SSD stuk? of ligt het toch aan windows 10?

Pagina: 1
Acties:

• Larkinzzz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik heb nu al bijna een jaar dat mijn PC af en toe helemaal crasht (beeld en geluid lopen vast).

Nou heb ik intussen 3 PC's gebruikt, 3 verschillende videokaarten etc. maar ik blijf crashes houden. En het irritante is ook dat deze crashes willekeurig zijn. Soms crasht hij 2x in een uur tijd, en soms heb ik 3 dagen nergens last van. Ook maakt het niet uit of ik games speel of iets anders doe, hij is al op verschillende momenten gecrasht. (het vaakst tijdens games, maarja ik game ook vooral op die PC dus dat vind ik logisch)

Er zijn nog maar 2 dingen waar het aan kan liggen: mijn SSD, of windows 10. Het enige onderdeel wat ik in alle PC's had zitten was deze SSD. Het kan haast niet aan windows 10 liggen, want ik heb tientallen clean installs gedaan, en ik heb ook de .iso van de installatie meerdere keren opnieuw gedownload.

Ik denk dus dat er iets mis is met mijn SSD, alleen hoe toon ik dat aan? Als ik SSDLife Pro draai geeft hij gewoon een 100% score, dat mijn SSD excellent is en geschat wordt dat hij nog 9 jaar mee kan.

Er zit nog 3~4 jaar garantie op (het is een Samsung 850 Evo 500gb), alleen als ik hem straks voor RMA verstuur dan zie ik het alweer gebeuren dat ze niks kunnen vinden, en ik weer 40 euro verder ben aan verzendkosten en dergelijke, zonder dat mijn probleem is opgelost. :|

Dus, iemand meer ideeën waarmee ik defecten van een SSD kan aantonen?

[ Voor 13% gewijzigd door Larkinzzz op 15-05-2016 22:25 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Om te beginnen een herinstallatie van Windows 10. Als dat de ellende niet verhelpt, eens kijken hoe het met Linux gaat, geinstalleerd op de SSD.

https://discord.com/invite/tweakers

• Larkinzzz
redfoxert schreef op zondag 15 mei 2016 @ 21:49:
Om te beginnen een herinstallatie van Windows 10. Als dat de ellende niet verhelpt, eens kijken hoe het met Linux gaat, geinstalleerd op de SSD.
Heb windows 10 al tientallen keren opnieuw geinstalleerd, bij alle 3 PC's en ook met verschillende videokaarten.

Kan ik linux gratis installeren, of moet je daar ook een lisence key voor hebben?

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Is gratis :) je kan wel doneren mocht je dat willen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Als je je SSD verdenkt, hoort je topic zeker niet hier thuis. Schopje naar OT.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:25
Lees je SMART-gegevens eens ui en plaats die hier.
Zijn er genoeg hier die er fouten uithalen die er bij de health scan niet uitkomen.

Heb je in alle 3 de pc's misschien dezelfde sata kabel gebruikt? Misschiet dat die brak is?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat zegt het Windows logboek over deze crashes ? Hier kan je heel veel info uithalen, maar dit zie ik niet in de TS staan.

• Larkinzzz
PilatuS schreef op zondag 15 mei 2016 @ 22:14:
Wat zegt het Windows logboek over deze crashes ? Hier kan je heel veel info uithalen, maar dit zie ik niet in de TS staan.
Logboek zegt eigenlijk niks, als de PC crasht kan ik alleen de stroom eraf halen, of de AAN-knop inhouden tot de PC uit gaat. Dit is het enige wat er dan in event viewer staat:

- The previous system shutdown at ... was unexpected.

- The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

- Audit events have been dropped by the transport. 0

• Larkinzzz
MaD_co schreef op zondag 15 mei 2016 @ 22:11:
Lees je SMART-gegevens eens ui en plaats die hier.
Zijn er genoeg hier die er fouten uithalen die er bij de health scan niet uitkomen.

Heb je in alle 3 de pc's misschien dezelfde sata kabel gebruikt? Misschiet dat die brak is?
Kabel kan het ook niet zijn, heb voor de SSD verschillende sata kabels geprobeerd, nu ook weer gloednieuwe die bij het moederbord kwam. Het kan ook geen andere kabel geweest zijn want ik heb 2 nieuwe voedingen gebruikt, en ook andere kabels zoals die van het beeldscherm geprobeerd.

Hier een screenshot van SSDLife pro + S.M.A.R.T.: http://i.imgur.com/7fwWEuu.png

SMART 2 (samsung): http://i.imgur.com/AGvzvd0.png

[ Voor 3% gewijzigd door Larkinzzz op 15-05-2016 22:32 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Larkinzzz schreef op zondag 15 mei 2016 @ 21:53:
[...]

