Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-05 19:12
Beste medetweakers,

Recentelijk ben ik verhuisd en bij een nieuw huis hoort uiteraard een geheel nieuw netwerk. Aangezien het gaat om een "tijdelijk" huurhuis heb ik voor gekozen om eens van de kabels af te stappen en volledig op wireless te gaan en eigenlijk het liefst alleen 5GHz tenzij dit niet ondersteund wordt door het ontvangende apparaat uiteraard.

Ik heb mijn 200mb ziggo abbonement meegenomen. Deze haalt op de kabel gemakkelijk de 200mb. Met een wireless setup hoopte ik toch wel de 150 in ieder geval aan te tikken. Niets blijkt minder waar.

Wat nu het vreemde is, is dat op mijn pc op de begane grond mijn 2,4 sneller is dan mijn 5ghz. Op de 2,4 zit ik op 25mb download, terwijl ik met 5ghz de 18mb haal.

Ik heb de volgende apparaten aangeschaft;

Modem: pricewatch: Cisco EPC3925
Standaard Ziggo modem, die ik in bridge modus heb laten zetten.

Router: pricewatch: Belkin AC 1000 DB
Aangeschaft om een dualband netwerk te kunnen opzetten. Dit apparaat staat ook in de meterkast.

Wireless extender: pricewatch: TP-Link RE200
Zou het 5 ghz signaal moeten versterken en versnellen. Deze hangt in de gang op de 1ste verdieping en geeft een volledig groen signaal op beide 2,4 en 5ghz. Dat betekend dat hij in principe beide signalen perfect door zou moeten geven.

Netwerkkaart: pricewatch: TP-Link Archer T8E
Deze heb ik gisteren in mijn pc gebouwd en zou moeiteloos de 5ghz moeten ontvangen. De pc staat in de studeerkamer. Deze grenst aan de meterkast op de begane grond en staat dus op zo'n 5 meter afstand van het modem en de router.

De snelheden die ik hier mee bereik zijn dus verre van toereikend. Zoals ik al zei zit ik met 5ghz op 18mb download en met 2,4ghz op 25. Het bereik van de 5ghz lijkt dus belabberd te zijn.

Wat ik ook vreemd vind is, als ik in het lijstje op mijn pc kijk bij alle beschikbare draadloze netwerken, dat het 5 ghz netwerk 3 uit 5 streepjes heeft. Dan connect ik binnen een seconde daarmee en schiet hij meteen naar 0 streepjes.

Heeft iemand hier een verklaring voor? Heb ik de kaart wellicht verkeerd ingebouwd of is de extender de storende factor? Ik ben heel benieuwd of jullie dit probleem herkennen en/of aan kunnen geven waar het probleem zit en wat het wellicht op zou lossen.

Ik heb screenshots, maar deze staan thuis op de pc. Deze kan ik vanavond in het topic zetten.

P.S. Mijn vriendin haalt in de slaapkamer op de 2de verdieping met haar telefoon "Samsung Galaxy s5" 150mb download. Een telefoon door 2 vanaf betonnen plafonds haalt 150mb download en mijn pc op 5 meter afstand krijg ik niet verder dan de 18. Hier klopt iets niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je weet dat een extender je snelheid halveert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:29
5GHz komt veel minder ver en minder makkelijk door obstakels heen. Niet zo gek dus. Het is meer voor direct LOS hoge bandbreedte dan dekking.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blurryilluzion
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-04 16:37
Snelle tip; haal de hele extender weg. Sommige clients hebben moeite met het 'kiezen' van een basisstation. Dan gaan ze continue switchen, dat kost snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:57

OgWok

U.N.C.L.E.

Inderdaad extender eruit. Verder heb ik zelf ervaring met een 5GHz Cisco accesspoint en was over de snelheid verre van te spreken (in zelfde kamer). Ook met verschillende opstellingen. Wilde grote files vanaf mijn server gaan kopieeren en ben er snel mee gestopt.

