Toon posts:

Vervanging van specifieke componenten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag:
Ik heb dus een Alienware Aurora R4 van ongeveer 2012. Ongeveer 4 jaar geleden in huis gehaald. Echter heb ik nu al maanden problemen die allemaal video/beeld gerelateerd lijken te zijn. Ik dacht het opgelost te hebben, maar nu wil mijn beeldscherm random ''geen signaal'' aangeven wanneer ik bepaalde games speel. Dit gebeurt o.a. bij h1z1 en Darksiders II, maar Doom (de nieuwe) speelt hij vlekkeloos zonder issues en ik ben er een beetje klaar mee + ik ben ook klaar met alienware zelf, dus ik wil zelf een kast bouwen. Bij deze is dus de vraag: Met mijn huidige setup, welke onderdelen kan ik het beste vervangen en welke onderdelen kan ik het beste overzetten naar een nieuwe (zelfgemaakte) kast? Ik heb af en toe wel wat dingen verwijderd en opgeschoond, maar grote kennis wat betreft kast bouwen heb ik niet, maar dat wil ik dus wel leren.

GTX 690
Intel Core i7 3820
8GB RAM
Moederbord: Alienware 07JNH0

Foto van de specificaties die iets specifieker op alles in gaan: https://gyazo.com/1a5713672dbf3f24bd432b93ca8d2979

Relevante software en hardware die ik gebruik
GTX 690
Intel Core i7 3820
8GB RAM
Moederbord: Alienware 07JNH0

Foto van de specificaties die iets specifieker op alles in gaan: https://gyazo.com/1a5713672dbf3f24bd432b93ca8d2979

Tips zijn dus van harte welkom.

Alle reacties

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Sowieso een nieuw motherboard, gezien er Alienware's op de markt zijn met vendor lock-in waarbij een andere videokaart bijvoorbeeld niet werkt. Ik heb er zelf geen ervaring mee dus weet niet of dat voor deze prebuild ook geldt.

Wat had je zelf al in gedachten? Weet je al wat voor kast je wilt hebben? En los je niet liever je probleem op dan geld er in te steken? Gezien hij wel Doom gewoon draait.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente | Proton $20 referral

Verwijderd

Topicstarter
True schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 00:50:
Sowieso een nieuw motherboard, gezien er Alienware's op de markt zijn met vendor lock-in waarbij een andere videokaart bijvoorbeeld niet werkt. Ik heb er zelf geen ervaring mee dus weet niet of dat voor deze prebuild ook geldt.

Wat had je zelf al in gedachten? Weet je al wat voor kast je wilt hebben? En los je niet liever je probleem op dan geld er in te steken? Gezien hij wel Doom gewoon draait.
Nog niets specifieks in gedachten, wat dat betreft ben ik vrij makkelijk, als het maar past met eventuele toekomstige uitbreid mogelijkheden.

Dat is het 'm juist, ik ben al letterlijk maanden bezig met vage issues en steeds is het weer iets anders. Heb toen ook een topic gemaakt op tweakers voor andere problemen, maar issues blijven zich voordoen en ik ben op dit moment radeloos. Heb de computer al weggebracht naar iemand die er verstand van heeft (geen professionele winkel maar iemand die het als ''hobby'' doet, dus legitiem interesse heeft :P ), mensen gevraagd die veel computer kennis hebben, zelf van alles geprobeerd. Maar ik kom er gewoon niet achter en op dit moment zit ik echt op het frustratie punt van ik ga er langer niet achterna. Ik weet simpelweg niet waar het probleem ligt en ik denk niet dat ik er ooit achter ga komen, tenzij ik 'm op stuur naar Dell, want dell/alienware specifieke onderdelen en daar gaat ook geld in zitten.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 00:58:
Nog niets specifieks in gedachten, wat dat betreft ben ik vrij makkelijk, als het maar past met eventuele toekomstige uitbreid mogelijkheden.
Dat is dan wel te makkelijk, we verwachten wel wat meer inzet, maak een opzetje wat je er graag mee wilt doen en hoe het er ongeveer uit moet zien, wat wil je wel of wat niet. Wat voor kast vind je mooi, welke niet? Hoe groot moet de kast zijn? Wil je een kast die voor externe waterkoeling geschikt is of niet.