Heb windows 10 al tientallen keren opnieuw geinstalleerd, bij alle 3 PC's en ook met verschillende videokaarten.
Welke drivers gebruik je dan? Toevallig die op de CD zijn meegeleverd?

https://discord.com/invite/tweakers

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:54
Is je voeding dezelfde over drie systemen?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12-2025
Crasht 'ie ook met een volledig schone installatie waar je zelf niets op geïnstalleerd hebt?

En als je 'm boot vanaf een andere HDD of een USB-stick?

• Larkinzzz
redfoxert schreef op maandag 16 mei 2016 @ 00:11:
[...]

Welke drivers gebruik je dan? Toevallig die op de CD zijn meegeleverd?
De drivers van de CD die met het moederbord komt. En vervolgens scan ik met Driver Talent om te zien of alles klopt en up-to-date is.
EricJH schreef op maandag 16 mei 2016 @ 00:51:
Is je voeding dezelfde over drie systemen?
Nee, 3 verschillende. Dus daar ligt het niet aan.
mcDavid schreef op maandag 16 mei 2016 @ 01:06:
Crasht 'ie ook met een volledig schone installatie waar je zelf niets op geïnstalleerd hebt?

En als je 'm boot vanaf een andere HDD of een USB-stick?
Wat bedoel je met "niets geïnstalleerd" ? Die crashes zijn zo onregelmatig dat ik niet een week lang naar een bureaublad heb zitten staren zonder drivers en enkele programma's te installeren.

Ik heb nog niet Windows op een andere ssd/hdd geïnstalleerd en getest, dus dat is nog een optie die ik zsm wil proberen. Wel heb ik precies dezelfde versie van Windows op een andere computer geïnstalleerd op precies dezelfde manier, en die computer heeft nog nooit problemen gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door Larkinzzz op 16-05-2016 01:41 ]

• john2
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:57
Misschien kun je memtest86 uitvoeren om te kijken of het niet aan het geheugen ligt. Als deze geen fouten aangeeft dan kun je dat ook uitsluiten.

AMD Phenom II x4 955, 2x4096MB DDR3 1600, SSD: PNY 240GB, NVidia GTX 550, X-Fi Elite Pro, Coolermaster M620, 24" Samsung, Onkyo TX-NR626, Synology DS214Play NAS

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Toevallig qua voeding een ms-tech, nog een ms-tech en de 3e ook (aantal watt kan bij deze krengen niks schelen, allemaal troep) post eens de specs van alle 3 de pc's in nette lijstjes.

Oh en als de SSD de boosdoener lijkt, probeer eens een ander schijfje, laptop of 3.5" maakt niet uit. Kan je het uitsluiten, Windows voor de 11e X installeren moet je wel lukken :p

[ Voor 33% gewijzigd door ToFast op 16-05-2016 02:27 ]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb wel eens een brakke SSD gehad, liep muurvast op random tijden. Was bovendien een flinke klus om dat erkend te krijgen. De beste manier was om met een testprogramma een hoop random reads te doen (uiteraard op dat moment je OS van een ander medium draaien dan je SSD).

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Net een maandje terug mijn Crucial M500 opgestuurd vanwege precies dezelfde symptonen (hoewel dat uiteraard geen garantie is dat jij hetzelfde probleem hebt).
Crucial deed er niet moeilijk over, SSD opgestuurd en gelijk een nieuwe (MX200) gekregen, geen ervaring met Samsung maar lijkt me dat ze niet slechter willen overkomen dan een grote concurrent ;)
Maar als de SSD het enige component is wat tussen al die PC's hetzelfde was, dan is de diagnose toch al lang klaar? Anders maak je een Linux live CD (of usb stick) met bijv. Ubuntu, daarmee opstarten en e.a. aan benchmarks enz. om de hardware flink op te jagen, als het niet crasht weet je zeker dat het de SSD is :)

Fixing things to the breaking point...

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
ervaring had het zelfde problem.
hoe heb je je sata aansluitingen in de bios ingesteld als raid of achci ?
daar hebben die random crashes mee te maken.

zie hier

Samsung 850 Pro veroorzaakt crash

[ Voor 19% gewijzigd door itcouldbeanyone op 16-05-2016 14:12 ]

Ben niet slim, maar wel dom

• Larkinzzz
itcouldbeanyone schreef op maandag 16 mei 2016 @ 14:10:
ervaring had het zelfde problem.
hoe heb je je sata aansluitingen in de bios ingesteld als raid of achci ?
daar hebben die random crashes mee te maken.

zie hier

Samsung 850 Pro veroorzaakt crash
Volgens Samsung Magician is AHCI mode activated. (zie screenshot van SMART in eerdere reactie).

• itcouldbeanyone
Larkinzzz schreef op maandag 16 mei 2016 @ 14:30:
[...]

