Identiteitsbewijs uitsluitend afrekenen met PIN.

Pagina: 1
Acties:

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:23

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Beste Tweakers,

Uit nieuwsgierigheid en “for the sake of the discussion” het volgende.

Mijn moeder ontving afgelopen week een brief van haar gemeente waarin wordt opgeroepen een nieuw legitimatiebewijs aan te vragen i.v.m. het verlopen van het bestaande bewijs. In de brief wordt uitdrukkelijk vermeld dat “uitsluitend betaald kan worden met pin – een contante betaling niet mogelijk is”.

Los van de discussie of dat pin handiger is en contant geld uit zou sterven, etc, vraag ik mij het volgende af:

- De overheid verplicht de burger om t.a.t. een identiteitsbewijs bij zich te hebben, ongeacht of deze burger zich over de landsgrenzen wenst te begeven.
- Contant geld is een wettig betaalmiddel. Echter, de wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren.
- Er is voor het verkrijgen van het identiteitsbewijs geen alternatief voorhanden.

Heb je als burger nog de mogelijkheid om ergens aanspraak op te maken, te klachten, op je strepen te gaan staan? Als de AH geen contant geld accepteert voor mijn brood, dan loop ik naar de Jumbo. Als de C&A mij geen colbert wil verkopen voor cash, koop ik hem bij de WE.

Maar als de gemeente mij geen ID-kaart wil verkopen voor klinkende euro’s, ben ik illegaal bezig want ik kan bij geen enkele alternatieve verkoper terecht en ben (door diezelfde overheid) verplicht tot afname.

Vanzelfsprekend is een gekoppelde betaalrekening een extra vorm van identificatie maar deze staat nergens genoemd en ik betwijfel of dit de reden is.

Wat vinden jullie hiervan?

[ Voor 3% gewijzigd door Eagle Creek op 16-05-2016 14:53 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Verwijderd

Ik vind het een raar verhaal inderdaad. Zullen wel geen contant geld meer willen hebben in het gemeentehuis vanwege de kans op overvallen (ja, ze doen het echt voor een paar tientjes), maar lijkt mij niet wat je contant geld kan weigeren. Echter hebben zij wel een monopoliepositie mbt het verstrekken van ID-kaarten, dus zo een regel heeft geen gevolgen voor de klandizie, die blijven ze houden natuurlijk. Lijkt mij dat je gewoon in je recht staat om met contant geld te betalen.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2016 14:58 . Reden: Typo ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik denk dat de rede achter dit gegeven eerder gezocht moet worden in het feit dat "bedrijven" (waaronder ik een overheid in deze ook schaar) liefst zo min mogelijk met contanten werken. Het afstorten van contanten is bij de banken niet gratis, net zoals PIN betalingen dit ook niet zijn, maar als er dagelijks maar een páár cash betalingen gedaan worden dan wordt het betalen middels PIN wél goedkoper voor de gemeente doordat de apparatuur daarvoor nu een maal wél ten alle tijden aanwezig moet zijn.

Buiten dat is het voor de (open) baliemedewerkers ook fijner doordat er géén/minder risico bestaat dat één of andere halve gare plotseling gaat besluiten om voor een paar tientjes een overval te beramen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11 09:31
Stel je dan de volgende situatie voor voor iemand die geen bankrekening heeft met een pinpas :
- Om een bankrekening te openen heb je een legitimatiebewijs nodig
- Om een legitimatiebewijs te kunnen halen heb je een bankrekening nodig (ivm pinnen)

Hoe zou men bovenstaande situatie oplossen bij de gemeente?

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:17

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

En zilveren tientjes e.d. zijn ook wettelijke betaalmiddelen, toch wil niemand ze vreten. tja.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Nomad schreef op maandag 16 mei 2016 @ 15:22:
En zilveren tientjes e.d. zijn ook wettelijke betaalmiddelen, toch wil niemand ze vreten. tja.
Niet echt een fatsoenlijk argument in de situatie waarbij "iedere burger" een ID-bewijs bij z'n eigen gemeente zou moeten aan kunnen vragen hè?