Het is nu nog te breed. Althans als je niet zo moeilijk doet kun je beter de best-buy-guides lezen en dan heb je je antwoord ook.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente | Proton $20 referral

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:09
Op zich kun je je GPU, CPU en RAM gerust meenemen, en in een nieuwe kast zetten. Je zal dan ook nog een nieuwe CPU koeler en waarschijnlijk voeding moeten kopen, aangezien je je oude waarschijnlijk niet mee kunt nemen (kan wel, maar niet aan te raden). Moederbord is lastig, socket 2011 is erg schaars en duur. Je kunt misschien beter je huidige CPU verkopen voor +/- 100 euro en een nieuwe CPU + mobo combo kopen (is wel een redelijke investering). Je kunt ook kijken naar een tweedehands socket 1155 setje.

Verwijderd

Topicstarter
True schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 01:02:
[...]

Dat is dan wel te makkelijk, we verwachten wel wat meer inzet, maak een opzetje wat je er graag mee wilt doen en hoe het er ongeveer uit moet zien, wat wil je wel of wat niet. Wat voor kast vind je mooi, welke niet? Hoe groot moet de kast zijn? Wil je een kast die voor externe waterkoeling geschikt is of niet.

Het is nu nog te breed. Althans als je niet zo moeilijk doet kun je beter de best-buy-guides lezen en dan heb je je antwoord ook.
Ik zei het zo makkelijk, omdat ik niet wil overkomen als iemand die er héél veel verstand van hebt, want dat heb ik dus absoluut niet, maar ik zal m'n best doen.

Het gaat mij puur om functionaliteit, niet hoe mooi de kast is. Deze fout heb ik wél gemaakt met Alienware toen ik iets jonger was, die fout maak ik ook niet weer.

Als ik een kast aan zou moeten wijzen, dan heb ik deze op het oog:

http://www.computerstore....obsidian-450d-window.html

Maar ik heb geen idee of het kan/past qua grootte als je kijkt naar de onderdelen die ik eventueel mee kan nemen, dus daarom vind ik het lastig specifieke wensen aan te geven. Behalve dat ik het een game kast wil houden die relatief up to date is.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Je zegt problemen te hebben, maar een nieuwe kast gaat die problemen niet oplossen.
Als er al iets mis is denk ik dat het te maken heeft met software, de voeding, videokaart of het moederbord.

In principe denk ik dat een i7 3820 nog meer dan prima is.
Moederbord zou goed moeten zijn, ram is ook goed (kun je eventueel verdubbelen).
De 690 is OK'ish, maar kan problemen geven met games die SLI niet goed ondersteunen.
Harde schijf kan wel mee. Zit er al een SSD in? Zo niet, aanschaffen en hierop alles opnieuw installeren.

Wat voor voeding zit er in die alienware?

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 17-05-2016 01:16 ]

• Koen179
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:09
We missen nog wel een essentieel dingetje, je budget (als je eventueel een aantal componenten wilt vervangen). De case die je aanhaalt is bijna 150 euro, hoeveel heb je over voor de rest van het systeem? Ik denk persoonlijk dat je zeker 50 euro op een case kunt besparen. Ronde de 100 euro zijn er ook genoeg game cases met window. Bijvoorbeeld: pricewatch: Phanteks Enthoo Pro M Acrylic Window Edition of pricewatch: Phanteks Eclipse P400 - Zwart (rond de 65 euro, dus bijna 100 euro minder...). Uiteraard blijft de case een persoonlijke keuze, maar het is in mijn ogen zonde om 150 euro aan de case te besteden, waardoor je minder geld overhoudt voor de rest van de componenten. Tuurlijk, je mag er best wat geld insteken zodat je een degelijke en mooie case hebt, maar je zal het wel een beetje in verhouding moeten houden met de andere componenten.

Verwijderd

Topicstarter
Koen179 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 01:16:
We missen nog wel een essentieel dingetje, je budget (als je eventueel een aantal componenten wilt vervangen). De case die je aanhaalt is bijna 150 euro, hoeveel heb je over voor de rest van het systeem? Ik denk persoonlijk dat je zeker 50 euro op een case kunt besparen. Ronde de 100 euro zijn er ook genoeg game cases met window. Bijvoorbeeld: pricewatch: Phanteks Enthoo Pro M Acrylic Window Edition of pricewatch: Phanteks Eclipse P400 - Zwart (rond de 65 euro, dus bijna 100 euro minder...). Uiteraard blijft de case een persoonlijke keuze, maar het is in mijn ogen zonde om 150 euro aan de case te besteden, waardoor je minder geld overhoudt voor de rest van de componenten. Tuurlijk, je mag er best wat geld insteken zodat je een degelijke en mooie case hebt, maar je zal het wel een beetje in verhouding moeten houden met de andere componenten.
Dankje, dit is waarom ik dus advies vraag, want betreft grootte en wat prima is, heb ik dus geen verstand. Budget zit een beetje rond de 700 euro (natuurlijk hoe minder hoe beter, maar als max wil ik 700 euro aanhouden). De kast kan ik dus inderdaad op besparen, dankjewel.
mitsumark schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 01:16:
Je zegt problemen te hebben, maar een nieuwe kast gaat die problemen niet oplossen.
Als er al iets mis is denk ik dat het te maken heeft met software, de voeding, videokaart of het moederbord.

