Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:16
Brandmelders heb je in alle soorten en maten. Maar wat mij opvalt, is dat je ze niet (voor zover ik kan vinden) met een UTP aansluiting hebt. Je hebt ze wel hardwired, maar dit is dan voor een stroomaansluiting.

Een professioneel alarmcontract behoort helaas niet tot de mogelijkheden.

Wat ik zoek is een brandmelder die gewoon op het computernetwerk kan worden aangesloten (GSM-fallback zou leuk zijn), waardoor ik direct een email/SMS krijg als er iets gedetecteerd word. Via POE zou je ook nog eens de batterij kunnen opladen, mocht het datanetwerk om wat voor reden dan ook plat liggen. Bij voorkeur ook een koolmonoxide melding!

Het is trouwens ook goed als deze melder bedraad op een basisstation zou kunnen worden aangesloten, die zelf aan het datanetwerk kan worden gekoppeld. :Y

Is er trouwens een inbraakalarm op deze manier verkrijgbaar?

Belangrijk is dus, dat de boel bedraad word aangesloten.

Om hiervoor nou direct een compleet home domotica systeem te nemen, is ook weer zoiets...

[ Voor 10% gewijzigd door Joseph op 16-05-2016 16:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:06

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Misschien is dit iets voor je?
Wel beetje prijzig, maar doet denk ik wat je wilt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Bedankt voor je antwoord, maar ik zoek een melder die bedraad kan worden aangesloten met netwerktoegang. Of dit nu direct of via een basisunit is, maakt niet uit. Dat is de must, een GSM-fallback een leuke extra.

Zoals eerder al aangegeven, een bedraad basisstation is ook goed.

[ Voor 20% gewijzigd door Joseph op 16-05-2016 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44
Nou denk dat je dan toch naar iets van een 12V alarm rookmelder moet gaan kijken, deze hebben namelijk een relais contact waar je dan zelf je conversie naar ip mee kan verzinnen.
De ECO-1000BREL12NL is er 1 die zelf reset wanneer de melder kop niet meer detecteert. De versie zonder NL aan het einde maar alleen een L is er 1 die alleen gereset word door het afhalen van spanning of de melder kop even los draaien.
De melderkop heb je in verschillende smaken. Optisch, Thermisch, Thermisch differentieel en Thermisch Max

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
The-Source schreef op maandag 16 mei 2016 @ 18:20:
Nou denk dat je dan toch naar iets van een 12V alarm rookmelder moet gaan kijken, deze hebben namelijk een relais contact waar je dan zelf je conversie naar ip mee kan verzinnen.
De ECO-1000BREL12NL is er 1 die zelf reset wanneer de melder kop niet meer detecteert. De versie zonder NL aan het einde maar alleen een L is er 1 die alleen gereset word door het afhalen van spanning of de melder kop even los draaien.
De melderkop heb je in verschillende smaken. Optisch, Thermisch, Thermisch differentieel en Thermisch Max
Maar Out of the Box oplossingen zijn er niet echt dus? Een Raspberry Pi Zero is niet duur, maar dan moet ik daarvoor weer een hele unit in elkaar gaan knutselen inclusief programmatuur. Als ik meer tijd zou hebben zou ik dat zeker kunnen overwegen, maar ik zoek toch meer een bestaande oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Bestaand ben ik ze niet tegen gekomen maar met een rpi kan je natuurlijk wel gelijk meerdere rookmelders monitoren ;)
De genoemde rookmelders hebben geen eigen accu omdat deze normaal gesproken op een alarm systeem zijn aangesloten welke zelf voor noodstroom zorgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fibaro z-wave rookmelders aangesloten op de Fibaro netwerk controller bieden deze functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:30

Nicap

Tsssk....

Verwijderd schreef op maandag 16 mei 2016 @ 18:54:
Fibaro z-wave rookmelders aangesloten op de Fibaro netwerk controller bieden deze functionaliteit.
in de OP staat dat de oplossing bedraad dient te zijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 17:36

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Kan je aangeven of dit voor een werk- of woonsituatie is?
De reden dat er geen cat5 rook/co2melders zijn is dat de bedrading hitte- en vlambestendig dient te zijn zodat de melder altijd zijn werk blijft doen.
Een centrale zou wel via ip een melding kunnen doen maar dan ben je afhankelijk van een werkend netwerk.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Speedy-Andre schreef op maandag 16 mei 2016 @ 18:59:
Kan je aangeven of dit voor een werk- of woonsituatie is?
De reden dat er geen cat5 rook/co2melders zijn is dat de bedrading hitte- en vlambestendig dient te zijn zodat de melder altijd zijn werk blijft doen.
Een centrale zou wel via ip een melding kunnen doen maar dan ben je afhankelijk van een werkend netwerk.
Er is ook functiebehoud utp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Speedy-Andre schreef op maandag 16 mei 2016 @ 18:59:
Had ik zelf nog niet eens aan gedacht! 8)7