Er zijn ongetwijfeld nog mensen die geen plastic geld hebben. Dan sluit je als gemeente dus een bepaalde groep uit van je basis-functie. Da's 't punt hier. Da's heel iets anders dan "betalen met zilveren tientjes".

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:56

orf

Nomad schreef op maandag 16 mei 2016 @ 15:22:
Dat is nog al een ridiculisering. Contant geld is zeer gangbaar en ik vind het kwalijk als een gemeente dat niet accepteert. Minima wordt juist aangeleerd om huishoudgeld te pinnen en contant uit te geven om zoveel mogelijk overzicht te houden in de financiën. Je bent verplicht dat je een geldig legitimatiebewijs hebt en misschien is er wel beslag gelegd op een bankrekening. Of de bankpas is kwijt.

De gemeente handelt hier wat mij betreft niet klant of burgergericht; ze vinden contant geld onhandig en daarom besluiten ze om het maar niet meer te accepteren.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Killah_Priest schreef op maandag 16 mei 2016 @ 15:20:
Stel je dan de volgende situatie voor voor iemand die geen bankrekening heeft met een pinpas :
- Om een legitimatiebewijs te kunnen halen heb je een bankrekening nodig (ivm pinnen)

Een kip/ei discussie :)

Hoe zou iemand aan dat contante geld kunnen komen zónder een (betaal)rekening te hebben waar automatisch een PIN pas aan verbonden zit. Salaris óf uitkering krijg je in NL al lang niet meer contant uitbetaald ;)

Een eigen bedrijf met een KVK registratie welke alléén maar contanten afhandelt..... Ik vrees dat de belastingdienst iedere dag bij je op de stoep staat .

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 16-05-2016 15:36 ]

• Osiris
  • Niet online
De Nationale Ombudsman heeft zich hier schijnbaar ook al eens mee bemoeit:

https://www.nationaleombu...s/2016/pinnen-verplicht-1

en een uitgebreider rapport:

https://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/2015/172-1

Misschien eens aan je gemeente sturen. En vragen hoe 't zit en waar je wél cash kunt dokken ;)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Osiris schreef op maandag 16 mei 2016 @ 15:25:
[...]

Niet echt een fatsoenlijk argument in de situatie waarbij "iedere burger" een ID-bewijs bij z'n eigen gemeente zou moeten aan kunnen vragen hè?

Er zijn ongetwijfeld nog mensen die geen plastic geld hebben. Dan sluit je als gemeente dus een bepaalde groep uit van je basis-functie. Da's 't punt hier. Da's heel iets anders dan "betalen met zilveren tientjes".
Het uitsluiten zie je op meerdere plekken, het laten verlengen van bv je paspoort of rijbewijs kan je ook een online afspraak maken, maar enkel met je DigiD, iets wat mijn ouders niet hebben en waarschijnlijk nooit zullen hebben. Dan heb je wel het inloop 'uurtje', voor mensen dus blijkbaar zonder DigiD, bijzonder hoeveel mensen daar dus zitten die in hetzelfde schuitje zitten.

Ergens denk ik dat het een generatie issue is, onze vorige generatie is niet opgegroeid in het digitale tijdperk, zaken als iDeal of DigiD zullen onbekend zijn, naast het punt dat ze op een computer moeten werken. Zelfs telebankieren zal voor veel ouderen nog een onbekend iets zijn.

Wel een note, in Gouda kan je voor al je documenten nog steeds contant betalen, wij hebben een relatief oude en een deel 'allochtone' (randje.. ik weet het) bevolking, dat ze mogelijk daarom dit nog wel aanhouden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Bovendien, als je zelf geen pinpas hebt kan je altijd een vriend of familielid vragen om mee te gaan en pinnen, dan kan je vervolgens cash terug betalen.
Weg kip-en-ei probleem dat hierboven aangehaald werd.

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:36
TommyboyNL schreef op maandag 16 mei 2016 @ 15:49:
Bovendien, als je zelf geen pinpas hebt kan je altijd een vriend of familielid vragen om mee te gaan en pinnen, dan kan je vervolgens cash terug betalen.
Is dat niet de omgekeerde wereld? De overheid is er toch juist voor zijn burgers?

