Afdekplaten voor elektra, waar te vinden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-P
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

J-P

Syntax erro....

Topicstarter
Mijn vraag
We hebben onlangs een huis gekocht waarvan we alle elektra-afdekplaten willen vervangen. De wandcontactdozen van het huis zijn nog in prima staat en hoeven dus niet vervangen te worden, we willen dus alleen het plastic plaatje over het stopcontact vervangen.

Maar... Na veel zoeken vind ik alleen maar complete stopcontacten (plastik afdekplaat + wandcontactdoos). Hierdoor betaal je voor een dubbel stopcontact al snel 9 euro.
Ik heb deze ongeveer 20 nodig, en dan wordt dat een dure zaak:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uRz1ZhDHJ8J7SKe1KzRZvlZQ/full.png

Bij de bouwmarkten kan je alleen complete sets vinden, en ook online vind ik geen alternatieven.

Weten jullie waar ik dergelijke afdekplaaten zonder wandcontactdoos kan vinden?

(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Bijna nergens of je moet weten welke fabrikant en serie er nu opzit. Je hebt geluk als het een bekende fabrikant is dan hebben ze misschien nog losse fronten.

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErwinJ
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
Met alle respect.
Dit hoort erbij als je een huis koopt en moet je incalculeren.

20x9,- = €160,- relatief klein bedrag op de koop van een huis ;).
Daarbij zou ik ze gaan vervangen voor stopcontacten met randaarde als dit mogelijk is. ( moet je checken of deze draad er ook ligt ).
Kost wel iets meer, maar normaal hoef je dit ook nooit meer te vervangen.

ik kan je deze bezorgen http://webshop.enckevort....U1hjVEFsY2ptCwA?A16&A6=11
Let op dit is creme kleur en dikker dan je huidige.

[ Voor 19% gewijzigd door ErwinJ op 17-05-2016 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-P
  • Nu online

J-P

Syntax erro....

Topicstarter
ErwinJ schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 07:55:
Met alle respect.
Dit hoort erbij als je een huis koopt en moet je incalculeren.

20x9,- = €160,- relatief klein bedrag op de koop van een huis ;).
Daarbij zou ik ze gaan vervangen voor stopcontacten met randaarde als dit mogelijk is. ( moet je checken of deze draad er ook ligt ).
Kost wel iets meer, maar normaal hoef je dit ook nooit meer te vervangen.
Ik snap dat 160 niet veel is in vergelijking met de koop van een huis, maar het is wel veel als je alleen het plasticafdekplaatje nodig hebt.

Het is ook niet dat ik dergelijke kosten niet heb in gecalculeerd.... Ik hou gewoon niet van geldverspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:20 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Vaak als het spul na 20 jaar ook gewoon op, contactdruk van de veertjes is weg (hoge overgangsweerstand)..... plastic isolatiemateriaal is bros en hard. Dan ben je nu zeg 100 euro kwijt en ben je over 5 jaar aan de beurt voor het binnenwerk.

Ik ben iig blij dat ik heel de zooi vervangen heb.. ( nu was het ook crème kleurig met een goud randje...) ik heb er ook ook meteen zoals ErwinJ zegt meteen overal aarde bijgetrokken en nog meer dingen ge-upgrade.

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:12
Bij de Hornbach hebben ze sowieso losse afdekplaten voor schakelmateriaal van Bush-Jaeger, Jung en Peha.

Maar dan moeten dat wel de series zijn die jij nodig hebt. Check eens het merk wandcontactdozen en kijk of die serie nog wordt gemaakt. Als het al een oude is Geef ik je weinig kans Helaas.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
J-P schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 08:06:
[...]

Ik snap dat 160 niet veel is in vergelijking met de koop van een huis, maar het is wel veel als je alleen het plasticafdekplaatje nodig hebt.

Het is ook niet dat ik dergelijke kosten niet heb in gecalculeerd.... Ik hou gewoon niet van geldverspilling.
De één vind het geldverspilling de ander vind veiligheid belangrijker ( denk aan toekomst misschien kinderen ) en weer een ander vind een pot latex van 100,- beter dan een pot bij de Action iedereen heeft zijn redenen en zijn keuzes.
Als je niet van geldverspilling houd dan moet je laten zitten wat er zit en is deze post verder nutteloos want je gaat het waarschijnlijk echt niet ergens goedkoper uithalen zoals eerder al aangegeven. ( tenzij 2de hands, of misschien in china :P )

Mijn mening om terug te komen op bv de latex, verven zul je meerder keren gaan doen ( vooral als je kinderen hebt :P ) vandaar dat een duurdere pot niet altijd de betere is. Stopcontacten doe je doorgaans maar 1 keer zelfs als je voor altijd in de woning blijft wonen. Wat is dan 160,- op bv 20 jaar.......

