Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Mijn plan is om mijn huidige systeem te gaan upgraden, of om een geheel nieuwe pc te kopen. Ik ben er nog niet uit wat het slimste is. De specs van mijn huidige pc met aankoopdata:Al met al natuurlijk een meer dan prima setup! Ik wil echter heel graag een pc maken met een thema, en het is de vraag welke onderdelen ik dan uit mijn huidige setup mee kan nemen. Het thema wordt Black & White. De voornaamste vraag is: is de overstap van DDR3 / Haswell naar DDR4 / Skylake het nu waard, of is het slimmer om te wachten tot Kaby Lake?

Ongeacht het antwoord op bovenstaande vraag heb ik voor mijzelf besloten dat enkele onderdelen uit mijn huidige setup probleemloos meekunnen naar een nieuwe setup. Alle 4 de harde schijven, mijn voeding, beide monitoren en muis & tobo zijn nog niet aan vervanging toe en voldoen nog prima.

Qua videokaart heb ik besloten om de komende weken even af te wachten m.b.t. de GTX1070/1080, dus het staat al redelijk vast dat ik 1 van die 2 ga kopen.

Qua kast wil ik de pricewatch: NZXT H440 New Edition Wit/Zwart halen, die lijkt mij perfect te passen in een degelijke B&W setup.

Qua koeling wil ik graag gaan voor waterkoeling in de vorm van de pricewatch: NZXT Kraken X61 waarbij de bovenstaande kast wordt opgevuld met 4x pricewatch: Corsair Air Series SP120 High Static Pressure Witte led (Twin pac... fans.

Om de standaardvragen nog even af te gaan:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met mijn pc game ik regelmatig en het is een wens om zo optimaal mogelijk 4K te kunnen gamen. Met een GTX970 gaat dat niet zo lekker, maar met een GTX1080 moet dat goedkomen. Daarnaast doe ik regelmatig aan foto en videobewerking.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Excl. de GTX1070/1080 wil ik graag rond de 800 euro blijven. Dat betekent dus een moederbord/processor/geheugen/kast & waterkoeling voor rond die prijs. Indien jullie oordeel is dat ik beter kan wachten en mijn huidige processor/moederbord kan houden dan wordt het uiteraard een lager bedrag.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Reeds beantwoord.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Indien overstap naar Skylake/DDR4: Mobo/processor/RAM/kast/waterkoeling
Indien geen overstap naar Skylake/DDR: Mobo (voor B&W theme)/RAM/kast/waterkoeling

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, hoewel het meest geschikte moederbord voor mijn geplande thema waarschijnlijk de MSI Krait bordjes zijn, andere tips zijn welkom :P

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Alle tips m.b.t. een B&W theme zijn meegenomen. Ik zoek bijvoorbeeld nog mooi DDR3/DDR4 geheugen wat bij een dergelijk theme past.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Voornamelijk een antwoord op deze vraag: is de overstap van DDR3 / Haswell naar DDR4 / Skylake het nu waard, of is het slimmer om te wachten tot Kaby Lake? En dan in het licht van mijn huidige systeem bezien.

Indien een overstap wel verstandig is had ik de volgende onderdelen in gedachten:Indien een overstap niet verstandig is deze:
  • Processor Intel Core i7-4790K @4GHz
  • Motherboard MSI Z97S SLI Krait Edition € 112.00
  • GPU GeForce GTX1080 € -
  • Memory Corsair Dominator Platinum CMD16GX3M2A2400C11 € 200.00
  • CPU Cooler NZXT Kraken X61 € 150.00
  • Case NZXT H440 New Edition € 120.00
  • Fan#1 Corsair Air Series SP120 High Static Pressure Witte led € 12.50
  • Fan#2 Corsair Air Series SP120 High Static Pressure Witte led € 12.50
  • Fan#3 Corsair Air Series SP120 High Static Pressure Witte led € 12.50
  • Fan#4 Corsair Air Series SP140 LED White High Static Pressure € 15.00
Excuus voor de gigantische wall of text overigens, maar ik maak graag een compleet topic met zoveel mogelijk informatie!