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Gewoon gepast contant meenemen. Als ze de aanvraag niet in behandeling nemen, zorg dat je een brief voor de burgemeester bij je hebt, kan je die gelijk afgeven (scheelt een postzegel), waar in je zelf per datum xxx aangeeft omdat je geen geldig id bewijs meer hebt en de vraag wanneer ze je komen ophalen

Mijn gemeente is ook het spoor compleet bijster qua klantgerichtheid, je kan nu alleen op afspraak komen. Volslagen idioot, ik ga altijd op woensdagavond uit mijn werk, echter de files zijn niet op afspraak.

[ Voor 13% gewijzigd door jeanj op 16-05-2016 16:13 ]

Everything is better with Bluetooth

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

jeanj schreef op maandag 16 mei 2016 @ 16:12:

Mijn gemeente is ook het spoor compleet bijster qua klantgerichtheid, je kan nu alleen op afspraak komen.
Dat is juist ideaal, want danheb je tenminste vrijwel geen last meer van wachtrijen (soms wel tot een uur lang...) die je anders nogal eens had, maar kan je direct bij het loket terecht.

Dit is juist één van de beste verbeteringen die men doorgevoerd heeft imho.

Virussen? Scan ze hier!

• Osiris
  • Niet online
wildhagen schreef op maandag 16 mei 2016 @ 16:14:
[...]

Dat is juist ideaal, want danheb je tenminste vrijwel geen last meer van wachtrijen (soms wel tot een uur lang...) die je anders nogal eens had, maar kan je direct bij het loket terecht.

Dit is juist één van de beste verbeteringen die men doorgevoerd heeft imho.
Ideaal voor jou! En natuurlijk ook een heleboel anderen. Maar niet ideaal voor iedereen. Toppunt voor niet verder kijken dan je eigen belangen mijns inziens.

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:43
TommyboyNL schreef op maandag 16 mei 2016 @ 15:49:
Dit. Voor mijn gevoel is dit topic gewoon een rant richting de overheid. Voor de TS is dit misschien een principekwestie, maar als je dan gaat zeuren over het feit dat je, die ene keer in de 10 jaar dat je een paspoort/rijbewijs/identiteitskaart/uittreksel moet halen, niet met contant geld kunt betalen, dan vind ik dat onzin. Iedereen wel een bankrekening inclusief bankpas. En als je die niet hebt, dan moet er vast wel wat te regelen zijn met vrienden of familie?

Bovendien moet je niet vergeten dat er veel kosten gemoeid zijn met het gebruiken van contant geld. Het bestellen van wisselgeld kost geld. Als jij een volle kassalade met wisselgeld wil hebben, dan kost dat je al minimaal 15 euro*, per dag (!). En dan moet het inkomende geld ook nog eens verwerkt worden, dat kost ook nog geld.

Er zijn dan allerlei mensen die zeggen dat de overheid veel te log en groot is, en teveel geld uitgeeft. Maar als iedereen een bankrekening met bankpas heeft, en pinnen (lees: contactloos betalen) de komende jaren nog veel groter wordt, en contante betalingen duurder, moet de overheid nu dan ook achterblijven door teveel geld uit te geven en niet te innoveren?

*Ligt er natuurlijk even aan hoe druk het is, maar dit is een voorbeeld uit de retail

[ Voor 4% gewijzigd door oohh op 16-05-2016 16:23 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Osiris schreef op maandag 16 mei 2016 @ 16:18:
[...]

Ideaal voor jou! En natuurlijk ook een heleboel anderen. Maar niet ideaal voor iedereen. Toppunt voor niet verder kijken dan je eigen belangen mijns inziens.
Wat jij doet is anders meer het zoeken van problemen die er eigenlijk niet zijn, om ergens over te kunnen klagen. Althans, zo komt het wel een beetje over. Want er is geen enkele manier om iedereen tevreden te stellen.

Wat bijvoorbeeld met mensen die niet met geld willen betalen, maar alleen in natura? Mensen die door de weeks geen tijd hebben, maar alleen in het weekend? Mensen die niet willen wachten, maar direct geholpen willen worden (met vrije inloop, dus zonder afspraak)? Etc ertc etc.

