Gaming / Productivity systeem

Pagina: 1
Acties:

• Vennefly
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-09 23:33
Haihai ;-)

Ik ben van plan binnenkort een nieuw systeem te gaan bouwen, en heb hiervoor een lijstje met onderdelen samengesteld.

Ik ben van plan deze PC te gebruiken voor gaming, productiviteit (school dingen) en ook medium tot zware video-editing en photoshop etc.

Mijn vraag aan jullie is of dit een goed systeem is, het ook de prijs die het kost waard is, of jullie mij dingen zouden aanraden die ik beter zou kunnen doen en of er eventueel problemen zijn waar ik tegenaan kan lopen. Het is wel de bedoeling dat de prijs ongeveer hetzelfde blijft, gezien ik ook nog een monitor en een Windows-licentie moet aanschaffen :P

Ik ben in ieder geval van plan de volgende applicaties te draaien:
- Windows 10 (ofcourse)
- Adobe Photoshop.
- Adobe Premiere Pro.
- Sony Vegas Pro.
- Adobe InDesign.
- Moderne spellen, zoals Crysis 3, GTA V, Skyrim etc. in 1080p.
- Browsers, office, Skype blabla maar dat is niet interessant :P

Een aantal opmerkingen:
- Ik wil beslist niet overklokken.
- Waarschijnlijk wacht ik op de GTX-1070 voor de grafische kaart.

Hierbij het lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 224,95€ 224,95
1Gigabyte GA-H170-D3HP€ 110,95€ 110,95
1Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G with back plate€ 341,50€ 341,50
1Phanteks Eclipse P400 - Zwart€ 65,-€ 65,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 60,95€ 60,95
1Corsair RM550x€ 90,95€ 90,95
1Crucial BX200 480GB€ 110,-€ 110,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.004,30

Alvast bedankt!

Groetjes,
Björn.

[ Voor 14% gewijzigd door Vennefly op 18-05-2016 00:00 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En je gaat hier Windows 3.11 op draaien? Dan zal het vast voldoende snel zijn dit systeem.

Je post niet welke applicaties je gaat gebruiken, wat hier de minimale specs van zijn en in hoeverre je systeem hier net / enigszins / goed aan voldoet.

Het is ontzettend zonde, maar dat vind ik, om een systeem met 8GB uit te rusten; het kost geen klap meer tegenwoordig en je hebt er zeker profijt van als je moderne versie van bijvoorbeeld Photoshop gaat draaien.
Ik las de specs niet goed van het RAM-geheugen :+

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 16-05-2016 16:37 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Vennefly
MAX3400 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 16:34:
En je gaat hier Windows 3.11 op draaien? Dan zal het vast voldoende snel zijn dit systeem.

Je post niet welke applicaties je gaat gebruiken, wat hier de minimale specs van zijn en in hoeverre je systeem hier net / enigszins / goed aan voldoet.

Het is ontzettend zonde, maar dat vind ik, om een systeem met 8GB uit te rusten; het kost geen klap meer tegenwoordig en je hebt er zeker profijt van als je moderne versie van bijvoorbeeld Photoshop gaat draaien.
Hahaha sorry, ik zal er wat dingen bijzetten.

En er zitten 2 sticks van 8GB in hoor :P

- Björn.

• Kiet Stiemer
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 10:15
Ik vind de cpu en gpu combo erg goed voor wat je wilt gaan doen. Je hebt een i5 6600 non-K wat betekent dat je niet kan overklokken en daarom is een Z170 chipset niet nodig. Je kunt dus best besparen op je mobo.

Verder: je voeding is inderdaad nogal overkill. Dit is echt niet nodig, je pc wordt er alleen maar minder zuinig van. Een 1070 gebruikt niet geweldig veel. 'Voor als je misschien ooit een keer SLI/CF gaat doen' is een vaak gehoord argument maar als je genoeg geld hebt voor een 2e videokaart heb je ook wel genoeg voor een nieuwe voeding, desnoods verkoop je degene die je dan hebt.

Als je nog een tip wil voor monitor: pricewatch: AOC G2460VQ6 Zwart
2 vrienden van mij en ik zelf hebben deze en hij geeft heel veel voor je geld. Zeker in combinatie met een 390, aangezien er freesync op zit.