Overigens lees ik wel dat er anderen zijn die wel behoorlijke snelheden halen, maar een cat5 kabel evenaart het niet.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:55
Wanneer 5ghz een muurtje door moet heeft dat een aardige impact op de snelheid, bij 2,4ghz speelt dat minder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
Wat nu het vreemde is, is dat op mijn pc op de begane grond mijn 2,4 sneller is dan mijn 5ghz. Op de 2,4 zit ik op 25mb download, terwijl ik met 5ghz de 18mb haal
Aangezien je hier geen hoofdletters gebruikt (altijd doen!): hebben we het hier over bits of Bytes?

Sowieso, even rekenen:
Zwakste schakel is (zoals altijd) de repeater. Je hebt een redelijke 2x2 MiMo router/AP en een mooie 3x3 MiMo client, maar je repeater is 1x1, kan dus maar één gegevensstroom tegelijk aan. Max link rate dus 433Mbps. Onder perfecte omstandigheden hou je 70% daarvan over als max netto throughput: 303Mbps. Vervolgens is eigen aan een repeater dat alle gegevens twee keer verstuurd moeten worden, dus je max throughput moet je halveren. Hou je over 151Mbps.

Stel je bedoelt met jouw "18mb" 18MBps, dan komt dat overeen met 144Mbps. Oftewel vrijwel exact wat je maximaal kunt verwachten met de setup die je hebt.

Als je met "18mb" 18Mbps bedoelt, dan zit je daar nog ver onder (ongeveer factor 8 :z ). Dan is de vraag vooral hoe het met de omstandigheden zit - een paar groene streepjes zegt erg weinig, wat je RSSI (in dBm) is zegt aanzienlijk meer. Maar de vraag is hoeveel moeite je erin moet steken. Dit is een gecastreerde opstelling die je niet moet willen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
Ik heb gisteravond mijn repeater eruit gehaald, maar dit verandert helemaal niks. Nog steeds 3 streepjes signaal voor het connecten. Geen streepjes zodra ik verbonden ben.

Overigens is in mijn omschrijving te lezen dat de router en pc zich op de begane grond bevinden en de repeater op de eerste, dus ik denk niet dat de pc uberhaubt connectie maakt via de repeater?

Omdat de repeater geen verschil oplevert en de kabel gewoon 150-200MB trekt denk ik toch dat het aan de router ligt. Ik wil het graag eens proberen met een andere router. Hebben jullie een idee hoe ik dit het best kan doen? Kan je ergens routers lenen voor testjes etc? :P

Ik wil kijken of ik met het vervangen van de router wel ineens een goed signaal heb.

De begane grond ziet er echt zo uit;

----------m------
--------- ------
| |
| |
|_c_________|

Waarbij de m de meterkast is en de c mijn computer, Dit is echt 4-5 meter met daartussen alleen een houten deurtje van de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

DeBers schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 10:43:
...en de kabel gewoon 150-200MB
Met dit soort snelheden wil je geen WiFi; trek gewoon Cat6e door het huis en je hebt overal 1.5Gbps internet. ;)
Kan je ergens routers lenen voor testjes etc
Vast wel kan je iemand proberen te vinden op http://tweakers.net/aanbod/ en anders ga je naar de dichtsbijzijnde Mediamarkt, koopt een router, test 'm 10 minuten en als het niet bevalt, ga je naar de retouren-balie?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
DeBers schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 10:43:
Ik heb gisteravond mijn repeater eruit gehaald, maar dit verandert helemaal niks. Nog steeds 3 streepjes signaal voor het connecten. Geen streepjes zodra ik verbonden ben.
Wat zijn "3 streepjes"? Geef (zoals ik al vroeg) aan hoeveel dBm je meet (als je OS dat niet levert, kijk naar apps als InSSIDer of WiFi Analyzer).
Overigens is in mijn omschrijving te lezen dat de router en pc zich op de begane grond bevinden en de repeater op de eerste, dus ik denk niet dat de pc uberhaubt connectie maakt via de repeater?
Client devices kunnen ongelofelijk dom zijn mbt waar ze mee verbinden. Om te troubleshooten kan het erg handig zijn om alle AP's/repeaters verschillende SSID's te geven zodat je zeker weet waar je mee verbindt en hoe elk onderdeel werkt. Als het allemaal naar tevredenheid werkt kun je voor het gemak alsnog SSID overal gelijk stelllen - als dat voor jouw clients beter werkt.
Omdat de repeater geen verschil oplevert en de kabel gewoon 150-200MB trekt denk ik toch dat het aan de router ligt.
200MB :?