Maar goed jouw woning jouw geld, dit is mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

J-P schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 07:48:
Mijn vraag
We hebben onlangs een huis gekocht waarvan we alle elektra-afdekplaten willen vervangen. De wandcontactdozen van het huis zijn nog in prima staat en hoeven dus niet vervangen te worden, we willen dus alleen het plastic plaatje over het stopcontact vervangen.

Maar... Na veel zoeken vind ik alleen maar complete stopcontacten (plastik afdekplaat + wandcontactdoos). Hierdoor betaal je voor een dubbel stopcontact al snel 9 euro.
[afbeelding]

Bij de bouwmarkten kan je alleen complete sets vinden, en ook online vind ik geen alternatieven.

Als ze vergeeld zijn, een paar uurtjes in de dasty en ze zijn weer als nieuw ;) .

Persoonlijk zou ik ze gewoon allemaal vervangen, 9 euro is niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
cactusman schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 08:14:
Vaak als het spul na 20 jaar ook gewoon op, contactdruk van de veertjes is weg (hoge overgangsweerstand)..... plastic isolatiemateriaal is bros en hard. Dan ben je nu zeg 100 euro kwijt en ben je over 5 jaar aan de beurt voor het binnenwerk.

Ik ben iig blij dat ik heel de zooi vervangen heb.. ( nu was het ook crème kleurig met een goud randje...) ik heb er ook ook meteen zoals ErwinJ zegt meteen overal aarde bijgetrokken en nog meer dingen ge-upgrade.
Dat is precies wat ik bedoel.
Met elektra kan je het beter in één keer goed doen, tenzij je van plan bent binnen 10 jaar weer te verhuizen dan kan je er nog eens over nadenken.
Ook is het beter met randaarde voor je apparatuur als er iets zou gebeuren, en kinderen ... ben blij dat ik ze met kinderbeveiliging heb ;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

zoals al eerder gezegd is het binnenwerk na een dergelijke periode ook aan vervanging toe.

Ik heb nu twee keer een woning gekocht en in beide gevallen alle stopcontacten en overig schakelmateriaal vervangen (ook schakelaars dus) voor een A merk (jung) want eigenlijk wil je ook het standaard gamma spul er niet op

oja en 20 x 9 = 180 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErwinJ
Ray schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 08:25:
zoals al eerder gezegd is het binnenwerk na een dergelijke periode ook aan vervanging toe.

Ik heb nu twee keer een woning gekocht en in beide gevallen alle stopcontacten en overig schakelmateriaal vervangen (ook schakelaar dus) voor een A merk (jung) want eigenlijk wil je ook het standaard gamma spul er niet op

oja en 20 x 9 = 180 :)
Was met kortings bonnen :P O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:43
Als je zoekt op serie + afdekraam vind je die dingen toch best wel of wordt er wat anders bedoeld?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-P
  • Nu online

J-P

Syntax erro....

Topicstarter
IceM schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 08:33:
Als je zoekt op serie + afdekraam vind je die dingen toch best wel of wordt er wat anders bedoeld?
Dat is alleen het afdekraam van een enkel stopcontact. Die ga ik inderdaad ook een paar kopen, alleen ging het hierbij voornamelijk om de complete afdekplaat van een dubbelstopcontact.

De huidige zijn lelijk, maar nog vrij nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 759877

Informeer eens bij rexel of cebeo, alhoewem cebeo enkel be is denk ik. Rexel bestaat ook in nl dacht ik. Neem gewoon zo'n plaatje mee naar de winkel en kijk eens wat zij kunnen bieden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Die dubbele wandcontactdozen die op een enkele inbouwdoos geplaatst worden zijn meestal een samenhorend geheel. Als je het merk weet dan kun je echter kijken of je alsnog iets bijpassends uit een andere serie van hetzelfde merk kunt vinden, maar ik betwijfel het. Overigens zijn er ook enkele Duitse webshops met een zeer uitgebreid assortiment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 08:15:
Bij de Hornbach hebben ze sowieso losse afdekplaten voor schakelmateriaal van Bush-Jaeger, Jung en Peha.