Virussen? Scan ze hier!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gewoon ID-bewijzen (of zeker een plicht er een te hebben) afschaffen lijkt me eigenlijk het beste idee.
wildhagen schreef op maandag 16 mei 2016 @ 16:21:
...
Wat bijvoorbeeld met mensen die niet met geld willen betalen, maar alleen in natura? Mensen die door de weeks geen tijd hebben, maar alleen in het weekend? Mensen die niet willen wachten, maar direct geholpen willen worden (met vrije inloop, dus zonder afspraak)? Etc ertc etc.
Allemaal andere situaties die wellicht beter in een eigen topic passen. IMHO (en in dat van vele anderen waaronder deombudsman kennelijk ook) zou het niet vreemd zijn als een gemeente ook een alternatief zou aanbieden voor een pin-betaling.
oohh schreef op maandag 16 mei 2016 @ 16:20:
... En als je die niet hebt, dan moet er vast wel wat te regelen zijn met vrienden of familie?
...
En misschien ook wel met de gemeente ;)

[ Voor 91% gewijzigd door begintmeta op 16-05-2016 16:30 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

begintmeta schreef op maandag 16 mei 2016 @ 16:25:
Gewoon ID-bewijzen (of zeker een plict er een te hebben) afschaffen lijkt me eigenlijk het beste idee.
Jij gaat hier meteen een oplossing aandragen voor identityfraude? 8)

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
begintmeta schreef op maandag 16 mei 2016 @ 16:25:
Gewoon ID-bewijzen (of zeker een plicht er een te hebben) afschaffen lijkt me eigenlijk het beste idee.

[...]

Allemaal andere situaties die wellicht beter in een eigen topic passen. IMHO (en in dat van vele anderen waaronder deombudsman kennelijk ook) zou het niet vreemd zijn als een gemeente ook een alternatief zou aanbieden voor een pin-betaling.
En hoe moet jij bewijzen dat jij dan begintmeta bent? ;)

• Osiris
  • Niet online
[...]

Wat jij doet is anders meer het zoeken van problemen die er eigenlijk niet zijn, om ergens over te kunnen klagen. Althans, zo komt het wel een beetje over. Want er is geen enkele manier om iedereen tevreden te stellen.
Toch jammer dat o.a. de nationale onbudsman het niet met je eens is. ;) Er zijn weldegelijk bepaalde groepen burgers die veel last hebben als er echt 100 % alléén maar met plastic betaald kan worden. Zie de links die ik hierboven geplaatst heb.
[...]

Behalve dat van betalen in natura is over 't algemeen voor je andere voorbeelden inderdaad het e.e.a. mogelijk.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

wimmel_1 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 15:32:
Hoe zou iemand aan dat contante geld kunnen komen zónder een (betaal)rekening te hebben waar automatisch een PIN pas aan verbonden zit. Salaris óf uitkering krijg je in NL al lang niet meer contant uitbetaald ;)
Werkgevers mochten tot eind 2015 contant uitbetalen. Sinds 2016 mogen werkgevers het netto minimumloon niet meer contant uitbetalen, maar alles wat erbovenuit komt wel. Van 'al lang niet meer' is in ieder geval geen sprake.
oohh schreef op maandag 16 mei 2016 @ 16:20:
Iedereen wel een bankrekening inclusief bankpas.
Links van Osiris niet gezien?
En als je die niet hebt, dan moet er vast wel wat te regelen zijn met vrienden of familie?
En wat als je geen vrienden of familie hebt?

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb het mezelf ook wel eens afgevraagd. Los van het feit dat een kasstroom in huis houden niet handig is: Giraal geld is altijd traceerbaar, cash niet. En voor een ID wil je die traceerbaarheid juist hebben, om evt fraude met ID's tegen te gaan.
Sure, er zijn meer gemeentelijke documenten tegen betaling waar je dat issue niet hebt of minder. Maar in dit geval denk ik liever safe then sorry. Zal ook wel een wet obenbaarheid van bestuur of whatever achter zitten, overheid met zich naar de burger kunnen verantwoorden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
The Eagle schreef op maandag 16 mei 2016 @ 16:52:
Heb het mezelf ook wel eens afgevraagd. Los van het feit dat een kasstroom in huis houden niet handig is: Giraal geld is altijd traceerbaar, cash niet. En voor een ID wil je die traceerbaarheid juist hebben, om evt fraude met ID's tegen te gaan....
Dan kan je doorgaans beter een (eventueel verouderd) id-papier vereisen bij de aanvraag van een nieuw id-papier lijkt me. Een bankpas/giraal geld is slechts te traceren naar een bij openen van de rekening geaccepteerd id-papier (en vervolgens eventueel naar de daarbijhorende persoon) en je zal dan dus niet weten wat de relatie daarvan met de ontvanger van het nieuwe id-papier is, noch hoeft die persoon bij wie dat geld hoort dat te weten.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 16-05-2016 16:58 ]