Zoals MAX3400 hierboven aangeeft, 200MBps = 1600Mbps, dat is meer dan Gigabit Ethernet. Dat haal je dus zeker niet, aangezien geen van de apparaten die je noemt 10GbE ondersteunt :o

Oftewel je heb thet over 150-200Mbps en bent nog steeds onnauwkeurig bezig met hoofdletters. Dat is voor ons verwarrend, maar voor jou zo te zien ook.

Overigens is 200Mbps totaal niet indrukwekkend op een bedrade LAN. Ik zou minimaal 800Mbps verwachten LAN-to-LAN, en eigenlijk met het apparatuur wat jij hebt zou ik >950Mbps verwachten.

Omgekeerd: 200Mbps over WiFi-ac zou je met twee vingers in je neus moeten kunnen halen, althans met 2x2 MiMo (wat met jouw router/AP haalbaar zou moeten zijn). In zelfde ruimte zou ik met gemak 500Mbps verwachten, en minimaal 150Mbps in aangrenzende ruimtes (ongeacht muren, het 5GHz signaal gaat door de deuropeningen). Gezien wat je over je setup op begane grond schrijft zou ik 500Mbps verwachten.
Ik wil het graag eens proberen met een andere router. Hebben jullie een idee hoe ik dit het best kan doen? Kan je ergens routers lenen voor testjes etc? :P

Ik wil kijken of ik met het vervangen van de router wel ineens een goed signaal heb.
Ik zou aanraden om eerst wat systematischer te testen met wat je hebt. Begin eens met bijvoorbeeld te spelen met exacte locatie en orientatie van je router en PC:

- Dat houten deurtje van je meterkast houdt ws niet zoveel tegen, maar de locatie in de meterkast tussen de kabels en leidingen kan wel eens een flink nadeel zijn. Trek even om te testen de router net buiten de meterkast en kijk wat het doet. Kijk ook naar hoogte: doorgaans is hoger beter, als het op de grond ligt win je geheid wat door het 25cm onder het plafond te hangen.
- Je hebt een PCIe WiFi NIC op je PC met antennes die naar achteren steken en waarschijnlijk ook daar tussen de kabels hangen. Draai eens je PC achterstevoren en zorg dat er geen kabels om de antennes heen hangen. Kijk wat dat doet.

Met bovenstaande twee zaken zou je 500Mbps moeten halen op 5GHz met de combo van router/AP en client. Haal je dat niet, dan is er iets mis.

Check ook de instellingen: zit je op 80MHz kanaalbreedte? En staat security op WPA2-only en CCMP (AES) only? Idealiter wil je ook in een van de high-power 5GHz kanalen zitten, dus 100-140, tenminste als je AP DFS en TPC ondersteunt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
Je hebt gelijk over het gebruik van de hoofdletters. Dat ik daar inconsequent in ben is omdat ik niet wist dat er een verschil is. Ik heb het over Mbps.

Overigens ben ik niet zo bezig met wat indrukwekkend is. Ik heb maar een 200Mbps abonnement. Dat wil ik er graag uithalen en niet meer. Ik wil geen Mbps wedstrijden winnen ;)

Maar wat je zegt had ik ook verwacht. Met mijn huidige apparatuur en setup zou ik het moeten halen.

Ik ga vanavond wat meer testen met een laptop erbij met wifi analyzer. Daarnaast is het zeker een goed idee om de repeater een andere naam te gaan geven. Dan weet ik in ieder geval meer. Ik ga ook met de router door mijn huis heen lopen om te kijken of dat effect heeft.

Bedankt voor de tips! En weer wat geleerd over het verschil tussen Mb en MB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:22
MAX3400 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 10:47:
[...]