Maar dan moeten dat wel de series zijn die jij nodig hebt. Check eens het merk wandcontactdozen en kijk of die serie nog wordt gemaakt. Als het al een oude is Geef ik je weinig kans Helaas.
Inderdaad, ik weet niet wat ze precies hadden, maar bij de Hornbach lag laatste keer dat ik er was best een hoop aan afdekplaatjes van verschillende merken.

Maar goed TS, je leest het hier, het enkel vervangen van de plaatjes wordt gezien als het elektrocuteren van je kinderen door sommige :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-P
  • Nu online

J-P

Syntax erro....

Topicstarter
Sissors schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 09:55:
[...]

Inderdaad, ik weet niet wat ze precies hadden, maar bij de Hornbach lag laatste keer dat ik er was best een hoop aan afdekplaatjes van verschillende merken.

Maar goed TS, je leest het hier, het enkel vervangen van de plaatjes wordt gezien als het elektrocuteren van je kinderen door sommige :+ .
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:29
Kijk nou maar eerst welk merk je er nu op hebt zitten. Dan kan je raampje + zichtwerk bestellen. Reken er overigens niet op dat het veel goedkoper is. Raampjes zijn 3-5 euro en zichtwerk kan ook oplopen afhankelijk van wat hij afdekt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Sissors schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 09:55:
Kom kom ;)

Wel zou ik adviseren om de zaak eerst even goed te bekijken. Als het binnenwerk 30 jaar oud is dan kun je het beter geheel vervangen. Niet zelden tref je een zwartgeblakerd of gesmolten binnenwerk aan om redenen die hierboven al zijn genoemd. Dat zijn diezelfde WCDs die zo lekker knetteren als je er een stekker in steekt.

Idem dito voor als de bestaande WCDs geen randaarde hebben. Dat verdient gewoon een upgrade ook al houdt het in dat je met de trekveer in de weer mag om aardedraden te gaan trekken naar de stopcontacten via de centraaldozen. Geen leuk karweitje, maar 8 jaar na dato heb ik de meeste in m'n huis gehad :+
Señor Sjon schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 10:00:
Kijk nou maar eerst welk merk je er nu op hebt zitten. Dan kan je raampje + zichtwerk bestellen. Reken er overigens niet op dat het veel goedkoper is. Raampjes zijn 3-5 euro en zichtwerk kan ook oplopen afhankelijk van wat hij afdekt.
Met die dubbele opbouwdozen heb je juist geen raampjes, etc. ;)

Overigens zie ik al keurige Gira Standaard 55 dubbele WCD met randaarde al voor 6,50. Als je dat nog iets verder optimaliseert dan ben je dus voor een paar euro klaar.

[ Voor 24% gewijzigd door Rukapul op 17-05-2016 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

J-P schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 07:48:
Mijn vraag

[afbeelding]

Even los van de vraag waar en of je de plaatjes kunt (of wilt 8)7 ) kopen:

Ik zie hier een ongeaard stopcontact. Als je huis oud is en buiten de natte ruimtes randaarde mist, is het allicht een idee om gelijk meer dan alleen de afdekplaatjes aan te pakken en te (laten) zorgen dat je overal of in ieder geval op strategische lokaties (bijv waar de computers staan) wel randaarde hebt. Doe je dat, dan heb je sowieso nieuwe stopcontacten - incl afdekplaatjes :z - nodig, maar het is een investering die loont.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-05 14:38
Ik zou me wel willen aansluiten bij de vele mensen die je suggereren meteen randaarde te trekken, maar tot die tijd twee tips:
  • (als herhaling van een eerdere tip) Als je ze gewoon weer "als nieuw" wilt krijgen na vervuiling en vergeling: Gewoon eens een paar uur in stevig schoonmaakmiddel is waarschijnlijk sneller dan willekeurig welke zoektocht in de krochten van het net. En, vanuit de optiek geldverspilling: Dit is nog goedkoper dan nieuwe afdekplaten. :)
  • Als er ook barsten oid. inzitten, waardoor je ze echt wil vervangen: Zoek op de website van de fabrikant of die afdekkappen uberhaubt een separaat artikelnummer hebben. Mail ze desnoods even of dat separaat werd verkocht door de fabriek. Zo ja: google dat nummer. Dan duik je in de wereld van de online prijsknallers, die leveren aan (bijvoorbeeld) electriciens en klusbedrijven. In de "officiele" consumentenmarkt (de Gamma en co) geef ik je vrij weinig kans.
P.S.: Je zei "nieuw huis": Tip voor schilderen (Je kan net zo goed van mijn fouten als van je eigen leren, tenslotte): Verwijder die afdekplaatjes en eventuele opstaande verfrandjes die ertegenaan zitten en schilder zo glad mogelijk tot de inbouwdoos. Dan hoef je bij latere vervangingen door een ander type niet stukken kamer alsnog te verven. :)