• MAX3400

MAX3400

Kiet Stiemer schreef op maandag 16 mei 2016 @ 17:01:

Verder: je voeding is inderdaad nogal overkill. Dit is echt niet nodig, je pc wordt er alleen maar minder zuinig van.
Nooit begrepen; als ik een voeding van 3000W ergens voor inzet en ik gebruik maar 1000W, dan trek ik toch maar 1000W (plus wat overhead) uit de muur. En geen 3000W dus echt veel onzuiniger wordt 'ie er toch niet van?
Zeker in combinatie met een 390, aangezien er freesync op zit.
Let even op, zeker voor de toekomst, dat er op dit moment nog wel wat haken & ogen aan FreeSync of G-Sync zitten als je games via de Windows Store zou kopen. Ongetwijfeld wordt dit opgelost binnenkort maar bijvoorbeeld [PC] Forza Motorsport 6: Apex gaat nu heel slecht om met SLI/V-Sync etc.

• Vennefly
Kiet Stiemer schreef op maandag 16 mei 2016 @ 17:01:
Ik vind de cpu en gpu combo erg goed voor wat je wilt gaan doen. Je hebt een i5 6600 non-K wat betekent dat je niet kan overklokken en daarom is een Z170 chipset niet nodig. Je kunt dus best besparen op je mobo.

Verder: je voeding is inderdaad nogal overkill. Dit is echt niet nodig, je pc wordt er alleen maar minder zuinig van. Een 1070 gebruikt niet geweldig veel. 'Voor als je misschien ooit een keer SLI/CF gaat doen' is een vaak gehoord argument maar als je genoeg geld hebt voor een 2e videokaart heb je ook wel genoeg voor een nieuwe voeding, desnoods verkoop je degene die je dan hebt.

Als je nog een tip wil voor monitor: pricewatch: AOC G2460VQ6 Zwart
2 vrienden van mij en ik zelf hebben deze en hij geeft heel veel voor je geld. Zeker in combinatie met een 390, aangezien er freesync op zit.
Bedankt voor je reactie!

Ik heb even gekeken met betrekking tot het moederbord, echter heeft elk moederbord met SLI-support een Z170 chipset. Wat ik niet wil, mocht ik ooit SLI gaan draaien (als ik al voor de GTX-1070 ga), is het vervangen van het moederbord :P

Ik zal even kijken naar de voeding dan. Als ik inderdaad een extra GPU kan aanschaffen kan ik ook wel een betere voeding kopen zoals je al zei.

En die monitor ziet er inderdaad op papier heel goed uit.

Nogmaals bedankt!

- Björn.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 17:06:
[...]

Nooit begrepen; als ik een voeding van 3000W ergens voor inzet en ik gebruik maar 1000W, dan trek ik toch maar 1000W (plus wat overhead) uit de muur. En geen 3000W dus echt veel onzuiniger wordt 'ie er toch niet van?
Omdat die 3000W voeding veel meer kost dan zeg maar een 1500W voeding voor je 1000W systeem.

[ Voor 20% gewijzigd door SmokingCrop op 16-05-2016 17:20 ]

• MAX3400

MAX3400

SmokingCrop schreef op maandag 16 mei 2016 @ 17:19:
[...]

Omdat die 3000W voeding veel meer kost dan zeg maar een 1500W voeding voor je 1000W systeem.
Dat iets meer kost, wil niet zeggen dat het onzuiniger is bij hetzelfde gebruikte vermogen!

• SmokingCrop
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 17:20:
[...]
Dat iets meer kost, wil niet zeggen dat het onzuiniger is bij hetzelfde gebruikte vermogen!
Als je voor hetzelfde geld een hogere kwaliteits voeding met betere efficientie kan kopen. ;)
Daarom dat het vaak gezegd wordt dat een 750W voeding overkill is voor een single GPU systeem. Vaak kan je immers een betere voeding kopen voor hetzelfde geld. (of een goedkopere voeding met dezelfde kwaliteit als die 750W'er)

[ Voor 28% gewijzigd door SmokingCrop op 16-05-2016 17:24 ]

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
SLI wil je echt niet aan beginnen. Het schaalt enorm slecht en daarnaast heb je ook nog eens microstuttering. Bovendien moet je een moederbord aanschaffen dat veel duurder is en je moet een stevige voeding aanschaffen. Heb je geld te veel dan moet je daar zeker voor kiezen, maar gezien het budget van €1000 kun je het geld veel beter besteden. SLI is eigenlijk alleen interessant met Titan X/980 Ti of nieuw aangekondigde GTX1080, omdat er daar geen betere single-GPU voor is. Met een 960/970 kun je veel beter één 980 Ti/1080 hebben dan twee 960/970's.

