Upgraden of nieuw bouwen?

Pagina: 1
Acties:

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-11 08:32

murphsy

Product Monkey

Topicstarter
Inmiddels is mijn desktop wat oud aan het worden. Toen ik hem kocht was mijn game hobby al behoorlijk aan het afnemen, daarom vooral gebouwd als 'thuiscomputer'. Simpele spellen, internet gebruik & thuiswerken.

Toch begint het nu weer wat te kriebelen. Racegames lijken me leuk om te gaan oppakken in de weekenden. Helaas denk ik dat van de grote games als Forza motorsport (mag ik geeneens downloaden ivm system requirements), Project Cars & Assetto Corsa (lijkt me het leukste) ik er nu geen één kan draaien.

Huidig systeem
Exacte inhoud lijk ik niet terug te kunnen vinden, en ik kan niet ontdekken welk moederbord ik heb, maar zo is het ongeveer:
  • Windows 10
  • Crucial C300 64GB SSD (systeem schijf)
  • Samsung Spinpoint F3 1TB
  • Nvidia GeForce GTX 560 Ti
  • Intel Core i5-2500 @ 3.3GHz
  • 8 GB werkgeheugen
  • Corsair CX500 ATX voeding
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen. Vooral racegames & Moba's. Heel af en toe een shooter, zoals Planetside 2. Moba's draaien nu soepel. Daarnaast thuiswerken, via Citrix. Ik zou het helemaal fijn vinden als erg genoeg power uit het systeem te persen is om komend jaar / 2 jaar met VR te beginnen, ik denk dan aan Oculus Rift aansluiten voor racen (dan hoef ik ook geen 3-monitor setup te kopen).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor een upgrade wil ik maximaal € 300 besteden. Tweedehands vind ik prima, mits het via V&A kan. Een nieuw te bouwen pc zou maximaal € 1000 mogen kosten, inclusief een nieuwe minimalistisch ogende kast.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een spiksplinternieuwe Dell U2414H, en ben voorzien van microfoon, boxen, muis & to-bo.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In elk geval een videokaart, en misschien nieuwe SSD. Maar of dat met mijn huidige moederbord kan? Geen idee.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Alles behalve MSI. Daar heb ik eindeloos slechte ervaringen mee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zo energiezuinig mogelijk. Een neutrale, nette kast. Stil. Erg stil.

Ga je overklokken?
Nee, standaard out of the box gebruik.

Wat verwacht je van ons?
  • Kan ik nog upgraden? Of is dit systeem niet meer zinnig om up te graden?
  • Zo nee, kan ik met mijn budget een nieuwe systeem neerzetten dat VR racing aan kan?
  • Welke onderdelen zijn nog wel de moeite van het meenemen waard?

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
Heb je een 2500 of 2500k ?

De 2500k kan met een overklok nog prima mee maar een normale 2500 begint wel wat lastiger te worden.

In dat laatste geval zou ik gaan voor een compleet nieuw systeem.

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Topicstarter
MichaelvD2203 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 11:53:
Heb je een 2500 of 2500k ?

De 2500k kan met een overklok nog prima mee maar een normale 2500 begint wel wat lastiger te worden.

In dat laatste geval zou ik gaan voor een compleet nieuw systeem.
Zal een 2500k zijn, deed toen nog wel wat aan overklokken. Ik mik wel echt op weer een jaartje of 3 a 4 vooruit kunnen. Daarom ook wens tot VR.

Zou een videokaart upgrade met een nieuwe ssd voor de game installatie me nog vooruit helpen?

Doel is Assetto Corsa spelen.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Een i5 2500(K) is nog steeds een aardig ding, een i5 6400 is (op synthetische benchmarks) +-12% sneller, of dat het waard is iets anders.

Hmm je hebt overclockt dus dan zal het wel een -K zijn, gewoon opnieuw overclocken en hij is even snel als de huidige generatie.

Ik zou sowieso proberen een nieuwe GPU + SSD erin te doen, als dit je probleem oplost is het fijn en heb je bakken met geld bespaard. Werkt het niet kan je altijd een nieuwe CPU+mobo+RAM-combo halen.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Topicstarter
Geen gek idee. Het kan natuurlijk stapsgewijs. Nog een middensegment videokaart die nu super geprijsd is en waarmee ik flink vooruit ga?

SSD voor game installs komt niet zo nauw toch?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:04
Qua GPU: momenteel is vooral tweedehands interessant aangezien de nieuwe GPUs eraan komen. Als je nieuw wilt aanschaffen dan is wachten op woensdag een goed idee: Dan zijn de benchmarks van de nieuwe GTX 1080 uit en heeft AMD meer info over hun lineup gegeven. Dan duurt het weliswaar nog even voordat deze nieuwe kaarten er zijn, maar dan heb je iig meer info.

Verder is een SSD aanschaffen zeker een goed idee! Als je er meerdere games op gaat zetten raad ik je een 500 gig model aan. Voor een enkele game + Windows gaat een 250 gig model ook nog wel voldoen.

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Topicstarter
Ardjee schreef op maandag 16 mei 2016 @ 12:20:
Qua GPU: momenteel is vooral tweedehands interessant aangezien de nieuwe GPUs eraan komen. Als je nieuw wilt aanschaffen dan is wachten op woensdag een goed idee: Dan zijn de benchmarks van de nieuwe GTX 1080 uit en heeft AMD meer info over hun lineup gegeven. Dan duurt het weliswaar nog even voordat deze nieuwe kaarten er zijn, maar dan heb je iig meer info.