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:43
8088 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 16:45:
[...]

Werkgevers mochten tot eind 2015 contant uitbetalen. Sinds 2016 mogen werkgevers het netto minimumloon niet meer contant uitbetalen, maar alles wat daar bovenuit komt wel. Van 'al lang niet meer' is in ieder geval geen sprake.
Je onderschrijft alleen maar wat wimmel1 al zei: je kunt niet meer onder een bankpas uit. Uitkeringen worden ook al jaren (?) op je bankrekening gestort en krijg je niet contant. Dus iedereen heeft gewoon een bankrekening nodig.
8088 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 16:45:
Links van Osiris niet gezien?

[...]

En wat als je geen vrienden of familie hebt?
Dan is het tijd om een bankrekening aan te vragen, of om vrienden te maken. :P

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
wimmel_1 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 14:59:
Ik denk dat de rede achter dit gegeven eerder gezocht moet worden in het feit dat "bedrijven" (waaronder ik een overheid in deze ook schaar) liefst zo min mogelijk met contanten werken. Het afstorten van contanten is bij de banken niet gratis, net zoals PIN betalingen dit ook niet zijn, maar als er dagelijks maar een páár cash betalingen gedaan worden dan wordt het betalen middels PIN wél goedkoper voor de gemeente doordat de apparatuur daarvoor nu een maal wél ten alle tijden aanwezig moet zijn.

Buiten dat is het voor de (open) baliemedewerkers ook fijner doordat er géén/minder risico bestaat dat één of andere halve gare plotseling gaat besluiten om voor een paar tientjes een overval te beramen.
Als dit de reden is, dan moeten ze ook credit- en debitcards accepteren en niet alleen PIN.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:17

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Osiris schreef op maandag 16 mei 2016 @ 15:25:
[...]

Ik bedoelde het ook niet als tegen argument, maar meer als toevoeging...er zijn meer rare constructies :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
oohh schreef op maandag 16 mei 2016 @ 17:06:
...

Dan is het tijd om een bankrekening aan te vragen, of om vrienden te maken. :P
Mijn vrienden en familie eisen altijd een id-papier voordat ze geloven dat ik ook daadwerkelijk ik ben :/

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Je onderschrijft alleen maar wat wimmel1 al zei: je kunt niet meer onder een bankpas uit. Uitkeringen worden ook al jaren (?) op je bankrekening gestort en krijg je niet contant. Dus iedereen heeft gewoon een bankrekening nodig.
Nog een keer: links van Osiris niet gezien?
Dan is het tijd om een bankrekening aan te vragen
Hoe doe je dat zonder identiteitsbewijs?

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

8088 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 17:12:
[...]

Nog een keer: links van Osiris niet gezien?

[...]

Hoe doe je dat zonder identiteitsbewijs?
Er van uitgaande dat je in een "westers" land geboren bent: Hoe legitimeer je jezelf normaliter én hoe ben je hier (ooit) in NL terecht gekomen?

[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 16-05-2016 17:28 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
wimmel_1 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 17:15:
...Hoe legitimeer je jezelf normaliter ...
Doorgaans wordt aangifte van geboorte gedaan (door (een van) de ouders), en vervolgens blijven de ouders hoofdgetuigen van de identiteit van het kind. Jezelf legitimeren is zeer lastig.

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 16-05-2016 17:22 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

begintmeta schreef op maandag 16 mei 2016 @ 17:20:
[...]

