Mijn trouwe AMD Phenom II X4 955BE-systeem uit 2010 mag binnenkort wel weer eens worden vervangen door een sneller, kleiner en zuiniger systeem. Ook dit keer wil ik weer een tijdje vooruit kunnen met tussendoor alleen 'simpele' upgrades zoals de VGA of SSD.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Af en toe gamen, vrij breed. Van shooters zoals The Division, Call of Duty, GTA V etc. tot strategie-spellen zoals Company of Heroes 2. Verder simpele office/internet-dingen en muziek afspelen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen vast budget, maar moet niet te gek worden. Het gaat mij met name om de prijs/prestatieverhouding.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een 256GB Crucial MX100 SSD, 1.5TB WD Black HDD, tobo/muis en speakers (optisch verbonden). Voor de videokaart wil ik voorlopig m'n GTX 950 gebruiken tot de nieuwe generatie videokaarten uitkomt.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De kast komt op mijn bureau te staan, enigszins in het zicht vanaf de woonkamer gezien. Daarom moet het er wel een beetje fatsoenlijk uitzien
ik vind de Lian Li PC-Q01A erg fraai en ook nog eens de goede maat voor de plek die ik ervoor heb gereserveerd. Deze kast heeft alleen twee aandachtspunten: er kan maar een videokaart in van 210mm lang en een CPU-koeler van 90mm hoog. Aangezien ik geen hard-core gamer ben hoef ik niet de beste videokaart in mijn systeem te hebben en alle mid-high end videokaarten zijn op dit moment wel te krijgen in deze maat, dus dat risico wil ik voor de toekomst wel nemen (tsja, de ruimte moet toch ergens vandaan komen
).
Ik neig het meest naar onderstaande set:
Ik vraag me alleen af of dat qua hitte wel gaat werken icm OC'en van het systeem, ondanks de 140mm casefan op de bodem. Daarom twijfel ik eraan de processor te vervangen voor een i5-6500 icm met een Gigabyte GA-B150N Phoenix-WIFI en de iets goedkopere Gelid Solutions SlimHero Low-Profile. Het scheelt minder dan 100 euro, dat vind ik niet zo heel veel eigenlijk als ik kijk naar de extra snelheid die eruit te halen valt met de 6600K. Daarnaast heeft de Asus Z170I Pro Gaming een betere geluidskaart als ik de reviews mag geloven, dat spreekt me wel aan (luister er vaak muziek op).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Om onder dit kopje ook maar wat te zetten: ten aanzien van het scherm twijfel ik nog een heel klein beetje of ik niet voor een model met een hogere refreshrate moet gaan. De combinatie 1440p, IPS én 100+hz is alleen voor mij nog iets te duur op dit moment, dus dat zou dan een TN paneel worden. Tsja....
Ga je overklokken?
Bij de 6600K wel uiteraard. Ook de videokaart krijgt wel een kleine boost. Ik hoef er overigens niet het maximale uit te halen.
Wat verwacht je van ons?
Graag hoor ik jullie gedachten over al mijn overpeinzingen en ben ik benieuwd of ik nog wat ben vergeten
Alvast bedankt!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Af en toe gamen, vrij breed. Van shooters zoals The Division, Call of Duty, GTA V etc. tot strategie-spellen zoals Company of Heroes 2. Verder simpele office/internet-dingen en muziek afspelen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen vast budget, maar moet niet te gek worden. Het gaat mij met name om de prijs/prestatieverhouding.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een 256GB Crucial MX100 SSD, 1.5TB WD Black HDD, tobo/muis en speakers (optisch verbonden). Voor de videokaart wil ik voorlopig m'n GTX 950 gebruiken tot de nieuwe generatie videokaarten uitkomt.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De kast komt op mijn bureau te staan, enigszins in het zicht vanaf de woonkamer gezien. Daarom moet het er wel een beetje fatsoenlijk uitzien
Ik neig het meest naar onderstaande set:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6600K Boxed | € 233,12 | € 233,12 |
| 1 | Asus Z170I Pro Gaming | € 148,95 | € 148,95 |
| 1 | Lian Li PC-Q01A | € 66,01 | € 66,01 |
| 1 | Dell Ultrasharp U2515H Zwart | € 329,- | € 329,- |
| 1 | be quiet! Shadow Rock LP | € 35,95 | € 35,95 |
| 1 | be quiet! Pure Wings 2, 140mm | € 8,72 | € 8,72 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB | € 54,95 | € 54,95 |
| 1 | Corsair CX450M | € 52,70 | € 52,70 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 929,40 | |
Ik vraag me alleen af of dat qua hitte wel gaat werken icm OC'en van het systeem, ondanks de 140mm casefan op de bodem. Daarom twijfel ik eraan de processor te vervangen voor een i5-6500 icm met een Gigabyte GA-B150N Phoenix-WIFI en de iets goedkopere Gelid Solutions SlimHero Low-Profile. Het scheelt minder dan 100 euro, dat vind ik niet zo heel veel eigenlijk als ik kijk naar de extra snelheid die eruit te halen valt met de 6600K. Daarnaast heeft de Asus Z170I Pro Gaming een betere geluidskaart als ik de reviews mag geloven, dat spreekt me wel aan (luister er vaak muziek op).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Om onder dit kopje ook maar wat te zetten: ten aanzien van het scherm twijfel ik nog een heel klein beetje of ik niet voor een model met een hogere refreshrate moet gaan. De combinatie 1440p, IPS én 100+hz is alleen voor mij nog iets te duur op dit moment, dus dat zou dan een TN paneel worden. Tsja....
Ga je overklokken?
Bij de 6600K wel uiteraard. Ook de videokaart krijgt wel een kleine boost. Ik hoef er overigens niet het maximale uit te halen.
Wat verwacht je van ons?
Graag hoor ik jullie gedachten over al mijn overpeinzingen en ben ik benieuwd of ik nog wat ben vergeten
Alvast bedankt!