Dit is voor een woonsituatie. Een centrale is overigens prima zoals eerder aangegeven, zolang de melders maar bedraad kunnen worden aangesloten. Indien ik dan toch voor een centrale zal moeten gaan; is het mogelijk om dat te combineren met inbraakbeveiliging? Of moet dat weer via een los systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

The-Source schreef op maandag 16 mei 2016 @ 19:07:
[...]

Er is ook functiebehoud utp :)
Da`s mooi, maar het blijft een kwetsbare manier van verbinden.(smeltende stekkertjes).
Al zou het het best kunnen dat er behuizingen zijn die dat probleem beperken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Joseph schreef op maandag 16 mei 2016 @ 19:08:
[...]

Had ik zelf nog niet eens aan gedacht! 8)7

Dit is voor een woonsituatie. Een centrale is overigens prima zoals eerder aangegeven, zolang de melders maar bedraad kunnen worden aangesloten. Indien ik dan toch voor een centrale zal moeten gaan; is het mogelijk om dat te combineren met inbraakbeveiliging? Of moet dat weer via een los systeem?
De combinatie zie ik juist weer vaak bij draadloze systemen.
Reken in ieder geval op serieuze kosten als je het bedraad wil doen en ook nog via internet.
Daarbij is het lastig om de redelijk dikke kabels netjes weg te werken zonder dat het in zicht blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Speedy-Andre schreef op maandag 16 mei 2016 @ 19:39:
[...]

De combinatie zie ik juist weer vaak bij draadloze systemen.
Reken in ieder geval op serieuze kosten als je het bedraad wil doen en ook nog via internet.
Daarbij is het lastig om de redelijk dikke kabels netjes weg te werken zonder dat het in zicht blijft.
Hallo die combinatie vaak bij draadloos :? 8)7
Juist niet is mijn beleving, misschien bij de goedkopere paneeltjes van die je voor een appel en een ei koop in een bouwmarkt. Maar beetje systeem heeft zijn detectoren allemaal bedraad aangesloten.
Per input(zone) kun je dan kiezen wat voor functionaliteit deze heeft etc.

En dikke kabels... een 6x0.22 (4x is eigenlijk al genoeg) is ongeveer 5mm dik en dat is niet moeilijk weg te werken.

Voor de TS is een alarmsysteem met de eerder aangehaalde eco1000 serie rookmelders een prima oplossing. Keuze aan de TS om zelf een merk te kiezen met bijhorende mogelijkheden. Ik zou daarin een alphatronics ML of XL adviseren omdat deze juist voor het pushen van meldingen een mooie app hebben. Honeywell galaxy is nog niet zover en voor Aritech ben ik het ook nog niet tegen gekomen maar de praktijk ervaring is daar ook stukke minder mee ;)

Overigens hebben de 3 genoemde merken wel goede draadloze opties, dus ook 2weg communicerende draadloze apparatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door The-Source op 16-05-2016 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dan heb je alleen een bedrade rookmelder, geen universele centrale incl. inbraak waar hij op past.
Persoonlijk zou ik niet iets met een Rpi in elkaar gaan flanzen voor zo`n serieuze taak.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 16-05-2016 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
The-Source schreef op maandag 16 mei 2016 @ 19:43:
[...]
Voor de TS is een alarmsysteem met de eerder aangehaalde eco1000 serie rookmelders een prima oplossing. Keuze aan de TS om zelf een merk te kiezen met bijhorende mogelijkheden. Ik zou daarin een alphatronics ML of XL adviseren omdat deze juist voor het pushen van meldingen een mooie app hebben. Honeywell galaxy is nog niet zover en voor Aritech ben ik het ook nog niet tegen gekomen maar de praktijk ervaring is daar ook stukke minder mee ;)
Als ik het dus goed begrijp is er dus niet echt goed een alternatief voor deze Alphatronics?