Doorgaans wordt aangifte van geboorte gedaan (door een van de ouders), en vervolgens blijven de ouders hoofdgetuigen van de identiteit van het kind.
Met die aangifte van geboorte wordt hier in NL (tegenwoordig) meteen een BSN aan je geknoopt, toch? De tijd dat SOFI nummers pas afgegeven werden bij een éérste belasting aangifte/registratie ligt volgens mij ook al in een zéér grijs verleden.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
wimmel_1 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 17:24:
... Met die aangifte van geboorte wordt hier in NL (tegenwoordig) meteen een BSN aan je geknoopt, toch? ...
Ik snap niet helemaal wat de relevantie daarvan is. De koppeling tussen persoon en administratieve identiteit komt tot stand door degene die aangifte van de geboorte doet. Op dat moment worden verder geen gegevens vastgelegd die rechtstreeks verbonden zijn aan de biologische entiteit die geboren is. (wel indirect, zoals de (persoonsgegevens volgens de) identiteit(spapieren) van de moeder en de (persoonsgegevens volgens de) identiteit(spapieren) van degene die de aangifte van de geboorte heeft gedaan). Hoe dan ook is jezelf legitimeren een zeer lastig ondervangen.

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 16-05-2016 17:32 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

begintmeta schreef op maandag 16 mei 2016 @ 17:29:
[...]

Ik snap niet helemaal wat de relevantie daarvan is. De koppeling tussen persoon en administratieve identiteit komt tot stand door degene die aangifte van de geboorte doet. Op dat moment worden verder geen gegevens vastgelegd die rechtstreeks verbonden zijn aan de biologische entiteit die geboren is. (wel indirect, zoals de identiteit van de moeder en de identiteit van degene die de aangifte van de geboorte heeft gedaan).

Hoe dan ook is jezelf legitimeren een zeer lastig ondervangen.
Er wordt een aanname gemaakt dat het afhandelen van een betaling middels "PIN" ter afgifte van een ID kaart gebruikt wordt om een soort van legitimatie af te dwingen. Jezelf legitimeren zónder een identiteit te hebben lijkt mij persoonlijk een érg lastige zaak te worden.

Dat een gemeente alleen maar middels een PIN transactie (lees: elektronisch) betaald wenst te worden bij de afgifte van een identificatie bewijs komt dus, mijn inziens, neer op m'n eerste post in dit topic.

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 21:20
Killah_Priest schreef op maandag 16 mei 2016 @ 15:20:

Nog erger stel je portomonee met alles er in is gestolen/verloren gelukkig heb je nog wel een beetje contant
geld in huis.
dus na het ritje naar een politie buro voor de aangifte rij je door naar de bank,
die vindt een bewijs van aangifte niet voldoende die eist legitimatie bewijs,
dus door naar de gemeente om je aanvraag ID en rijbewijs af te handelen.
Je hebt bewijs van aangifte politie + weigering bank op schrift ;)

Hoe gaan ze dit oplossen ?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

rc5proxy schreef op maandag 16 mei 2016 @ 19:18:
[...]

Nog erger stel je portomonee met alles er in is gestolen/verloren gelukkig heb je nog wel een beetje contant
geld in huis.
dus na het ritje naar een politie buro voor de aangifte rij je door naar de bank,
die vindt een bewijs van aangifte niet voldoende die eist legitimatie bewijs,
dus door naar de gemeente om je aanvraag ID en rijbewijs af te handelen.
Je hebt bewijs van aangifte politie + weigering bank op schrift ;)

Hoe gaan ze dit oplossen ?
Als je jezelf meld bij een politiebureau zónder dat je jezelf kunt identificeren waarbij je meldt dat al je legitimatiemiddelen "ontvreemd" zijn.....

Ik ga niet eens "3 keer raden" wáár je dan de nacht mag door brengen, tenzij......

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@TS
Kopie van de brief maken, en deze samen met klacht naar de ombudsman van de gemeente sturen!
Die zal onderzoek moeten doen, en gemeentes zijn over het algemeen wel gevoelig voor uitspraken van de ombudsman... :)
Enig nadeel: er kan wel een tijdje over heen gaan voor de ombudsman uitspraak doet...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• PixelPhobiac
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-10 12:57
Stond ik daar in het gemeentehuis met mijn Bitcoin-wallet...

