Oude Koga traveler tourfiets : opknappen of vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-07 23:39
Voor gebruik in de stad en indien mogelijk een fietsvakantie wil ik graag weer een fiets, momenteel heb ik er geen. Nu zag ik in de schuur nog onderstaande Koga traveler staan waarmee ik ooit eens naar Parijs ben gefietst.

Afbeeldingslocatie: http://s32.postimg.org/m92662sb9/IMG_20160516_WA0005.jpg
(klikbaar)

Ik heb niet echt verstand van fietsen maar het lijkt erop dat het volgende aan vervanging toe is:

-Banden binnen/buiten, maat die op velg staat is 20-622. Welke band kan hierin die geschikt is voor stadsgebruik/fietsvakantie? -->Binnendiameter velg net opgemeten: 19,8 mm (zal 19c moeten voorstellen?) en de band die erom zit is een 32x622

-Ketting en mogelijk tandwielen (?), ketting ontbreekt momenteel, het meeste draait verder nog wel goed en zonder speling

-Remmen

-Zadel

Voor de rest moet ik het stuur controleren/repareren, verlichting vervangen en nog wat andere kleine dingen.

Zou dit de moeite waard zijn te repareren en welke banden/ketting zou hiervoor handig zijn? Ik kan er ook even mee langs een fietsenspeciaalzaak maar als ik online kijk zie ik dat de prijzen best wel verschillen en als ik online voor 100-200 euro aan onderdelen de fiets weer goed heb doe ik het liever zelf.

Heb ooit eens een motor (kawasaki z500) volledig uit elkaar gehaald en het frame gespoten. Die kreeg ik achteraf ook weer goed in elkaar dus het lijkt mij dat een fiets ook moet lukken.. :P Misschien ook een idee met deze fiets, alles uit elkaar, frame mooi coaten en daarna alles weer in elkaar zetten met deels nieuwe onderdelen. De vraag is vooral of het bij deze fiets de tijd/moeite/geld nog waard is. 2ehands heb je online voor zo'n 400-500 euro ook al een redelijke toerfiets lijkt het.

Volgens mij is het handig om direct met de ketting ook de tandwielen te vervangen(?) Er zit nu een shimano stx rc op met achter 7 tandwielen (7-speed?).

Afbeeldingslocatie: http://s32.postimg.org/4qwq2ya51/shim.jpg

Gevonden wat mogelijk interessant is:
Banden: https://www.athleteshop.n...marathon-greenguard-zwart
Banden (2): https://www.athleteshop.n...ouring-plus-breaker-zwart

[ Voor 14% gewijzigd door warcow op 16-05-2016 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Opknappen natuurlijk! Het gaat om de technische staat, optisch maakt niet zoveel uit. Zo te zien hoeft er niet bijster veel te gebeuren en heb je een goede basis om wat mee te doen. Zou zonde zijn om dat weg te gooien.

[ Voor 43% gewijzigd door gop1 op 16-05-2016 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-07 09:29
Volgens mij een mooi projectje ;) voor wellicht tips/tricks eens het wielrenervaringtopic doornemen. Staat veel in.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Ik zal mij de komende dagen verder inlezen ook, heb nu de keuze gemaakt inderdaad deze op te knappen. Kosten maken dan ook niet heel veel meer uit, ik denk dat het wel de moeite waard is en dan heb ik ook direct veel kennis voor als er eens iets stuk is of zo.

Gezien hoeveel ik zal vervangen is het misschien wel leuk om het frame helemaal kaal te maken en een nieuwe kleur te geven. Er zit nu al wat roestplekken hier en daar (oppervlakkig nog gelukkig). Neo groen/oranje doen? Veiliger in verkeer, iets minder jatkans en ik vind de fiets sneller terug. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Gezien het frame nog in goede staat is, is opknappen goedkoper dan een nieuwe fiets. Ik heb geen ervaring met zelf opknappen, maar twee jaar geleden heb ik mijn lange-afstandsfiets door de fietsenmaker laten opknappen. Ongeveer hetzelfde werk als wat jij hierboven opsomt. Kostte ongeveer 300 euro. Een nieuw, gelijkwaardig model had mij 1000 euro gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:48

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Opknappen, gooi er €500 tegenaan en je hebt alle slijtage gevoelige delen (tandwielen, wielen, krank, remmen) vervangen en geüpgrade naar hedendaagse systemen. Bij een goede fietsenmaker kan je zonder problemen Shimano-onderdelen bestellen. Het grote voordeel is dat je van alles montage-handleidingen erbij krijgt waarin stap voor stap uitgelegd wordt hoe je een onderdeel moet afstellen. Daarvoor is zelden speciaal-gereedschap nodig.

Ik heb zo ooit m'n oude Giant-fiets opgewaardeerd, waarmee hij beter werd dan nieuw... Helaas wist een dief dat ook...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 21:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

deepbass909 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 23:51:
Opknappen, gooi er €500 tegenaan en je hebt alle slijtage gevoelige delen (tandwielen, wielen, krank, remmen) vervangen en geüpgrade naar hedendaagse systemen. Bij een goede fietsenmaker kan je zonder problemen Shimano-onderdelen bestellen. Het grote voordeel is dat je van alles montage-handleidingen erbij krijgt waarin stap voor stap uitgelegd wordt hoe je een onderdeel moet afstellen. Daarvoor is zelden speciaal-gereedschap nodig.

Ik heb zo ooit m'n oude Giant-fiets opgewaardeerd, waarmee hij beter werd dan nieuw... Helaas wist een dief dat ook...
Diefstal is een van de redenen waarom men zijn/haar fiets niet dezelfde onderhoud krijgt als een auto.

Ontopic: Veel succes, Ik zou inderdaad eerst noteren wat je hebt, kijken hoe duur de vervangende onderdelen zijn, onderdelen bestellen, Fiets uit elkaar halen, fietsframe schoonmaken, fiets in elkaar zetten, oliën en afstellen maar. En je mag trots op jezelf zijn. _/-\o_

Ik heb het ook gedaan (met een stadsfiets van Gazelle) . Alleen ik had het geluk dat de naaf niet naar de malle moeren was. Anders was de kostenpost nog hoger.

[ Voor 9% gewijzigd door MedionAkoya op 17-05-2016 00:27 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-06 12:13
Mooi fietsje hoor, alleen hou er rekening mee dat Koga gepoedercoate frames heeft, die zijn iets moeilijker te spuiten, maar heel goed schoonmaken kan al voldoende zijn. Ik zou ook alle slijtagegevoelige onderdelen vervangen, dat is die zeker nog waard. Die bandenmaat 622 is een standaardomtrek van 28", maar voor een daily driver zou ik kijken of er een bredere band tussen je voorvork en spatbord kan. Misschien dat een 40 mm er tussen past, geeft net wat meer comfort

[ Voor 7% gewijzigd door Johannes77 op 24-05-2016 01:36 ]

https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Heb ondertussen ook al wat meer rondgevraagd en zal met de fiets deze week even langs een vriend die er wel redelijk verstand van heeft. Zoals het nu lijkt ga ik hem toch opknappen. Met het frame moet ik nog even zien wat ik precies doe, wel of niet spuiten/poedercoaten. Bandenmaat is momenteel 32 breed, ik zal zien wat er tussen past. Zal dan de breedste er tussen drukken. :)
Pagina: 1