Ik kan daar dus zowel brand als inbraakbeveiliging op aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou ik zeg alleen dat ik niet alle merken ken en dus ook niet alle mogelijkheden. Met de alphatronics heb ik dus wel mogen 'spelen' en die bied veel mogelijkheden. En je kun zones programmeren hoe je het wil. De push mogelijkheid naar de app maakt het geheel gewoon af. Je kunt het hele systeem ook met de app bedienen.
Standaard zit er een ethernet kiezer onboard en programmeren gaat ook via ip. Je hebt daar wel AlphaTool voor nodig, ik weet alleen niet of hiermee ook zonder licentie kunt programmeren.
Maar om antwoord te geven je vraag, ja hierop kun je inbraak en brand zones aansluiten. Maar eerlijk gezegd zal dat denk ik op elk alarm paneel kunnen want die functie zat er bij een 20jaar oude galaxy 16 centrale al in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ja natuurlijk wel. Nest heeft een IoT rook/co melder genaamt Nest Protect.
Hij is alleen wel draadloos tot aan je wifi accesspoint. Maar ze zetten zelf ook nog een onderling netwerk op.

En ze kosten een vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
jeroen3 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 21:35:
Ja natuurlijk wel. Nest heeft een IoT rook/co melder genaamt Nest Protect.
Hij is alleen wel draadloos tot aan je wifi accesspoint. Maar ze zetten zelf ook nog een onderling netwerk op.

En ze kosten een vermogen.
Het gaat hier om een goed uitgevoerde brand/inbraakbeveiliging, dat mag wat kosten. Bij een verhuizing kun je het allemaal ook weer meenemen, dus het is eenmalig.

De Nest Protect heb ik al bekeken. Het staat me niet aan dat het ding veel op heeft met de cloud, en nog minder omdat Google nu de eigenaar is van het bedrijf. Er zit een microfoon in dat ding waar ze een mooi verhaaltje bij hebben, maar... mij niet gezien. Google weet al genoeg van me.

Afijn we dwalen af. Er zit een IP kiezer op die Alphatronics, heeft 'ie ook een web interface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nee programmeren gaat via die alphatool of het bijhorende bediendeel. In alphatool kun je alles veel overzichtelijk instellen dan via het bediendeel ;)
Waarvoor zou je een webinterface willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noodels
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kan ook voor een alarmcentrale gaan icm. ip module. Kijk maar eens naar de Networx oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Bij ons thuis hebben ze dit jaar het volgende laten plaatsen: https://www.verisure.be/nl/?rd=true kost 75€/maand* maar zit alles in ook jaarlijks onderhoud en als er iets kapot gaat zit mee in het contract.

*is afhankelijk van het aantal detectie toestellen.

[ Voor 12% gewijzigd door Damic op 16-05-2016 23:38 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Noodels schreef op maandag 16 mei 2016 @ 23:27:
Je kan ook voor een alarmcentrale gaan icm. ip module. Kijk maar eens naar de Networx oplossingen.
Als ik die met de eerstgenoemde Alphtronics vergelijk bied die laatste meer waar voor zijn geld. Voor het bedrag waar je bij de AT een centrale met bedieningspaneel + IP hebt, heb je bij de Networx alleen maar een centrale die nog minder aansluitingen heeft ook... :?

Misschien moet ik iets duidelijker zijn: Het mag maximaal €500 kosten.

[ Voor 7% gewijzigd door Joseph op 17-05-2016 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilnijv
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-12-2021
Je zou ook de rookmelders van FlammEx kunnen gebruiken deze kun je bedraad koppelen.
Ze blijven bij stroomuitval, of kortsluiting werken op een eigen 9V batterij, als je hiervoor een lithium neemt heb je er lange tijd geen omkijken naar. Er is geen aansluiting voor externe voeding, heb dit echter wel met moeite gerealiseerd. Op de signaal draden is een speciaal relais aan te sluiten, voor op de alarm installatie, of aan een print met GSM kaart.
Helaas zijn er standaard geen hittemelders in de kring op te nemen, wel met enige moeite, voor een handige hobbyist.
Heb zelf 11 rook en 2 hittemelders verbonden, aan een eenvoudig bedraad alarmsysteem.