[ Voor 15% gewijzigd door onkl op 17-05-2016 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 12:38

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

De elektriciens en klusbedrijven bestellen veelal bij de groothandel. Technische Unie, Rexel, Solar, Itsme. als consument heb je daar geen kans. Maar stiekem zit daar wel een tip in verborgen: vraag het je lokale installateur eens?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:07
Ik heb 2,5 jaar geleden door de zure appel gebeten en in het hele huis de draden + dozen vervangen (en meterkast door een pro).
Nu overal nieuwe dozen en randaarde :) Kost wat geld en moeite, maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-05 20:40
Ik ga altijd naar de lokale elektraboer http://www.elektrikvandam.nl/Dimmen/halo.htm.
Eea is sterk afhankelijk van het merk afdekplaat, sommige merken zijn uitwisselbaar - andere maken per jaar het nét weer even anders. Kan de TS een foto maken van de achterkant van de afdekplaat, en bij voorkeur ook van het binnenwerk - merk/type/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 10:01:
[...]

Kom kom ;)

Wel zou ik adviseren om de zaak eerst even goed te bekijken. Als het binnenwerk 30 jaar oud is dan kun je het beter geheel vervangen. Niet zelden tref je een zwartgeblakerd of gesmolten binnenwerk aan om redenen die hierboven al zijn genoemd. Dat zijn diezelfde WCDs die zo lekker knetteren als je er een stekker in steekt.

Idem dito voor als de bestaande WCDs geen randaarde hebben. Dat verdient gewoon een upgrade ook al houdt het in dat je met de trekveer in de weer mag om aardedraden te gaan trekken naar de stopcontacten via de centraaldozen. Geen leuk karweitje, maar 8 jaar na dato heb ik de meeste in m'n huis gehad :+
In deze post kwam het er toch redelijk op neer dat hij zijn kinderen zou elektrocuteren: ErwinJ in "Afdekplaten voor elektra, waar te vinden?" ;).

Maar ontopic: Ik denk echt niet dat het een slecht idee is om te kijken hoe het er vanbinnen uit ziet, en als het echt oud is het helemaal te vervangen. Maar de TS heeft nergens geschreven dat ze zwaar verouderd zijn, enkel dat hij nieuwe plaatjes wil. Dat er dan het advies komt om ook te overwegen ze compleet te vervangen vind ik niet vreemd. De manier waarop dat hier komt, en dat er bijna geen enkel inhoudelijk antwoord op zijn daadwerkelijke vraag komt, ben ik echter niet erg van onder de indruk.

Overigens ook met randaarde: het kan zijn dat het plaatje gewoon een random plaatje is van het internet natuurlijk, maar als het inderdaad geen stopcontacten met randaarde zijn zou ik, hoewel het wel een redelijk karwei is, toch erg serieus overwegen om dat wel erbij te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
@TS
Als de dozen zo oud zijn, zijn waarschijnlijk ook de draden verouderd. Wat is de kleurcodering van de bedrading?
Als dit niet bruin (fase)/blauw (null)/zwart (schakeldraad lamp)/geel&groen (aarde) is, sowieso alle draden vervangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 00:23
hackerhater schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:24:
@TS
Als de dozen zo oud zijn, zijn waarschijnlijk ook de draden verouderd. Wat is de kleurcodering van de bedrading?
Als dit niet bruin (fase)/blauw (null)/zwart (schakeldraad lamp)/geel&groen (aarde) is, sowieso alle draden vervangen!
Dat betekend vervangen van je complete elektrische installatie ongeveer. Het is ook goed mogelijk dat een gedeelte met de verbouwing al vervangen is. Om op voorhand alles te gaan vervangen lijkt mij in deze situatie niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinJ
Sissors schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:24:
[...]