Kortom:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 179,50€ 179,50
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,95€ 84,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 48,-€ 48,-
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 63,95€ 63,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 638,30

Dan heb je nu nog €350 over voor een videokaart.
Heb je geduld? Wacht dan een maandje of anderhalf op de nieuwe Nvidia/AMD kaarten. Daar krijg je héél veel prestaties voor je geld.
Wil je nu beginnen met gamen? pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 of pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G voor het Nvidia kamp, pricewatch: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming of pricewatch: Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G with back plate voor het AMD kamp.
Of je kunt kijken of je een tweedehands 980 kunt scoren voor dezelfde prijs, met een mazzeltje misschien al een 980 Ti.

Informaticus of vakkundig Googler?

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
MAX3400 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 17:06:
[...]

[...]

Let even op, zeker voor de toekomst, dat er op dit moment nog wel wat haken & ogen aan FreeSync of G-Sync zitten als je games via de Windows Store zou kopen. Ongetwijfeld wordt dit opgelost binnenkort maar bijvoorbeeld [PC] Forza Motorsport 6: Apex gaat nu heel slecht om met SLI/V-Sync etc.
Voedingen worden over het algemeen minder efficient naarmate je onder de 20% van het totale vermogen gebruikt. Ook kost het gewoon meer zoals al gezegd.

Freesync en G-sync hebben alleen helemaal niks te maken met V-sync en SLI, dat werkt gewoon in alle games. Zelfs in windows.

• Vennefly
TheTinusNL schreef op maandag 16 mei 2016 @ 17:24:
SLI wil je echt niet aan beginnen. Het schaalt enorm slecht en daarnaast heb je ook nog eens microstuttering. Bovendien moet je een moederbord aanschaffen dat veel duurder is en je moet een stevige voeding aanschaffen. Heb je geld te veel dan moet je daar zeker voor kiezen, maar gezien het budget van €1000 kun je het geld veel beter besteden. SLI is eigenlijk alleen interessant met Titan X/980 Ti of nieuw aangekondigde GTX1080, omdat er daar geen betere single-GPU voor is. Met een 960/970 kun je veel beter één 980 Ti/1080 hebben dan twee 960/970's.

Kortom:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 179,50€ 179,50
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 48,-€ 48,-
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 63,95€ 63,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 638,30

Dan heb je nu nog €350 over voor een videokaart.
Heb je geduld? Wacht dan een maandje of anderhalf op de nieuwe Nvidia/AMD kaarten. Daar krijg je héél veel prestaties voor je geld.
Wil je nu beginnen met gamen? pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 of pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G voor het Nvidia kamp, pricewatch: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming of pricewatch: Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G with back plate voor het AMD kamp.
Of je kunt kijken of je een tweedehands 980 kunt scoren voor dezelfde prijs, met een mazzeltje misschien al een 980 Ti.
Ik snap wat je probeert te zeggen, echter heb je hiermee in essentie een volledig nieuwe build samengesteld.

De 6400 is voor mij niet wenselijk, in verband met de content-creation die ik ook met die PC wil doen. Wél snap ik het idee van het plaatsen van een goedkoper moederbord en lagere voeding. Ik heb inderdaad even nagedacht en mócht ik later mijn videokaart willen upgraden kan ik beter de oude verkopen en gewoon een betere aanschaffen, zoals van een GTX-1070 naar een 1080. Ik heb daarom nu een aantal dingen in de eerste post gewijzigd.

De extra ruimte op de SSD is ook erg prettig, aangezien ik zelden überhaupt boven de 480GB gebruikte ruimte uitkom kan ik alle games en bijna alle andere applicaties dan gewoon van de SSD draaien.

Wél houd ik de kast die ik zelf eerst al had aangezien ik dat rode op de case die jij mij aanraad echt lelijk vind :P

Over de videokaart denk ik dat ik in dit geval dan wacht op de 1070 van Nvidia, ookal laat ik die AMD even staan als "placeholder". Ik ben geen fan van tweedehands onderdelen.

Uiteindelijk is met deze wijzigingen de prijs met 20 euro omlaag gegaan. Als het ware heb ik nu dus de SLI-mogelijkheid verruild voor dubbel zoveel ruimte op de SSD. En dat is prima aangezien ik toch niet van plan ben meteen de beste GPU te kopen. Dat kan ik dan zoals je al zegt op een later moment nog altijd beter doen dan SLI.

