Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBooij
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-05 22:30
Recentelijk heb ik van een oude tv, een RPi en een confrontatiespiegel een "Smart Mirror" gemaakt (zie voorbeeld hieronder) en nu ben ik van plan er op verzoek nog een aantal te maken, voor vrienden/collega's. Mijn oude tv's zijn inmiddels op en in plaats van op Marktplaats oude tv's te gaan scoren, wilde ik kijken of er geen dedicated LCD-panelen te koop zijn voor in bijvoorbeeld zelfbouw kiosks en dergelijke.

Mijn zoektocht liep op niks uit. Ik kan me niet voorstellen dat er geen schermen te koop zijn die specifiek bedoeld zijn om ergens in ingebouwd te worden. Gewoon een simpel scherm, zonder frame, afstandsbediening, menu's, energiebesparingsfuncties, etc. Een LCD-paneel met een HDMI-ingang en een aansluiting voor netstroom, dat zou toch te koop moeten zijn?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CmjlDEb.jpg

Hebben jullie ideeën waar ik nog zou kunnen zoeken? Ik heb (o.a.) gezocht naar:

"Kiosk LCD paneel"
"Los LCD paneel kopen"
"LCD paneel HDMI"
"HD kiosk panel"

etc.

Er zijn wel replacements voor laptopschermen te koop, maar die zijn relatief klein en zouden nog het nodig hackwerk vergen om de HDMI output van een Raspberry Pi weer te geven.

Tips zijn erg welkom.

Take a step back, to leap further!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

RPi heeft toch een LVDS output?
Ik zou eens gaan kijken of je daar niet toevallig gebruik van kan maken, want dan heb je het hele interfaceboard van een TV niet meer nodig.

Alle 'slimme' functionaliteit zoals een OSD, energiebesparing, wisselen tussen inputs e.d. zit allemaal op een los board wat de input verwerkt en dan over LVDS naar het paneel stuurt.

Edit:
Maybe op deze manier?
http://www.chalk-elec.com/?p=1576

Edit2: en nevermind over LVDS. De DSI schermconnector is wel een vorm van LVDS, maar heeft niet voldoende 'lanes' voor een High Def paneel.
Schijnbaar is het MIPI protocol/interface, dus als je een groot genoeg paneel kan vinden met MIPI, kan dat direct aan de Pi gehangen worden.

[ Voor 33% gewijzigd door McKaamos op 16-05-2016 00:43 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Die zijn er zeker wel maar niet echt makkelijk te verkrijgen in NL, ze komen voornamelijk uit China/Taiwan.
En zijn best aan de prijs, soms is het goedkoper om een volledig scherm in de aanbieding te kopen dan losse onderdelen. (import/verzend kosten).

Daarbij komt ook dat er meestal alleen losse onderdelen aangeboden worden, dus LCD/inverter/kabels/ADBoard etc los.

Ik denk dat je als consument meer bij aliexpress terecht moet en dan nog zijn ze lastig te vinden.
(Op mijn werk komen ze gewoon van een leverancier/partner uit Taiwan/China maar dat zijn allemaal industrial panels en 15-17")

Kijk hier eens : https://www.alibaba.com/p...700.7724857.29.163.irbMmK
McKaamos schreef op maandag 16 mei 2016 @ 00:28:
RPi heeft toch een LVDS output?
Ik zou eens gaan kijken of je daar niet toevallig gebruik van kan maken, want dan heb je het hele interfaceboard van een TV niet meer nodig.

Alle 'slimme' functionaliteit zoals een OSD, energiebesparing, wisselen tussen inputs e.d. zit allemaal op een los board wat de input verwerkt en dan over LVDS naar het paneel stuurt.
Zo simpel is het niet helemaal, als het geen LCD-LED(backlight) is dan moet je een losse inverter voeden, de aansluitingen hiervoor zitten meestal op het ADBoard. (Voorbeeld : YouTube: How to Connect Raspberry Pi to a Laptop LCD Panel via LVDS/LCD Controller Board )

[ Voor 74% gewijzigd door prutser001 op 16-05-2016 00:50 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfAnarchy
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-10-2024

SonOfAnarchy

Dracarys

Leuk topic, gaaf wat je probeert te doen, maar ik denk dat als je zoeits wilt je dan toch een power supply en een mainboard zal moeten hebben, en dat kom je toch heel snel in de buurt van een normale TV alleen dan zonder behuizing.

[ Voor 73% gewijzigd door SonOfAnarchy op 16-05-2016 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBooij
Hartelijk dank voor jullie reacties guys, dat is een mooie zet in de goede richting! Ik ga nog wat meer lezen en onderzoeken en hopelijk een oplossing vinden. Zo niet houd ik het bij (dan wel oude, dan wel nieuwe) tv's of monitoren.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:51

empy

Rijdt rondjes

Een project waar ik nu mee bezig ben is een monitor met een losse aansturing er aan.
Je kan dan een losse notebookmonitor nemen (bij voorkeur met led backlight ivm aansturing) en dan een printje er bij kopen, bijvoorbeeld deze: klik
Een bijpassend kabeltje met de juist connector er bij en je kan weer door!
Ik ben nu zelf bezig met een 27" zelfbouw TV met een panel die over was gebleven, hiervan is het wat lastiger ivm. aansturing van de losse backlight. Maar met 15,6 en 17,3 TFT panels heb je dat probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikBooij
Bedankt, dat ziet er heel erg interessant uit! Het grootste probleem dat ik heb met laptopschermen is dat ze aan de kleine kant zijn. Ik zoek eigenlijk panelen van 24 - 32", maar dit is desalniettemin zeker enige verdieping waard.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Denk dat hier het issues is dat TV's massaproductie zijn en losse panelen een nicheproduct.
Als van een tv het paneel kapot gaat is ongeacht de leeftijd van de tv die ook direct total-loss.

Denk niet dat je effectief 'de complete tv, maar zonder plastic behuizing' goedkoper gaat worden dan de tv met behuizing.
Pagina: 1