In deze post kwam het er toch redelijk op neer dat hij zijn kinderen zou elektrocuteren: ErwinJ in "Afdekplaten voor elektra, waar te vinden?" ;).

Maar ontopic: Ik denk echt niet dat het een slecht idee is om te kijken hoe het er vanbinnen uit ziet, en als het echt oud is het helemaal te vervangen. Maar de TS heeft nergens geschreven dat ze zwaar verouderd zijn, enkel dat hij nieuwe plaatjes wil. Dat er dan het advies komt om ook te overwegen ze compleet te vervangen vind ik niet vreemd. De manier waarop dat hier komt, en dat er bijna geen enkel inhoudelijk antwoord op zijn daadwerkelijke vraag komt, ben ik echter niet erg van onder de indruk.

Overigens ook met randaarde: het kan zijn dat het plaatje gewoon een random plaatje is van het internet natuurlijk, maar als het inderdaad geen stopcontacten met randaarde zijn zou ik, hoewel het wel een redelijk karwei is, toch erg serieus overwegen om dat wel erbij te leggen.
Nounou.... :P
Het is maar om een punt te maken. ( veiligheid gaat bij mij voor zuinigheid :P )
En met kleine kinderen moet je soms helaas overal rekening mee houden ook met de misschien heel kleine kans dat ze een schok kunnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daanoz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-05 19:50
Ik heb voor mijn huis alles (afdek+binnenwerk) uiteindelijk in Duitsland besteld. En wel bij deze webshop: http://voltus.de/, bezorgen ook naar Nederland, het is alleen even puzzelen wat je nodig hebt (tip: zoek in Nederland, en dan op artikel nummer alles weer bij elkaar zoeken).

Scheelde bij mij soms 40 tot 50% op sommige (BUSCH-JAEGER) componenten, uiteindelijk zo'n 30 a 35% bespaart op een order van 1200 euro :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:11
In Duitsland kijken kan ik ook aanraden, zelf via www.elektroradar.de alles nieuw besteld voor ons huis wat een mooie besparing opleverde tov de nederlandse webshops (om over de Gamma/Praxis maar te zwijgen ... of je moet alles graag op een blister willen :P).

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-04 19:47

Jean Paul

Reservebelg

Daanoz schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:33:
Ik heb voor mijn huis alles (afdek+binnenwerk) uiteindelijk in Duitsland besteld. En wel bij deze webshop: http://voltus.de/, bezorgen ook naar Nederland, het is alleen even puzzelen wat je nodig hebt (tip: zoek in Nederland, en dan op artikel nummer alles weer bij elkaar zoeken).

Scheelde bij mij soms 40 tot 50% op sommige (BUSCH-JAEGER) componenten, uiteindelijk zo'n 30 a 35% bespaart op een order van 1200 euro :).
Moet het wel passen.. Want niet in elk land en elk jaar zijn/waren de lasdozen van hetzelfde formaat.

Mooi voorbeeld, het stopcontact + USB laders dat bij een Tweakers.net abo geleverd werd, past niet in mijn redelijk oude Belgische huis, daar zijn de lasdozen te klein voor hier :'(

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daanoz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-05 19:50
Kan me voorstellen dat het dan lastig is inderdaad. Gelukkig heb ik de lasdozen ook zelf geplaatst, dan is het niet zo snel een probleem. Overigens, de lasdozen zelf in Duitsland bestellen bespaarde destijds niet zo heel veel, dus die heb ik gewoon hier gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-05 23:22
Losse platen voor wandcontactdozen mogen niet meer worden verkocht sinds 2010 omdat men allerlei gevaarlijke situaties creëerde.
Wat ik kan aanraden is inderdaad kijken bij een duitse webshop, of toch de boel compleet te kopen.
TIP: Let bij het kopen van schakelmateriaal uit het buitenland wel op dat het een kema keurmerk heeft, of dat het van een bekend merk is (Jung, Gira, PEHA, Merten, Busch Jeager). Verzekeraars staan er namelijk op dat het een kema keurmerk heeft, indien dit niet het geval is kan de verzekeraar wel eens moeilijk gaan doen bij brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-04 08:22
BladeSlayer1000 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:02:
Losse platen voor wandcontactdozen mogen niet meer worden verkocht sinds 2010 omdat men allerlei gevaarlijke situaties creëerde.
Wat ik kan aanraden is inderdaad kijken bij een duitse webshop, of toch de boel compleet te kopen.
TIP: Let bij het kopen van schakelmateriaal uit het buitenland wel op dat het een kema keurmerk heeft, of dat het van een bekend merk is (Jung, Gira, PEHA, Merten, Busch Jeager). Verzekeraars staan er namelijk op dat het een kema keurmerk heeft, indien dit niet het geval is kan de verzekeraar wel eens moeilijk gaan doen bij brand.
Welke losse platen? de afdekramen(het buitenste gedeelte waar je alles in monteerd) of de inzetplaatjes (de plaatjes die doorgaans bij/op het schakelmateriaal geleverd worden)? En in welk land?