Alvast bedankt voor eventuele reacties d:)b

[ Voor 9% gewijzigd door London op 17-05-2016 12:26 ]

Riley Gaines: Swimming Against the Current, Fighting for Common Sense in a World That’s Lost its Mind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Overstap naar Skylake is het niet waard. Je gaat er niet merkbaar in snelheid op vooruit. De videokaart zou de enige nuttige upgrade zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Anoniem: 660294 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 22:21:
Overstap naar Skylake is het niet waard. Je gaat er niet merkbaar in snelheid op vooruit. De videokaart zou de enige nuttige upgrade zijn.
Duidelijk.

Ook qua RAM niet? Ik merk dat mijn huidige RAM nogal eens een bottleneck is, dus daarom overweeg ik de overstap naar DDR4 ook.

Daarbij komt nog dat ik voor een B&W theme veel meer keus heb met 1151 moederborden & DDR4 geheugen.

Riley Gaines: Swimming Against the Current, Fighting for Common Sense in a World That’s Lost its Mind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiet Stiemer
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-11-2024
Voor geheugen bestaat er pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/16 (zwart) of pricewatch: Kingston HyperX Fury white HX318C10FWK2/16 (wit). Dit is DDR3, dus voor als je niet upgrade naar skylake.
Dit RAM bestaat ook als DDR4 variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-04 18:31
Misschien is het handig om dat lijstje in een pricewatch tabel te zetten, leest een stuk makkelijker. Handleiding Pricewatch

Zoals abc aangeeft, voor snelheid hoef je het absoluut niet te doen. Hasswell is nog prima voor al je bezigheden. Wat je wel zou kunnen doen is je huidige mobo verkopen en dan voor dat geld een pricewatch: MSI Z97S SLI Krait Edition al moet ik heerlijk toegeven dat de skylake mobo's toch wat mooier zijn en uitgebreider Quo keus. Als je echt zou willen zou ik wachten op cannonlake dat ergens midden 2017 released.

Ik weet niet welke snelheid je geheugen nu heeft ( daarom is het handig om alles in een pricewatch lijstje te zetten) maar misschien is het interessant om te gaan voor een sneller setje.

Mocht je echt niet kunnen wachten zou ik de hele handel gewoon te koop zetten, of slechts je mobo + cpu + koeler + ram als je even kijkt op v&a zie je dat je daar toch nog een flinke duit op kan pakken. Dan vallen de kosten voor upgraden nog mee. Maar je mist niets door niet naar skylake te gaan.

Voor de rest zijn je wijzingen wat betreft kast en koeler en dergelijke wel mooie keuzes. Ik zou persoonlijk je mobo verkopen en van dat geld een z97 krait halen en een nieuwe setje ram.

Edit :
Valt nog best wat voor te vangen zo te zien
V&A aangeboden: i7-4790K + Z97S SLI Krait + 8GB Crucial balistix

Edit 2 : eventjes een setje samengesteld ter prijsindicatie van een setje.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 346,-€ 346,-
1Asus Z170-PRO€ 158,99€ 158,99
2Avexir Core AVD4UZ124001604G-2COW€ 47,50€ 95,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 599,99

Werkgeheugen staat er 2x in want staan niet als setjes van 16 in de bw. Normaal zou je denk ik 15 eu goedkoper uitzijn

[ Voor 41% gewijzigd door Ergo op 17-05-2016 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:01
Als het enige wat je PC niet kan 4k gamen is dan ligt het echt puur aan je videokaart. Voor de rest is je systeem gewoon goed genoeg.

4k gamen is nu alleen nog niet helemaal mogelijk bij de nieuwere spellen. Het enige wat je kan doen is misschien straks een 1070 kopen en dan heb je zeg 30% meer performance (pure speculatie), de rest gaat je heel weinig tot niks aan fps opleveren.