Met dit soort snelheden wil je geen WiFi; trek gewoon Cat6e door het huis en je hebt overal 1.5Gbps internet. ;)
Klein beetje onzin natuurlijk :) Ik heb 250/250Mb/s glasvezel en trek op mijn macbook op 5ghz gewoon de 250Mb/s dicht zowel up als down met een lage ping.
Desalniettemin heb ik alles wat met een kabel kan op de kabel zitten, daar ben ik het met je eens.

1) range extender ertussenuit
2) welke snelheid haal je als je in "zicht" staat van je router? 5ghz vind het niet leuk om door muren heen te gaan.

Wat ik zou doen: Ziggo modem weer als router laten instellen en de wifi uitschakelen. Vervolgens een pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) Halen en deze gebruiken voor de wifi. Het liefst in "zicht" plaatsen van de clients zodat het signaal nergens doorheen hoeft.

Edit: Die Ubiquiti heb ik toegevoegd omdat ik daar praktijk ervaring mee heb en ik zeker weet dat deze die snelheden haalt. Je zou natuurlijk ook gewoon jouw Belkin kunnen instellen als accesspoint en verplaatsen. (heb alleen geen idee van de snelheden in de praktijk van de Belkin)

Edit2: mb omgezet naar Mb/s (dank je Max 8)7 )

[ Voor 14% gewijzigd door Axewi op 18-05-2016 13:09 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Axewi schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 12:01:
[...]

Klein beetje onzin natuurlijk :) Ik heb 250/250Mb glasvezel en trek op mijn macbook op 5ghz gewoon de 250mb dicht zowel up als down met een lage ping.
Het blijft lastig, die hoofdletters en kleine letters... Vanzelfsprekend trek je 250millibit dicht... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
DeBers schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:52:
Je hebt gelijk over het gebruik van de hoofdletters. Dat ik daar inconsequent in ben is omdat ik niet wist dat er een verschil is. Ik heb het over Mbps.
:)
Overigens ben ik niet zo bezig met wat indrukwekkend is. Ik heb maar een 200Mbps abonnement. Dat wil ik er graag uithalen en niet meer. Ik wil geen Mbps wedstrijden winnen ;)

Maar wat je zegt had ik ook verwacht. Met mijn huidige apparatuur en setup zou ik het moeten halen.
Het gaat niet om extreme internetsnelheden te halen, maar om per schakel te zorgen dat het optimaal werkt. Komt bij dat als je in de woonkamer 500Mbps haalt, je elders dus makkelijk 150Mbps zou moeten kunnen halen, maar dat als je in de woonkamer maar 150Mbps haalt je blij mag zijn met 50Mbps elders. Kortom, als je elders een redelijke snelheid wilt kunnen halen, moet je het vlakbij de AP maximaal krijgen.

Om snelheden te meten boven je internetverbinding moet je op de LAN meten. Dat is helemaal niet moeilijk met iperf, je hebt een PC nodig die via (Gigabit) Ethernet aangesloten is. Daar draai je de iperf server op. Vervolgens draai je de iperf client op je testPC/laptop. Dan kun je snelheden tot >950Mbps meten. Niet omdat je dat echt nodig hebt, maar omdat je dan weet dat onderdeel X doet wat het moet doen en niet je probleem is als je ergens anders maar 25Mbps haal :)

Hier een kleine tutorial:
http://openmaniak.com/iperf.php

Maar eigenlijk heb je maar twee regels nodig:

Server:
code:
1
iperf -s

Client:
code:
1
iperf -c [LAN IP van de iperf server] -P5 -f m

-P5 test met 5 gelijktijdige TCP streams, -f m geeft resultaten in Megabit per seconde (Mbps)

iperf is gratis te downloaden; als je geen zin hebt in een CLI tool kun je jperf downloaden, dat is een java-implementatie ervan met eenvoudige GUI. Werkt verder exact hetzelfde.
Ik ga vanavond wat meer testen met een laptop erbij met wifi analyzer. Daarnaast is het zeker een goed idee om de repeater een andere naam te gaan geven. Dan weet ik in ieder geval meer. Ik ga ook met de router door mijn huis heen lopen om te kijken of dat effect heeft.

