Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datazor
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-03-2021
Ik heb tot op heden mijn jaar oude laptop in gebruik echter begint af en toe de acht gigabyte ram te krap te worden. Ik wil overwegen om er extra ram bij te zetten. Ik kom er niet geheel uit door bijvoorbeeld het verschil in voltages 1.35 en 1.5.
Echter om een fiasco te vermijden wil ik mijn beslissing controleren door mensen met meer verstand... :9

Ik zoek een?
Een tweetal rambankjes voor het uitbreiden van mijn werkgeheugen van 8 gigabyte naar 16 gigabyte voor een ASUS n76VM

Wat is je budget?
Geen budgetbeperking, (normale) rambankjes zijn wat ik zag niet zo prijzig

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen beperking in merken, het dient echter wel betrouwbaar te zijn :P ...

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
ik gebruik een Asus N76VZ

Volgens de specificaties van Asus zijn het:
DDR3 1600 MHz SDRAM, 2 x SO-DIMM socket for expansion up to 16 GB SDRAM
Dus heb ik een aantal bankjes opgezocht:

ram geheugens:

Kunnen deze rambankjes in mijn laptop en zijn dit de beste keuzes?

Alvast bedankt voor de moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electric Brainz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:31
Ik heb je lijstje eventjes aangepast.

Werkgeheugen voor de mac gaat natuurlijk niet werken, en corsair heb ik er eventjes tussen uitgehaald. Op de site van asus kon ik geen qvl vinden. Ik heb hiervoor de 'memory finders' van kingston en crucial gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-05 13:51
Electric Brainz schreef op maandag 16 mei 2016 @ 14:42:
Ik heb je lijstje eventjes aangepast.

Werkgeheugen voor de mac gaat natuurlijk niet werken, en corsair heb ik er eventjes tussen uitgehaald. Op de site van asus kon ik geen qvl vinden. Ik heb hiervoor de 'memory finders' van kingston en crucial gebruikt.
Waarom zou Mac geheugen niet werken in een Asus laptop? DDR3 is en blijft DDR3, zolang het verder aan de specificaties voldoet maakt het niet uit wat voor sticker Crucial er op geplakt heeft. En verder, waarom heb je Corsair er uit gehaald? Wat maakt Kingston beter dan Corsair? Zijn allebei geheugen resellers.
De laptop heeft plaats voor 2 geheugenlatjes, je bent zo te zien van plan om hier één 8GB latje bij te prikken, dan ga je er vanuit dat er nu al één 8GB latje in zit, en niet twee 4GB latjes. Verifieer toch best dat dat zo is voordat je geheugen koopt. Anders ga je 2 x 8GB latjes moeten kopen. Je hoeft hiervoor de laptop nog niet open te schroeven, kan nagekeken worden met bv CPU-Z: http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html. In de tab Memory kan je controleren of je momenteel single of dual channel geheugen hebt, single channel betekent dat er nog een slot vrij is, bij dual channel zul je al het geheugen moeten vervangen.

Je ziet dan ook meteen wat de specificaties van je geheugen zijn. In het tabje SPD staan nog meer specificaties van het geheugen (o.a. voltage) en ook het merk. Als je nieuw geheugen gaat combineren met het bestaande, gebruik je best zo gelijk mogelijk specificaties. Normaal kun je dan wel vrij goed filteren in de Pricewatch wat hier bij gaat passen.

Met de informatie die ik nu heb, kan ik je niet veel meer zeggen dan dat je 1600MHz geheugen hebt, waarschijnlijk 1,5V (want 1,35V zou DDR3L zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datazor
Huidige situatie
In slot 1 en slot 3 zit een 4 gigabyte slot (wat ik wel had verwacht).
Het open schroeven gaat vanavond niet meer lukken, echter is het niet zo probleem (is gewoon een kap eraf halen). Indien er meer informatie nodig is.

Screenshots
Hierbij de Screenshots van CPU-Z (memory en SDP tabblad (2x)):
screenshot 1
screenshot 2
screenshot 3

Kortom
Twee rambankjes van vier gigabyte DDR-3 in "dual channel", 1.5 Volt.
Echter geeft hij hier aan dat er 800 MHz bankjes in zit.

Vraag

Lijst
De volgende lijst heb ik nu naar aanleiding van uw hulp:

De vraag rijst mij nu tot hoever heeft CAS Latency en True latency invloed op de prestaties?

Naar aanleiding van dit verhaal kan ik dan vanuit gaan dat het niet echt directe invloed heeft.

Pricewatchlijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-05 13:51
800MHz komt overeen met 1600MHz, het is namelijk Dual Data Rate SDRAM. Men telt de frequentie dubbel omdat DDR bits vervoerd worden bij zowel een opgaande als een neergaande flank, dus 2 bits per kloktik.

Volgens CPU-Z zijn slot 1 en 3 in gebruik, maar volgens mij heeft die laptop toch echt maar 2 slots die dus allebei in gebruik zijn. Als je naar 16GB RAM wilt, moet je dus een set van 2 x 8GB kopen. Dan is dit je lijstje:
http://tweakers.net/categ...8OP3ouayeU_rtA6SEIrhTknL8

En nog een ander vraagje, wat bedoel je eigenlijk met 8GB is te krap, zit je echt aan of over de limiet, of heb je nog marge? Zolang je niet over de 8GB gebruikt RAM gaat, maakt meer geheugen bij plaatsen je pc niet sneller.

Heb je overigens al een SSD? Dat zou namelijk dé upgrade zijn voor deze laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datazor
Op de laptop worden berekeningen uitgevoerd welke veel ram vergen. Windows geeft al foutmeldingen welke aangeven dat het ram bijna volledig gebruikt is. Het Ram stroomt vol tot bijna 100% en gaat dan waarschuwingen geven over ram.

SSD is al aanwezig naast de normale harde schrijf (het is een Dual Bay).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datazor
Dank u wel voor uw hulp, met de 16 gigabyte draait hij weer als een trein 8) . Nu weer naar het volgende project een grotere SSD... >:)
Pagina: 1