Verder is een SSD aanschaffen zeker een goed idee! Als je er meerdere games op gaat zetten raad ik je een 500 gig model aan. Voor een enkele game + Windows gaat een 250 gig model ook nog wel voldoen.
Betekent dit niet juist dat de fabrikanten nu hun kaarten dumpen? 2e hands vind ik ook prima, maar ik zie door de modellen het bos niet meer ;)

SSD voor game installs ga ik bestellen in elk geval. Is het slim om Windows op dezelfde SSD te draaien als de games? Of kan ik de 60gb SSD die ik al heb laten zitten met Windows en een 250gb bijprikken? Dat zou schelen in Windows opnieuw installeren.

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-12 15:37
Haal na de release van de gtx 10xx een gtx 970 of r9 390 op v&a die zullen wel naar de +-230 euro dalen. Dat is pas lekkere performance/euro ;)

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Topicstarter
doebbalapoent11 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 14:18:
Haal na de release van de gtx 10xx een gtx 970 of r9 390 op v&a die zullen wel naar de +-230 euro dalen. Dat is pas lekkere performance/euro ;)
En die release is komende woensdag? Of is dat nog niet aangekondigd? Echt lang wachten op nieuwe releases doe ik liever niet. Er komt altijd wat nieuws en top-of-the-line koop ikzelf toch niet. Zie nu bijvoorbeeld deze aanbieding: http://www.videokaartshop...ix-gtx960-dc2oc-4gd5.html

De GTX960 spreekt me wel aan omdat hij erg stil is. De prestaties en benchmarks zeggen me helaas niet zoveel.

Na mijn nek verrekken ben ik erachter welk mobo ik heb, deze: https://www.asus.com/Motherboards/P8P67M_PRO/

De Asus site wekt de illusie dat het toen een goede was. Biedt dat mij nog wat extra perspectief?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:04
murphsy schreef op maandag 16 mei 2016 @ 13:07:
[...]

Betekent dit niet juist dat de fabrikanten nu hun kaarten dumpen? 2e hands vind ik ook prima, maar ik zie door de modellen het bos niet meer ;)

SSD voor game installs ga ik bestellen in elk geval. Is het slim om Windows op dezelfde SSD te draaien als de games? Of kan ik de 60gb SSD die ik al heb laten zitten met Windows en een 250gb bijprikken? Dat zou schelen in Windows opnieuw installeren.
Je kan met software je windows installatie klonen naar je nieuwe SSD toe: Dat lijkt mij de beste optie.

En qua GPU: Ik zou nu niets nieuws meer kopen. De oudere kaarten zullen hoogstens in prijs dalen wanneer de nieuwe kaarten uit zijn. ATM betaal je nog top dollars voor een verouderde kaart.

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Topicstarter
Ardjee schreef op maandag 16 mei 2016 @ 15:31:
[...]
Je kan met software je windows installatie klonen naar je nieuwe SSD toe: Dat lijkt mij de beste optie.

En qua GPU: Ik zou nu niets nieuws meer kopen. De oudere kaarten zullen hoogstens in prijs dalen wanneer de nieuwe kaarten uit zijn. ATM betaal je nog top dollars voor een verouderde kaart.
Helder. Klonen heb ik bij installatie van de huidige SSD ook al eens gedaan, werkt prima. Dan zing ik het qua videokaart nog een tijdje uit. Zodra de nieuwe generatie haar intrede doet koop ik dan een GTX970 of 980. Wel jammer want dat betekent concreet dat een aantal games die ik graag wil oppakken niet zullen draaien, zoals Assetto Corsa.

Ik ga in elk geval een Samsung EVO 850 250GB bestellen, daar kan ik windows met 1 of 2 spellen wel op kwijt. LoL, Starcraft (single player only), Hearthstone, Diablo 3 & Planetside kunnen prima vanaf de HDD blijven draaien. Dat werkt immers al jaren prima. ;)

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
AMD komt bijna met nieuwe budget kaarten uit, wacht daar ook eventjes op voordat je een 2e hands kaart gaat kopen want het zou maar goed kunnen dat je nieuw de beste prijs/performance dan haalt!

• doebbalapoent11
De kaarten zijn, voor zover we weten, eind juni in nederland verkrijgbaar. Het minimum voor de oculus rift wordt gesteld op de gtx 970, dus een gtx 960 gaat niet voldoen aan uw eisen.
Mijn advies is om een tweedehandse 970 op te pakken in eind juni/begin juli

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Pak dan een 390, dat ding is zoals je kon zien in de review van Tweakers over de Vive sneller, en je hebt ook zowaar DX12 performance waar je niet depressief van wordt.

Of, wacht op Polaris, al is het nog niet bekend waar die uitkomen. Mid-eind juni is wel een goede schatting.

People as things, that’s where it starts.

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Topicstarter
Helder. Bedankt voor alle input. SSD is inmiddels besteld. Als wrap up: de conclusie is dat mijn moederbord, processor en werkgeugen nog wel even meekunnen?

• doebbalapoent11
Je cpu kan zeker nog een tijdje mee, ik draai een 3570k die niet veel sneller is dan uw cpu, met een overklok zit u goed voor deze/komende generatie cpu's
Pagina: 1