Óverigens is de 1080 vast niet de laatste kaart in de Pascal-series van Nvidia, er komen vast nog wel betere, al dan op een later tijdstip.

Bedankt voor je reactie ;)

- Björn.

• TheTinusNL
  • Niet online
Vennefly schreef op maandag 16 mei 2016 @ 19:48:
[...]

Ik snap wat je probeert te zeggen, echter heb je hiermee in essentie een volledig nieuwe build samengesteld.

De 6400 is voor mij niet wenselijk, in verband met de content-creation die ik ook met die PC wil doen. Wél snap ik het idee van het plaatsen van een goedkoper moederbord en lagere voeding. Ik heb inderdaad even nagedacht en mócht ik later mijn videokaart willen upgraden kan ik beter de oude verkopen en gewoon een betere aanschaffen, zoals van een GTX-1070 naar een 1080. Ik heb daarom nu een aantal dingen in de eerste post gewijzigd.

De extra ruimte op de SSD is ook erg prettig, aangezien ik zelden überhaupt boven de 480GB gebruikte ruimte uitkom kan ik alle games en bijna alle andere applicaties dan gewoon van de SSD draaien.

Wél houd ik de kast die ik zelf eerst al had aangezien ik dat rode op de case die jij mij aanraad echt lelijk vind :P

Over de videokaart denk ik dat ik in dit geval dan wacht op de 1070 van Nvidia, ookal laat ik die AMD even staan als "placeholder". Ik ben geen fan van tweedehands onderdelen.

Uiteindelijk is met deze wijzigingen de prijs met 20 euro omlaag gegaan. Als het ware heb ik nu dus de SLI-mogelijkheid verruild voor dubbel zoveel ruimte op de SSD. En dat is prima aangezien ik toch niet van plan ben meteen de beste GPU te kopen. Dat kan ik dan zoals je al zegt op een later moment nog altijd beter doen dan SLI.

Óverigens is de 1080 vast niet de laatste kaart in de Pascal-series van Nvidia, er komen vast nog wel betere, al dan op een later tijdstip.

Bedankt voor je reactie ;)

- Björn.
In ieder geval goed dat je inziet dat voor SLI kiezen omdat "ik het later misschien ga gebruiken" (een argument dat heel vaak wordt gebruikt) verspilling van geld is, omdat 1) SLI nooit optimaal werkt, zoals ik al aangaf, en 2) het waarschijnlijk toch niet gebruikt gaat worden.

Ik zal dan ook nog even de wijzigingen die ik heb gemaakt toelichten:
- i5 6400 vs i5 6600: op volle Turbo (dus alle 4 de cores) draait de 6400 op 3,1 GHz en de 6600 op 3,6 GHz. Klinkt misschien veel, maar in de praktijk ga je daar bar weinig van merken. Het scheelt wel gelijk €50 (!!!). Als je denkt niet genoeg te hebben aan een 6400 dan ga je ook niet voldoende hebben aan een 6600, dan zul je naar een pricewatch: Intel Core i7-6700 Boxed moeten kijken. Echter denk ik dat een i5 ook al meer dan voldoende is voor "lichte video-editing en photoshop etc.", voor gaming is een i5 sowieso al ruim voldoende.
- Je hebt een aardig high-end systeem samengesteld, dat stop je vervolgens in een echte budget-case. Dat is erg jammer en gaat ook ten koste van stilte en koeling. De S340 is wat dat betreft een zeer degelijke kast (en ik vind hem juist wel mooi :9), maar er zijn genoeg alternatieven die ook stil en koel zijn en bovendien betere kabelmanagement hebben. Een paar voorbeeldjes: pricewatch: Fractal Design Define S, pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black, de nieuwe pricewatch: Phanteks Eclipse P400 - Zwart, misschien dat die je wel aanspreken qua looks.
- de RM550x is een beest van een voeding. Kost wel wat meer dan een reguliere 550W voeding, maar daar krijg je een volledig modulaire 80+ Gold voeding voor terug met 10 jaar garantie, een grote en stille, bovendien semi-passieve fan.