Volgens Samsung Magician is AHCI mode activated. (zie screenshot van SMART in eerdere reactie).
ok, maar zegt je bios dat ook ?

prober desnoods standard bios instellingen in te laden

[ Voor 10% gewijzigd door itcouldbeanyone op 16-05-2016 14:32 ]

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:42
Ik heb vergelijkbare problemen gehad met een Samsung 840 evo. Laptop bleef regelmatig vastlopen op de meest vreemde manieren. Het beeld van de laptop hing, geluid kon gewoon doorgaan. Andersom ook gehad, waarbij geluid stopte maar beeld een tijdje door liep. Alleen op te lossen door de aan/uit knop ingedrukt te houden. Echt vanalles geprobeerd om het op te lossen, waaronder diverse reinstalls, memtests e.d. maar niets hielp

Nadat de SSD er op een dag volledig mee stopte en niet meer herkend werd in het bios een andere SSD gekocht. Sindsdien (aantal weken) geen enkele vastloper meer. Mijn tip, koop voor een paar tientjes een goedkope SSD en probeer die eens.

• Larkinzzz
itcouldbeanyone schreef op maandag 16 mei 2016 @ 14:31:
[...]

ok, maar zegt je bios dat ook ?

prober desnoods standard bios instellingen in te laden
Ben al 5 minuten aan het zoeken, maar ik kan het nergens vinden. Waar moet ik dat zien? Ben volgens mij alles wel bij langs geweest.

• itcouldbeanyone
Larkinzzz schreef op maandag 16 mei 2016 @ 14:40:
[...]

Ben al 5 minuten aan het zoeken, maar ik kan het nergens vinden. Waar moet ik dat zien? Ben volgens mij alles wel bij langs geweest.
ok wat voor type moederbord heb je ?
het zal ergens onder sata instellingen moeten staan.

• Larkinzzz
itcouldbeanyone schreef op maandag 16 mei 2016 @ 14:41:
[...]

ok wat voor type moederbord heb je ?
het zal ergens onder sata instellingen moeten staan.
pricewatch: Asus B150I PRO GAMING/WIFI/AURA

EDIT: ben echt de hele BIOS door geweest, het is nergens te zien. Moet maar geloven dat hij in AHCI mode staat zoals Samsung Magician zegt.

Bij device manager staat onder IDE ATA/ATAPI controllers ook gewoon "Intel(R) 100 series/C230 Chipset family SATA AHCI Controller. Die is gewoon enabled, en de driver(s) is ook up to date.

[ Voor 32% gewijzigd door Larkinzzz op 16-05-2016 15:05 ]

• itcouldbeanyone
Larkinzzz schreef op maandag 16 mei 2016 @ 14:42:
[...]

pricewatch: Asus B150I PRO GAMING/WIFI/AURA

EDIT: ben echt de hele BIOS door geweest, het is nergens te zien. Moet maar geloven dat hij in AHCI mode staat zoals Samsung Magician zegt.

Bij device manager staat onder IDE ATA/ATAPI controllers ook gewoon "Intel(R) 100 series/C230 Chipset family SATA AHCI Controller. Die is gewoon enabled, en de driver(s) is ook up to date.
ik zie het ook niet in je bios staan. hmm en in andere computer testen ?
nice moederbord trouwens

• Larkinzzz
http://i.imgur.com/AGvzvd0.png

Ik heb de "OS Optimization" nu ingesteld op SSD reliability. En ik heb de firmware update gedaan. Ik denk niet dat het helpt, maar misschien was dat het probleem. Zal vandaag wel een paar uur gamen om te zien of er nog steeds crashes zijn.

Als hij blijft crashen stuur ik hem wel op voor RMA, ik weet anders ook niet wat ik nog kan doen. Enige wat ik nog ga proberen is Windows op een andere schijf installeren.

• kevuhh
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-12-2025
Had exact hetzelfde. Heb ook mijn SSD vervangen en werkt weer perfect!

Met gamen begon eerst mijn geluid te haperen, dan mijn beeld en dan loopt die vast!

RENEW YOUR SSD :D

• vyndrox
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11-2023
Als je al tientallen keren een clean install hebt gedaan en in het afgelopen jaar al 3x een nieuwe/andere pc hebt gebruikt dan lijkt mij eerlijk gezegd de moeite relatief erg klein om een nieuwe HD te testen en dan te controleren of je het probleem blijft houden.
Dit zeg ik alleen omdat je zelf aangeeft dat het alleen deze 2 zaken kan zijn.
IMO kan het tal van andere zaken zijn, bv een oud software pakket welke niet W10 compatible is iedere keer opnieuw installeren of het werk van een slechte AV, of bv een wegvallende netwerkverbinding terwijl er netwerkschijven zijn gekoppeld.
Weet niet waarom je zo vaak van PC wisselt of zo vaak een clean install doet, maar ik zou gewoon helemaal clean beginnen, zonder software pakketten etc en iedere keer als je geen problemen hebt dan 'iets' erbij / installeren.
Succes!

-Real power isn't given, it must be taken-

Pagina: 1