ja.
Maar helaas in oude woningen en zo wie zo huur woningen, hebben die alleen in de keuken, badkamer en kelder een geaard stopcontact (ook al is in de kelder soms al niet het geval)
Ik raad je aan om je pc te verplaatsen. weg van de verwarming.
En een goede verlengkabel te gebruiken . Kan soms storing verminder.
Lekspanning is is geen "storing"...

Een goede verlengkabel is wel een optie, als je hem aansluit op een geaard stopcontact is het probleem inderdaad verholpen. Nog beter is uiteraard zorgen dat het stopcontact bij de PC geaard wordt.

Geen zin in die twee? Neem dan een PC met voeding dat wel dubbelgeisoleerd is. Dat is een goede en veilige optie bij niet-geaarde stopcontacten. Je komt dan vaak uit bij laptops en mITX systemen.

Oslik blyat! Oslik!

• Thomdebom35
Remcoww schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:36:
[...]

Mijn "woning" ;) is oorspronkelijk bijna 100 jaar oud maar er is recent verbouwd, volgens mijn vader heeft hij toen alle stopcontacten geaard. De pc staat op een kamer die er 100 jaar geleden ook al was.
HollowGamer schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:28:
Je weet zeker dat er in de kast geen kabels tegen de behuizing zitten?
Ik heb het net even gecheckt en ik weet redelijk zeker dat dat niet het geval is.
coolbvrobin schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:29:
Ik moet mijn best doen om zowel de verwarming als de pc tegelijk aan te raken dus ik heb er normaal eigenlijk helemaal geen last van :) ik ben alleen bezorgd om mijn hardware.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Thomdebom35 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 22:15:
[...]

Mijn "woning" ;) is oorspronkelijk bijna 100 jaar oud maar er is recent verbouwd, volgens mijn vader heeft hij toen alle stopcontacten geaard. De pc staat op een kamer die er 100 jaar geleden ook al was.
:X

Als er geen sprake was van randaarde zou dit een duidelijk verhaal zijn. Maar als er wel gepoogd is de boel te aarden...

Iets is iig goed mis met je elektra als apparaten die aangesloten zijn op stopcontacten met randaarde toch lekspanning vertonen :o

Geen overbodige luxe om een electricien de boel te laten doorlichten. Wat je hier beschrijft kan hooguit voor de PC kwaad, maar wie weet wat er verder niet (goed) geaard is...

Oslik blyat! Oslik!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

jeroen3 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:04:
Het mag niet, want een loodgieter kan de buis afzagen en dan heeft hij aan één zijde een buis welke onder spanning staat.
Dat is niet de reden waarom het al een hele tijd niet meer mag. Steeds meer leidingen zijn van plastic, in sommige gevallen komen ook de metalen delen nergens direct in contact met de aarde waardoor effectief heel de cv onder spanning komt te staan. Dat kan voor schok- en brandgevaar zorgen.

Aangezien de TS in een oud huis woont lijkt mij dit niet het geval (wat ook in de praktijk zo blijkt d.m.v. wat de TS heeft gedaan). Heck, huizen werden tot voorbij de jaren 60 nog met regelmaat geaard via de cv.

Is het een tijdelijke oplossing om de PC aan de cv te aarden? Ja, maar ook mijn voorkeur zou uitgaan naar een fatsoenlijke oplossing, welke er schijnbaar wel hoort te zijn..

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 18-05-2016 23:50 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1