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

PixelPhobiac schreef op maandag 16 mei 2016 @ 20:15:
Stond ik daar in het gemeentehuis met mijn Bitcoin-wallet...
Kom je er aan met je "draadloze" Apple Wallet, mag je er ook niet niet betalen :+

Zélfs het idee "Wie betaalt bepaald" geldt al niet meer :>

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 16-05-2016 20:24 ]

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-11 15:45

WhiteDog

met zwarte hond

Je moet betalen met een pinpas, echter moet dat niet noodzakelijk jouw pinpas zijn. Je zal in principe wel iemand bereid vinden om de transactie voor jou uit te voeren en die persoon kan je dan cash betalen: ouders, familie, medewerker van de gemeente, ...

Overigens was het accepteren van een overschrijving vooraf op zijn minst ook wel netjes geweest.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De overheid wil geen contant geld meer. Alles giraal om controle te houden op de burger. Wanneer komen we op voor onze vrijheid in Nederland?

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

[...]

Het zal je verbazen, maar er zijn in Nederland nog steeds mensen zonder bankrekening, en zonder familie/vrienden. Veelal laten die hun uitkering/salaris overmaken naar een hulpverlenende instantie, waarna ze wekelijks hun huishoudgeld contant krijgen. Die instanties zitten er ook niet op te wachten om even samen naar de balie van de gemeente te gaan om daar voor die persoon te gaan pinnen van de algemene rekening. Ook dat zijn veelal gemeentelijke instanties, die dus extra kosten moeten maken omdat een andere tak van de gemeente wil bezuinigen. Vestzak-broekzak verhaal.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:25

Sharky

Skamn Dippy!

Roenie schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 08:53:
De overheid wil geen contant geld meer. Alles giraal om controle te houden op de burger. Wanneer komen we op voor onze vrijheid in Nederland?
En alle andere scenario's zijn niet logisch, bijvoorbeeld dat ze contact betalen te omslachtig vinden en wellicht te risicovol? Daarnaast, hoe houdt de overheid controle op ons als we met pin betalen? En wat voor interesse heeft de lokale overheid überhaupt in mij?

This too shall pass

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

wimmel_1 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 17:15:
[...]

Er van uitgaande dat je in een "westers" land geboren bent: Hoe legitimeer je jezelf normaliter én hoe ben je hier (ooit) in NL terecht gekomen?
Er zijn weldegelijk kafka-scenario's voorgekomen waarin iemand tijdelijk geen woning had, en het ID verliep. Inschrijven in een gemeente kan alleen met ID en een ID aanvragen kan alleen met een woonadres. Je wil niet weten hoeveel geklooi zoiets kan opleveren. Dan kan een ambtenaar wel leuk bedenken "iedereen heeft toch een ID, gezien de identificatieplicht" maar als puntje bij paaltje komt en er ontstaat een zeldzame situatie dan mogen ze toch echt wel flexibel zijn. De taken die gemeenten hebben zijn doorgaans niet vrijblijvend.

"Maar dat gebeurt toch bijna nooit?" Zie alle mogelijke scenario's die in dit topic al genoemd worden. Als een gemeente dat niet boeit komen ze niet erg goed op voor de zwakkeren in de samenleving...

"Zoek maar vrienden die voor je kunnen pinnen", zeg dat maar tegen een hoogbejaarde of mentaal gehandicapte.

[ Voor 14% gewijzigd door bwerg op 17-05-2016 16:26 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-11 15:45

WhiteDog

met zwarte hond

bwerg schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:23:
[...]
"Zoek maar vrienden die voor je kunnen pinnen", zeg dat maar tegen een hoogbejaarde of mentaal gehandicapte.
Ja maar zo praten we over de uitzonderingen (0,01% die niet wil pinnen) van de uitzonderingen (0,0001% die niet wil pinnen én niemand heeft om dat voor hem te doen). In uiterste nood zal de medewerker wel even zijn pinpas boven halen hoor. Dat valt bij mij gewoon onder "goed bestuur" en "je burgerplicht doen". Het in stand houden van cashbetalingen daarentegen kost ook geld (en waarschijnlijk meer).