Bedankt voor de tips! En weer wat geleerd over het verschil tussen Mb en MB :)
:)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
Nog even wat tests gedraaid met router dichterbij en met laptop op dezelfde plek als de pc, maar ook al krijg ik een sterker signaal de snelheid blijft erbarmelijk. Ook met de range extender uit. Acrylic analyzer geeft aan dat ik 144 Mbps (nu wel met goeie letters) moet halen op de 2,4ghz op volle sterkte. Komt maar 8 uit. :)

Gebeld met Ziggo en ik krijg van hun een TP-LINK ARCHER C7 V2 toegestuurd. Hier kan ik meteen mee testen of de router de bottleneck is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dat bestaat niet. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ik dacht "eeee" en tikte E... Waar het een Engelse A moest zijn...

Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
DeBers schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 18:01:
Nog even wat tests gedraaid met router dichterbij en met laptop op dezelfde plek als de pc, maar ook al krijg ik een sterker signaal de snelheid blijft erbarmelijk. Ook met de range extender uit. Acrylic analyzer geeft aan dat ik 144 Mbps (nu wel met goeie letters) moet halen op de 2,4ghz op volle sterkte. Komt maar 8 uit. :)
Dat is erg opmerkelijk...

144Mbps is de maximale link rate die je met 2.4GHz en 20MHz kanaal zou moeten kunnen halen. Normaliter zou je daar tussen de 60 en 70% van netto over moeten houden na aftrek overhead en error correction, dus zo'n 100Mbps. Als je veel minder haalt betekent het ofwel dat je idioot veel errors hebt (wat betekent dat de link rate verkeerd ingeschat wordt door een van de twee kanten van de verbinding) danwel dat er ongelofelijk veel ander verkeer is op het netwerk. Of een van de twee kanten van de verbinding heeft grote kuren.

Twee dingen komen in me op:
- wat zie je op 5GHz onder dezelfde omstandigheden?
- draai die PC zoals ik al eerder aangaf om zodat de antennes vrij zijn.
Gebeld met Ziggo en ik krijg van hun een TP-LINK ARCHER C7 V2 toegestuurd. Hier kan ik meteen mee testen of de router de bottleneck is.
Hou er wel even rekening mee dat hun AP geen routerfunctie heeft, dus puur een AP is. Je hebt er nog steeds een router (bijv de EPC3925 of die Belkin) naast nodig voor de NAT enzo.

Maar je kunt die router nu al uitsluiten: zet de EPC3925 in NAT-router modus. Dan kun je daarmee verbinden. Het is een totale prulapparaat qua WiFi, maar goed genoeg om meer dan 8Mbps te halen in 2.4GHz. Als je met de EPC3925 zelfs meer haalt, weet je genoeg.

Trouwens, voor je dat ding in de kliko gooit, wel even kijken naar firmware upgrades. Kan zijn dat de firmware wat je hebt brak is en nieuwere firmware het probleem oplost.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
De Archer T7 heeft volgens de website wel router functionaliteiten?

http://nl.tp-link.com/products/details/Archer-C7.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

DeBers schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 11:47:
De Archer T7 heeft volgens de website wel router functionaliteiten?

http://nl.tp-link.com/products/details/Archer-C7.html
Je leest niet; de C7 van Ziggo is beperkt en routeert niet. Dat staat, volgens mij, zelfs op de site van Ziggo.

Zie ook: Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBers
Ah, ik zie dat de firmware van ziggo er overheen zit. Dat vertelde de helpdesk medewerker mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBers
Goed. Even een update.. Probleem was inderdaad mijn router. Na die een goede reset te hebben gegeven zit ik nu op de 198 Mbps met de TP Link Archer T8E netwerkkaart en de Belkin router.

Het AP die Ziggo mij toegestuurd heeft heb ik nog niet, maar ga ik wel gewoon gebruiken voor internet in de slaapkamer etc.
Pagina: 1