In principe denk ik dat een i7 3820 nog meer dan prima is.
Moederbord zou goed moeten zijn, ram is ook goed (kun je eventueel verdubbelen).
De 690 is OK'ish, maar kan problemen geven met games die SLI niet goed ondersteunen.
Harde schijf kan wel mee. Zit er al een SSD in? Zo niet, aanschaffen en hierop alles opnieuw installeren.

Wat voor voeding zit er in die alienware?
Misschien niet, maar ik ben op dit moment vrij radeloos. Ik weet dat het geen software probleem is, want ik heb meerdere malen Win10 opnieuw compleet geïnstalleerd, dus het lijkt me vrij gek als het software gerelateerd is. Ik denk zelf dat het een voeding of videokaart issue is, want ik heb altijd beeld gerelateerde problemen. Scherm die uitklapt (toetsenbord reageert nog wel). Het ligt niet aan 't beeldscherm, want het is een nieuwe. Bij de vorige had ik ook problemen waar games compleet vastliepen inclusief geluid. Het is altijd wel iets en het lijkt altijd beeld gerelateerd te zijn.

Ik zat er dus aan te denken om de 690 te vervangen, maar welke videokaart die níet te duur is kan de kracht van de 690 evenaren?

En voeding weet ik zo niet, zal ik morgen even moeten kijken.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-02 10:05
Dat is inderdaad een lastig verhaal, die processor en videokaart zijn van zichzelf nu nog wel aardig snel. Kun je niet wat rondvragen of je van iemand een andere videokaart kunt lenen om te kijken of de problemen dan aanhouden? Het zou zonde zijn die 690 de deur al uit te doen als het probleem daar niet lag (wat het niet hoeft te zijn trouwens)

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Verwijderd

Topicstarter
aminam schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 10:28:
Dat is inderdaad een lastig verhaal, die processor en videokaart zijn van zichzelf nu nog wel aardig snel. Kun je niet wat rondvragen of je van iemand een andere videokaart kunt lenen om te kijken of de problemen dan aanhouden? Het zou zonde zijn die 690 de deur al uit te doen als het probleem daar niet lag (wat het niet hoeft te zijn trouwens)
Dat vind ik dus ook, want de 690 is een prima kaart. En nee, ik ken zo niemand die een videokaart apart heeft liggen, althans geen redelijke. Dat is het lastige.

Maar aan de andere kant, ik was van plan om zelf een kast te bouwen (onderdeel voor onderdeel, meer als ''test'' iets om het te leren) en als ik de GTX 690 zou vervangen, zou ik die altijd nog voor de 2e kast kunnen gebruiken, mits daar het probleem dan niet ligt.

Ik weet nog niet wat ik ga doen, maar áls ik alleen de videokaart zou willen vervangen in deze setup met een budget van max 400 euro, welke videokaart zou er dan het beste bij passen?

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-02 10:05
Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 02:02:
[...]

Dat vind ik dus ook, want de 690 is een prima kaart. En nee, ik ken zo niemand die een videokaart apart heeft liggen, althans geen redelijke. Dat is het lastige.

Maar aan de andere kant, ik was van plan om zelf een kast te bouwen (onderdeel voor onderdeel, meer als ''test'' iets om het te leren) en als ik de GTX 690 zou vervangen, zou ik die altijd nog voor de 2e kast kunnen gebruiken, mits daar het probleem dan niet ligt.

Ik weet nog niet wat ik ga doen, maar áls ik alleen de videokaart zou willen vervangen in deze setup met een budget van max 400 euro, welke videokaart zou er dan het beste bij passen?
Op dit moment kun je voor dat geld het best een gtx 970 of een r9 390 halen, maar als je je nog kunt inhouden dan kun je even wachten tot nvidea de gtx 1070 uitbrengt. Zelf ben ik meer voorstander van een r9 390 zolang het een model is met goede koeler zoals deze;

pricewatch: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming

pricewatch: Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G with back plate

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Pagina: 1