In België hadden ze in mijn gemeente tot en jaar geleden niet eens een pinpaslezer. Je moest dan niet alleen cash betalen, het moest ook nog gepast zijn ook 8)7

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

WhiteDog schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 21:10:
[...]
Ja maar zo praten we over de uitzonderingen (0,01% die niet wil pinnen) van de uitzonderingen (0,0001% die niet wil pinnen én niemand heeft om dat voor hem te doen). In uiterste nood zal de medewerker wel even zijn pinpas boven halen hoor. Dat valt bij mij gewoon onder "goed bestuur" en "je burgerplicht doen".
Om vervolgens ontslagen te worden wegens schending van je ethische eed? Nee, dank je.

Daarnaast, je zou als burger niet afhankelijk moeten zijn van de goodwill van een derde, maar gewoon de hulp moeten krijgen waar je recht op hebt. Ongeacht of je nou tot die 0,1% behoort of niet.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Roenie
  • Niet online
Sharky schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:20:
[...]
En alle andere scenario's zijn niet logisch, bijvoorbeeld dat ze contact betalen te omslachtig vinden en wellicht te risicovol? Daarnaast, hoe houdt de overheid controle op ons als we met pin betalen? En wat voor interesse heeft de lokale overheid überhaupt in mij?
De overheid wil met wetten ons gedrag sturen (en belasting vangen). Hoe meer zij weet, hoe beter er te sturen valt en des te meer belasting er geheven kan worden. Dat is die interesse. Maar goed, dit is wellicht wat offtopic, sorry.

Meer ontopic: eurobiljetten zijn een wettig betaalmiddel, overheid faciliteert dat en nota bene diezelfde overheid accepteert geen chartaal geld. Dat is toch krankjorum?

[ Voor 12% gewijzigd door Roenie op 18-05-2016 09:42 ]

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:53

Basszje

Reisvaap!]

Ik vind het maar een raar verhaal. Contant is een van de oudste betaalopties. Ik verzet me ook tegen die gemakzucht die sommigen (beleidsmakers) hebben dat je een bankrekening *moet* hebben. Dat is hetzelfde als dat de overheid er vaak ook vanuit gaat dat iedereen maar een mobiele telefoon heeft, of een smartphone en ze daar dus wel iets bindends van kunnen maken.

Legio's aan mensen doen meer met contanten op dagelijkse basis dan via bank. Zelfstanding ondernemers die aan huis komen, om maar wat te noemen. Daklozen, mensen in schuldsanering, mensen uit andere landen zonder 'bankcultuur', expats met hun financien elders etc.

Ik denk trouwens niet dat de overheid zoveel mogelijk 'data' wil hebben van mensen, dat is immers al lang bekend via de bevolkingsadministratie, en de belastingdienst. Het is simpelweg goedkoper en ze hoeven dat geld dan niet meer af te storten etc.

Mijn oude gemeente meldt trouwens:
In uitzonderingsgevallen blijft het voor inwoners mogelijk om contant te betalen, maar dan wel een gepast bedrag
offtopic:
In mijn huidige woonland heeft trouwens niemand een bankrekening, worden banken enorm gewantrouwd en is de modus van sparen gewoon contant dollars onder het matras.

[ Voor 12% gewijzigd door Basszje op 18-05-2016 13:04 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Roenie
  • Niet online
Een gepast bedrag? Ik vind een tientje eigenlijk wel gepast ;)

• Juke!
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-02-2021
Sharky schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:20:
[...]

erm is toch algemeen bekend vandaag de dag dat overheden bewust contant geld willen verwijderen uit de samenleving onder het mom van criminaliteit.....

De overheid zal in eerste instantie niks met die gegevens doen maar dat betekend natuurlijk niet dat ze er nooit wat mee doen.

Kan mensen wel begrijpen, wil ook niet dat alles overal geregistreerd wordt en dan heb ik het over "wettelijk toegestane transacties etc" dus nog niks illegaals.

Maar ach, laat Rutte maar feesten alsof er geen morgen is.

Bedoel politiek kan er overal wat van maar dat van Rutte viel hier in Duitsland zelfs op. En dat is jullie MP vragen ze dan...
Pagina: 1