Verder, als je nu al geen 480GB opslag nodig hebt, is het erg verstandig om die HDD uit je systeem te gooien en daarmee SSD-only gaan. Ik draai zelf ook alleen een 512GB SSD (waarvan nog 200GB over) en sindsdien ben ik er achter hoe extreem veel lawaai harde schijven kunnen maken! Pas als deze SSD vol zit koop ik er een nieuwe bij en zet ik deze in RAID0 met mijn huidige SSD voor dubbele opslag en +-dubbele snelheid. :)
Met die €50 die je bespaart + €50 van de i5 6400 zou je zelfs al voor een 1TB SSD kunnen gaan.

• Vennefly
TheTinusNL schreef op maandag 16 mei 2016 @ 20:32:
[...]

In ieder geval goed dat je inziet dat voor SLI kiezen omdat "ik het later misschien ga gebruiken" (een argument dat heel vaak wordt gebruikt) verspilling van geld is, omdat 1) SLI nooit optimaal werkt, zoals ik al aangaf, en 2) het waarschijnlijk toch niet gebruikt gaat worden.

Ik zal dan ook nog even de wijzigingen die ik heb gemaakt toelichten:
- i5 6400 vs i5 6600: op volle Turbo (dus alle 4 de cores) draait de 6400 op 3,1 GHz en de 6600 op 3,6 GHz. Klinkt misschien veel, maar in de praktijk ga je daar bar weinig van merken. Het scheelt wel gelijk €50 (!!!). Als je denkt niet genoeg te hebben aan een 6400 dan ga je ook niet voldoende hebben aan een 6600, dan zul je naar een pricewatch: Intel Core i7-6700 Boxed moeten kijken. Echter denk ik dat een i5 ook al meer dan voldoende is voor "lichte video-editing en photoshop etc.", voor gaming is een i5 sowieso al ruim voldoende.
- Je hebt een aardig high-end systeem samengesteld, dat stop je vervolgens in een echte budget-case. Dat is erg jammer en gaat ook ten koste van stilte en koeling. De S340 is wat dat betreft een zeer degelijke kast (en ik vind hem juist wel mooi :9), maar er zijn genoeg alternatieven die ook stil en koel zijn en bovendien betere kabelmanagement hebben. Een paar voorbeeldjes: pricewatch: Fractal Design Define S, pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black, de nieuwe pricewatch: Phanteks Eclipse P400 - Zwart, misschien dat die je wel aanspreken qua looks.
- de RM550x is een beest van een voeding. Kost wel wat meer dan een reguliere 550W voeding, maar daar krijg je een volledig modulaire 80+ Gold voeding voor terug met 10 jaar garantie, een grote en stille, bovendien semi-passieve fan.

Verder, als je nu al geen 480GB opslag nodig hebt, is het erg verstandig om die HDD uit je systeem te gooien en daarmee SSD-only gaan. Ik draai zelf ook alleen een 512GB SSD (waarvan nog 200GB over) en sindsdien ben ik er achter hoe extreem veel lawaai harde schijven kunnen maken! Pas als deze SSD vol zit koop ik er een nieuwe bij en zet ik deze in RAID0 met mijn huidige SSD voor dubbele opslag en +-dubbele snelheid. :)
Met die €50 die je bespaart + €50 van de i5 6400 zou je zelfs al voor een 1TB SSD kunnen gaan.
Dankjewel voor je bericht ;-)

Ik heb inderdaad nu de HDD verwijderd en toch de betere voeding erbij gestopt. Mocht ik later meer opslagruimte nodig hebben koop ik er gewoon nog één zoals je al zei, een reden voor een 1TB-SSD zie ik dan ook niet op dit moment. RAID-0 is echter op dat moment geen optie aangezien het moederbord geen RAID-modi heeft. Tenzij ik uiteraard een add-on RAID-kaart koop.

Ook heb ik een betere case (die van Phanteks) toegevoegd. Naast het feit dat Fractal Design me iets té simplistisch is zag ik ook dat deze prima cable-management opties heeft, en daarnaast een stuk meer ruimte in de kast zelf in verband met de absentie van de drive-mounts aan de voorkant, welke ik in de eerste instantie toch niet nodig had.

Aangezien het op deze manier tóch in mijn budget past heb ik de 6600 alsnog behouden.

- Björn.

• TheTinusNL
  • Niet online
Vennefly schreef op maandag 16 mei 2016 @ 21:30:
[...]