In oktober - januari komen de high End kaarten van AMD uit en ik denk dat nvidia dan ook de ti versie uit zal brengen. Deze kaarten hebben HBM2 (super snel geheugen) en uiteraard zullen de kaarten van zichzelf ook een stuk sneller zijn wat 4k gaming iig meer mogelijk gaat maken, maar denk niet dat je dan letterlijk alle games op 4k kan spelen ookal zullen het er wel een stuk meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roccothehelper
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-03 14:41
hier een video over gaming peformance met skylake vs andere i7 procesoren YouTube: Intel Skylake Core i7 6700K vs 4790K/3770K/2600K Stock Gaming Benchmarks

Het is het wel waard al je het over gaming hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Nate-Senpai schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 08:10:
Misschien is het handig om dat lijstje in een pricewatch tabel te zetten, leest een stuk makkelijker. Handleiding Pricewatch

Zoals abc aangeeft, voor snelheid hoef je het absoluut niet te doen. Hasswell is nog prima voor al je bezigheden. Wat je wel zou kunnen doen is je huidige mobo verkopen en dan voor dat geld een pricewatch: MSI Z97S SLI Krait Edition al moet ik heerlijk toegeven dat de skylake mobo's toch wat mooier zijn en uitgebreider Quo keus. Als je echt zou willen zou ik wachten op cannonlake dat ergens midden 2017 released.

Ik weet niet welke snelheid je geheugen nu heeft ( daarom is het handig om alles in een pricewatch lijstje te zetten) maar misschien is het interessant om te gaan voor een sneller setje.

Mocht je echt niet kunnen wachten zou ik de hele handel gewoon te koop zetten, of slechts je mobo + cpu + koeler + ram als je even kijkt op v&a zie je dat je daar toch nog een flinke duit op kan pakken. Dan vallen de kosten voor upgraden nog mee. Maar je mist niets door niet naar skylake te gaan.

Voor de rest zijn je wijzingen wat betreft kast en koeler en dergelijke wel mooie keuzes. Ik zou persoonlijk je mobo verkopen en van dat geld een z97 krait halen en een nieuwe setje ram.

Edit :
Valt nog best wat voor te vangen zo te zien
V&A aangeboden: i7-4790K + Z97S SLI Krait + 8GB Crucial balistix

Edit 2 : eventjes een setje samengesteld ter prijsindicatie van een setje.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 346,-€ 346,-
1Asus Z170-PRO€ 158,99€ 158,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 599,99

Werkgeheugen staat er 2x in want staan niet als setjes van 16 in de bw. Normaal zou je denk ik 15 eu goedkoper uitzijn
Dank! Ik heb even wat dingen uit mijn OP van een link voorzien, waaronder mijn geheugen.

Het setupje wat jij post is wel interessant.

Zoals je zelf post kan ik ook nog wel wat terugkrijgen voor mijn huidige moederbord + processor + ram.

250-300 euro voor alle 3 samen zou toch wel moeten lukken (?).
pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed
pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-UD3H
pricewatch: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ergo
roccothehelper schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:11:
hier een video over gaming peformance met skylake vs andere i7 procesoren YouTube: Intel Skylake Core i7 6700K vs 4790K/3770K/2600K Stock Gaming Benchmarks

Het is het wel waard al je het over gaming hebt.
Niets dat je met een beetje overklok niet recht kan trekken. Zou niet upgraden om die rede.
Planespotter schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:28:
[...]

Dank! Ik heb even wat dingen uit mijn OP van een link voorzien, waaronder mijn geheugen.

Het setupje wat jij post is wel interessant.

Zoals je zelf post kan ik ook nog wel wat terugkrijgen voor mijn huidige moederbord + processor + ram.

250-300 euro voor alle 3 samen zou toch wel moeten lukken (?).
pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed
pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-UD3H
pricewatch: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9
Ja we mogen niet taxeren hier, vandaar dat ik je soortgelijke advertentie gaf. Ik zou daar van uitgaan als ik jou was.

Jammer genoeg is er niet superveel aanbod Quo zwart/wit. Misschien zelf painten dan hehe. De krait heeft meer wit maar die mist de cover over de i/o waardoor ik de Asus kies. Vind dat altijd zo lelijk zichtbare poorten. ( maar ik stel me ook vaak aan)

Schiet me net te binnen, zelf heb ik de
pricewatch: MSI Z170A GAMING M7 en die komt ook met witte covers. Ik zal als ik zo thuis ben ff wat foto's maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Ergo op 17-05-2016 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Nate-Senpai schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:41:
[...]