Ik zou overigens gewoon de hele zooi van internet bestellen, zelf als je een kennis hebt die met het materiaal werkt is het maar de vraag of je het voor een betere prijs kan krijgen (maar vragen staat vrij). De dozenschuivers op het internet krijgen een vrij goede korting van de TU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-P
  • Nu online

J-P

Syntax erro....

Topicstarter
MOmax schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:22:
Ik ga altijd naar de lokale elektraboer http://www.elektrikvandam.nl/Dimmen/halo.htm.
Eea is sterk afhankelijk van het merk afdekplaat, sommige merken zijn uitwisselbaar - andere maken per jaar het nét weer even anders. Kan de TS een foto maken van de achterkant van de afdekplaat, en bij voorkeur ook van het binnenwerk - merk/type/etc.
Ben nu niet thuis, foto aan het begin van het topic is dan ook van internet.
Sissors schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:24:
[...]

Het is inderdaad een random plaatje. Ik heb sommige stopcontacten met aarde (voornamelijk in de natte ruimtes) en ook stopcontacten zonder aarde.
Leeftijd van stopcontacten is 20 jaar. Staat van de stopcontacten is prima kijkend naar het binnenwerk.
Ik ga inderdaad kijken om een aardedraad te trekken waar nodig/verstandig.

Ik dacht een simpele vraag te stellen omdat we de huidige frontjes niet mooi vinden. Het is niet mijn bedoeling de makkelijkste manier te vinden om kinderen te elektrocuteren ;)
hackerhater schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:24:
@TS
Volgens mij had ik niet niet eerder vermeld hoe oud de contacten waren, en wat is oud?
Hoe dan ook hebben de niet geaarde stopcontacten netjes blauwe en zwarte draden.
Daanoz schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:33:

[TAG]Speedy schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:45:
In Duitsland kijken kan ik ook aanraden, zelf via www.elektroradar.de alles nieuw besteld voor ons huis wat een mooie besparing opleverde tov de nederlandse webshops (om over de Gamma/Praxis maar te zwijgen ... of je moet alles graag op een blister willen :P).
Thanks, zal ook daar gaan kijken.
BladeSlayer1000 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:02:
...
Dat wist ik niet, zou wel veel verklaren.

Al bij al een stuk wijzer.
Ik ga het trekken van aarde draden serieus overwegen, en de verschillende webshops doorzoeken.
Iedereen bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Laatst online: 08-05 03:55

WhiteDog

met zwarte hond

Jean Paul schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:47:
[...]

Moet het wel passen.. Want niet in elk land en elk jaar zijn/waren de lasdozen van hetzelfde formaat.

Mooi voorbeeld, het stopcontact + USB laders dat bij een Tweakers.net abo geleverd werd, past niet in mijn redelijk oude Belgische huis, daar zijn de lasdozen te klein voor hier :'(
Dat stopcontact was geloof ik enkel met randaarde (dus geen "pin"). Een dergelijk stopcontact gebruiken is verboden in België.

Vind het in NL trouwens beter geregeld, je ziet overal ruime lasdozen terwijl in BE vaak de draden los uit de muur / plafond komen of de dozen aan de krappe kant zijn. Ben zelf ook meer "fan" van randaarde omdat de stekker dan ook andersom kan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
J-P schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:44:
Volgens mij had ik niet niet eerder vermeld hoe oud de contacten waren, en wat is oud?
Hoe dan ook hebben de niet geaarde stopcontacten netjes blauwe en zwarte draden.
Als ze andere kleuren dan dit hadden, was de bedrading 20+ jaar oud ;)
In ieder geval kan je niet veilig aarde erbij trekken. De trekveer zal namelijk de bedrading in de buis beschadigen. Bij het trekken van aarde moet je dan ook de fase (bruin) en null-draden (blauw) vervangen.
Let er ook op dat de aarde draad helemaal t/m de meterkast moet doorlopen

Btw de draden in een wanddoos horen bruin en blauw te zijn! Niet dat het voor de werking uit maakt, maar het kan mensen later op verkeerde gedachten brengen wat een draad doet.
Zwart hoort alleen tussen schakelaars en lampen te zitten (schakeldraad).