Dankjewel voor je bericht ;-)

Ik heb inderdaad nu de HDD verwijderd en toch de betere voeding erbij gestopt. Mocht ik later meer opslagruimte nodig hebben koop ik er gewoon nog één zoals je al zei, een reden voor een 1TB-SSD zie ik dan ook niet op dit moment. RAID-0 is echter op dat moment geen optie aangezien het moederbord geen RAID-modi heeft. Tenzij ik uiteraard een add-on RAID-kaart koop.

Ook heb ik een betere case (die van Phanteks) toegevoegd. Naast het feit dat Fractal Design me iets té simplistisch is zag ik ook dat deze prima cable-management opties heeft, en daarnaast een stuk meer ruimte in de kast zelf in verband met de absentie van de drive-mounts aan de voorkant, welke ik in de eerste instantie toch niet nodig had.

Aangezien het op deze manier tóch in mijn budget past heb ik de 6600 alsnog behouden.

- Björn.
Je zou RAID nog kunnen overwegen door voor een H170 bord te kiezen. pricewatch: Gigabyte GA-H170-D3HP is ongeveer de H170 variant van het B150 bordje in jouw lijstje. Heeft een extra aansluiting voor cpu-fan, SATA Express en nog twee extra USB 3.0 poorten, is verder hetzelfde. Kost wel wat extra's, maar als je weet dat je RAID wilt gaan gebruik past het nog wel mooi rond het budget van €1000.

• Vennefly
TheTinusNL schreef op maandag 16 mei 2016 @ 21:45:
[...]

Je zou RAID nog kunnen overwegen door voor een H170 bord te kiezen. pricewatch: Gigabyte GA-H170-D3HP is ongeveer de H170 variant van het B150 bordje in jouw lijstje. Heeft een extra aansluiting voor cpu-fan, SATA Express en nog twee extra USB 3.0 poorten, is verder hetzelfde. Kost wel wat extra's, maar als je weet dat je RAID wilt gaan gebruik past het nog wel mooi rond het budget van €1000.
Bedankt, ik heb hem toegevoegd.

- Björn.

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
Aanvullend op het advies van tinus hierboven heb ik ook nog een puntje.

Voor een tientje meer heb je het s model van de p400. Voor dat tientje krijg je geluidsdempende foam en een fan controller. Hier een review YouTube: Phanteks Eclipse P400S Review - The perfect value silent case?

Voor extra stille en vooral looks is een aftermarket koeler ook aan te raden. Iets zoals een pricewatch: Cryorig M9i volstaat prima maar momenteel is die wat aan de prijs ( normaal bijna een tientje goedkoper)

• Vennefly
Nate-Senpai schreef op maandag 16 mei 2016 @ 21:52:
Aanvullend op het advies van tinus hierboven heb ik ook nog een puntje.

Voor een tientje meer heb je het s model van de p400. Voor dat tientje krijg je geluidsdempende foam en een fan controller. Hier een review YouTube: Phanteks Eclipse P400S Review - The perfect value silent case?

Voor extra stille en vooral looks is een aftermarket koeler ook aan te raden. Iets zoals een pricewatch: Cryorig M9i volstaat prima maar momenteel is die wat aan de prijs ( normaal bijna een tientje goedkoper)
Bedankt voor je reactie!

Voor zover ik zie is het S-model echter alleen beschikbaar in het wit en in het grijs, beide hou ik niet bepaald van.

Ik kan het niet verantwoorden een aftermarket-koeler te gebruiken in deze situatie, vooral ook omdat het systeem niet volledig door mijzelf betaald wordt en ik eigenlijk al boven het gestelde budget zit.

- Björn.

• Ergo
Hm ja hier zit eventueel wel wat in. Een aftermarket koeler kan je voor die paar tientjes nog altijd zelf erin bouwen. Dus is geen noodzaak.

Heb trouwens even voor je gezocht :
http://nl.hardware.info/p...-p400s-silent-satin-black in de prijsvergelijker van de buren is hij wel gewoon te vinden.

• Vennefly
Nate-Senpai schreef op maandag 16 mei 2016 @ 21:59:
Hm ja hier zit eventueel wel wat in. Een aftermarket koeler kan je voor die paar tientjes nog altijd zelf erin bouwen. Dus is geen noodzaak.

Heb trouwens even voor je gezocht :
http://nl.hardware.info/p...-p400s-silent-satin-black in de prijsvergelijker van de buren is hij wel gewoon te vinden.
Oh dat is ook apart haha.