Niets dat je met een beetje overklok niet recht kan trekken. Zou niet upgraden om die rede.

[...]

Ja we mogen niet taxeren hier, vandaar dat ik je soortgelijke advertentie gaf. Ik zou daar van uitgaan als ik jou was.

Jammer genoeg is er niet superveel aanbod Quo zwart/wit. Misschien zelf painten dan hehe. De krait heeft meer wit maar die mist de cover over de i/o waardoor ik de Asus kies. Vind dat altijd zo lelijk zichtbare poorten. ( maar ik stel me ook vaak aan)

Schiet me net te binnen, zelf heb ik de
pricewatch: MSI Z170A GAMING M7 en die komt ook met witte covers. Ik zal als ik zo thuis ben ff wat foto's maken.
Die linkt bij de verschillende shops door naar de Krait Gaming. Maar dat is prima, die vind ik erg mooi :Y

Dan is het plan voorlopig dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 348,-€ 348,-
1MSI Z170A KRAIT GAMING 3X€ 142,95€ 142,95
1NZXT H440 New Edition Wit/Zwart€ 121,95€ 121,95
1NZXT Kraken X61€ 142,95€ 142,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 850,85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ergo
Ziet er goed uit, let wel op met het werkgeheugen, skylake werkt het best in dual Channel maar kon een setje van 2 zo 123 niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Nate-Senpai schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:59:
Ziet er goed uit, let wel op met het werkgeheugen, skylake werkt het best in dual Channel maar kon een setje van 2 zo 123 niet vinden
Goed punt :Y

pricewatch: Corsair Dominator Platinum CMD16GX4M2B3000C15 deze worden het dan, passen ook goed in m'n setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roccothehelper
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-03 14:41
Nate-Senpai schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:41:
[...]

YouTube: Core i5 6600K 4.5GHz Overclock Skylake Benchmarks vs i7 4790K/ i7 3770K
dit zijn benchmarks met overclock nogsteeds wint skylake. maar met die overclock is het inderdaad niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbovenkamp
Naar skylake gaan is idd geen upgrade maar een sidegrade. Verwacht je met nieuw ram Enzo betere performance op 4k gamen of met bewerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nate-Senpai schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:59:
Hij noemt daar gewoon vier geheugenreepjes dus dan heeft die gewoon dual-channel.

Ik vind het trouwens geld weggooien aangezien het prestatieverschil verwaarloosbaar is. Dus je geeft nu honderden euro's uit om de PC alleen maar wat mooier eruit te laten zien. Terwijl je eigenlijk al een hele goede PC hebt in een mooie dichte kast.

[ Voor 27% gewijzigd door -The_Mask- op 17-05-2016 14:59 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
-The_Mask- schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 14:56:
[...]

Hij noemt daar gewoon vier geheugenreepjes dus dan heeft die gewoon dual-channel.

Ik vind het trouwens geld weggooien aangezien het prestatieverschil verwaarloosbaar is. Dus je geeft nu honderden euro's uit om de PC alleen maar wat mooier eruit te laten zien. Terwijl je eigenlijk al een hele goede PC hebt in een mooie dichte kast.
Mijn pc nu is inderdaad super mooi en stil, maar zoals reeds uitgelegd wil ik graag wat anders en dat kost nu eenmaal geld.

Ik heb altijd al graag een themed pc willen hebben waarbij alles mooi op elkaar aansluit en wat er daarnaast ook nog eens subliem uitziet, dus daarom ga ik bovenstaande dingen bestellen. Ik zal ongetwijfeld iemand blij maken met de onderdelen uit mijn kast nu.

Dank voor alle comments! Ik weet genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbovenkamp
Is het geen idee om gewoon je huidige hardware naar een andere kleur te sprayen dan? Scheelt je een hoop geld, heb je een leuk klusje waarbij je bijna alles eruit kan laten zien zoals je wilt en qua performance schiet je nu toch letterlijk niks ermee op als je skylake neemt.

Om RAM mooier te maken zou je ook nog eens eigen heatspreaders kunnen kopen.

Het enige wat je dan eigenlijk nog nodig hebt is waterkoeling, deze kan je zelf maken of gewoon een AIO nemen.
Pagina: 1