[ Voor 16% gewijzigd door hackerhater op 17-05-2016 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-05 23:22
Morocius schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:15:
[...]

Welke losse platen? de afdekramen(het buitenste gedeelte waar je alles in monteerd) of de inzetplaatjes (de plaatjes die doorgaans bij/op het schakelmateriaal geleverd worden)? En in welk land?

Ik zou overigens gewoon de hele zooi van internet bestellen, zelf als je een kennis hebt die met het materiaal werkt is het maar de vraag of je het voor een betere prijs kan krijgen (maar vragen staat vrij). De dozenschuivers op het internet krijgen een vrij goede korting van de TU.
Het raamwerk, dus wat om de stopcontact heen zit kan wel los worden verkocht, een voorbeeld van het raamwerk staat hieronder;
Afbeeldingslocatie: http://hollandlamp.nl/28596-large/jung-afdraam-1v-alp-as500.jpg

Echter de inzetplaatjes kan niet los worden gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
hackerhater schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 13:52:
Als ze andere kleuren dan dit hadden, was de bedrading 20+ jaar oud ;)
Doe maar 45+ jaar oud ;)
In 1970 is dit veranderd, het huis van mijn ouders is gebouwd in 1975 en dit is al keurig met die "nieuwe kleuren" uitgevoerd.
20+ jaar is 1996, dat is voor mijn gevoel helemaal nog niet zo lang geleden, maar tijd gaat snel.
Ik dacht een simpele vraag te stellen omdat we de huidige frontjes niet mooi vinden.
Je kunt ook een simpel en snel antwoord krijgen hier, maar dan moeten we wel weten wat voor merk het is ;)

[ Voor 25% gewijzigd door bluemoon23 op 17-05-2016 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
Aarde trekken is leuk, maar of dat handig is?

Ik heb zelf ervoor gekozen om dat niet te doen. Simpelweg: veel teveel werk. Ik had ook de dozen die TS had. Dat zijn dubbeldozen-in-1 inbouwdoos.

Als je daar aarde bij wilt doen zijn er 3 opties:
- Terug naar enkele wandcontactdozen
- Gat erbij hakken, inbouwdoos vervangen door dubbel exemplaar
- (Half) opbouwdoos met aarde.

Optie 1 viel voor mij af, 2 is vaak al weinig.
Optie 2 is een puist werk, en je mag je muur ook renoveren/stucken (wel te doen als dat nog op de planning staat)
Optie 3 vond ik niet mooi.

Al met al heb ik nu dus gewoon nieuwe BJ dozen geplaatst. En idd, bij mij was het niet zozeer het vergelen (Da's nog wel iets schoon te maken) maar meer het poreuze. Stekker iets scheef erin of whatever en je zag de stukken eraf springen.

Bekabeling was overigens wel in orde, dus die heb ik laten zitten.

Voor alle 'gevoelige' apparatuur heb ik wcd's in de muur gefreesd vlak boven de plint, die worden vanuit de kruipruimte gevoed. Dat was een stuk makkelijker dan overal kabels bij trekken, en ik heb het spul meteen netjes gescheiden.
Bij oude woningen zitten de dozen toch vaak op 1.2m hoogte, en juist voor de shit waar aarde wenselijk is is dat de meest beroerde plek.

Veiligheid... alles hangt achter aardleks, dus wat dat betreft klapt die er toch wel uit als je eraan hangt.

Als je de hele installatie dermate grondig gaat renoveren, dan is aarde meeleggen een nobrainer (immers, dan is een lasdoosje erbij ook geen bijzondere extra klus)
Als je dat doet: Neem meteen 50mm diepe dozen als het kan, dan kun je nog eens wat domoticashit erin vrotten, 40mm is net wat ondiep.

Zoals gezegd is online, zeker in Duitsland, een stuk goedkoper dan de lokale bouwmarkt.