Ik zal er rekening mee houden ;-)

- Björn.

• SmokingCrop
  • Niet online
Vennefly schreef op maandag 16 mei 2016 @ 22:01:
[...]
Oh dat is ook apart haha.

Ik zal er rekening mee houden ;-)
Heb ze toegevoegd aan de pricewatch, zullen normaal morgen goedgekeurd worden en tezien zijn op pricewatch. :)

• Vennefly
Haihai ;-)

Ik ben nogmaals bezig geweest met het samenstellen. Gezien mijn budget heb ik nu echter een keuze.

Óf ik kan het eerste systeem bouwen, welke betere componenten heeft, o.a een beter moederbord, betere voeding én een SSD in plaats van een HDD, óf ik kan het tweede systeem bouwen, met overduidelijk een goedkoper moederbord, minder dure voeding en een 2 TB HDD ipv een 500GB SSD, maar wel een i7-6700 ipv een i5-6600 CPU.

Wat kan ik nu beter doen, de SSD of de betere CPU?

Let hierbij niet op het verschil in grootte, ik gebruik sowieso niet meer dan 500GB, het gaat hier echt puur om performance, echt om de snelheid van een SSD. Het feit dat de voeding modulair is maakt me ook niets uit, ik heb in deze case zat ruimte om de kabels gewoon weg te stoppen in de ruimte waar de voeding zit.

Uiteraard kan ik op een later moment altijd alsnog een SSD toevoegen, alleen weet ik niet of het dan mogelijk is om de hele OS + alle applicaties over te zetten.

Kan iemand mij hiermee helpen?

- Björn.

Systeem 1:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 223,-€ 223,-
1Gigabyte GA-H170-D3HP€ 110,95€ 110,95
1Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G with back plate (GTX-1070)€ 341,50€ 341,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.002,35

Systeem 2:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 308,01€ 308,01
1Sapphire Radeon NITRO R9 390 8G with back plate (GTX-1070)€ 341,50€ 341,50
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 68,-€ 68,-
1Corsair CX550M€ 66,14€ 66,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 994,55

• TheTinusNL
  • Niet online
Dat is wat mij betreft een no-brainer:
Kies voor het systeem met een SSD.

• straaljager27
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-11 17:30
Hmm, sowieso SSD boven HDD, maar vanwege de "medium tot zware video editing en photoshop" van TS zou een i7 wel aan te raden zijn.

Heb je echt een h170 bord nodig? Je zegt sowieso niet meer dan 500gb te gebruiken, dus de Raid functie heb je niet nodig? (En anders zet je er toch gewoon een 2e ssd in?)
Je ram was trouwens 2,4 ghz ipv 2,133.
Voeding gewijzigd naar 450watt semi modulair, kast ongewijzigd gelaten.

Qua grafische kaart, ondanks dat je aangeeft geen fan te zijn van tweedehands kopen, zou het misschien toch lonen om (bijvoorbeeld) een 970 tweedehands te kopen om wél nog even de tijd door te komen, en over half jaar ofzo de 1070? Dit ivm de volgende lijst, waar je nog 320€ over hebt voor een grafische kaart, wat waarschijnlijk te weinig is voor een 1070.

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 58,95€ 58,95
1Cooler Master GM G450M€ 51,95€ 51,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 678,86

• Vennefly
Bedankt voor jullie reacties!

- Björn.

• Ergo
ik heb eventjes gekeken, en ik heb geprobeerd een gulde middenweg te zoeken tussen beide systemen.

zoals aangegeven heb je geen h170 mobo nodig, het gigabyte bordje dat ik erin gezet heb is al dan niet de mooiste maar is wel een stuk completer dan gelijk geprijsde iets mooiere plankjes. h170 heb je niet nodig tenzij je raid wilt gaan draaien.

een ssd is gewoon een absolute no brainer in elk systeem, met alleen een HDD lijkt het nog steeds alsof je op een slome pc werkt. vooral als je snelheid dan vergelijkt met een systeem met een i3 en een ssd.

de voeding zou ik dan gewoon veranderen naar de 450, ja de rm550x is een betere kwaliteits voeding maar die kost wel gewoon het dubbele.

zelf kom ik dan uit op dit lijstje :

#ProductPrijsSubtotaal
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 59,50€ 59,50
1Corsair CX450M€ 52,70€ 52,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 680,16

[ Voor 6% gewijzigd door Ergo op 18-05-2016 16:39 ]