Groeten Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ga eens met een beveiligingsbedrijf praten want op de meeste centrales kan je ook brandmelders aansluiten analoog en dan de centrale laten communiceren over IP. Vaak wordt dit niet standaard als kit aangeboden omdat het niet gecertificeerd is, maar als jij het wilt kan het wel en het is gewoon betrouwbaar.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickster23
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-09 14:31
Goedeavond,

Weet niet of het al gelukt is bij je, je hebt nu de aritech advanced 1500-IP via de cloud en dan krijg je de push berichten via de telefoon binnen, en daar kan je bedrade rookmelders op aansluiten,

je kan er standaard 8 zone's op aansluiten en je hebt een opsteek print voor nog is 8 zone's, weet niet om hoeveel rookmelders het gaat,

Systeem werkt super heb het hier thuis ook hangen en meldingen komen snel binnen via een push bericht,

Misschien het al verteld en is het al opgelost, als je meer info wilt vraag maar raak,

Gr, Rick

[ Voor 28% gewijzigd door Rickster23 op 23-10-2017 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilnijv
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-12-2021
Wij hebben in totaal 12 rook/ hittemelders van "FlameX" deze zijn met 2 draads netwerk koppelbaar.
De draden voeren weinig stroom en zijn laagspanning, in totaal kunnen er ongeveer 20 in een systeem.
Alle melders hebben een eigen batterij en werken dus ook bij stroomuitval.
Aan het eind een speciaal reails bijgekocht, die normaal een grotere sirene aan kan sturen.
Ik gebruik dit signaal om via een raspberry pi een SMS te versuren,een mail duurt soms langer.
Diverse providers hebben een mogelijkheid gratis SMS te versuren, T-Mobile bv 20 per dag.
Het enigste nadeel van deze melders is dat je niet weet in welk vertrek de melding is.
Ook heb ik geprobeerd een paar melders met een draadloze verbinding te koppelen, met wat onbetrouwbaar succes.
Je hebt dan ook nog de mogelijkheid andere melders aan te sluiten, denk aan watermelders, inbraakdetectie.

Success, Wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-06 17:36
Joseph schreef op maandag 16 mei 2016 @ 15:44:
Brandmelders heb je in alle soorten en maten. Maar wat mij opvalt, is dat je ze niet (voor zover ik kan vinden) met een UTP aansluiting hebt. Je hebt ze wel hardwired, maar dit is dan voor een stroomaansluiting.

Een professioneel alarmcontract behoort helaas niet tot de mogelijkheden.

Wat ik zoek is een brandmelder die gewoon op het computernetwerk kan worden aangesloten (GSM-fallback zou leuk zijn), waardoor ik direct een email/SMS krijg als er iets gedetecteerd word. Via POE zou je ook nog eens de batterij kunnen opladen, mocht het datanetwerk om wat voor reden dan ook plat liggen. Bij voorkeur ook een koolmonoxide melding!

Het is trouwens ook goed als deze melder bedraad op een basisstation zou kunnen worden aangesloten, die zelf aan het datanetwerk kan worden gekoppeld. :Y

Is er trouwens een inbraakalarm op deze manier verkrijgbaar?

Belangrijk is dus, dat de boel bedraad word aangesloten.

Om hiervoor nou direct een compleet home domotica systeem te nemen, is ook weer zoiets...
't is een oude post maar ik heb bekabeld ethernet in mijn berging beneden (woon in flat) en wil een rookmelder plaatsen. Als die afgaat wil ik dat weten dus is een verbinding nodig. Zijn er rookmelders met een bekabelde netwerk aansluiting (en evt nog met POE als voeding tegelijk). Of moet ik eerst een accesspunt opzetten en dan een melder met WiFi plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
ErikJan2 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:28:
[...]

't is een oude post maar ik heb bekabeld ethernet in mijn berging beneden (woon in flat) en wil een rookmelder plaatsen. Als die afgaat wil ik dat weten dus is een verbinding nodig. Zijn er rookmelders met een bekabelde netwerk aansluiting (en evt nog met POE als voeding tegelijk). Of moet ik eerst een accesspunt opzetten en dan een melder met WiFi plaatsen?
Ook hierbij zou de eerder aangehaalde eco1000 serie kunnen werken maar dan moet je wel zelf iets doen met het relais contact wat wordt aangeboden. Overigens ook belangrijke in je keuze, moet er ter plekken van de melder ook sirene geluid zijn? Die eco1000's zijn alleen detectoren en geen sirene. Simpel 4 draads kabeltje kan je het geheel inclusief alarm contact aansluiten. EOL weerstand over de lijn en je kan alarm (brand) & kabelbreuk bewaken.
Hoe je dan vanaf dat alarm contact de melding gaat presenteren ben je vrij in maar zal je ook iets voor moeten regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikJan2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-06 17:36
Dank voor het antwoord maar ik ben niet echt handig. Vind het bizar in deze tijden van domotica dat van alles (sensoren) kan worden verbonden met bekabeld ethernet of Wifi maar blijkbaar een rookmelder niet? Klopt dat nu?
Pagina: 1