Ik heb voor een doosje van 10 dubbele BJ wcd's (zonder RA) geloof ik 15 eur betaald (overstock)

[ Voor 3% gewijzigd door DJSmiley op 17-05-2016 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
[...]
Ik dacht een simpele vraag te stellen omdat we de huidige frontjes niet mooi vinden. Het is niet mijn bedoeling de makkelijkste manier te vinden om kinderen te elektrocuteren ;)
[...]
Kijk. Dat kan ik waarderen: Als je kinderen wil electrocuteren is het niet sjiek om dat op de makkelijkste manier te doen. O-)

Je geeft trouwens stiekum een hint aan jezelf: Stop maar met de zoektocht naar losse frontjes: Het binnenwerk en de frontjes horen bij elkaar, dus bij het bestaande binnenwerk kan je wel hetzelfde type frontje proberen te vinden, maar wanneer je los een ander merk/type frontje koopt, zal dat niet goed passen op het bestaande binnenwerk.

Als slechte metafoor: Denk aan je auto: Wanneer daarvan de bumper stuk is, kan je prima een nieuwe bumper van hetzelfde type op je auto schroeven. Die ziet er dan weer als nieuw uit (Hopelijk). Maar wanneer je de bumper niet mooi vindt, kan je niet een willekeurige bumper van een ander merk op je auto zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 759877

onkl schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 20:49:
[...]
Je geeft trouwens stiekum een hint aan jezelf: Stop maar met de zoektocht naar losse frontjes: Het binnenwerk en de frontjes horen bij elkaar, dus bij het bestaande binnenwerk kan je wel hetzelfde type frontje proberen te vinden, maar wanneer je los een ander merk/type frontje koopt, zal dat niet goed passen op het bestaande binnenwerk.
Wat voor kul is dat nu. Elk merk heeft verschillende reeksen in verschillende kleuren waar TS vast iets tussen vindt dat hem bevalt. Hij moet gewoon zien dat hij binnen zelfde merk blijft, meestal houden die aan dezelfde maten vast en zich laten begeleiden door verkoper die er iets van kent (lees de catalogus van dat merk heeft) ;)

offtopic: Trouwens jullie wetgeving in NL is echt bagger 8)7 Jullie zekeren alles op te lage amperes maar een aarding is wel niet verplicht |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waltman
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-10-2022
Ik heb veel nieuwe delen besteld bij elektrobode.nl voor schakelmateriaal is er veel los te krijgen van de diverse merken. Soms is het even zoeken. Ik had bv een aantal Jung CD serie opbouw dozen die uiteindelijk 1 op 1 vervangen konden worden met een de Jung AS reeks, maar ook met bv peha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Anoniem: 759877 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 23:14:
Trouwens jullie wetgeving in NL is echt bagger 8)7 Jullie zekeren alles op te lage amperes maar een aarding is wel niet verplicht |:(
Sinds 1998 is het verplicht om geaarde wandcontactdozen te gebruiken, dat is dus voor nieuwbouw vanaf die datum.
Daarvoor was het al verplicht in "natte" ruimtes ( keuken, voor wasmachine etc)

Laten we maar niet beginnen over absurde Belgische regeltjes ;)
Riep daar iemand iets over BTW administratie bij zelfbouw ? _O-
http://www.livios.be/nl/b...ouwen-de-voor-en-nadelen/

[ Voor 13% gewijzigd door bluemoon23 op 18-05-2016 00:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
Anoniem: 759877 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 23:14:
[...]

Wat voor kul is dat nu. Elk merk heeft verschillende reeksen in verschillende kleuren waar TS vast iets tussen vindt dat hem bevalt. Hij moet gewoon zien dat hij binnen zelfde merk blijft, meestal houden die aan dezelfde maten vast en zich laten begeleiden door verkoper die er iets van kent (lees de catalogus van dat merk heeft) ;)

offtopic: Trouwens jullie wetgeving in NL is echt bagger 8)7 Jullie zekeren alles op te lage amperes maar een aarding is wel niet verplicht |:(
Goede aanvulling inderdaad, dank. :) @TS: Let wel op die "meestal": Ik weet van Jung (Dat merk trof ik aan in m'n nieuwe huis) iig. dat ze een paar verschillende ingewanden voor WCD's hebben. Sommige types/reeksen frontjes passen op de één, sommige op de ander. Neem aan dat zoiets voor meer fabrikanten geldt.

Zeker bezien de leeftijd van de WCD's van TS is een mailtje naar de fabrikant waarschijnlijk het handigst (Het spaart je iig. allerlei uitzoekwerk) :)
Pagina: 1